aA
Trumpėjant dienoms iš namų dažnai išvažiuojame dar ne visai prašvitus, o sugrįžtame jau sutemus. Rūkai, lietūs, šlapdriba taip pat prastina matomumą. Vairavimas prieblandoje ir tamsoje šiuo metų laiku – iššūkis visiems vairuotojams. Tačiau ypač atidūs turėtų būti tie, kurie turi regėjimo sutrikimų ar serga akių ligomis.
© Shutterstock nuotr.

Nustatyta, kad net 90 proc. vairuotojo reakciją lemia geras matomumas, tačiau sutemus suprastėja gylio suvokimas, spalvų skyrimas, regėjimo aštrumas ir periferinis matymas (erdvė, matoma nejudinant akių ir galvos). Šviesos trūkumas naktį verčia išsiplėsti akies lęšiuką, tai apsunkina akies gebėjimą adaptuotis prie vyraujančio apšvietimo ir aiškiai matyti.

Papildomas rizikos veiksnys vairuojant tamsoje yra amžius. 50 metų amžiaus vairuotojui reikia dvigubai daugiau šviesos, kad matytų taip pat gerai, kaip 30-metis. Daugeliui žmonių, sulaukusių 45-erių, reikia vienokios ar kitokios regėjimo korekcijos. Todėl vienas svarbiausių dalykų – reguliariai tikrintis regėjimą. Nuo 40 metų tai rekomenduojama daryti kas dvejus metus, o nuo 60 metų – kasmet.
Kokie regėjimo sutrikimai gali trukdyti vairuoti tamsiuoju paros metu?

„Vairavimą tamsoje apsunkina net ir nedidelio laipsnio refrakcijos ydos, kurios dieną mums netrukdo nekoreguojant regėjimo – trumparegystė, astigmatizmas, toliaregystė. Taip pat įvairios tinklainės ligos, dėl kurių sutrinka tamsinė adaptacija“, – aiškina Medicinos diagnostikos ir gydymo centro oftalmologė, medicinos mokslų daktarė Dalia Krivaitienė.

Refrakcijos ydas reikia koreguoti

Pasak gydytojos, trumparegiams ir toliaregiams vairuojant reikėtų akinių ar lęšių, maksimaliai koreguojančių refrakcijos ydas. Jeigu trumparegystė nedidelė (-0,25 dioptrijos), paprastai žmogus ir be akinių mato pakankamai gerai, bet jei ji siekia -0,9 ar -1,0 dioptriją ir su tokio stiprumo akiniais matoma ryškiau, jie rekomenduojami vairuojant prietemoje, brėkštant.

„Tiksliai pasakyti, nuo kokio trumparegystės ir toliaregystės laipsnio reikia akinių vairuojant, sudėtinga, nes tai labai individualu. Toliaregiams jau nuo +0,5 ar +1,0 dioptrijos gali jų prireikti. Apsispręsti turi pats žmogus. Jei su tokio stiprumo akiniais jis ryškiau, geriau mato, jie rekomenduotini vairuojant bent jau tamsiuoju paros metu“, – pataria oftalmologė.

Vairavimą tamsoje apsunkina ir tinklainės ligos, kuriomis sergant nustatomas vištakumas, t. y. bloga rega naktį, dar vadinama naktiniu aklumu. Tai paveldimos ar įgytos tinklainės degeneracijos, pavyzdžiui, tinklainės pigmentinė distrofija. Tokiais atvejais pablogėja tinklainės nervinių ląstelių savybės, lemiančios gebėjimą gerai matyti tamsoje. Akies tinklainės adaptacija tamsai nustatoma specialia įranga. Deja, efektyvaus vištakumo gydymo kol kas nėra.

Kokie lęšiai tinkamiausi?

D. Krivaitienė pataria vairuojant tamsoje rinktis akinius su specialiomis dangomis, kurios sumažina arba neutralizuoja šviesos atspindžius. Atkreipkite dėmesį, kad vairuojant prieblandoje, auštant ar sutemus netinka progresiniai, fotochrominiai lęšiai (tamsėjantys priklausomai nuo apšvietimo). Nerekomenduojami ir geltonos spalvos lęšiai. Jie pagerina spalvinį kontrastą, o ne ryškumą.
Optikos salonų „Fielmann“ optometrijos specialistas Aivaras Daukantas aiškina, kad bet kokia akinių lęšio spalva yra filtras, ribojantis šviesos patekimą į akį ir apsunkinantis akies gebėjimą išskirti prastai apšviestus objektus. Jo teigimu, gelsvai tonuotų akinių šviesos pralaidumas paprastai būna tik 70–90 proc. Tai reiškia, kad naktį šviesos į akį patenka dar apie 20 proc. mažiau, taigi užuot padėjęs, tonavimas tik trukdo.

Kita rimta problema vairuojant naktį – akinamos priešais atvažiuojančių automobilių šviesos. Automobilių žibintų šviesos spektre dažnai intensyviausia yra mėlynoji dalis. Geltoni lęšiai gali sumažinti į akį patenkančios melsvos spalvos intensyvumą, tačiau jie riboja ne tik kitų, bet ir mūsų pačių automobilio šviesą. Dėl to vairuotojui dar sunkiau išskirti apšviestus objektus tamsoje.

Svarbios smulkmenos

Kartais žmonės nešioja akinius, kurie regėjimą koreguoja ne visiškai – šviesoje jų pakanka, o tamsoje gali būti per silpni. „Net jeigu regėjimas šviesoje yra geras, naktį dėl išsiplėtusio akies vyzdžio gali atsirasti nedidelio laipsnio trumparegystė. Jau esanti trumparegystė paprastai dar šiek tiek padidėja. Todėl jei akiniai per silpni, naktį dėl to gali kilti dar daugiau problemų“, – įspėja optometrijos specialistas.

Kad automobilių šviesos vairuotojo neklaidintų, būtina rinktis lęšius su antirefleksine (neatspindinčia) danga. Ji praskaidrina lęšį apie 10 proc. ir tai yra ypač reikšmingas šviesos pralaidumo pagerėjimas esant prastam apšvietimui. Svarbu, kad akinių lęšiai būtų nesubraižyti, gerai nuvalyti, primena A. Daukantas.

Dar vienas šviesos barjeras – automobilio stiklas. Dėl aerodinaminių savybių priekinis automobilio langas pasviręs apie 40–60 laipsnių kampu. Jį gaminant dėl saugumo tarp dviejų stiklo plokščių įterpiamas PVC lakštas, dėl to šviesos pralaidumas sumažėja apie 20 proc. Šviesos nuostoliai dar didesni, jei stiklas nešvarus ar turi kitų defektų. Svarbu įsigyti kokybiškus valytuvus, valyti ir žibintus.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Įspėjo klaipėdiečius: nuo sausio 1-osios sankryžose įsigalios nauja tvarka (16)

Kelių eismo taisyklių 76 punktas nuo 2020 m. sausio 1 d. neteks galios, o tai reiškia, kad ties...

Priminė, kokia dažniausia skubančiųjų pėsčiųjų daroma klaida (18)

Saugaus eismo ekspertai pastebėjo, kad prasidėjus šventiniam laikotarpiui išsiblaškiusių...

Skubančius vairuotojus stabdė mokiniai: ragino koreguoti stabdymo įpročius

Įpusėjus gruodžiui didžiojoje Lietuvos dalyje buvo vos pora žiemiškų dienų, kai gatves ir...

Kultūra šalies keliuose: vairuotojai mirksi šviesomis ir burnoja, o vėliau tikisi, kad juos praleis (101)

Paskutinis metų mėnuo įprastai pasižymi išaugusiu chaosu šalies keliuose. Visgi ekspertai...

Kai gatvės tampa čiuožykla: trys patarimai, kaip išsilaikyti ant kojų (4)

Žemę sukausčius šaltukui, svarbu prisiminti, kaip kovoti su žiemos sezono keliamais...

Top naujienos

Pasaulio ekonomika įklimpusi skolose: išbristi padės dar didesnės skolos

„Zombinės“ bendrovės Kinijoje. Nepakeliama studentų paskolų našta Amerikoje. Milžiniškos...

Šimašius – apie savo klaidas, Vilniaus ateitį ir politinius skandalus: Lietuva yra politinio konflikto įkaitė perdavė linkėjimą Seimui (98)

Vertindamas šalies vidaus politikos aktualijas, Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius...

Nemaloni staigmena: išsipirko stovėjimo vietą, tačiau šalia išdygo neįgaliojo ženklas (137)

2 tūkst. Eur – tiek vilnietė Sigita sakė mokėjusi už vieną automobilių aikštelės vietą,...

Prie geležinkelio Klaipėdoje stovinčių namų gyventojų reikalaujama išsikraustyti (10)

Klaipėdoje prie geležinkelio gyvenantys bei triukšmą ir trūkinėjančias sienas kenčiantys...

Ekspertas apie griežtą bausmę: tai ženklas visiems rusams – juos paaukos nė nemirktelėję (387)

Net ketverių metų draudimas rungtyniauti po savo šalies vėliava ir organizuoti svarbiausias sporto...

Druskininkų reabilitacijos centro darbuotojai papasakojo, kas vyksta už klientų akių: taip yra visoje Lietuvoje (290)

„Paslaugos ir rūpestis, kurį gavau, buvo išskirtiniai; Nuostabi vieta atsigauti po operacijos;...

Fantastiška Alfo silkė Kūčioms vos iš 4 ingredientų

4 asm. Gaminimas 20 min. 1 vid. dydžio baklažano Žiupsnelio druskos 6–7 skiltelių česnako...

Ypatingą vardą dukrai suteikusi „Misis Lietuva“ dėl jo kovojo net teisme: negali numoti ranka, kai tai liečia tavo vaiką (60)

Dar visai neseniai žiniasklaidoje skambėjo žinia apie tai, kaip teisme dėl savo dukters Leylos...

Teisėjo „apvogtas“ Kavaliauskas prieš Crawfordą užfiksavo rekordą (7)

Lietuvos bokso žvaigždė Egidijus Kavaliauskas karjeros kovą WBO pusvidutinio svorio kategorijos...

Vilniaus Kalėdų eglė ir toliau skina laurus: gražiausių eglučių sąraše aplenkė visas Europos sostines (102)

Pagrindiniuose Europos miestuose jau laukiama švenčių . Juose jau stovi kalėdiniai medžiai,...