aA
Kiekviena sfera turi savo sėkmės paslapčių. Kavinės ir restoranai ne išimtis. Pasirodo, egzistuoja nemažai būdų, kaip nepastebimai priversti klientą užsisakyti daugiau patiekalų, o visos vaišės ir dovanos nuo virtuvės šefų – dar vienas būdas sulaikyti jus maitinimo įstaigoje ir paskatinti užsisakyti naujų patiekalų.
© Fotolia

Padavėjai, barmenai ir restoranų savininkai praskleidė uždangą į maitinimo įstaigų užkulisius ir papasakojo adme.ru, kokios gudrybės taikomos, kad klientas paliktų įstaigoje kuo daugiau pinigų.

1. Staliukai su gražiu vaizdu visada siūlomi tik tiems, kas atėjo papietauti.

Vietos, iš kurių atsiveria panoraminis vaizdas į miestą ar jūrą, pagal nutylėjimą siūlomos tik tiems, kas atėjo palikti stambią sumą. Todėl prieš jus pasodindami padavėjas ar šeimininkas lyg tarp kitko paklaus: „Ar pietausite?“

Jei išsakysite pageidavimą atsisėsti prie staliuko su vaizdu į jūrą, planuodami užsisakyti tik kavą su desertu, jums pasakys, kad ši vieta rezervuota. Šalia esanti taip pat.

2. Nėra vaikiško valgiaraščio, bet siūlomos vaikiškos porcijos su nuolaida.

Daugelyje įstaigų visai neatsitiktinai nėra vaikiško meniu. Vietoj jo rūpestingas padavėjas pasiūlys užsakyti vaikui patiekalą iš pagrindinio meniu, prižadėdamas, kad tai bus pusė suaugusiojo porcijos. Ir žinoma, patiekalas kainuos perpus pigiau. Bet čia slypi gudrybė: jūs neabejotinai užsakysite vaikui gėrimą ir desertą – jau suaugusiems skirtą porciją. Patiekalas su nuolaida vis vien atneš pelną restoranui – sąskaita bus didesnė, greičiausiai, ir arbatpinigių paliksite daugiau.

3. Padavėjoms draudžiama nešioti papuošalus, vaikščioti palaidais plaukais ir naudoti ryškų makiažą.

Plaukus reikia susirišti, makiažas turi būti santūrus, jokių papuošalų, o nagus pageidautina nusikirpti trumpai ir nedažyti laku. Tokie reikalavimai taikomi tam, kad svečiams nesusidarytų įspūdis, kad jų lėkštėje gali atsidurti lako atplaiša, auskaras ar plaukas.
Kartais gražių, savo išvaizda besirūpinančių žmonių net nepriima dirbti padavėjais, nes lankytojai nepalankiai vertina padavėją ar barmeną (-ę), kuris (-i) atrodo geriau nei jie.

4. Virtuvės šefo komplimentus ir nemokamas vaišes gauna tik tam tikri lankytojai, ir tik konkrečiu metu.

Kai lankytojai nemokamai pavaišinami užkandžiu, paprastai tai paskatina juos užsisakyti alkoholio ir sužadina apetitą, o nemokamas desertas po pagrindinio patiekalo paskatina paprašyti prie jo dar kavos ar arbatos. Abiem atvejais tai daroma siekiant paskatinti lankytoją išleisti daugiau pinigų. Paprastai nemokamomis vaišėmis apdovanojamos moterų kompanijos – manoma, kad moterys daug išlaidesnės, nei vyrai.

Šia slypi dar viena gudrybė: pavaišinti svečiai palieka daugiau arbatpinigių, nes jaučiasi įpareigoti kažkaip apdovanoti personalą, nors iš tiesų dažniausiai yra vaišinama tais produktais ir desertais, kurių galiojimo laikas greit baigsis.

5. Vienų įstaigų vitrinose pastatyti neprapjauti tortai, kitų – prapjauti. Tai taip pat turi paslėptą prasmę.

Restoranuose ir kavinėse taip sukuriama deficito iliuzija: atrodo, kad bent vienas žmogus jau užsisakė gabalėlį torto, reiškia, jis paklausus. O jei per porą valandų atpjautojo torto niekas neužsisako, padavėjai pradeda jį rekomenduoti svečiams. Tai padeda greičiau išparduoti desertus.

O kepyklėlėse-konditerijose viskas atvirkščiai, nes čia žmonės dažniausiai ateina nusipirkti visą tortą į namus ar į šventę. Užtat čia didesnis pyragaičių pasirinkimas.

6. Autorinis receptas ir neįprasti pavadinimai reikalingi tam, kad galima būtų padidinti patiekalo kainą.

Virtuvės šefas gali pakeisti žinomo patiekalo receptūrą, kad sutaupytų produktų. Arba atvirkščiai, papildyti receptą mažyčiu kiekiu kokio egzotiško ingrediento ir taip gerokai pakelti kainą. Pavyzdžiui, į makaronų patiekalą įdėti kelis gramus kiniškų trumų, kurie yra pigūs, bet dauguma žmonių neskiria jų skonio nuo brangių itališkų trumų.

Kartais įprasti produktai meniu pavadinami keistais žodžiais, kad užsisakydamas lankytojas jaustųsi mokantis už ekskliuzyvą. Pavyzdžiui, džiūvėsiai vadinami „krutonais“, o krabų lazdelės – „krabų mėsa“.

14 manipuliacinių gudrybių, kurios yra taikomos kavinėse ir restoranuose
© Shutterstock

7. Lengviausia „suklysti“ skaičiuojant, jei sąskaitą apmoka vyras.

Paprastai padavėjas sudeda grąžą taip, kad kupiūros gulėtų didėjančia ar mažėjančia tvarka. Bet jei pinigus išmaišytume ir porą vidutinių kupiūrų padėtume tarp smulkių, lankytojas gali šito nepastebėti ir jas palikti kaip arbatpinigius padavėjui. Ši gudrybė veikia todėl, kad dauguma vyrų pasimatyme ar verslo susitikime įdėmiai neskaičiuoja grąžos.

Kai kurios įstaigos iškart įtraukia 10 proc. nuo užsakymo sumos į sąskaitą. Tai neteisėta, bet lankytojai dažniausiai nežino savo teisių ir retai ginčijasi su administracija.

8. Padavėjas atneša meniu ir iškart „vaišina“ limonadu.

Sutikote? Reiškia, įmetėte inkarą – dabar tikrai neišeisite ir kažką užsisakysite šioje įstaigoje, juk „vaišės“ jau įtrauktos į sąskaitą. Dažniausiai svečiams siūlomi limonadai ir šviežiai spaustos sultys, nes tai apetitą žadinantys gėrimai, kurie skatina užsisakyti karštą patiekalą ar salotas. Kava ir arbata dažniausiai asocijuojasi tik su desertu.

9. Lėkštės dydis priklauso nuo to, kur esate, ir ką užsisakote.

Restoranuose dažnai taikoma optinė apgaulė (Delboeufo iliuzija), siekiant apgauti lankytojo smegenis ir akis. Maistą patiekus mažesnėje lėkštėje taip, kad lėkštė atrodytų pilna, greičiau pasisotiname, net jei porcija maža. Šis triukas naudojamas užkandinėse, greito maisto restoranuose ir švediško stalo principu veikiančiose įstaigose.

Restoranuose taikoma atvirkštinė iliuzija: pagrindinis patiekalas patiekiamas didelėse lėkštėse, kad lankytojas jaustųsi ne iki galo sotus ir užsisakytų desertą.

10. Jūs užsisakote vieną gėrimą, bet galiausiai sumokate už du.

Jūs užsisakote rytietišką kavą, prie kurios nemokamai priklauso stiklinė vandens. Bet apsukrus padavėjas pamėgins pakeisti ją į poziciją iš meniu ir paklaus, ar atnešti gazuotą, ar negazuotą mineralinį vandenį. Jei nepatikslinsite, kad norite paprasto vandens prie kavos, sumokėsite už du gėrimus vietoje vieno.

Panaši situacija būna ir su arbata: užsisakote arbatinį dviems, išgeriate jį ir prašote padavėjo pakartoti užsakymą. O jis užpila verdančio vandens ant tų pačių arbatžolių, ir į sąskaitą įtraukia du arbatinius arbatos. Iš esmės, paslauga „įpilti verdančio vandens“ įstaigose turėtų būti nemokama, o jei užsisakote žaliąją arbatą, netgi naudinga, nes antrą kartą užpiltos žaliosios arbatos skonis geriau atsiskleidžia.

11. Kai kurių patiekalų jums niekada nepagamins, nes jų paskirtis – skatinti užsisakyti kitus patiekalus iš meniu.

Paprastai tai būna pats brangiausias patiekalas, esantis pačioje viršutinėje valgiaraščio pozicijoje: žmogus mato jo kainą ir į ją orientuojasi rinkdamasis kitus patiekalus, kurie jam dabar atrodo daug labiau prieinami. Jei jūs pamėginsite jį užsisakyti, išgirsite, kad būtent šiandien jo jau nebegamina.

12. Padavėjas iš lankytojo išvaizdos nustato, ką šis užsisakys.

Patyrę padavėjai pagal žmogaus elgesį, kalbėjimo manierą ir apsirengimo stilių gali nustatyti, koks žmogaus mėgstamiausias patiekalas ar gėrimas. Pavyzdžiui, studentės ir merginos iki 30 m. mėgsta užsisakyti salotas su vištiena arba jūros gėrybėmis, makaronus, trintą sriubą, šokoladinį desertą, arbatą arba latę. Vyresni nei 30 m. vyrai dažniausiai užsisako karštą vištienos patiekalą, vaikai mėgsta dešreles ir skrudintas bulvytes.

Yra ir specifinių pageidavimų. Pavyzdžiui, ugniagesiai dažnai užsisako labai aštrius patiekalus, o gydytojai mėgsta karštą sriubą ir kažką virto, o ne kepto ar sūdyto.

13. Padavėjas jūsų apsisprendimą reguliuoja šypsena ir linksėjimu.

Šis metodas vadinamas Sullivano linksėjimu: rekomenduodamas patiekalą svečiui, padavėjas paslaugiai šypsosi, šiek tiek palinksta į priekį ir lėtai linkčioja galva. Dauguma žmonių taip pat ima pritariamai linkčioti ir sutinka užsisakyti pasiūlytą patiekalą, net jei prieš tai neplanavo jo imti.

14. Restoranuose naudojamos įvairios medžiagos, formos ir spalvos, tokiu būdu manipuliuojant svečių sąmone.

Mūsų smegenis lengva apgauti, pasitelkus gudrybes, susijusias su mūsų realybės suvokimu. Pavyzdžiui, ledai atrodo skanesni, jei yra patiekiami su metaliniu šaukšteliu, o žaliai mėlyna stiklinė mūsų akyse suteikia gėrimui papildomo gaivumo. Prabangiuose restoranuose pagrindiniai patiekalai ir delikatesai patiekiami sunkiose lėkštėse, todėl kad tai suteikia pojūtį, kad produktai aukštos kokybės.

Jei jums atrodo, kad jūsų tokiu būdu apmulkinti nepavyks, pabandykite įsipilti alaus į lengvą skaidrią taurę kokteiliams arba įsipilkite kakavos į vyno taurę – gėrimo suvokimas pasikeis, atrodys, kad jis kitokio, nemalonaus skonio.

O kokias padavėjų gudrybes pastebėjote jūs?

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(58 žmonės įvertino)
3.3448

Top naujienos

Taršos mokesčiai privers išlipti iš pamėgtų automobilių – galingus vokiškus pakeis nedideli japoniški (784)

Prabilusi apie mokestį taršiems automobiliams, Aplinkos ministerija riebų brūkšnį nubrėžė...

Mokslų daktarė apie uogas, kurių naudą dažnai užmirštame: jei jų nevalgote, neįsivaizduojate, ką prarandate (55)

Juodieji serbentai (lot. ribes nigrum ) Europoje valgomi jau apie 400 metų, o įrašai apie šias...

Vilniuje prieš vidurnaktį ukrainiečių „VW Passat“ rėžėsi į stulpą: automobilis visiškai suniokotas keleivis ligoninėje (11)

Vėlų antradienio vakarą Vilniuje, prie Oslo g. ir Laisvės pr. sankirtos, į apšvietimo stulpą...

Pretendentai į ministrų postus – spalvingos asmenybės (350)

Nors pasitikėjimą pasitikrinęs Saulius Skvernelis nepanoro atskleisti galimų pretendentų į tris...

Geros naujienos pasiilgusiems tikros vasaros: lietus trauksis, šiluma grįš (2)

Artimiausiomis dienomis tolstantis ciklonas vis dar turės įtakos Lietuvos orams .

„Sūduva“ šeimininkavo San Marine: gynėjo benefisas ir sutriuškinti varžovai (73)

Iš UEFA Čempionų lygos atrankos iškritusi Marijampolės „Sūduva“ sėkmingai persikėlė į...

Klaipėdietė užfiksavo supykusio kurjerio elgesį: toks elgesys sulauks bausmės (355)

Viena klaipėdietė išvydusi, ką siuntų tarnybos darbuotojas daro su siųsti paruoštomis...

Palanga be išeiginių marškinių ir aukštų kulniukų: kaip miestiečiai rengiasi paprastą dieną (36)

Pagrindinio šalies kurorto – Palangos – lankytojai, kaip taisyklė, visuomet pasižymi...

Dar vienas nemalonus faktas rūkaliams: žudo ne tik save (57)

Jei jus erzina visur primėtytos nuorūkos, metas dar labiau pasipiktinti: neseniai atliktas tyrimas...

Pasaulis regi akinių milžino gimimą: „Ray-Ban“ savininkas pradėjo 8 mlrd. dolerių vertės derybas (7)

Akinių nuo saulės „ Ray-Ban “ savininkas „EssilorLuxottica SA“ svarsto „GrandVision NV“...