Atrodo, kad viskas, ko imasi „Volkswagen", tiesiog privalo būti pasmerkta sėkmei. Ir dar atrodo, kad pasaulis verčiasi aukštyn kojom. Štai mažylis „Up!" balandį Niujorko automobilių parodoje buvo paskelbtas geriausiu planetos automobiliu. Tai įvyko šalyje, kur į vidutinę stovėjimo aikštelės vietą telpa du maži europietiški hečbekai ir kur populiariausias automobilio kėbulo tipas yra pikapas. Protu nesuvokiama. O VW europiečiams siūlo milžinišką „Amarok" pikapą, kuris geriau atrodytų Teksaso prerijose, o ne siaurose Senojo žemyno miestų gatvelėse.

Pradėtas gaminti 2010 m., „Amarok" yra pirmasis VW bandymas patekti tarp didelių pikapų, turinčių rėminę konstrukciją ir galinę linginę pakabą. Čia visko yra po tris: siūloma trijų lygių įranga - „Basic", „Trendline" ir „Highline", montuojamas trijų galingumo lygių 2 litrų TDI variklis (122 AG, 163 AG ir šiais metais pristatyta 180 AG versija; 163 AG ir 180 AG varikliai yra su dviem turbokompresoriais) bei trijų tipų transmisijos sistema - galiniai varantieji ratai, įjungiama „4Motion" visų ratų pavara arba nuolatinė „4Motion" pavara. Šiemet pirkėjams, be šešių pavarų mechaninės dėžės, siūloma ir visiškai nauja 8 pavarų automatinė, kurią turintis „Amarok", gamintojo teigimu, vidutiniškai sunaudoja tik 7,6 l/100 km degalų.

VW suteikė galimybę išbandyti nuolatinės „4Motion" pavaros pranašumus Pietų Ispanijoje įrengtoje specialioje bekelės bandymų trasoje, iki kurios apie 130 km teko važiuoti greitkeliais ir vingiuotais kalnų keliais. Galingiausio „BiTurbo" variklio ir automatinės pavarų dėžės tandemas veikia puikiai, o 420 Nm siekiantis sukimo momentas užtikrintai į priekį tempia daugiau kaip dvi tonas sveriantį monstrą. Atvykus į bandymų vietą pagrindinis kompiuteris rodė vidutines 8,9 l/100 km sąnaudas. Atsižvelgiant į tai, kad buvo važiuota kalnuota vietove ir tikrai ne „pensininko režimu", tai yra labai neblogas rezultatas. Šypseną kelia tik šalia pavarų svirties įspausta S raidė - sportinis režimas šiam Gargantiua tinka taip pat, kaip bėgimo bateliai raganosiui. Galima ir rankomis perjungti pavaras, tačiau geriausia svirtį palikti D padėtyje ir leisti dėžei tvarkytis pačiai.

Tačiau labiausiai „Amarok" pranašumai - didelė prošvaisa, nuolatinė keturių varančiųjų ratų sistema ir didelis variklio sukimo momentas - atsiskleidžia bekelėje. Versijoje su nuolatine „4Motion" pavara naudojamas centrinis „Torsen" tipo diferencialas, o galinį diferencialą galima priverstinai blokuoti salone esančiu mygtuku. Prie viso to prisideda ir itin trumpa pirma pavara, leidžianti „Amarok" nelygia vietove slinkti vėžlio žingsniu, bei „Hill Assist" funkcija, taip pat įjungiama vienu mygtuko paspaudimu ir padedanti leistis itin stačiomis nuokalnėmis, neleidžianti automobiliui riedėti atgal sustojus įkalnėje. Tiesa, pirmiausia reikia išmokti pasitikėti automobiliu - važiuodamas itin stačia nuokalne (tokia stačia, kad jei nebūtum prisisegęs saugos diržo, taptum priekinio stiklo papuošalu), privalai neliesti nei akceleratoriaus, nei stabdžių pedalų ir leisti elektronikai, atskirai stabdančiai kiekvieną ratą, lėtai, tačiau užtikrintai nuvežti tave į kalno papėdę. Kartais taip atsiduoti elektroninėms auklėms yra kiek nejauku, ypač turint omenyje, kad jų gedimo atveju smagiai ridentumeisi kalno šlaitu į mirtį. Adrenalino prideda ir tai, kad versija su automatine dėže ne iš karto supranta, jog važiuojama stačia nuokalne, ir akimirkai paleidžia vadžias, leisdama automobiliui kiek truktelti žemyn. Šiuo aspektu užtikrinčiau verčia jaustis mechaninė dėžė. Dėl blokuojamo galinio diferencialo „Amarok" gali įveikti 100 % įkalnę (t. y. važiuoti į viršų 45 laipsnių kampu) - apima keistas jausmas, kai važiuodamas į viršų kalno šlaitu matai tik dangų ir neturi net mažiausio supratimo, į kurią pusę viršūnėje pasuks kelias. Ir tuomet, kai užsikabarojęs ant kalvos keteros ir pradėjęs leistis žemyn supranti, kad vairą jau prieš keletą sekundžių reikėjo smarkiai pasukti į kairę, nes priekyje - skardis, nejučia pradedi klykti kaip trylikametė, pirmą kartą atsidūrusi amerikietiškų kalnelių atrakcione.

Būdamas 5254 mm ilgio „Amarok" yra visu pusmetriu (!) ilgesnis už ir taip nemažą „Touareg", todėl jį pastatyti Vilniaus senamiestyje yra tikrai „smagus" užsiėmimas. Važiuodamas juo sėdi tokiame aukštyje, kad gali pasisveikinti su sunkvežimių vairuotojais ir matai tik lengvųjų automobilių stogus, o ne žmones, sėdinčius juose. Jis priverčia kitus eismo dalyvius laikytis pagarbaus atstumo - tai ypač justi siauruose užmiesčio keliukuose, kur vienu momentu net pagavau save galvojantį, kaip toli į kelkraštį galėčiau priversti pasitraukti priešais atvažiuojančius automobilius. Brrrr...

Viduje viskas tipiškai folksvageniška: puiki ergonomika, prietaisai išdėstyti pasitelkus vokišką logiką ir yra ten, kur ir tikiesi juos surasti. Atrodo, kad į interjero atributus gali nukreipti vandens srovę, per langą įkišęs laistymo žarną, ir jiems nieko neatsitiktų. Vienintelis priekaištas - itin pigiai ir nykiai atrodanti juoda mechaninės pavarų dėžės svirtis „Trendline" versijoje, kurią net liesti nemalonu. Juk aliuminio intarpas labai daug nekainuotų, ar ne, VW?

Gamintojas tikisi, kad pagrindiniai „Amarok" pirkėjai bus juridiniai asmenys, todėl jis pardavinėjamas kaip komercinė transporto priemonė. Kokiai būtent „komercijai" jis galėtų būti naudojamas, nelabai įsivaizduoju. Gal gabenti kokainui Kolumbijos džiunglėse? Bet kokiu atveju, nežinau, ar Lietuvoje atsiras pakankamai statybos darbų vadovų ir stambių ūkininkų, kurie galėtų sau leisti įsigyti tokią per 115 000 litų („Highline" komplektacija, 132 kW variklis ir nuolatinė „4Motion" pavara) kainuojančią darbinę transporto priemonę. Tačiau galima drąsiai konstatuoti, kad VW sukūrė konkurentus galintį priversti suvirpėti „darbinį arkliuką". Nors ne. Tai - tikras „darbinis raganosis".

SPECIFIKACIJA

VOLKSWAGEN AMAROK 2.0 BiTDI 4MOTION HIGHLINE

SKAIČIAI

1968 cm3, „BiTurbo", 180 AG, 420 Nm, 8 l/100 km, 211 g/km CO2, nuo 0 iki 100 km/val. per 10,9 sekundės, 2037 kg

KAINA

115 260 litų (Lietuvoje)

NUOSPRENDIS - 8

VW vėl pasiekė savo. Tai, matyt, bus pats racionaliausias pasirinkimas ieškantiems didelio darbinio pikapo.

KONKURENTAS

TOYOTA HILUX

3 litrų D-4D variklis silpnesnis nei „Amarok". Gali gabenti mažesnį svorį. Tačiau turi „nesunaikinamo" pikapo reputaciją.