Žurnale „Behavioral Sciences“ paskelbtame tyrime siūloma geriau suprasti neaiškų psichologinį pasyvios agresijos bruožą. Pasak tyrėjų, vadovaujamų psichologų Young-Ok Lim ir Kyung-Hyun Suh iš Sahmyook universiteto Korėjoje, pasyvią agresiją sudaro trys skirtingos, bet persidengiančios tendencijos:

  1. polinkis skatinti kritikuoti nemėgstamą asmenį;
  2. polinkis vengti nemėgstamo asmens arba jį ignoruoti;
  3. tendencija manipuliuoti nemėgstamu asmeniu, dažnai klastingais būdais.

Nors dauguma iš mūsų turi bendrą supratimą apie pasyviajai agresijai priskiriamo elgesio tipus, mokslinėje literatūroje iki šiol trūko standartizuotos priemonės tokiam elgesiui įvertinti.

Siekdami sukurti pasyvios agresijos skalę, Limas ir Suh pasitelkė ekspertus (žmones, turinčius psichologijos, žmogaus elgesio ar konsultavimo išsilavinimą), kad šie atsakytų į keletą atvirų klausimų apie pasyvią agresiją. Remdamiesi šiais atsakymais, tyrėjai galėjo sudaryti teiginių, apibūdinančių įvairius pasyvaus agresyvaus elgesio aspektus, seriją.

Tada jie įdarbino didesnę dalyvių imtį, kad šie atsakytų į šiuos teiginius ir užpildytų kitus susijusius klausimynus, siekdami nustatyti, kurie teiginiai labiausiai susiję su pasyvios agresijos patirtimi.

Taikydami pažangius statistinio grupavimo metodus, jie sudarė galutinį 21 klausimo sąrašą, pagal kurį nustatė bendrą pasyvios agresijos lygį, taip pat kritikos skatinimo, vengimo ir (arba) ignoravimo bei manipuliavimo subkomponentus. Skalė yra tokia (atsakymai pateikiami pagal skalę nuo „visiškai neatitinka tikrovės“ iki „labai atitinka tikrovę“):

Pasyvios agresijos skalė

Ginčas tarp kaimynų

Kritikos skatinimo komponentas

  • Kai kalbu apie žmogų, kuris man nepatinka arba yra nemalonus, apsimetu, kad giriu jo stipriąsias puses, bet taip pat numetu užuominų apie jo silpnąsias puses.
  • Apie klaidas, padarytas žmogaus, kuris man nepatinka arba yra nemalonus, papasakoju aukštesniam autoritetui, kad sugadinčiau jo reputaciją.
  • Tyčia viešai atskleidžiu nepatogius įvykius arba tamsią žmogaus, kurio nemėgstu arba kuris man atrodo nepatogus, praeitį.
  • Užduodu žmogui, kurio nemėgstu arba kuris man atrodo nepatogus, klausimus, į kuriuos jis negali atsakyti kitų akivaizdoje, kad jam būtų nepatogu.
  • Tyčiojuosi iš žmogaus, kuris man nepatinka arba yra nepatogus, būdamas sarkastiškas ir apsimesdamas, kad tai tik pokštas.
  • Kai noriu ką nors pasakyti apie žmogų, kuris man nepatinka arba yra nepatogus, kalbu apie tai su kitais jam matant.
  • Apsimetu, kad esu auka, norėdamas kam nors, kas man nepatinka arba yra nemalonus, suteikti sunkumų.

Vengimo ir (arba) ignoravimo komponentas

  • Sąmoningai vengiu akių kontakto su žmogumi, kuris man nepatinka arba yra nemalonus.
  • Kai sutinku žmogų, kuris man nepatinka arba yra nemalonus, tyčia stengiuosi nuo jo pasišalinti.
  • Nutraukiu ryšius su žmogumi, kurio nemėgstu arba kuris man atrodo nemalonus, nors žinau, kad jis nori su manimi susisiekti ir sužinoti, kaip man sekasi.
  • Kai kas nors, kas man nepatinka arba yra nemalonus, bando su manimi susisiekti telefonu, sąmoningai pasirenku juos ignoruoti.
  • Su žmogumi, kurio nemėgstu arba kuris man atrodo nepatogus, elgiuosi atmestinai.
  • Kai kas nors socialinėje žiniasklaidoje, kas man nepatinka arba yra nemalonus, užduoda man klausimą, apsimetu, kad apskritai nemačiau to klausimo.
  • Šaltai ir atmestinai elgiuosi su žmogumi, kuris man nepatinka arba yra nemalonus.

Manipuliacijos komponentas

  • Sąmoningai atidėlioju ką nors, kas man nepatinka arba yra nemalonus, kad sukelčiau jam sunkumų.
  • Apsimetu, kad padedu žmogui, kuris man nepatinka arba yra nemalonus, bet už nugaros blogai vertinu jo darbą.
  • Kai dirbu su žmogumi, kuris man nepatinka arba yra nemalonus, tyčia neatlieku savo darbo dalies ir galiausiai jį nubaudžiu.
  • Sugalvoju pasiteisinimų ir sakau tokius dalykus kaip „pamiršau“ žmogui, kuris man nepatinka arba yra nepatogus.
  • Sąmoningai atidėlioju, kai kas nors, kas man nepatinka arba yra nemalonus, paprašo manęs ką nors padaryti.
  • Kai kas nors, kas man nepatinka arba yra nemalonus, paprašo manęs paslaugos, aš nededu visų jėgų ir darbą atlieku aplaidžiai.
  • Kai kas nors, kas man nepatinka arba yra nemalonus, paprašo ko nors padaryti, aš to tinkamai neatlieku ir sugalvoju pasiteisinimų, pavyzdžiui, „nežinojau, kad tai svarbu“.

Tyrėjai pažymi, kad nors jų atliktas testas padeda geriau suprasti pasyviąją agresiją, jis turi trūkumų. Pirma, visi respondentai buvo korėjiečiai, todėl jis gali neatspindėti žmonių visame pasaulyje.

Be to, jis gali duoti skirtingus rezultatus, priklausomai nuo konteksto, pavyzdžiui, ar žmogus apie pasyvią agresiją galvoja per savo darbo, romantinių santykių ar draugystės prizmę.

Vis dėlto, jei žmogus jaučia, kad jis ar jo pažįstamas susiduria su pasyvia agresija, svarbu kreiptis pagalbos, nes pasyvi agresija gali būti kitų problemų, pavyzdžiui, depresijos, savęs žalojimo, su stresu susijusių sutrikimų ar valgymo sutrikimų, priežastis ar simptomas.

Parengta pagal: www.psychologytoday.com