aA
Gerinant eismo saugumą nemažą įtaką turės savavaldžiai automobiliai. Visgi jų dar reikės palaukti, o eismo ekspertai sako, kad žmogiškų klaidų išvengti gali padėti ir kitokios inovatyvios technologijos, skelbiama pranešime žiniasklaidai.
Šviečiančios juostos greitkelyje
Šviečiančios juostos greitkelyje
© AFP / Scanpix

Viena tokių sričių, kur inovacijos veržiasi itin sparčiai ir turi ženklų poveikį, kelių ženklinimas. Lietuvos keliuose dauguma linijų vis dar žymima dažais, tačiau miestuose populiarėja žymėjimas aplinkos poveikiui atsparesniu termoplastu.

Siekiant dar labiau padidinti termoplasto linijų matomumą, sukurta struktūrinio taškinio ženklinimo technologija „Dot Line“ – tai iš kelis milimetrus iškilusių taškų sudarytos linijos. Jos geriau pasidengia šviesą atspindinčiais stiklo rutuliukais, o tarp taškų esantys tarpai neleidžia užsilaikyti lietaus vandeniui, todėl linijos yra geriau matomos tamsiuoju paros metu ar lyjant. Tokiu ženklinimu šiais metais pirmą kartą ženklintos gatvės Kaune.

Dar kitokios koncepcijos projektą pristato kompanija „All Glo“ – ji siūlo kelius ženklinti švytinčiomis linijomis. Šių linijų dažuose yra liuminescencinio pigmento. Linijos sugeria saulės ar automobilių žibintų skleidžiamą šviesą ir gali švytėti iki 8 valandų. Jos šviečia taip ryškiai, kad nereikia papildomo kelio apšvietimo, tad toks ženklinimas būtų labai naudingas užmiesčio keliuose. Žymėjimo švytinčiomis linijomis bandymai atliekami Olandijos ir Lenkijos keliuose.

Tiesa, linijų kūrėjai sulaukė netikėtų rezultatų: kai kuriems vairuotojams šios linijos pasirodė tokios gražios, kad jie, siekdami dar didesnio efekto, išjungdavo automobilio šviesas ir taip keldavo pavojų sau bei aplinkiniams.

Išmaniosios pėsčiųjų perėjos

Daug pėsčiųjų vis dar žūva pėsčiųjų perėjose, tad nemažai dėmesio specialistai skiria spendimams, galintiems užtikrinti pėsčiųjų saugumą. Vieną tokių sprendimų, LED juostas priešais pėsčiųjų perėjas, skirtą nuo išmaniųjų telefonų akių neatitraukiantiems pėstiesiems, galėjo patikrinti kauniečiai. Priešais perėjas įmontuotos LED juostos veikia sinchroniškai su šviesoforo šviesomis ir įspėja į telefonus žiūrinčius pėsčiuosius apie draudžiantį gatvę kirsti šviesoforo signalą.

Daug inovacijų kuriama būtent išmaniosioms pėsčiųjų perėjoms – tai saugos sprendimų rinkinys, skirtas saugumui užtikrinti. Tokiose perėjose paprastai naudojami iš vidaus šviečiantys kelio ženklai ir veikia pėsčiųjų detektorius, kuris priartėjus pėstiesiems aktyvuoja įspėjamąsias lempas ir įjungia LED žibintus, įmontuotus į asfalto dangą.

Taip pat tokiose perėjose įrengiamas LED apšvietimas su šviesos srauto reguliavimo funkcija. Tamsiuoju paros metu prie perėjos priartėjus pėsčiajam apšvietimo intensyvumas yra padidinamas maksimaliai, o kitu metu jis sumažinamas 40 proc. ir taip taupoma elektros energija.

Kai kurios išmaniosios perėjos su terminiais pėsčiųjų detektoriais gali ne tik fiksuoti pėsčiuosius ar dviratininkus bet kokiomis oro sąlygomis, bet ir rinkti bei perduoti pėsčiųjų srauto statistiką.

Alternatyva greičio mažinimo kalneliams

Švedai, savo ruožtu, kuria alternatyvą „gulintiems policininkams“. Šį gruodį Vilniaus Gedimino technikos universiteto ir Lietuvos ir Švedijos akademijos organizuotoje saugaus eismo konferencijoje „Actibump“ technologijos kūrėjai pristatė savo saugaus eismo sprendimą.

Įrengus greičio mažinimo kalnelius diskomfortą patiria tiek leistinu greičiu važiuojantys, tiek jį viršijantys eismo dalyviai. Be to, per kalnelius tenka važiuoti žymiai lėčiau nei leistinu greičiu. O „Actibump“ technologija „baudžia“ tik greitį viršijančius vairuotojus.

Sistema fiksuoja greitį viršijančius vairuotojus ir aktyvuoja kelis centimetrus į kelio dangą įleidžiamą liuką. Per jį pervažiavę vairuotojai jaučia krestelėjimą, primenantį, kad reikia sumažinti greitį. Greičio neviršijantys automobiliai nieko nepajunta. Ši sistema turi panašų poveikį kaip ir greičio matavimo kameros, tik ja siekiama ne bausti vairuotojus, bet keisti jų vairavimo įpročius. „Actibump“ technologija testuojama Švedijoje ir Australijoje.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Draudikai pasakė, kokia problema keliuose yra didesnė nei viršijimas greitis (2)

Į eismo įvykį patekę vairuotojai paprastai neprisipažįsta, kad kritiniu momentu buvo užimti...

Papasakojo, be ko į automobilį geriau nesėsti, kai į kelionę išsirengiama su vaikais

Net neabejojama, kad pasibaigus koronaviruso pandemijai pasaulis nebebus toks pat, koks buvo. Vienas...

Vasara motociklininkams – negailestinga: žudo ne tik klaidos, bet ir sėdintys automobiliuose (42)

Lietuvą lepinantys šilti ir sausi orai ne vieną paskatina ne tik išeiti pasivaikščioti, tačiau...

Planuojančius kelionę nuosavu automobiliu įspėjo: nepaisydami šių taisyklių galite būti nubausti (87)

Vis dažniau, planuodami atostogas, į kelionę nusprendžiame leistis automobiliu. O ir šią...

Nuo beveik 4000 sužeistųjų keliuose per metus iki 0: kaip to pasiekti? (1)

Europos Sąjungoje, kur avaringumas vidutiniškai yra vienas mažiausių, per dieną keliuose...

Top naujienos

Bandantiems prisibelsti į polikliniką trūko kantrybė: tai už ką gi mes mokame? (47)

Praėjusią savaitę „Delfi“ rašė, kaip vilniečiams nepavyksta prisiskambinti į didžiausią...

Estai jau nusistatė raudonąją liniją, kurią peržengus bus vėl įvedami apribojimai papildyta (65)

Estijos sveikatos apsaugos departamentas apsisprendė, koks skaičius koronavirusinės infekcijos...

Užfiksuoti šokiruojantys policininkės veiksmai: tarnybos metu miltais ir kiaušiniais darkė kolegos mašiną (188)

Varėnoje tarnybos metu policijos pareigūnė buvo užfiksuota besielgiant ne tik įžūliai, bet ir...

Po lietuje permirkusių „Ąžuoliuko“ choristų incidento – ir paties Nausėdos atsakas (184)

Prezidentas Gitanas Nausėda apgailestauja, kad Valstybės dienos proga Vilniuje giedoję...

Kandidatų į „Žalgirio“ trenerius sąrašas trumpėja – Rusijos klubas Maksvyčio nepaleis

Keletas paskutinių dienų buvo įtemptos tiek Kauno „Žalgiriui“, tiek Permės PARMA klubams, nes...

Galutinis teismo verdiktas: sūnui per sėdmenis sudavusi Kručinskienė lieka išteisinta (47)

Lietuvos Aukščiausiasis Teismas ( LAT ) atmetė prokuroro skundą ir neskundžiama nutartimi...

Po rekordinių metų pensijų fonduose – drastiškas smukimas: dėl kaupiančiųjų lėšų kyla rizikų ir ateityje (211)

Praėję metai buvo itin sėkmingi pensijų fondams . Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros...

Kauno centre – restoranas, kokio dar nebuvo: išmanūs pietūs per vieną minutę (50)

Vasaros pradžioje kauniečius pasiekė puiki žinia, jog atsinaujinusioje Vienybės aikštėje duris...

|Maža didelių žinių kaina