Psichologė Miglė Motiejūnė atsiųstame pranešime spaudai atkreipia dėmesį, kad kalbėti apie intymius santykius Lietuvoje yra nejauku, ypač vyresnio amžiaus žmonėms.

„Ši tema mus lyg apnuogina, apie tai kalbėti nepatogu, gėda. Manau, kad tai susiję su lytinio ugdymo trūkumu. Seksualumo tema mūsų visuomenėje nėra normalizuota ir suprantama kaip svarbi gyvenimo dalis visuose amžiaus tarpsniuose. Visuomet reikia prisiminti, kad užsiimdamas seksu, aš rūpinuosi savo sveikata“, – teigia M. Motiejūnė.

Domėtis intymiais santykiais svarbu sveikatai

Psichologės teigimu, nėra amžiaus ribos, kuria nustatoma, kad žmogus intymiems santykiams – per senas. Tyrimai rodo, kad ir 85 metų žmonės mėgaujasi seksualiniais potyriais.

„Jeigu seksą suprantame ne tik kaip vaginalinį, o kaip masturbaciją, vienas kito glamonėjimą, oralinį seksą, amžius nebetampa riba, kuri gali susiaurinti patyrimą. Domėtis seksu yra svarbu, galbūt paįvairinti patirtį sekso žaislais, kurie turėtų būti aktualūs vyresniame amžiuje, ir nepamiršti, kad seksas atneša malonumą“, – teigia psichologė ir atkreipia dėmesį, kad apie seksualinį gyvenimą reikia kalbėtis ir su šeimos gydytoju.

Psichologė pastebi, kad bėgant amžiui sunkiau priimti ne tik savo, bet ir partnerės ar partnerio kūno pokyčius.

„Erotinis turinys ir meilės žaidimai internete, televizijoje ar kine orientuoti išskirtinai tik į jaunus žmones. Taip formuojamas įsivaizdavimas, koks kūnas skirtas intymiems santykiams – be antsvorio, raukšlių, estetiškai tobulas. Todėl vyresnio amžiaus žmonėms sunku susitapatinti su meiliai vienas kitą glamonėjančiomis poromis. Atrodytų, kad seksas ir intymūs santykiai – ne jiems, nors tai nėra tiesa. Šiuo atveju patarčiau skirti daugiau laiko tam, kad surastumėte tai, kas jums aktualu, atitinka jūsų kūno poreikius ir galimybes“, – sako M. Motiejūnė.

Miglė Motiejūnė

Ekspertės nuomone, susidaro nuostatos, kad vyresnio amžiaus žmonės neužsiiminėja seksu, nes nėra reikalo. „Vaikai nebeaktualu, jėgų mažiau ir mes matome vyresnio amžiaus žmones labiau prislėgtus ar nelaimingus. Todėl neretai galvojama, kad tai yra dalis senatvės, o ne todėl, kad žmogus serga depresija“, – sako psichologė.

Vyresnio amžiaus žmonių ekranuose trūksta

Prie vyresnio amžiaus žmonių intymumo trūkumo žymiai prisideda ir tai, kad masinėse medijose vyresni nei 65 metų žmonės praktiškai nematomi, nebent reklamuojant vaistus ar akcijas senjorams. Net ir reklamose, skirtose pasirūpinti veido oda, rodomi 40-mečiai ar jaunesni žmonės: „Suprask, jie jau senstelėję.“

„Ignoruojant vyresnio amžiaus žmones reklamose, filmuose ar serialuose, jaunesnei, mūsų kartai taip pat bus sunku. Nematant įprastų pavyzdžių, formuojasi nuostatos, kad vyresniame amžiuje kažko negali daryti. Todėl ir intymūs santykiai gali atrodyti neįprasti. Jeigu niekas tuo neužsiima, tai gal ir aš negaliu, man to nereikia, atsiranda savęs ribojimai“, – sako M. Motiejūnė.

Vyresnio amžiaus žmonių trūkumas pastebimas ne tik reklamose, tačiau ir kino filmuose, serialuose. Tarptautinio ir Lietuvos kino gamybos aikštelėse dirbanti intymumo koordinatorė Irma Pužauskaitė pastebi, kad ne tik Lietuvoje, tačiau ir kitose šalyse dabar vis dažniau keliamas klausimas, kodėl tiek mažai septinto ar aštunto dešimtmečio sulaukusių žmonių intymumo, artumo matoma kino ekrane.

„Kylantys klausimai rodo, kad mes laisvėjame, pokytis ateina, tačiau mažais žingsniais. Norėtųsi, kad scenarijuose atsirastų daugiau vyresnio amžiaus žmonėms skirtų intymių scenų. Kita vertus, ir įvairius vaidmenis išbandę vyresni aktoriai nustato aiškias ribas, nebenori demonstruoti savo pasikeitusio kūno, apsinuoginti, eksperimentuoti. Taip kine ir formuojasi uždaras ratas“, – sako I. Pužauskaitė.

Kūnas keičiasi, bet intymumo poreikis nedingsta

Bučiniai metų neskaičiuoja. Autoriai kūrybinis projektas

Tiek aktorių, tiek kino filmavimo komandos narių emociniu saugumu besirūpinanti I. Pužauskaitė pastebi, kad mūsų šalyje vyresni žmonės baiminasi, ką kiti pagalvos. „Intymumas susijęs su pasitikėjimu savimi, komfortiškumu. Reikia drąsos, kad tuos nuo mažų dienų įkaltus stereotipus sugriautumei ir intymumą priimtumei natūraliai ir atvirai“, – sako intymumo koordinatorė.

Neseniai kviesdama permąstyti vyresnių žmonių vaizdavimą reklamoje, kūrybinė agentūra „Autoriai“ pristatė projektą „Bučiniai metų neskaičiuoja“, kuriame iš kitos perspektyvos pažvelgė į visuomenėje įprastus intymumo įvaizdžius. Specialioje fotosesijoje, kurią įgyvendino fotografė Marta Kaczmarek, buvo pakviestos 60-metį peržengusios poros, kurios savo patirtimi ir branda perteikė meilę, intymumą, artumą, gyvenimo džiaugsmą.

„Jei apmąstytume save Lietuvos reklamos įvaizdžiais, vyresnis žmogus šiandien – jau nuo 35-erių. Tai nebėra dabarties pasaulis. Šiuo projektu norėjome atverti naujas galimybes suvokimui, ką iš tiesų šiandien reiškia amžius, kas vyksta su kūnu ir jo poreikiais bėgant metams. Sąmoningai skyrėme itin daug dėmesio kūniškumui ir jusliškumui. Būtent kūnas itin susijęs su kiekvieno mūsų tapatybės išgyvenimu. Žmogaus kūnas keičiasi, tai neišvengiama, bet prisilietimo, kito žmogaus artumo, intymumo poreikis niekur nedingsta“, – sako G. O. Šileikytė.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją