Žodžių junginys „dyzelis automatas“ ilgą laiką Lietuvos automobilių rinkoje buvo bene stipriausias užkeikimas, padėdavęs parduoti bet kokį ratuotą nesusipratimą. Tačiau ar toks agregatų derinys laikytinas optimaliu visureigių pasaulyje?
Asociatyvi nuotr.
© Gamintojo archyvas

Neoficialiais duomenimis maždaug du trečdaliai, ar netgi šiek tiek daugiau, Lietuvos keliais zujančių automobilių turi mechanines transmisijas, rašoma pranešime žiniasklaidai. Tai netiesiogiai patvirtina draudikų statistika, jog net 8 iš 10 avarijų mūsų šalyje sukelia automobilius su tokiomis pavarų dėžėmis vairuojantys asmenys.

Šiek tiek nukrypstant nuo nagrinėjamos temos, galima daryti prielaidą, kad šis mechanizmas turi realios įtakos avaringumui: automobilių su automatinėmis pavarų dėžėmis vairuotojai yra mažiau rizikingi klientai, nes turi galimybę visą dėmesį skirti eismui, keliui, aplinkai, nereikia atidžiau stebėti šalia važiuojančias transporto priemones sistemų darbo (nepriklausomai nuo vairuotojo profesionalumo ir nuovokos, variklis visuomet dirba optimaliu režimu, todėl jam rečiau prisireikia remonto) visiškai nesukdami galvos.

Kadangi bekelė yra kaip tik ta vieta, kur dėmesio koncentracija, pastabumas ir reakcija yra tiesiogiai susiję su įveikiamų ruožų sudėtingumu be pašalinės pagalbos, vadinti transmisijos „smulkmena“ neapsiverčia liežuvis. T. y. geri „automatai“ ir čia yra puikūs pagalbininkai.

Nepaisant to, maždaug trys ketvirtadaliai vyrų pirmenybę teikia mechanikai. Toks spendimas paprastai grindžiamas logika, esą mechaninė pavarų dėžė atriša rankas norint važiuoti sportišku stiliumi, sugedus ar nusėdus akumuliatoriui galima išsigelbėti iš bėdos naudojant trosą ar standžią vilktį. Be to, mechaninė transmisija leidžia vilkti įvairaus kalibro priekabas, vežti sunkesnius krovinius, o prireikus ją remontuoti tradiciškai išsisukama mažesnėmis išlaidomis.

Visureigių ABC. Mechanika ar „automatas“?
© Gamintojo archyvas

Ir atvirkščiai – mašinų su automatinėmis pavarų dėžėmis priežiūra kaprizingesnė (būtina reguliariai tikrinti transmisijos alyvos lygį ir kondiciją; jei trūks bent 100-200 gramų alyvos, frikcionai pradės buksuoti ir mechanizmas gali „sudegti“), jų negalima užvesti stumiant ar buksyruojant. Vilkti leidžiama tik nedidelį atstumą ir tik mažu greičiu, nes neveikiant varikliui neveikia ir automobilio automatinės transmisijos sutepimo sistema.

Tačiau bekelės žinovai tikina, kad nors „automatai“ turi šiokių tokių trūkumų, baimintis buksavimo klampynėje ar slydimo nėra pagrindo. Staigus sūkių padidinimas visureigiui su automatine pavarų dėže kenksmingas tik įsijungus prastą „D“ režimą, o inžinieriai jau senokai sugalvojo efektyvius šios problemos sprendimus. Tereikia pasirinkti rankinį pavarų valdymą ar įsijungti „L“ („pažemintų“ pavarų) režimą, kuris neleidžia perjungti aukštesnės nei 2-oji ar 3-oji pavaros. Tuomet stringantis automobilis iš esmės elgsis taip pat, kaip ir su mechanine transmisija.

Pavyzdžiui, „Nissan Navara“ žemų sūkių diapazono funkcija „4LO“ suteikia didesnį sukimo momentą į ratus, todėl sudėtingoms bekelės sąlygoms įdiegta ir mechaninio diferencialo blokavimo sistema.

Siekiant sustiprinti technologijų teikiamą naudą, „Navara“ modeliai standartiškai komplektuojami su pagalbine važiavimo nuokalne sistema (HDC). Aktyvuojama paspaudus mygtuką centrinėje konsolėje, sistema naudoja jutiklių tinklą, kurie aptinka ratų praslydimą ir sukibimą – automatiškai palaikydama greitį ir stabdymą ir taip padėdama automobiliui tolydžiai nusileisti nuo nuokalnės. Vairuotojai gali padidinti greitį nuokalnėje švelniai paspausdami akceleratoriaus pedalą.

Visureigiui paklūsta daugiau išbandymų bekelėje
Visureigiui paklūsta daugiau išbandymų bekelėje
© Gamintojo atstovų archyvas

Pagalbinė važiavimo įkalne sistema (HSA) yra dar viena pripažinta funkcija, kurią „Nissan“ pirma pritaikė savo krosoveriuose. Ji leidžia mechaninės transmisijos mylėtojams pasinaudoti automatinės transmisijos teikiamu privalumu pajudant iš vietos įkalnėse. Pagalbinė važiavimo įkalne sistema laiko paspaustus stabdžius, kad automobilis neriedėtų atgal, anaiptol, funkcija automatiškai išsijungia po 2–3 sekundžių.

Be to, technikos ekspertai primygtinai ragina sudėtinguose kelio ruožuose neišjungti traukos valdymo sistemos, nes taip išauga rizika ne tik klimpti dar giliau, bet ir sulaužyti pusašius. Ignoruoti elektroninius pagalbininkus bei perjungti transmisiją į „D“ režimą patariama tik sugrįžus į sąlyginai paprastas važiavimo sąlygas.

Vis dėlto, nesvarbu kokia transmisija sumontuota, pagrindinis visureigio pravažumo garantas yra vairuotojas, kuris pirmiausiai įvertins kelio dangą ir sąlygas ir tik tada bandys įveikti sudėtingą kelio ruožą.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Dviratininkai negali jaustis saugūs net savo takuose (21)

Tikru pavasariu ir artėjančia vasara pakvipę orai vilioja sėsti prie dviračio vairo ir...

Ekspertas pataria: pirmąjį automobilį rinkitės ne pagal kišenę, o pagal galingumą (26)

Pirmojo automobilio pirkimas dažniausiai yra džiugus ir ilgai lauktas procesas. Laukia malonūs...

Aistrą fotografijai nutrėkš lokomotyvas (3)

Kad ir kaip romantiškai atrodytų ant geležinkelio bėgių sėdinčios draugės nuotrauka,...

Vairuotojo atkirtis kritikams: nesiskųskit – mes verčiami pažeisti taisykles (203)

Į DELFI redakciją kreipėsi Arnas, kuris teigia, kad visuomenėje motociklininkai yra kritikuojami...

Sostinės vairuotojams – šimtai naujų vietų automobiliams kiemuose (46)

Sostinės savivaldybė pranešime žiniasklaidai žada, kad vilniečiai automobilius daugiabučių...

Top naujienos

Gydytojai atskleidė tiesą: kada moteris po gimdymo iš tikrųjų gali vykti namo? (61)

Kembridžo kunigaikštienė Kate Middleton nustebino visą pasaulį iš ligoninės išvykusi...

Ieško darbininkų už tūkstantį eurų su apgyvendinimu: sekasi labai sunkiai (128)

Skuodo rajone darbą siūlantys ūkininkai pasiruošė mokėti nemenką atlygį, tačiau net ir 1...

Seimo narys Matulas pats koduodavo alkoholikus: tie metodai galbūt ne žmonėms buvo skirti (37)

Seimo narys Antanas Matulas (61) atskleidė apie save mažai kam žinomus biografijos faktus.

Orai: po lietaus plūstelės 25 laipsnių šilumos banga (10)

Artimiausiu metu didelių staigmenų nebus: vyraus gaivesni orai , dangumi plauks tai didesni, tai...

Skripalio istorijoje rusai bedė pirštu į Baltijos šalis (311)

Prieš kelias dienas Didžiosios Britanijos žiniasklaida įvardijo galimus Sergejaus ir Julijos...

Darbdavio pasiūlytas atlygis nustebino studentą: turėjau pasitikslinti, ar gerai išgirdau (3)

Esu pirmakursis studentas, šiuo metu ieškau nekvalifikuoto darbo. Pastebėjau tendenciją –...

Simonai Albavičiūtei-Banditai dėl drąsių stiliaus sprendimų yra tekę atremti kritikos laviną (20)

„Nuo vaikystės rengdavausi taip, kaip man atrodė gražu. Kažkam gal nepatiko, tėvai ne kartą...

Kėdainiams teks palaukti, pirmiausia suklestės Kaunas (1)

Kėdainių laisvojoje ekonominėje zonoje pastaruoju metu jaučiamas tam tikras investicijų...

Stebėtinas žemvaldžių įžūlumas: braunasi net ir į kapines (123)

Kėdainių rajone Okainių žemės ūkio bendrovei pradėjus grandiozines statybas, vietos gyventojai...

Iššūkį Egidijui Dragūnui metusi bokso čempionė šaukiasi pagalbos: į kvailesnę situaciją nesu patekusi (464)

Po skandalingo atlikėjo Egidijaus Dragūno (SEL) pasisakymo apie mados tinklaraštininkę Simoną...