Šiandien vienu pelytės klavišo paspaudimu kibernetinėje erdvėje galima užsakyti prekes, išsiųsti ataskaitą viršininkui ar užmegzti naują pažintį. Visa tai darant nereikia pamiršti mandagaus bendravimo taisyklių. Juk už ekrano yra gyvas žmogus, o susirašinėjimo maniera pasako apie pašnekovą ne ką mažiau nei asmeninis bendravimas. Terminu „netiquette“ apibūdinamos pagrindinės bendravimo interneto erdvėje taisyklės.

Bendros taisyklės

Oponentų bendravimo stilių ir santykius apsprendžia jų statusas, tema bei susirašinėjimo trukmė. Jeigu susirašinėjimas vyksta esamuoju laiku, su pažįstamuoju galima bendrauti pokalbio režimu. Tik baigdami pokalbį nepamirškite apie tai įspėti pašnekovo.
Rašydami laišką ar žinutę laikykitės gramatikos bei skyrybos taisyklių, net jeigu norisi taupant laiką to nedaryti. Priešingu atveju gali būti iškraipyta pranešimo esmė.

Nepamirškite mandagumo. Gavę reikalingą informaciją – padėkokite, išreikšdami pageidavimą – pridėkite žodį „prašau“.

Pradėję susirašinėjimą atkreipkite dėmesį į jau dalyvaujančių pokalbyje žodyną bei bendravimo stilių ir laikykitės jų.
Kaip įmanoma mažiau vartokite slengo ir tai tik tuomet, kai esate visiškai įsitikinę, kad būsite suprastas.

Atsargiai elkitės su klaviatūra. Atsitiktinai nuspaudę ne tą mygtuką rizikuojate išsiųsti neužbaigtą pranešimą. Todėl geriausia iš pradžių parašykite laišką ir tik jį baigus įrašyti adresatą. Tai sumažins tikimybę, kad žinutė nukeliaus ne tuo adresu.

Netingėkite užpildyti temos eilutę („subject“). Tai padės adresatui greičiau susiorientuoti.

Sekite tekstą!

Nerašykite viso laiško teksto didžiosiomis raidėmis, net jeigu manote, kad pranešate itin svarbią žinią. Didelės raidės erzina skaitantįjį, o pranešimas suvokiamas kaip „rėksmingas“.

Nepamirškite pastraipų, nes priešingu atveju jūsų tekstą bus itin sunku skaityti.

Vienoje eilutėje neturėtų būti daugiau kaip 70-80 simbolių.
Nerašykite be reikalo šauktukų, kurie gavėjui byloja apie pranešimo svarbą.

Dalykinis susirašinėjimas

Dalykiniame pasaulyje susirašinėjimo etiketas vertinamas griežčiau. Nepamirškite pasisveikinti ir atsisveikinti, o bendrauti būtina pagarbiai. Nors elektroninis paštas yra gerokai spartesnė bendravimo forma, nėra būtinybės atsakyti į užklausimą tą pačią dieną. Pakanka pranešti, jog laišką gavote ir informuoti apie atsakymo terminą.
Nenaudokite biuro elektroninio pašto asmeniniam susirašinėjimui.

Pagalvokite, ar verta rizikuoti darbo vieta, siunčiant iš biuro pranešimus apie audringai praleistą naktį. Juk sistemos administratorius turi priėjimą prie bet kurio darbuotojo elektroninio pašto.

Kai kurios kompanijos (atvirai arba paslapčia) kontroliuoja savo darbuotojų elektroninį paštą. Juridiškai kompanija yra kompiuterinės sistemos savininkė ir turi teisę skaityti visus elektroninius pranešimus. Tad būkite budrus ir nepatikėkite paslapčių elektroniniam laiškui. Net jeigu savo rankomis pašalinate informaciją, ji nedingsta amžiams. Ją įmanoma atstatyti.

Ko neverta daryti

Nepersiųskite brukalų („spam“) kitiems, net jeigu jums už to nedarymą grasinama šimtu nemalonumų. Draugai ir pažįstami jums davė savo elektroninio pašto adresą maloniam bendravimui, bet ne tam, kad užgrūstumėte jų pašto dėžutę.

Neperduokite elektroninio pašto adresų tretiems asmenims – tai vienareikšmiška taisyklė.

Pernelyg nesižavėkite įvairiais simboliais bei „šypsenėlėmis“ - nerašykite jų po kiekvieno sakinio. Tai šiek tiek panašu į kikenimą tarp eilučių.

Ne tuo adresu

Nei vienas iš elektroninio pašto vartotojų nėra apdraustas nuo tokios klaidos, kai laiškas išsiunčiamas ne tam adresatui. Kaip rodo statistika, tikimybė išsiųsti laišką „ne tuo adresu“ sėdinčiam prie kompiuterio prilygsta tikimybei patekti į avariją, jeigu sėdote prie automobilio vairo. Jeigu vis dėlto ši klaida įvyko: vos tik ją pamatęs, pamėginkite sustabdyti siuntimą.

Nesikrimskite, jeigu laišką apie naują pažįstamąjį vietoj draugės išsiuntėte savo sužadėtiniui. Tai viso labo apmaudi klaida. Jos nei karto gyvenime nepadaro tik tie, kurie nesinaudoja elektroniniu paštu.

Jeigu klaida vis dėlto įvyko, dar kartą perskaitykite laiško turinį, kad išsiaiškintumėte, kas galėtų jus sukompromituoti.

Būkite pasirengę atsiprašyti – tai geriausias ir kartais vienintelis būdas išpirkti savo kaltę. Jeigu būtina, pabandykite rasti pasiteisinimą – prasta savijauta, neįprastos aplinkybės ar nevykęs pokštas.

Kaip atsiprašyti

Jeigu vietoj „išsiųsti“ atsitiktinai nuspaudėte „išsiųsti visiems“, derėtų situaciją paaiškinti trumpame laiške.

Jeigu neigiamas pranešimas nukeliavo pas jūsų vadovą, geriau atsiprašyti ne elektroniniu paštu, o asmeniškai.

Jeigu atsitiktinio pranešimo tema neutrali (tarkime, apie išpardavimus), teks atsiprašyti už elektroninio pašto naudojimą asmeniniais tikslais.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)