Kainai didžiausią įtaką daro keli veiksniai

Vairuotojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo kaina priklauso nuo daug veiksnių. Vis dėlto, „Draudimas.lt“ vadovas Vytautas Janušauskas paaiškina, kad svarbiausia čia – vairuotojo amžius ir vairavimo stažas. Taip pat didelis dėmesys kreipiamas ir į drausmingumą, automobilio modelį, jo galingumą. Svarbi net vietovė, kurioje transporto priemonė yra registruota.

„Nepatyrusiam vairuotojui, didmiestyje vairuojančiam galingą automobilį, teks sumokėti palyginti aukštą kainą. Tačiau patyrusiam ir drausmingam mažo miestelio gyventojui, vairuojančiam ne tokią galingą transporto priemonę, civilinės atsakomybės draudimas atsieis nuo kelių iki keliolikos kartų pigiau. Pavyzdžiui, patirties neturinčiam jaunam vairuotojui apdrausti galingą automobilį didmiestyje gali kainuoti iki 1100 eurų, o ilgą laiką atokesniame miestelyje drausmingai važinėjančiam vairuotojui metinė įmoka gali nesiekti ir 40 eurų“, – paaiškina pašnekovas.

Tik pradėjusiems automobiliu važinėti vairuotojams jis pataria rinktis nedidelės galios automobilį. Žinoma, labai svarbu juo važinėjant griežtai laikytis Kelių eismo taisyklių, o vairuojant nerizikuoti bei neviršyti greičio. Toks elgesys padės išvengti avarinių situacijų, o jei jos atsitiktų – garantuos mažesnius nuostolius.

Prieš pasirašant sutartį rekomenduoja atlikti rinkos analizę

Draudimo kaina skirtingose bendrovėse tam pačiam vairuotojui kartais gali skirtis itin ženkliai. V. Janušauskas teigia, kad būtent todėl visada verta palyginti kelių draudimo įmonių siūlomas sąlygas.

„Ieškant geriausios kainos verta įsigilinti į skirtingų draudimo įmonių sąlygas. Vienos bendrovės jaunu ir nepatyrusiu vairuotoju, kuriam taiko didesnes įmokas, laiko žmogų iki 23 metų amžiaus, kuris turi mažesnę nei 3 metų vairavimo patirtį. Kitos įmonės pradeda taikyti geresnius įkainius vairuotojams nuo 25 metų amžiaus, nepriklausomai nuo jų vairavimo patirties“, – sako specialistas.

Anot jo, dėl ekonominės padėties, augant įmokoms, šiuo metu vairuotojai prieš įsigydami draudimą žymiai aktyviau lygina kelių draudimo bendrovių sąlygas.

Vytautas Janušauskas

Kiekviena bendrovė vadovaujasi skirtinga logika

Ir vis dėlto, kodėl vienoje bendrovėje pasiūloma kaina priverčia žagtelėti, o kitur ji atrodo net labai adekvati? V. Janušauskas paaiškina, kad kiekviena draudimo bendrovė turi savo „rizikos apetitą“. Tai reiškia, kad vienoms bendrovėms priimtinesnė vienokia rizika, kitoms – kitokia.

„Metodika nustatyti kainai taip pat skiriasi. Pavyzdžiui, vienos bendrovės labiau akcentuoja vairuotojo amžių, o kitos – jo stažą. Todėl gali būti, kad jaunas, bet turintis bent 5 metų stažą vairuotojas gaus pigesnį pasiūlymą nei vyresnis, bet tik dvejus metus vairuotojo teises turintis asmuo. Situacija gali būti ir atvirkštinė“, – pasakoja pašnekovas.

Ir tai – tik vienas iš draudimo įmokos elementų. Specialistas teigia, kad kiekviena draudimo bendrovė turi skirtingas patirtis. Juk itin svarbu ir vidutinis išmokų dydis, kuris taip pat turi įtakos draudimo kainai.

„Pagal pateikiamus duomenis, vidutinė vieno įvykio išmoka svyruoja nuo 900 eurų iki 1500 eurų skirtingose draudimo bendrovėse. Tad, galima daryti išvadą, kad tos bendrovės, kurioms šiemet teko išmokėti statistiškai didesnes išmokas, pasiūlys aukštesnę draudimo kainą. O tos, kurioms teko išmokėti išmokas dėl patirtų paprastesnių eismo įvykių, gali sau leisti pasiūlyti mažesnės draudimo kainas“, – įžvalgomis dalinasi V. Janušauskas.

Po autoįvykio metus teks mokėti brangiau

Bendrovės „Draudimas.lt“ vadovas nurodo, kad pirmą kartą draudžiant automobilį vairuotojas turi nulinę drausmingumo kategoriją. Anot jo, jeigu per metus nutiko eismo įvykis, kurio kaltininkas buvo šis vairuotojas, jo drausmingumas tampa N1. Jei patenkama į du eismo įvykius, šis skaičius tampa N2.

„O jei sėkmingai važinėjama be eismo įvykių visus metus, antraisiais metais nuostolingumas iš nulinės kategorijos tampa D1. Šiuo atveju, raidė „D“ užšifruoja žodį drausmingas. Raidė „N“ – nedrausmingas. Tad, priklausomai nuo vairuotojo drausmingumo istorijos ir yra apskaičiuojama draudimo kaina. Kuo ilgiau žmogus važinėja be eismo įvykių, tuo geresnė bus drausmingumo kategorija. Tuo pigiau kainuos ir pats draudimas“, – sako pašnekovas.

Specialistas nurodo, kad dažnai vairuotojas gali būti jaunesnis ir su mažesniu stažu, tačiau dėl geros drausmingumo istorijos mokės mažesnę draudimo kainą, nei vyresnis ir labiau patyręs vairuotojas. Jis pabrėžia ir tai, kad amžiaus ir stažo kombinacija taip pat yra svarbi.

„Jeigu vairuotojas yra vyresnis, tačiau neturi didelio stažo, dažniausiai draudimo įmoka nėra didelė. Tačiau jeigu vairuotojas yra jaunas ir dar be stažo – draudimo įmoka greičiausiai bus didesnė“, – pabrėžia V. Janušauskas.

Ir vis dėlto, jis nuramina eismo įvykį turėjusius vairuotojus. Anot specialisto, jeigu žmogus turėjo vieną įvykį, tuomet jau po metų jo drausmingumo kategorija grįš iš N1 į nulinę. Jeigu per metus žmogus buvo patekęs į tris autoįvykius, kurių kaltininkas buvo, ir turėjo N3 kategoriją, tai jam reikės 3 metų sugrįžti į nulinę drausmingumo kategoriją.

„Verta paminėti ir tai, kad per metus surinkta drausmingumo kategorija nepersikelia kitam automobiliui. Iš vienos pusės tai yra blogai, kadangi būnant drausmingu vairuotoju ir turint per ilgus metus sukauptą D5 ar D7 kategoriją, draudimas naujam automobiliui vėl skaičiuosis nuo nulinės kategorijos“, – aiškina specialistas.

Iš kitos pusės, anot jo, turėjus eismo įvykį ir pakeitus automobilį N kategorija taip pat nepersikelia naujai transporto priemonei.

Kartais vairuotojai norėdami sutaupyti padaro esminę klaidą

Kartais galima išgirsti nuomonių, kad draudimo kainai įtaką turi ir sukelto eismo įvykio išmokų dydis. Vis dėlto, V. Janušauskas sugriauna šį mitą ir pabrėžia, kad rizika vertinama pagal įvykių skaičių, o ne išmokos dydį.

„Gatvėje galima įvažiuoti tiek į seną automobilį, tiek į naują. Įvykis bus toks pats, o nuostolio suma gali skirtis dešimtimis kartų. Tuo tarpu įvykių dažnis parodo vairuotojo drausmingumą sukeliant autoįvykį“, – teigia jis.

Pašnekovas pakomentuoja ir itin dažną situaciją, kuomet žmonės, siekdami sutaupyti, transporto priemonę užregistruoja giminaičių, gyvenančių kaimo vietovėje, vardu.

„Tikrai galima automobilį registruoti kaimo vietovėje gyvenančių senelių vardu ir nenurodyti, kad jį vairuos menką patirtį turintis vairuotojas, paprastai važinėjantis viename iš didmiesčių. Tokiu atveju įmoka tikrai gali būti mažesnė, tačiau tapus eismo įvykio kaltininku, tokiam vairuotojui draudimo apsauga gali negalioti. Tokiu atveju gali tekti padarytą žalą atlyginti pačiam, kas atsieitų gerokai brangiau bei sukeltų žymiai daugiau streso, nei sutaupyta suma perkant draudimą“, – teigia pašnekovas.

Draudimo kainai įtakos gali turėti net automobilio spalva

V. Janušauskas pasakoja, kad kartais nauji savininkai, kurie nori išsaugoti gerą transporto priemonės drausmingumo istoriją, mėgina draudimą įforminti ankstesnio savininko vardu. Anot jo, tokiais atvejais svarbu žinoti, kad nuo automobilio pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo momento draudimas galioja tik naujojo savininko vardu, tiksliai nurodant jo asmens duomenis ir ankstesnę draudimo patirtį.

„Siekiantys sutaupyti asmenys įsigydami transporto priemonę turėtų atkreipti dėmesį net į automobilio spalvą. Ji gali turėti įtakos draudimo kainai. Pavyzdžiui, kai kuriose draudimo bendrovėse apdrausti juodą automobilį kainuos brangiau. Taip yra todėl, kad skaičiuojama, jog tamsesnės spalvos transporto priemonės statistiškai dažniau patenka į eismo įvykius“, – pasakoja pašnekovas.

Taip pat jis nurodo, kad Lietuvoje draudimo įmokos dydžiui vairuotojo padarytų eismo nusižengimų skaičius įtakos neturi. Vis dėlto, jei draudimas būtų perkamas Didžiojoje Britanijoje, padarytų eismo nusižengimų skaičius, pavyzdžiui: viršytas greitis, nepraleisti pėstieji ir pan., galėtų pabranginti draudimo kainą.

Geriau nebandyti susitarti tyliai ir apsieiti be deklaracijos pildymo

Neretai žmonėms kyla klausimų, kaip elgtis patekus į eismo įvykį bei ar visada reikia pildyti deklaracija. Lietuvos kelių policijos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyriausioji specialistė Jorūnė Liutkienė teigia, kad patekus į eismo įvykį svarbu elgtis ramiai ir neužmiršti šiuo metu šalyje galiojančių taisyklių.

„Vairuotojų pareigos yra numatytos Kelių eismo taisyklių 30 skyriuje „Eismo dalyvių pareigos įvykus eismo įvykiui“. Čia nurodoma, kad įvykus eismo įvykiui svarbu nedelsiant sustoti ir pažymėti eismo įvykio vietą. Taip pat svarbu pasilikti eismo įvykio vietoje ir apie jį pranešti policijai, išskyrus teisės aktuose nustatytus atvejus. Svarbu ir imtis visų reikiamų priemonių, kad būtų suteikta pirmoji pagalba nukentėjusiems. Būtina iškviesti medicinos pagalbą ar prireikus nuvežti nukentėjusįjį į medicinos įstaigą, išskyrus atvejus, kai tai sukeltų pavojų nukentėjusiojo gyvybei ar sveikatai. Taip pat svarbu po įvykio nevartoti alkoholinių gėrimų, vaistų, narkotikų ar kitų svaigiųjų medžiagų, iki bus patikrintas neblaivumas ar apsvaigimas nuo narkotikų, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų arba bus atsisakyta tai daryti“, – sako policijos atstovė.

Anot jos, jei atsitrenkėte į kitą automobilį ir jo savininkas siūlo nepildyti deklaracijos, o sumokėjus 200 eurų skirstytis, svarbu nepasimesti ir nieko nelaukus deklaraciją pildyti ir, jei to reikia, visada nepabijoti kviesti policijos pareigūnus.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)