„Čia – berniukų užsiėmimas“

Psichologai seniai įrodė, kad vaikai neturi prigimtinio potraukio žaislams ar užsiėmimams. Tai suaugusieji siūlo mergaitėms lėles, berniukams – mašinėles. Vaikai labai greitai pastebi tėvų lūkesčius ir taip berniukams formuojasi potraukis konstruoti, žaisti su mašinėlėmis, o mergaitėms – domėjimasis rankdarbiais, drabužiais ir kt. Šiaip ar taip, ir berniukai, ir mergaitės netenka galimybės lavinti emocinį intelektą ar matematinius sugebėjimus.

Galbūt su mašinėlėmis mėgstanti žaisti mergaitė taps inžiniere, o berniukas, kuriam patinka minkšti žaislai, bus veterinaras. Tiesioginių dėsningumų nėra. Leiskite dukteriai pačiai išsirinkti. Kuo daugiau įgūdžių ji įgis žaisdama, tuo lengviau jai bus prisitaikyti prie naujų gyvenimo aplinkybių ir išsirinkti patinkančią profesiją. Abiejų lyčių vaikams naudinga žaisti judrius, stalo ir vaidmenų žaidimus, konstruoti, kurti, skaityti knygas.

Mergaitės taip nesielgia“

Jeigu susimuš berniukas, jį dėl vaizdo pabars, bet širdyje didžiuosis: „Auga vyras.“ O mergaitei nedera kelti rankos ir plūstis. Neaišku, kaip nubrėžti savo ribas. Mergaitėms dažnai draudžia aktyviai priešintis, kai jas žemina ar muša, skųstis – irgi negerai; ką daryti? Vis dėlto būtina gebėti pakovoti už savo orumą, vertę ir ribas.

Kad mergaitė užaugusi nelinktų į aukos vaidmenį (tarkime, smurto namuose atveju), išmokykite ją pakovoti už save ir už savo ribas. Paaiškinkite, kad pykti – normalu, jei kas pakelia prieš ją ranką. Būkite patikimi savo dukters gynėjai, bet kokioje situacijoje palaikykite jos pusę. Parodykite, kad ji visada gali kreiptis į jus ir atvirai papasakoti apie savo rūpesčius. Jei situacija labai sudėtinga, kai susiduriama su patyčiomis, bendraamžių išpuoliais, būna specialių mokymų, pasidomėkite.

„Juk tu – mergaitė!“

Suaugusiesiems nevalingai išsprūsta tokios frazės, kai norisi pamokyti mergaitę tvarkingumo ar pan. Tačiau gali pasirodyti, kad berniukams leidžiama daugiau, o reikalavimai jiems mažesni. Taip nėra – ir iš sūnų, ir iš dukterų tėvai tikisi mandagaus elgesio su suaugusiais, paklusnumo ir tvarkos savo kambariuose.

Neakcentuokite vaiko lyties, geriau paaiškinkite, kodėl šioje situacijoje reikėtų elgtis būtent taip. Pavyzdžiui: „Muštynės – netinkamas būdas aiškintis santykius, geriau žodžiais paaiškinti, ko nori.“ Abiejų lyčių vaikus patartina mokyti elgesio visuomenėje normų, o ne lyčių skirtumų. Įskiepykite vaikams, kad tiek berniukai, tiek mergaitės turi mandagiai elgtis ir palaikyti tvarką.

Visus vaikus reikia mokyti elgesio taisyklių, pvz., mokykloje bėgioti negalima, o parke – galima, valgome su stalo įrankiais, bet picą – su rankomis... Leiskite vaikams augti laisviems, lankstiems – kai reikia, laikytis taisyklių, o kai niekam netrukdo, laisvai reikšti savo jausmus.

„Geriau aš padarysiu“

Suaugusieji viską atlieka greičiau, geriau. Jei skubate, natūralu sudėti vaiko daiktus treniruotei ar nurinkti indus, svarbu, kad tai netaptų įpročiu. Vaikas turi žinoti savo pareigas ir stengtis jas atlikti. Kita priežastis, kodėl tėvai imasi viską daryti patys, – baimė, kad vaikas susižeis ar ką nors sugadins.

Savarankiškumas, pasitikėjimas savimi – svarbūs bruožai. Kad vaikas pasitikėtų savo jėgomis, jam reikia problemų sprendimo patirties. Patikėkite dukrai iš pradžių nesudėtingus darbus, vėliau – sunkesnius. Nebarkite, jei kas nors nepavyko. Tegu ji žino, kad visada išgirs jūsų patarimą, o ne kritiką.

Mėlyna spalva ir trumpi plaukai – berniukams“

Tam tikros spalvos, vyriška ir moteriška mada sukurtos dirbtinai. Tyrimai parodė – vaikai ima rinktis mėlyną ar raudoną spalvą, kai identifikuoja save su tam tikros lyties asmenimis. Iš pradžių berniukai ir mergaitės renkasi ryškius daiktus ir žaislus.

Su ilgomis kasomis ir suknele toli gražu ne visada patogu, be to, mergaitiški drabužiai dažnai varžo judesius, netgi trukdo žaisti. Su dailiais bateliais nepabėgiosi, sijonas pasikelia, su juo neužlipsi ant karstynių ir pan., ilgiems plaukams puoselėti reikia laiko...

Svarbu nuo mažens leisti mergaitei pačiai rinktis veiklas ir drabužius. Visada galima atrasti dailią šukuoseną, su kuria nebus daug vargo. Ieškokite variantų, atsižvelkite į vaiko norus, tegu mergaitė žino, kad jos jausmai svarbūs.

„Kodėl 9, o ne 10?“

Dauguma mergaičių mielai laikosi mokyklos taisyklių ir normų. Jei ir namuose, ir mokykloje viskas gerai, mergaitės visą mokymosi laikotarpį gali gauti aukščiausius įvertinimus. Nors pažymiai ne visada atspindi žinių lygį, suaugusieji įpranta prie aukštų įvertinimų ir nori išlaikyti aukštai iškeltą kartelę ir mažesnis nei 10 balų įvertinimas sutinkamas su nuostaba ar nepasitenkinimu.

Atsiminkite, kad vertina mokytojai, kurie yra žmonės, o mokyklinės žinios tik maža dalimi charakterizuoja mergaitės asmenybę. Padėkite mergaitei tobulėti įvairiose sferose: kūrybinės veiklos, sporto, bendraujant su bendraamžiais. Jei kas nors nesiseka, palaikykite.

Klauskite, kokį pažymį ji pati norėtų gauti, ko norėtų pasiekti, išmokti. Mergaitė, kuri kelia sau tikslus, orientuojasi į savo norus, o ne į išorinį įvertinimą, užauga harmoninga, nepriklausoma moterimi.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)