Tikslaus ir visuotinai priimto skaitmeninės knygos apibrėžimo nėra. Sutariama, kad tai skaitmeniniu formatu tam tikra forma – su hiperteksto saitais, aktyviosiomis nuorodomis, interaktyvumu – pateikiamas tekstas. Laikoma, kad skaitmeninė knyga, dėl savo papildomų funkcijų, nėra paprastos knygos atitikmuo skaitmeniniame formate.

Yra siūlymų skaitmeninę knygą laikyti paslauga (pritaikyta individualiems vartotojo poreikiams) ar preke ir taikyti rinkodaros prekių ciklo teoriją, pagal kurią prekė išgyvena keturis etapus: atsiradimas, augimas, branda ir smukimas.

Tokios knygos užuomina galima laikyti 1971 m. liepos 4 d. tuometiniame kompiuterių tinkle paskelbtą JAV nepriklausomybės deklaraciją. Nenuostabu, kad skaitmeninės knygos augimas priklauso nuo kompiuterinių technologijų ir interneto pažangos bei plėtros, todėl didesnių pokyčių nesulaukiame iki dvidešimt pirmo amžiaus pradžios, kuomet, sparčiai išplitus technologijoms, atsivėrė plati rinka skaitmeninėms prekėms ir paslaugoms.

Nustatytas universalus skaitmeninių knygų formatas EPUB (angl. electronic publication), sukurtos specialiai tokių knygų skaitymui pritaikytos akių negadinančios ir ypač mažai energijos vartojančios skaityklės, taip pat tokio formato knygos pasiekiamos kompiuteriais bei išmaniaisiais telefonais – norint įsigyti knygą, net nereikia išeiti iš namų.

Leidyklos naudojasi, rodos, nesenkančiais skaitmeninių knygų ištekliais – vizualinėmis bei garsinėmis formomis, aktyviomis nuorodomis į susijusią informaciją kituose puslapiuose ir pan. Amerikoje skaitmeninės knygos populiarumas per metus (2013–2014 m.) išaugo 5 procentais – augimas siejamas su tuo, kad 2014 m. jau 50 proc. visų suaugusiųjų turėjo specialiai elektroninėms knygoms pritaikytą įrangą.

Akivaizdu, kad praėjusio amžiaus pabaigoje atsiradusi skaitmeninė knyga, šiuo metu išgyvena „paauglystės“ laikotarpį – ieškoma geriausių būdų, kaip tokią technologiją pritaikyti rinkai, eksperimentuojama, nuolat keičiasi formatas, antrinės funkcijos, naujovės siūlomos ne kas keletą metų, tačiau kas kelis mėnesius.

Galima teigti, kad šiuo metu vyresnioji karta yra prisitaikiusi prie knygos skaitmeniniu formatu, o jaunesniajai kartai toks knygos formatas yra savaime suprantamas ir neretai patrauklesnis nei įprastinė knyga.

Kol skaitmeninė knyga išgyvena augimo stadiją, įprastinė knyga užleidžia savo įprastą poziciją – bankrutuoja ir uždaromi knygynų tinklai, mažėja pirkimų skaičius, net mokyklose pritaikomos interaktyvios mokymo priemonės.

Įdomu, ar tai, ką matome dabar, yra įprastinės knygos ketvirtoji – smukimo – stadija, ar visgi galėtume į šį reiškinį žiūrėti kaip į knygos evoliuciją – dar vieną žingsnį į platesnes, vartotojams lengviau prieinamas erdves.

Tapk DELFI Gyvenimo draugu „Facebook“ ir sek naujienas ant savo sienos!

Šaltinis
Temos
Vertimų biuras „Ars libri“
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (27)