aA
Žodžių junginys „dyzelis automatas“ ilgą laiką Lietuvos automobilių rinkoje buvo bene stipriausias užkeikimas, padėdavęs parduoti bet kokį ratuotą nesusipratimą. Tačiau ar toks agregatų derinys laikytinas optimaliu visureigių pasaulyje?
Asociatyvi nuotr.
© Gamintojo archyvas

Neoficialiais duomenimis maždaug du trečdaliai, ar netgi šiek tiek daugiau, Lietuvos keliais zujančių automobilių turi mechanines transmisijas, rašoma pranešime žiniasklaidai. Tai netiesiogiai patvirtina draudikų statistika, jog net 8 iš 10 avarijų mūsų šalyje sukelia automobilius su tokiomis pavarų dėžėmis vairuojantys asmenys.

Šiek tiek nukrypstant nuo nagrinėjamos temos, galima daryti prielaidą, kad šis mechanizmas turi realios įtakos avaringumui: automobilių su automatinėmis pavarų dėžėmis vairuotojai yra mažiau rizikingi klientai, nes turi galimybę visą dėmesį skirti eismui, keliui, aplinkai, nereikia atidžiau stebėti šalia važiuojančias transporto priemones sistemų darbo (nepriklausomai nuo vairuotojo profesionalumo ir nuovokos, variklis visuomet dirba optimaliu režimu, todėl jam rečiau prisireikia remonto) visiškai nesukdami galvos.

Kadangi bekelė yra kaip tik ta vieta, kur dėmesio koncentracija, pastabumas ir reakcija yra tiesiogiai susiję su įveikiamų ruožų sudėtingumu be pašalinės pagalbos, vadinti transmisijos „smulkmena“ neapsiverčia liežuvis. T. y. geri „automatai“ ir čia yra puikūs pagalbininkai.

Nepaisant to, maždaug trys ketvirtadaliai vyrų pirmenybę teikia mechanikai. Toks spendimas paprastai grindžiamas logika, esą mechaninė pavarų dėžė atriša rankas norint važiuoti sportišku stiliumi, sugedus ar nusėdus akumuliatoriui galima išsigelbėti iš bėdos naudojant trosą ar standžią vilktį. Be to, mechaninė transmisija leidžia vilkti įvairaus kalibro priekabas, vežti sunkesnius krovinius, o prireikus ją remontuoti tradiciškai išsisukama mažesnėmis išlaidomis.

Visureigių ABC. Mechanika ar „automatas“?
© Gamintojo archyvas

Ir atvirkščiai – mašinų su automatinėmis pavarų dėžėmis priežiūra kaprizingesnė (būtina reguliariai tikrinti transmisijos alyvos lygį ir kondiciją; jei trūks bent 100-200 gramų alyvos, frikcionai pradės buksuoti ir mechanizmas gali „sudegti“), jų negalima užvesti stumiant ar buksyruojant. Vilkti leidžiama tik nedidelį atstumą ir tik mažu greičiu, nes neveikiant varikliui neveikia ir automobilio automatinės transmisijos sutepimo sistema.

Tačiau bekelės žinovai tikina, kad nors „automatai“ turi šiokių tokių trūkumų, baimintis buksavimo klampynėje ar slydimo nėra pagrindo. Staigus sūkių padidinimas visureigiui su automatine pavarų dėže kenksmingas tik įsijungus prastą „D“ režimą, o inžinieriai jau senokai sugalvojo efektyvius šios problemos sprendimus. Tereikia pasirinkti rankinį pavarų valdymą ar įsijungti „L“ („pažemintų“ pavarų) režimą, kuris neleidžia perjungti aukštesnės nei 2-oji ar 3-oji pavaros. Tuomet stringantis automobilis iš esmės elgsis taip pat, kaip ir su mechanine transmisija.

Pavyzdžiui, „Nissan Navara“ žemų sūkių diapazono funkcija „4LO“ suteikia didesnį sukimo momentą į ratus, todėl sudėtingoms bekelės sąlygoms įdiegta ir mechaninio diferencialo blokavimo sistema.

Siekiant sustiprinti technologijų teikiamą naudą, „Navara“ modeliai standartiškai komplektuojami su pagalbine važiavimo nuokalne sistema (HDC). Aktyvuojama paspaudus mygtuką centrinėje konsolėje, sistema naudoja jutiklių tinklą, kurie aptinka ratų praslydimą ir sukibimą – automatiškai palaikydama greitį ir stabdymą ir taip padėdama automobiliui tolydžiai nusileisti nuo nuokalnės. Vairuotojai gali padidinti greitį nuokalnėje švelniai paspausdami akceleratoriaus pedalą.

Visureigiui paklūsta daugiau išbandymų bekelėje
Visureigiui paklūsta daugiau išbandymų bekelėje
© Gamintojo atstovų archyvas

Pagalbinė važiavimo įkalne sistema (HSA) yra dar viena pripažinta funkcija, kurią „Nissan“ pirma pritaikė savo krosoveriuose. Ji leidžia mechaninės transmisijos mylėtojams pasinaudoti automatinės transmisijos teikiamu privalumu pajudant iš vietos įkalnėse. Pagalbinė važiavimo įkalne sistema laiko paspaustus stabdžius, kad automobilis neriedėtų atgal, anaiptol, funkcija automatiškai išsijungia po 2–3 sekundžių.

Be to, technikos ekspertai primygtinai ragina sudėtinguose kelio ruožuose neišjungti traukos valdymo sistemos, nes taip išauga rizika ne tik klimpti dar giliau, bet ir sulaužyti pusašius. Ignoruoti elektroninius pagalbininkus bei perjungti transmisiją į „D“ režimą patariama tik sugrįžus į sąlyginai paprastas važiavimo sąlygas.

Vis dėlto, nesvarbu kokia transmisija sumontuota, pagrindinis visureigio pravažumo garantas yra vairuotojas, kuris pirmiausiai įvertins kelio dangą ir sąlygas ir tik tada bandys įveikti sudėtingą kelio ruožą.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vilniaus gatvės sustingo – kurių atkarpų vengti, jei norite grįžti namo greičiau siūloma vengti pagrindinių arterijų (2)

Penktadienį ne vienas, išvažiavęs popiet Vilniaus į gatves, turėjo gerokai nustebti –...

Kas antro automobilio žibintai šviečia kreivai – paaiškino, kaip pasitikrinti patiems (55)

Lietuvos techninės apžiūros ( TA ) įmonės bei asociacija „ Transeksta “ lapkričio pabaigoje...

Eismo sąlygas dalyje rajonų sunkina plikledis

Penktadienio rytą pietryčių ir rytų Lietuvoje dėl snygio, vietomis pereinančio į šlapdribą,...

Kodėl klysta tie, kurie pamatę, kad ant kelio nėra sniego, paspaudžia akceleratorių (4)

Itin pavojingi žiemos reiškiniai – „juodas“ ledas, lijundra ir pūga – budrius išlikti...

Keliuose yra slidžių ruožų, perspėja kelininkai

Trečiadienio rytą Lietuvos keliuose yra slidžių ruožų, perspėja kelininkai.

Top naujienos

Stebi Rusijos samdinių veiksmus: „Vagner“ nuo kitų skiriasi kardinaliai (166)

Spalio mėn. pradžioje Ukrainos saugumo tarnyba (SBU) paskelbė naują sąrašą Rusijos ir kitų...

JAV šokiravo demaskuotas „Google“ duomenų rinkimo tinklas: jie žino per daug (14)

Antradienį, įpusėjus Kongreso posėdžiui „ Google “ klausimais, Atstovų rūmų narys Tedas...

Naujausiuose prezidentiniuose reitinguose – nemaloni staigmena vienam iš lyderių (598)

Kelis mėnesius vis augęs konservatorių kandidatės į prezidentus Ingridos Šimonytės reitingas...

Sinoptikai perspėja iš anksto: siaus pūga (15)

Artimiausias kelias dienas Lietuvą nuklos sniegas, o temperatūra laikysis ties keliais laipsniais...

Sociologas apie naujausius partijų reitingus: formuojasi kone dvipartinė sistema (10)

Partijų reitingo viršūnėje jau kurį laiką įsitvirtinę „valstiečiai“ ir konservatoriai....

Užkalnis: kvepiu geru gyvenimu ir oro uostais (44)

Ermenegildo Zegna Uomo. Būna kvepalai, kurie taip tampriai susiję su kokia nors vieta arba sistema,...

Kalėdų stalas. Tikros šventės receptas – kepta žuvis po daržovių apklotu

Nuo seno laikomasi papročio, kad ant Kūčių stalo turi nugulti 12 patiekalų. Artėjant šventėms,...

Egzotines keliones mėgstanti mokytoja Veronika atvira: gyventi tik iš atlyginimo būtų sunku (1334)

Jau daugiau nei dvi savaites Švietimo ir mokslo ministerijoje ( ŠMM ) budinti mokytoja Veronika...

„Bjauriojo ančiuko“ aktorę paauglystėje prievartavo serialų žvaigždė

Aktorė Thelma Fardin apkaltino kolegą aktorių, serialų žvaigždę Juaną Darthesą seksualine...

„Amerikietiškas“ Putino oligarchas po JAV sprendimo kraujuoja milijardais (222)

Netrukus po to, kai Michaelas Cohenas pasišalino nuo Donaldo Trumpo patvirtinto nekilnojamojo turto...