aA
Aplinkos apsaugos departamentas skaičiuoja, jog gauna kone dvigubai daugiau pranešimų apie laukinius gyvūnus: dar 2015 metais fiksuoti virš 5,5 tūkst., o 2019-siais – beveik 10 tūkst. pranešimų. Kiekvieną parą departamentas sulaukia apie pusšimtį skambučių, kurių didžioji dalis susiję su automobilių užmuštais ar sužalotais laukiniais gyvūnais. Manoma, jog tai lėmė pasikeitę laukinių gyvūnų įpročiai, padidėjusi jų populiacija ir suintensyvėjęs eismas, tačiau ekspertai teigia, jog didelę įtaką šiai statistikai daro patys vairuotojai, sakoma pranešime žiniasklaidai.

Apsauginė tvora nėra garantas

Inbank team Pitlane“ komandos lenktynininkas ir „Nacionalinio automobilių klubo“ vadovas Benediktas Vanagas kelyje praleidžia daug laiko. Kelionių metu jis patyrė, kad tvora, apribojanti galimybę žvėrims išbėgti į eismą, nėra absoliutaus saugumo garantas.

Lenktynininkas sutinka su gamtininkais, kad ne gyvūnai kerta žmonių kelią, o žmonės gyvūnų migracijos takus, todėl vairuotojai turi išlaikyti atidumą net aptvertoje vietovėje. Lenktynininkas pabrėžia, jog važiuojant miškingais ruožais, kurių nesaugo tvora, vairuotojo budrumas privalo būti net keturis kartus didesnis nei įprastai, nes galimybė sutikti žvėrį ypač didelė. Ši taisyklė galioja ir tuo atveju, kai nėra ženklo, įspėjančio apie laukinius gyvūnus.

Profesionalus vairuotojas primena, kad jeigu vis dėl to neišvengėte akistatos su žvėrimi, visada turėkite omenyje, jog laukiniai gyvūnai neretai vaikšto grupelėmis, tad išbėgus vienam, už kelių akimirkų gali sekti ir antras ar trečias. Tai ypač taikytina šernams, stirnoms.

Susidūrimas gali baigtis mirtimi

B. Vanagas akcentuoja didelių gyvūnų grėsmę. Lenktynininkas teigia, jog susidūrimo metu smulkesni žvėreliai dažniausiai tik apgadina automobilį.

Tačiau stirnos, sveriančios iki 55 kg, ar briedžiai, kurių masę sudaro apie pusės tonos, o ūgis iki 2 m, smūgio metu gali užskrieti ant variklio gaubto, per priekinį stiklą patekti į saloną ir mirtinai sužaloti vairuotoją bei keleivius.

B. Vanagas įspėja, jog viršijant leistiną greitį, mirtinas pavojus auga geometrine progresija.

Selemonas Paltanavičius: gyvūnai sueuropėjo

„Žmonės retai kaltina save dėl partrenkto laukinio gyvūno, dažniau kartūs žodžiai skrieja gyvūno pusėn, o ir žvėries ne visada pagaili“, – mano aplinkosaugininkas ir gamtininkas Selemonas Paltanavičius.

Jis vairuotojams siūlo pirmiausiai branginti savo šeimą. Nors iš pirmo žvilgsnio tai gali atrodyti nesusiję, gamtininkas teigia, jog saugant artimuosius, saugosite ir save, o saugant save – būsite atidesni kelyje.

S. Paltanavičius pabrėžia, jog kelio ženklai statomi ne šiaip sau. Pamačius ženklą, perspėjantį apie galimą susitikimą su žvėrimi, būtina mažinti greitį. Gamtininkas aiškina, jog per paskutinius dešimtmečius pasikeitė ne tik žmonės, bet ir gyvūnai.

Pasak S. Paltanavičiaus žvėrys „sueuropėjo“ – tapo mažiau baikštūs, rečiau bėga pamatę automobilį, ganosi pakelėse, nebijo žmonių. Todėl labai svarbu, kad vairuotojai būtų atsakingi, atidūs ir rinktųsi saugų greitį, kuris dažnai gali būti mažesnis nei leidžiamas.

Olga Vėbrienė: būkite pasiruošę

Aplinkos apsaugos departamento direktorė Olga Vėbrienė ragina vairuotojus būti dėmesingus bet kokioje miškingoje vietoje ar kur prasčiau matomos šalikelės, net jeigu nėra įspėjimo apie laukinius gyvūnus.

O. Vėbrienė pabrėžia, kad greičio mažinimas yra veiksmingiausia priemonė siekiant išvengti žvėrių, o kartais – ir žmonių žūčių. Tiesa, vairuotojai neretai pasitiki papildomomis priemonėmis, pavyzdžiui, ultragarsiniais švilpukais, atbaidančiais gyvūnus. Tačiau nėra jokių įrodymų, kad Lietuvoje šie švilpukai būtų veiksmingi, tad reikia pasitikėti ne automobilio saugumo sistemomis ar švilpukais, o sutelkti atidumą.

Kaip elgtis pamačius žvėrį? Kiekviena situacija individuali ir nėra vieno teisingo atsakymo. Vis dėlto Aplinkos apsaugos departamento specialistai pataria savo transporto priemonę valdyti kuo švelniau ir tolygiau. Bet koks staigus judesys pedalu ar vairu automobilį gali padaryti nestabilų. Tuomet galite prarasti jo kontrolę ir kelionę baigti griovyje, nors gyvūnas ir nekels grėsmės.

Susidūrus su laukiniu gyvūnu, jeigu jis buvo sužeistas arba nugaišo ar buvo sužeisti arba žuvo žmonės, apgadintos transporto priemonės, statiniai, kelio ženklai, atitvarai, kiti kelio elementai ar kitas turtas, vairuotojas privalo bendruoju pagalbos telefonu 112 pranešti apie eismo įvykį ir vykdyti pareigūnų nurodymus.

Atkreipkite dėmesį, kad gyvūnų migracija suaktyvėja balandžio pabaigoje ir tęsiasi visą birželį, paskui ir spalį. Birželį laukinių gyvūnų migracija suintensyvėja prieš sutemas ir sutemus (22–24 val.) bei auštant (4–6 val.). Kitu metų laiku gyvūnų pasirodymo laikas keliuose kinta, priklausomai nuo to, kaip ilgai tęsiasi tamsusis paros periodas. Taigi aplinkosaugininkai ragina vairuotojus būti budrius ne tik tada, kai gyvūnai migruoja, o visais metų laikais.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(2 žmonės įvertino)
4.0000

Priminė apie rudenį įsigaliojančias taisykles: dėl vienos datos klysta daugelis vairuotojų (17)

Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) primena, kad nuo lapkričio 1 d. Lietuvos keliuose...

Perspėja dėl lapkričio 1-osios: šiemet situaciją gali keisti ir laikrodžiai (13)

Norėdami uždegti žvakutes ant artimųjų kapų, dalis Lietuvos gyventojų lapkričio pradžioje...

Ką reikia žinoti, kad nusipirkus automobilį ir atkeliavus į „Regitrą“ netektų kreiptis į policiją ar advokatus (31)

Naudoto automobilio pirkimas iš pavienių pardavėjų – visuomet rizika. Tačiau ji dar labiau...

Kaip neįkliūti sukčiams kelyje: pasakė, kaip dažniausiai stengiasi apgauti vairuotojus (18)

Sukčių kasdienybėje galima sutikti įvairių, tačiau draudikai dažniausiai fiksuoja tuos, kurie...

Pasakė, kada vairuotojai privalo praleisti viešąjį transportą: šią taisyklę pamiršo ne vienas (70)

Viešasis transportas yra neatsiejamas kelių eismo dalyvis, turintis tam tikras taisykles, kurių...

Top naujienos

Paslaptis atskleista, kaip „Facebook“ keičia įmonės pavadinimą (6)

„Facebook“ nusprendė pakeisti įmonės pavadinimą, kad pabrėžtų savo susitelkimą į...

D+Julija Leimonė

Vilijampolė išsivadavo iš daugelį metų ją slėgusių kriminalinių pančių: dabar rajono gyventojai gali lengviau atsikvėpti (1)

Vilijampolė ilgus metus paskui save vilko nekokios reputacijos šleifą ir, rodėsi, niekuomet juo...

Profesorius Usonis atsakė, kaip rinktis vakciną sustiprinančiai dozei ir kodėl nesiūloma „AstraZeneca“

Suaugusieji Lietuvos gyventojai jau kviečiami skiepytis sustiprinančia vakcinos nuo koronaviruso...

7 praeities grožio standartai, kurie dabar atrodo tikrai keistai (4)

Kiekviena epocha turi savas išvaizdos ir grožio madas. Kartais praeityje grožio standartai būdavo...

Neįprastas reiškinys: Lietuvos dangus pavirto purpuriniu (7)

Šį vakarą Lietuvos debesuotas Lietuvos dangus nusidažė purpurine spalvos. Šis reiškinys...

Diskvalifikuotas, bet teisme triumfavęs JAV sprinteris prisiteisė milijonus, tačiau nesulaukė nė cento (2)

Seulo olimpinis čempionas, JAV sprinteris Butchas Reynoldsas buvo apkaltintas dopingo vartojimu ir...

Atlikę tyrimą su rykliais mokslininkai pateikė netikėtą žinią, kodėl jie puola žmones (41)

Rykliai labai retai puola žmones – o jei taip atsitinka, tai dažniausiai būna...

Dana Ribas – apie gyvenimą pakeitusį papuošalą: deimantų turinti moteris niekuomet nepražus (35)

„Tuomet nė įtarti negalėjau, kad liksiu ten viena, su dviem mūsų vaikais“, – apie visa...