Iš draugų girdėjau ne vieną panašią istoriją. Vyras ir jo draugė ruošiasi į vakarėlį. Ji matuojasi sukneles ir batus. Jis kartoja, kaip puikiai ji puikiai atrodo. Ji velkasi vis kitą suknelę, aunasi vis kitus batus. Ir staiga - netikėta atomazga. Moteris viską meta į šoną ir atsisako bet kur eiti. Kas nutiko?

Vaikinas atsisėda. Apkabina ją. Kame problema? Situacija ima po truputį aiškėti. „Ir žinote, kas buvo blogai?“ - vėliau jis klausia draugų. „Ji pasakė, kad baisiai atrodo. Ji jautėsi… Stora. Neva kažkas blogai su figūra. Žodžiu, susinervino dėl išvaizdos.“ Jis tęsia toliau: „Pasakiau, kad ji puikiai atrodo. Juk ji iš tiesų graži, ar ne?“

Vaikinai pritaria: „Taip, ji puikiai atrodo.“ Ir : „Ji graži.“ Ir: „Mačiau ją vakar su šortukais.“ Ir: „Ji seksuali.“ Tada pirmasis vaikinas sako: „Tai aš jai tai ir kartojau. Bet ji dar labiau nusiminė. Pasakė, kad aš tiesiog nesuprantu.“

Teisybė ta, kad vyrai - daugelis jų - tikrai nesupranta. Knygos „The Beauty Myth“ („Grožio mitas“) autorė Naomi Wolf teigia: kai moterį ištinka nepasitikėjimo savo išvaizda krizė, jai nepadės joks vyras.

„Kuo daugiau guosite, tuo blogiau ji jausis,“ - sako N. Wolf. „Jei vyras sakys, kad nėra reikalo nervintis, jis bus apkaltintas tuo, kad nesupranta. Jei sutiks, kad reikalas rimtas, dar blogiau. Moteris pagalvos, kad vyras negali jos mylėti, nes mano, kad ji stora ir bjauri.“

Bet tai dar ne viskas, sako N. Wolf. Ar vyras gali sakyti, kad myli moterį tokią, kokia ji yra? Jokiu būdu, antraip ji pagalvos, kad nėra jam graži. Dar blogiau, jei pasakys, kad myli, nes mano, jog ji nuostabiai atrodo. Išeities nėra.

Ko vyrai nesupranta? Ar kelios pamokėlės padėtų pataisyti situaciją?

Pabandykim. Visų pirma, vyrų požiūris į kūną yra kitoks nei moterų. Nesakau, kad jie nekreipia dėmesio į savo išvaizdą ir dėl jos nesijaudina. Tiesiog jų santykis su savo kūnu daug paprastesnis.

Vyro kūnas arba yra gražus, arba nėra. Vyrui kūnas - praktinis objektas, mašina. Kartais ji puikiai dirba, kartais reikia truputį pataisyti. Kai kurie vyrai žino, kaip tai padaryti ir pradeda sportuoti ar riboti angliavandenius. Kiti tingi ir nieko nesiima.

Vyrai savo kūnus suvokia kaip mašinas, nes didžiąją laiko dalį šioje žemėje buvo medžiotojai ir gynėjai. Būti gražiam reiškia būti stipriam, greitam, raumeningam. Paprastas požiūris, ar ne? Ir šis paprastumas yra giliai įsišaknijęs vyro smegenyse.

Kai jo merginą ištinka krizė, kai ji ima nekęsti savo kūno, situacija tampa sudėtingesnė. Priešingai nei vyrų, moterų santykis su savo kūnu nėra toks paprastas. Jis painus, kompleksinis. Būtent šito vyrai ir nesupranta. Šioje srityje moterys yra ypač pažeidžiamos - dar blogiau, kad daug žmonių naudojasi šiuo pažeidžiamumu.

Moteris turi savo kirpėją, vizažistę, patarėjas mados, batų ir liemenėlių klausimais, manikiūrinintę, pedikiūrinintę, antakių pešiotoją, trenerį, plastinį chirurgą, plaukelių šalintoją... Ir dietologę taip pat.

Vyrai dažnai neturi nė vieno. Žinoma, jiems irgi tenka susidurti su raumeningų vyrukų vaizdais. Ir, žinoma, jie verčia mus jaustis nesaugiai. Žinau, ką sakau - kažkada buvau storas, o būti storam visai nėra smagu, ypač kai žurnaluose tiek daug Brado Pitto nuotraukų.

O kur dar Lynx reklamos… Ar Reebok, kurioje vyrą po miestą gainioja išpampęs plaukuotas pilvas? Tačiau vyrams skirta žinutė yra paprasta. Nusipirkite sportinius batelius. Pradėkite vaikščioti į sporto salę. Sumažinkite angliavandenių kiekį. Po vyrams skirtomis reklamomis nesislepia jokia paslaptis. Jūs arba imatės priemonių, kad pakeistumėte situaciją, arba liekate storas. Ir taškas.

Vyrams šventasis gralis yra pasiekiamas ranka - tereikia sustangrinti kūną, ir viskas bus gerai. O tada bus galima užsiimti kitais reikalais. Tačiau moterims siunčiamos žinutės yra kur kas sudėtingesnės ir painesnės. Kaip teisingai pastebėjo knygų apie moterų ir vyrų santykius autorius Warrenas Farrellas, moteriškuose žurnaluose apstu straipsnių apie tai, kaip būti supermoterimi, o šalia jų spausdinamos reklamos su princesėmis.

Kitaip tariant, straipsniai moko moteris būti nepriklausomomis ir kontroliuoti situaciją. Tačiau reklamos, kuriose sukasi pinigai, siunčia žinutę, jog jos turi būti gražios.

W. Farrellas šiuos žodžius pasakė prieš keletą dešimtmečių, bet jie tinka ir šiandien. Niekas nepasikeitė. Viskas, kas skirta moterims, šifruojama taip: būk nuostabi, būk nuostabi, būk nuostabi.

Tačiau būti nuostabiai, pasirodo, yra beveik neįgyvendinama užduotis. Darosi vis sunkiau ir sunkiau. Visi žino, kad būti gražiai reiškia būti ir lieknai. Metai bėga, o idealas vis lieknėja. 1960 m. vidutinė manekenė svėrė 10 proc. mažiau nei vidutinė moteris. Šiuolaikines manekenės sveria net ketvirtadaliu mažiau. Greitai pasieks ir trečdalį. Tačiau, kaip pastebėjo psichologė ir rašytoja Susie Orbach, jų krūtys skiriasi nuo liesų ne manekenių krūtų. Priartėti prie idealo yra praktiškai neįmanoma.

Kuo toliau, tuo blogiau. Orbach teigia, kad kasdien esame atakuojami tūkstančiais techniškai patobulintų vaizdų. Dėl šios priežasties vis daugiau moterų ryžtasi plastinėms operacijoms, o kartelė pakeliama dar aukščiau.

Kai daug žmonių pasitobulina išvaizdą, kad atrodytų gražesni, likę ima jaustis dar mažiau patrauklūs. Tai vyksta globaliniu mastu - 2007 m. plastinėms operacijoms išleista 9 milijonai svarų. Didžiąją dalį pinigų, žinoma, sumokėjo moterys.

Tad vyrams siūloma sportuoti ir tapti stipresniems, o moterims siūloma bala žino kas. Tačiau vyrams vis tiek neaišku, kodėl moterims skirtos žinutės yra tokios galingos ir sudėtingos.

Vis tiek neaišku, kodėl kas dešimta moteris serga anoreksija, kodėl daugėja bulimikių, kodėl pusė moterų šią akimirką laikosi dietos. Vis tiek neaišku, kodėl moteris ištinka pasitikėjimo savimi krizės. Neaišku ir tai, kodėl moterys nori būti labai lieknos. Ir kodėl jos mano esančios storos, kai tokios nėra. Ir kodėl, kai moters kūnas yra tobulai patrauklus, ji mano priešingai ir nepasiduoda įtikinėjimams?

Trumpai tariant, mums vis tiek neaišku, kodėl vyrai, žiūrėdami į raumeningo gražuolio nuotrauką, sugeba pajuokauti, o moterys, pažvelgusios į Gisele Bundchen nuotrauką, gali vaikščioti surūgusios net kelias dienas.

Johnas Updike yra pasakęs, kad moters kūnas - tai didžiausias pasaulyje estetikos objektas, į kurį žiūrime dažniau nei į ką kita, pavyzdžiui, gamtos grožį, prietaisus, automobilius. Tiesą sakant, automobiliai ir elektroniniai prietaisai dažnai atkartoja moters kūno formas, o peizažai tapomi taip, kad apie jas primintų. Kai kalbame apie aktus, įsivaizduojame moters, o ne vyro, kūną.

Beje, gražiai pavaizduoti vyrų kūnus yra daug sunkiau nei moterų. Taip yra todėl, kad moters kūnas pasižymi savotišku ikoniškumu - juo žavimasi tūkstančius metų. Moters kūnas turi prasmę. Moters kūno nuotraukos gali turėti gilią prasmę, būti rimtos ir sudėtinės. Į moters kūną tūkstančius metų žiūrėta su pagarba. Dabar įsivaizduokite, kad ir jūs turite moters kūną. Pajutote spaudimą?

Pradedu suprasti, kodėl moterims toks svarbus tobulumas. Jos turi pateisinti tūkstančių metų meno istoriją, šimtus tūkstančių „Photoshop‘u“ patobulintų krūtų ir užpakaliukų.

Kur slypi šio reiškinio šaknys? Kodėl nematome tiek pat daug pakoreguotų vyriškų kūnų? Žinoma, tokių nuotraukų yra ir jų vis daugėja. Tačiau kodėl moterys daug jautriau nei vyrai reaguoja į tobulų kūnų vaizdus?

Knygos „The Evolution of Desire“ („Troškimų evoliucija“) autorius psichologas Davidas Bussas turi savo teoriją. Vyrų ir moterų supratimas apie lytis ir kūnus skyrėsi dar akmens amžiuje. Vyrai gali perduoti savo genus per daug nerizikuodami - jiems tereikia susirasti vaisingą moterį.

Moterų situacija kitokia, nes nėštumas yra labai rizikingas. Moteriai reikia vyro, kuris atrodo taip, lyg galėtų ją aprūpinti - o dar geriau, tokio, kuris jau yra tai įrodęs.

Tad dar truputį pakalbėkime apie akmens amžiaus vyrą ir moterį. Jei vyras pasiruošęs įsipareigoti, svarbiausias dalykas, kurio jam reikia - vaisinga moteris. Be to, jis nori tokios moters, kuri atrodo taip, lyg bus vaisinga dar daug metų. Kitaip tariant, jis sutinka būti aprūpintoju ir gynėju, jei jo moteris atrodys jauna, vaisinga ir nepriekaištinga.

O ko trokšta moteris? Jai reikia vyro, kuris ne tik sakosi esąs geras medžiotojas ir kovotojas, bet yra tai įrodęs darbais. Kitaip tariant, vyresnio vyro. Tai būdinga ne tik akmens amžiaus poroms. Davido Busso vadovaujama komanda apklausė 10 000 žmonių iš 37 valstybių. “Visų 37-ių šaliu moterys rinktųsi už save vyresnį vyrą.”

Darosi truputį aiškiau, kodėl moterys taip kritiškai vertina savo kūną. Nuo gilios senovės jų vertė buvo siejama su išvaizda. Dešimtis tūkstančių metų tai buvo gyvenimo ir mirties klausimas, nes išvaizda lėmė, ar ji turės gynėją, ar ne.

Vyrams kitaip. Kelios raukšlės ar pražilę smilkiniai - ne bėda. Galbūt net privalumas. Būsi reikalingas tol, kol sugebėsi nusmeigti žuvį ir suręsti pastogę.

Kas pasikeitė per 20 tūkstančių metų? Pasak Davido Busso, akmens amžiaus vyras nematė tokios daugybės patrauklių moterų. Tuo tarpu šiuolaikinis vyras, vartydamas „Playboy“, mato nuotrauką moters, kuri buvo pasirinkta iš tūkstančių kitų kandidačių. Maža to, tai geriausias fotografo kadras.

Nereikia ir „Playboy“. Pažiūrėkite į žinių pranešėjus - didelė tikimybė, kad jas skaito daili mergina ir žilstelėjęs vyras. Žinutė vyrams? Atsipalaiduokite. Žinutė moterims? Panika! O kur dar seksualių merginų muzikos grupės, filmų herojės? Net filmuose apie Harį Poterį berniukams leidžiama būti moksliukais, bet mergaitės turi atrodyti kaip manekenės.

Mados kritikas Johnas Bergeris rašė: „Vyrai žiūri į moteris. Moterys mato, kad yra nužiūrinėjamos. Tai ne tik atspindi santykį tarp vyrų ir moterų, bet ir moterų santykį su savimi.“ Kietas riešutėlis, ar ne?

Ar dabar jau supratote? Jei taip nutiktų mums, mus irgi ištiktų krizė.

Šaltinis
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (5)