aA
Gerinant eismo saugumą nemažą įtaką turės savavaldžiai automobiliai. Visgi jų dar reikės palaukti, o eismo ekspertai sako, kad žmogiškų klaidų išvengti gali padėti ir kitokios inovatyvios technologijos, skelbiama pranešime žiniasklaidai.
Šviečiančios juostos greitkelyje
© AFP / Scanpix

Viena tokių sričių, kur inovacijos veržiasi itin sparčiai ir turi ženklų poveikį, kelių ženklinimas. Lietuvos keliuose dauguma linijų vis dar žymima dažais, tačiau miestuose populiarėja žymėjimas aplinkos poveikiui atsparesniu termoplastu.

Siekiant dar labiau padidinti termoplasto linijų matomumą, sukurta struktūrinio taškinio ženklinimo technologija „Dot Line“ – tai iš kelis milimetrus iškilusių taškų sudarytos linijos. Jos geriau pasidengia šviesą atspindinčiais stiklo rutuliukais, o tarp taškų esantys tarpai neleidžia užsilaikyti lietaus vandeniui, todėl linijos yra geriau matomos tamsiuoju paros metu ar lyjant. Tokiu ženklinimu šiais metais pirmą kartą ženklintos gatvės Kaune.

Dar kitokios koncepcijos projektą pristato kompanija „All Glo“ – ji siūlo kelius ženklinti švytinčiomis linijomis. Šių linijų dažuose yra liuminescencinio pigmento. Linijos sugeria saulės ar automobilių žibintų skleidžiamą šviesą ir gali švytėti iki 8 valandų. Jos šviečia taip ryškiai, kad nereikia papildomo kelio apšvietimo, tad toks ženklinimas būtų labai naudingas užmiesčio keliuose. Žymėjimo švytinčiomis linijomis bandymai atliekami Olandijos ir Lenkijos keliuose.

Tiesa, linijų kūrėjai sulaukė netikėtų rezultatų: kai kuriems vairuotojams šios linijos pasirodė tokios gražios, kad jie, siekdami dar didesnio efekto, išjungdavo automobilio šviesas ir taip keldavo pavojų sau bei aplinkiniams.

Išmaniosios pėsčiųjų perėjos

Daug pėsčiųjų vis dar žūva pėsčiųjų perėjose, tad nemažai dėmesio specialistai skiria spendimams, galintiems užtikrinti pėsčiųjų saugumą. Vieną tokių sprendimų, LED juostas priešais pėsčiųjų perėjas, skirtą nuo išmaniųjų telefonų akių neatitraukiantiems pėstiesiems, galėjo patikrinti kauniečiai. Priešais perėjas įmontuotos LED juostos veikia sinchroniškai su šviesoforo šviesomis ir įspėja į telefonus žiūrinčius pėsčiuosius apie draudžiantį gatvę kirsti šviesoforo signalą.

Daug inovacijų kuriama būtent išmaniosioms pėsčiųjų perėjoms – tai saugos sprendimų rinkinys, skirtas saugumui užtikrinti. Tokiose perėjose paprastai naudojami iš vidaus šviečiantys kelio ženklai ir veikia pėsčiųjų detektorius, kuris priartėjus pėstiesiems aktyvuoja įspėjamąsias lempas ir įjungia LED žibintus, įmontuotus į asfalto dangą.

Taip pat tokiose perėjose įrengiamas LED apšvietimas su šviesos srauto reguliavimo funkcija. Tamsiuoju paros metu prie perėjos priartėjus pėsčiajam apšvietimo intensyvumas yra padidinamas maksimaliai, o kitu metu jis sumažinamas 40 proc. ir taip taupoma elektros energija.

Kai kurios išmaniosios perėjos su terminiais pėsčiųjų detektoriais gali ne tik fiksuoti pėsčiuosius ar dviratininkus bet kokiomis oro sąlygomis, bet ir rinkti bei perduoti pėsčiųjų srauto statistiką.

Alternatyva greičio mažinimo kalneliams

Švedai, savo ruožtu, kuria alternatyvą „gulintiems policininkams“. Šį gruodį Vilniaus Gedimino technikos universiteto ir Lietuvos ir Švedijos akademijos organizuotoje saugaus eismo konferencijoje „Actibump“ technologijos kūrėjai pristatė savo saugaus eismo sprendimą.

Įrengus greičio mažinimo kalnelius diskomfortą patiria tiek leistinu greičiu važiuojantys, tiek jį viršijantys eismo dalyviai. Be to, per kalnelius tenka važiuoti žymiai lėčiau nei leistinu greičiu. O „Actibump“ technologija „baudžia“ tik greitį viršijančius vairuotojus.

Sistema fiksuoja greitį viršijančius vairuotojus ir aktyvuoja kelis centimetrus į kelio dangą įleidžiamą liuką. Per jį pervažiavę vairuotojai jaučia krestelėjimą, primenantį, kad reikia sumažinti greitį. Greičio neviršijantys automobiliai nieko nepajunta. Ši sistema turi panašų poveikį kaip ir greičio matavimo kameros, tik ja siekiama ne bausti vairuotojus, bet keisti jų vairavimo įpročius. „Actibump“ technologija testuojama Švedijoje ir Australijoje.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Keliuose verda tikras pragaras, kelininkai žada, kad rytoj bus geriau (170)

Penktadienis Lietuvoje apkarto, matyt, daugeliui turėjusių kur nors važiuoti, nesvarbu, ar nuosavu,...

Kelininkai skelbia ekstremalią padėtį – dauguma kelių tapo neįveikiamais (234)

Permainingos oro sąlygos Lietuvoje negaili iššūkių – rajoniniai keliai dėl spustelėjusio...

Kelininkai atremia kaltinimus dėl nevalytų gatvių: dirbame išsijuosę (94)

Pastaroji para tapo tikru išbandymu Kauno vairuotojams. Nors ir netrūksta pranešimų bei...

Įspėjo vairuotojus: vienoje pagrindinių šalies magistralių – ypač sudėtingos eismo sąlygos (57)

Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) perspėjo vairuotojus, važiuosiančius iš Vilniaus...

Kauno gatvės virto čiuožykla: pasipylė avarijos, automobiliai neužkyla į kalnus ledas ir magistralėje (197)

Pirmadienį Kaune telkšojusi sniego pliurza vakarop spustelėjus šaltukui gatves padengė ledu...

Top naujienos

Aklas pasimatymas su kandidatu. Maldeikienė visą skyrių savo knygoje paskirs Tapinui (95)

Parlamentarė Aušra Maldeikienė teigė, kad jos dalyvavimo prezidento rinkimuose tikslas nėra...

Daug metų neviešinta Freddie Mercury paslaptis: čia sukūrė paskutines dainas ir pasitiko mirtį (128)

Montrė miestelis Šveicarijoje daug metų buvo legendinio Freddie Mercury slėptuvė nuo viso...

Išdalinti „Žmonių“ apdovanojimai: paskelbti metų svarbiausieji, jautri Vido Bareikio žinutė ir skandalu tapęs įvykis (206)

Penktadienio vakarą šou pasaulio žvaigždės rinkosi į Lietuvos nacionalinį operos ir baleto...

Sinoptikė pasakė, kokių orų tikėtis ateinančią savaitę: malonu nebus (2)

Savaitgalį orai bus gana ramūs. Šeštadienį netgi turėtume sulaukti saulės, LRT radijui sako...

Bulviniai blynai kitaip: kelios detalės pradžiugins uošvius (15)

Bulviniai blynai yra toks paprastas, bet dažniausiai nenuviliantis lietuviškas patiekalas. Ir saugus...

Wolterso žmonai stiprybės linkėjęs Jasikevičius: tai gera pamoka komandai (46)

Šarūnas Jasikevičius vis dar nededa taško sunkiame periode, apie kurį kalbėjo jau ne sykį....

Lietuvos stiliaus ikonos pribloškė įspūdingais įvaizdžiais: rengė tas pats kūrėjas (28)

Vienas stilistas – dvi į vakarėlį norinčios vykti stiliaus ikonos. Kaip į tą patį renginį...

Po apdovanojimų įžymybės šėlo dūzgėse: vakarėlis vyko išskirtinėje vietoje (143)

Išdalijus jau trečiuosius kasmetinius žurnalo „Žmonės“ apdovanojimus ir paskelbus metų...

Dietologė: sulieknėsite greičiau, jei valgysite šių daržovių (33)

Daržovių rauginimas Lietuvoje šiuo metu išgyvena atgimimą. Ir ne veltui, mat vienas...

Vadovauja valstybiniam darželiui, o savo vaiką veda į privatų: pasakė, kodėl priėmė tokį sprendimą (3)

Norėdamas tapti darželio ar mokyklos direktoriumi, turi išlaikyti specialų testą, kurį įveikia...