Dvi dienas po kelias valandas kineziterapeutas, pedagogikos mokslų daktaras dalijo autografus, ne vien parašus, o kiekvienam užrašydamas ir linkėjimą, padovanodamas šypseną. „Samuelis ir po užsienių, garsių mokslų išlikęs toks pat, koks buvo mokykloje“, – konstatavo buvusios 2-osios vidurinės mokyklos mokiniai.
Ne vienas daktaro klausė, ar prisimena tą ar aną ilgakasę, jaunuolį, su kuriuo žaidė tenisą, futbolą. Dažnai nuskambėdavo džiugus šūksnis: „Jis mane prisiminė!“ Legendinis Manhatano kineziterapeutas, labai užsiėmęs daktaras, išradęs masažo ir kūno koregavimo aktoriams ir šokėjams metodiką, mielai sutiko pabendrauti ir su „Alytaus naujienomis“.
Daktarą Samuelį stebino tuščios modernios kineziterapijos salės. „Reikia naudotis, net reikalauti tokių dalykų. Prašyti, kad gydytojai nekalbėtų bet ko, o mokytų, kaip teisingai daryti pratimus“, – patarė legendinis Manhatano kineziterapeutas.
– Kaip jaučiatės atsakingai pasirašęs kelis šimtus knygų?
– Ir gerai, ir blogai. Kiek tų emocijų, tų prisiminimų... Nežinau, kiek laiko užtruks atsigauti. Stengsiuosi daryti pratimus, kvėpuoti negiliai, stengsiuosi būti ilgiau iškvėpdamas, vaikščiosiu su lazdele ir negalvosiu apie viską, net ir labai malonius dalykus, kreipsiu mintis tik į mankštą, judesius, kad jie man atpalaiduotų smegenis.
– Per 41 metus, nuo 1973-iųjų, kai emigravote į Izraelį, kiek kartų teko atvykti į Alytų? O gal parvykti, juk čia ėjote į pirmą klasę, sulaukėte pilnametystės, 1965 metais baigėte šią mokyklą.
– Labai labai geras klausimas. Jaunesnis mano brolis amžiną atilsį Josifas sakydavo: „Važiuojame į Alytų.“ Tai gal parvykstame. Ar ne? Aš vos ne kasmet parvykstu. (Josifas Tacas (1949–2008) buvo mechanizuoto melžimo Lietuvoje pradininkas, Melžimo mokymo metodinio centro įkūrėjas – A.K.)
– Ar tik noras pristatyti knygą „Kūno derinimas: malonus gyvenimas be vaistų. Filomenos Taunytės mokinio patarimai“ šįkart atviliojo į Dzūkijos sostinę? Alytiškių susidomėjimas knyga turbūt ir patį nustebino – per pirmas dešimt minučių nupirkta per 100 knygų!
– Tikrai nesitikėjau. Maniau, gal 10–15 ir nupirks. Ši knyga ne mano biznis, bet man malonu, kad leidėjai uždirbs pinigų.
– Kūno derinimas. Jūs esate kūno derinimo specialistas. Kaip apskritai derinamas žmogaus kūnas?
– Aš savo kūną kiekvieną rytą derinu apie 40 minučių. Derinu save be tikslo pasiekti rezultatą. Noriu jaustis patogiai ir džiaugtis tuo, ką turiu. Rytais neskubu keltis, pasiraivau, atsistoju keturiomis kaip šuniukas ir keletą minučių taip pabūnu. Jei turiu laiko, nukrintu ant kilimo ir judinu visus raumenis, sąnarius. Jeigu norite ilgai gyventi, giliai paslėpkite visus vaistus, 100 procentų jų poveikiu netikėkite.
– Esate sakęs, kad į fizinę terapiją atėjote atsitiktinai. Geras bičiulis ir mums, alytiškiams, gerai pažįstamas sporto pasaulio žmogus Zenonas Gramackas Jus įkalbėjo stoti į tuometinį Kūno kultūros institutą. Buvo reikalingas akordeonistas, o Jūs grojate. Tas žingsnis Jums atnešė pasaulinę šlovę. Tiesa, o kaip su muzika? Ar dažnai paimate į rankas akordeoną?
– Kiekvieną savaitę apsilankau vidutiniškai dviejuose–trijuose koncertuose. Einu, nes reikia, pacientai koncertuoja. Chirurgas, tarkim, išpjausto žaizdą ir – viso gero. O man nori nenori tenka užmegzti gilesnį ryšį, sužinau daugiau ne tik apie skaudamą vietą. Tampi mažesniu ar didesniu draugu. Yra kur aš noriu eiti. Kartais per dieną ir dviejuose koncertuose tenka apsilankyti.
Gyventi Niujorke ir nors vieną kartą per savaitę nenueiti į koncertą neapsimoka, neverta ten gyventi. Yra namuose fortepijonas, turiu Taco saloną. Ateina pacientai, mano draugai ir groja. Vieną ar du kartus metuose jame koncertuoja ir Lietuvos muzikantai. Improvizuoju ir aš, groju savo mėgstamas dainas.
Visas atsimenu, kurias štai šitoje scenoje čia besimokydamas grojau ir dainavau šimtus kartų – nuo „Pasvarcyk, antela“ su C minoru iki „Neišeik, neišeik tu iš sodžiaus“. Būdamas moksleivis akordeonu grojau. Ir institute grojau, mane dėl muzikos ir priėmė. Dar groju pianinu, gitara.
– Lietuvoje susipažinote su Karolio Dineikos mokymu, Maskvoje perpratote masažą, magnetinių bangų paslaptis, Izraelyje sėmėtės klasikinės kineziterapijos meno... O JAV, kuriose gyvenate nuo 1984 metų, ko Jus praturtino?
– Jau atsakiau. JAV man suteikė kultūrinį išsiauklėjimą. Gyventi Niujorke ir niekur neiti? Tai geriau čia negyventi. Daug kultūrinio gyvenimo matau, beveik visur pėsčias vaikštau. Mano studija centre, didžiausių koncertinių salių kaimynystėje.
– Dar prisiminkime gūdų sovietmetį, 1973 metus. Ar lengvas tuomet buvo Jūsų išvykimo į Izraelį kelias?
– Tada pradėjo leisti išvykti į Izraelį, gal dar į Vokietiją. Žydų tautybės žmonėms buvo suteiktos nacionalinės galimybės. Brolis pasiliko Lietuvoje, o aš vienas, būdamas 27 metų, išvykau. Izraelyje buvo mūsų giminių.
– Prieš keletą metų spaudoje esate teigęs, kad labai mėgstate savo darbą Niujorko centre turimoje kūno harmonizavimo studijoje. Rankomis liesdamas žmogaus kūną galite jį skaityti tarsi atverstą knygą. Netgi tai, kas parašyta „tarp eilučių“. Įgudusios rankos turi protą, jos gali jausti ir suprasti. Kineziterapeuto rankos – tai jo akys, diagnostinė įranga ir protas. Vadinasi, esate auksinių rankų stebukladarys. Turbūt Aukščiausiasis tokią dovaną skiria tik vienam kitam.
– Taip, taip, kaip ir bet kurioje specialybėje. Turime daug specialistų, bet savo srities žinovų – vienetai.
– Tai esate vienetas?
– Ne man spręsti, kas aš toksai. Aš nesijaučiu ypatingas, sakau tik tiek, kad turiu patyrimo. 80 procentų pacientą jaučiu rankomis. Kūnas niekada nemeluoja, nesvarbu, ką žmogus galvoja, kai jį liečiu.
– Daug garsenybių lanko Jūsų studiją. Esate gydęs du Nobelio premijos laureatus. Ko jie tikisi, ko siekia? Kodėl žmogui taip svarbu gražiai atrodyti?
– Mano studijoje lankosi ne dėl to, kad gražiai atrodytų, o kad patogiau jaustųsi. Bet koks nepatogumas, negalavimas gali būti išspręstas kineziterapija. Tik kartais užtenka dešimt procedūrų, o kartais jas tenka visą gyvenimą tęsti. Jei žmogus turi stuburo pažeidimų, procedūros būtinos kasdien – kaip vaistai sergant cukralige.
– Man patiko (manau, ir ne man vienai) Jūsų kažkada išsakytas pastebėjimas apie Rytų mediciną. Senovės Kinijoje gydytojui žmonės mokėdavo tik tada, kai būdavo sveiki. Jei pacientas suserga, gydytojas neturi gauti pinigų, nes kažką pražiopsojo. Vadinasi, ir kineziterapeutas turėtų matyti paciento sveikatos sutrikimus anksčiau, nei šis apie tai pats pasakys.
– Teisingai. Kaip biržose dirbantys brokeriai turi jausti rytdienos dolerio kursą, taip kineziterapeutas – žmogaus sveikatos pulsą. Tas gydytojas, kuris, pamatavęs žmogui kraujo spaudimą, pastebi jį esant šiek tiek padidėjusį, nors pacientas niekuo nesiskundžia, prisėda ir prakalba apie tolesnį žmogaus gyvenimą, ką daryti, kad kraujospūdis nekiltų, yra geras gydytojas.
Blogas sakys: „Spaudimas kažkiek didesnis, na, dar kol kas ant ribos. Stebėkime, palaukime metus, o tada, jei jis dar kils, skirsiu gydymą.“ Vadinasi, po metų išrašysiu vaistų ir gausiu dovanų. Jeigu gydytojas sako, kad eilėse jo priėmimo reikia laukti mėnesį ar daugiau, bėk nuo jo. Jis – artistas.
– Ir dar. Sakėte, kad šiuolaikinis žmogus, jeigu nesimeldžia, turi medituoti. Bet kaip?
– Meditacija – tai negalvojimas apie dienos problemas, išmetimas iš galvos visko ir kartojimas vieno žodžio, kad ir tokio: gražu, gražu, gražu... Aš medituoju, kai einu su lazda, ir galvoju apie viena – kaip jos neišmesti iš rankų visaip sukiojant. Žaisdamas tenisą taip pat medituoju, nes tik apie žaidimą galvoju.
– Girdėjome teiginį, kad kineziterapija – tai ne du ir ne trys mankštos pratimai. Taip pat siūlėte 15 minučių procedūrų neimti. Tai kokia gi kineziterapija veiksminga?
– Kineziterapija turi užimti valandą. Penkiolikos ar dvidešimties minučių procedūra – tik laiko gaišinimas. Ir jei nuo tokios procedūros žmogus pasijaučia geriau, tai ne procedūros poveikis, o psichologija, kad aš einu, darau...
– Mėgstate cituoti: „Jokie vaistai negali pakeisti judėjimo, bet judėjimas gali pakeisti vaistus.“
– Žmogui reikalingas judėjimas. Nėra vaistų, kurie pakeistų judėjimą. Tai ne nauja žinia, taip sakė prancūzai jau prieš 200 metų. Judėjimas tada buvo madingas. Šiandien pristatyta tiek ligoninių, turime daug draudimo organizacijų, bet tai nereiškia, kad esame sveikesni. Suprantama, reikia duoti visiems uždirbti.
Iš žmogaus pasivaikščiojimo, judėjimo didžioji medicina nieko neuždirba, tad propaguoja gydymą vaistais, operacijas. Dar norėčiau priminti, kad labiausiai kūnui tinka natūrali veikla: geriau auginti daržoves, tvarkyti savo namo kiemą, pjauti žolę, o ne prakaituoti sporto klubuose.
– Tai turbūt reiškia, kad norint pasveikti reikia rimto požiūrio, siekio?
– Gyvenime visko turi imtis rimtai.
– Be abejo, kažkiek susipažinote ir su dabartine Lietuvos sveikatos sistema. Pastebite blogą tendenciją – modernūs kineziterapijos kabinetai tušti, pirmenybė mūsų šalyje teikiama toms paslaugoms, už kurias moka draudimas. Reabilitacijos ten nėra, nes ji tiek pelno, kiek operacija, neneša. Dar esate teigęs, kad iš dešimties ortopedinių operacijų reikėtų atlikti daugiausia vieną. Ką dar pastebėjote esant taisytina?
– Kuo ilgiau žmogus serga, tuo ilgiau jis gydomas, medicina gyvuoja. Bet ne kartą įsitikinau, kad medicinos darbuotojų šeimos nariai – didžiausi ligoniai. Daug ką jie pataria iš inercijos, jei skauda galvą ar kelį, sąnarį – gerk tabletę. O juk galėtų pasiūlyti išsimaudyti po kontrastiniu dušu, pakvėpuoti tyru oru. Išgėrus tabletę skausmas praeis, bet iš tiesų tabletė apgaus smegenis, chemija atliks savo darbą. Kas bus po to? Po to žmogų operuos.
Šiandien pasaulyje tik maždaug 10 procentų gydytojų dirba taip, kaip jie nori ir tiki esant geriausia, o 90 procentų daro tai, ką jiems liepia administratoriai.
Aš manau, kad iš 100 ortopedinių operacijų 90 daromos be reikalo, o menisko reikėtų daryti iš 100 tik vieną. Apskritai kam gerti tabletes, jei padeda pratimai. Čia gaunasi taip: žmogus, rankoje laikydamas plaktuką, ieško vinies, o laikydamas skalpelį – nori operuoti. Lietuviai šiuo metu visą blogį perima iš Amerikos. Medicina taip pat krypsta prie biznio. Žmonės apsirengę baltais chalatais, bet tai nereiškia, kad jie nenori keliauti, pirkti brangių automobilių, namų.
– Mažai žinome apie Jūsų šeimą. Alytiškiams, Jus prisimenantiems, o gal net buvusioms Jūsų meilėms bus įdomu išgirsti, kaip susiklostė daktaro Taco šeiminis gyvenimas.
– Nesigėdiju sakyti, kad tos, kurias aš mylėjau Alytuje, manęs nemylėjo. Tikrai, tikrai... Izraelyje irgi manęs nemylėjo tos, kurias aš mylėjau. Buvau Kristaus amžiaus, 33 metų, kai pas mane atėjo konsultuotis pianistė, kuri labai gražiai kalbėjo ir dainavo lietuviškai. Ji buvo baigusi Čiurlionio muzikos mokyklą. Bendrauti pradėjome tik baigus gydymą, mūsų likimai buvo panašūs.
Praėjus pusantrų metų mes apsivedėme. (Žmona Golda Vainberg-Tatz, iš Lietuvos emigravusi pianistė – A.K.) Turėjome gerus keliolika metų. Aistra darbui nepadeda išlaikyti šeimos, o ir ne visi sukurti šeimai. Žmonai reikėjo išvykti į JAV tęsti mokslų, nebuvo kitos išeities, aš nori nenori turėjau išvykti kartu, mesti savo privačią praktiką. Dešimt metų Amerikoje ji kovojo už savo egzistavimą, aš kovojau už savo, ir taip lėtai, lėtai vienas nuo kito nutolome. Dar užėmė dešimt metų, kad mes išsiskirtume.
– Ir iki šiol nesusitikote?
– Susitikome. Paskutinį kartą ją mačiau Lietuvos pasiuntinybėje. Radosi įdomus momentas. Naujas pasiuntinys nežinojo, kad mes buvome vyras ir žmona, tad sako: ateiki, susipažinki. Mes atitarėme, jog pažįstami. Aišku, vienas kitam ranką paspaudėme. Įdomi moteris.
– Ko palikęs mūsų miestą labiausiai ilgėsitės?
– Aš sakau, kad gerai girdžiu ir muziką girdžiu. Problema ta, kad aš negaliu pakartoti, ką girdžiu. Nuostabus žmogus amžiną atilsį Juozas Karpavičius sakydavo, kad aš neturiu klausos. Bet aš suprantu, kad alytiškių kalba yra mano kalba, aš ją girdžiu.
Žymus lietuvis Gintautas Kėvišas, kai lankėsi mano namuose Amerikoje, sakė: „Nesuprantu, ar aš esu Alytuje, ar Niujorke?“ Jis pajautė mano dzūkišką akcentą. Yra JAV toks posakis – tu gali išvesti vaikiną iš Dzūkijos, bet išimti iš jo Dzūkijos – niekada. Jos sostinėje nuo pirmos iki paskutinės klasės mokiausi, čia dzūkiškai kalbu su Algirdu Kunčinu, Gražina Jasioniene, Zenonu Gramacku. Mane kažkas paėmė iš Dzūkijos, bet dzūko iš manęs – ne.
– Kuo labiausiai džiaugiatės?
– Pasakysiu, kuo didžiuojuosi. Tai brolio Josifo darbais, pasiekimais. Jis yra vienintelis žydų tautybės žmogus, kurio vardu pavadintas jo įkurtas ir puoselėtas Melžimo mokymo metodinis centras.
– Pabaigoje apie Jūsų tautybę. Ar dažnai tenka užsivilkti nacionalinį kostiumą? Žydų kalbą – jidiš mokate? Ir apskritai keliomis kalbomis kalbate?
– Suprantu ir kalbu jidiš kalba kaip lietuvis, nes tėvai šeimoje kalbėjo, nori nenori turėjau kalbėti ir aš su broliu. Gerai moku hebrajų kalbą, kuria jūsų kunigai kalba, ją išmokau gyvendamas Izraelyje. Na, ir dzūkų, rusų, vokiečių, anglų. Mes neturime nacionalinio kostiumo, nesame žydai ortodoksai.