aA
Gerinant eismo saugumą nemažą įtaką turės savavaldžiai automobiliai. Visgi jų dar reikės palaukti, o eismo ekspertai sako, kad žmogiškų klaidų išvengti gali padėti ir kitokios inovatyvios technologijos, skelbiama pranešime žiniasklaidai.
Šviečiančios juostos greitkelyje
© AFP / Scanpix

Viena tokių sričių, kur inovacijos veržiasi itin sparčiai ir turi ženklų poveikį, kelių ženklinimas. Lietuvos keliuose dauguma linijų vis dar žymima dažais, tačiau miestuose populiarėja žymėjimas aplinkos poveikiui atsparesniu termoplastu.

Siekiant dar labiau padidinti termoplasto linijų matomumą, sukurta struktūrinio taškinio ženklinimo technologija „Dot Line“ – tai iš kelis milimetrus iškilusių taškų sudarytos linijos. Jos geriau pasidengia šviesą atspindinčiais stiklo rutuliukais, o tarp taškų esantys tarpai neleidžia užsilaikyti lietaus vandeniui, todėl linijos yra geriau matomos tamsiuoju paros metu ar lyjant. Tokiu ženklinimu šiais metais pirmą kartą ženklintos gatvės Kaune.

Dar kitokios koncepcijos projektą pristato kompanija „All Glo“ – ji siūlo kelius ženklinti švytinčiomis linijomis. Šių linijų dažuose yra liuminescencinio pigmento. Linijos sugeria saulės ar automobilių žibintų skleidžiamą šviesą ir gali švytėti iki 8 valandų. Jos šviečia taip ryškiai, kad nereikia papildomo kelio apšvietimo, tad toks ženklinimas būtų labai naudingas užmiesčio keliuose. Žymėjimo švytinčiomis linijomis bandymai atliekami Olandijos ir Lenkijos keliuose.

Tiesa, linijų kūrėjai sulaukė netikėtų rezultatų: kai kuriems vairuotojams šios linijos pasirodė tokios gražios, kad jie, siekdami dar didesnio efekto, išjungdavo automobilio šviesas ir taip keldavo pavojų sau bei aplinkiniams.

Išmaniosios pėsčiųjų perėjos

Daug pėsčiųjų vis dar žūva pėsčiųjų perėjose, tad nemažai dėmesio specialistai skiria spendimams, galintiems užtikrinti pėsčiųjų saugumą. Vieną tokių sprendimų, LED juostas priešais pėsčiųjų perėjas, skirtą nuo išmaniųjų telefonų akių neatitraukiantiems pėstiesiems, galėjo patikrinti kauniečiai. Priešais perėjas įmontuotos LED juostos veikia sinchroniškai su šviesoforo šviesomis ir įspėja į telefonus žiūrinčius pėsčiuosius apie draudžiantį gatvę kirsti šviesoforo signalą.

Daug inovacijų kuriama būtent išmaniosioms pėsčiųjų perėjoms – tai saugos sprendimų rinkinys, skirtas saugumui užtikrinti. Tokiose perėjose paprastai naudojami iš vidaus šviečiantys kelio ženklai ir veikia pėsčiųjų detektorius, kuris priartėjus pėstiesiems aktyvuoja įspėjamąsias lempas ir įjungia LED žibintus, įmontuotus į asfalto dangą.

Taip pat tokiose perėjose įrengiamas LED apšvietimas su šviesos srauto reguliavimo funkcija. Tamsiuoju paros metu prie perėjos priartėjus pėsčiajam apšvietimo intensyvumas yra padidinamas maksimaliai, o kitu metu jis sumažinamas 40 proc. ir taip taupoma elektros energija.

Kai kurios išmaniosios perėjos su terminiais pėsčiųjų detektoriais gali ne tik fiksuoti pėsčiuosius ar dviratininkus bet kokiomis oro sąlygomis, bet ir rinkti bei perduoti pėsčiųjų srauto statistiką.

Alternatyva greičio mažinimo kalneliams

Švedai, savo ruožtu, kuria alternatyvą „gulintiems policininkams“. Šį gruodį Vilniaus Gedimino technikos universiteto ir Lietuvos ir Švedijos akademijos organizuotoje saugaus eismo konferencijoje „Actibump“ technologijos kūrėjai pristatė savo saugaus eismo sprendimą.

Įrengus greičio mažinimo kalnelius diskomfortą patiria tiek leistinu greičiu važiuojantys, tiek jį viršijantys eismo dalyviai. Be to, per kalnelius tenka važiuoti žymiai lėčiau nei leistinu greičiu. O „Actibump“ technologija „baudžia“ tik greitį viršijančius vairuotojus.

Sistema fiksuoja greitį viršijančius vairuotojus ir aktyvuoja kelis centimetrus į kelio dangą įleidžiamą liuką. Per jį pervažiavę vairuotojai jaučia krestelėjimą, primenantį, kad reikia sumažinti greitį. Greičio neviršijantys automobiliai nieko nepajunta. Ši sistema turi panašų poveikį kaip ir greičio matavimo kameros, tik ja siekiama ne bausti vairuotojus, bet keisti jų vairavimo įpročius. „Actibump“ technologija testuojama Švedijoje ir Australijoje.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Atsakė, ar galios draudimas po avarijos, jei automobilis – be techninės apžiūros (42)

Draudimas ir techninė apžiūra ( TA ) yra du visiškai nesusiję dalykai – tokią draudikų...

Vairuojantys „devyndarbiai“ prisipažino apie avarijas: net nepastebėjo partrenkto žmogaus (14)

Sėdę prie vairo vairuotojai nesugeba susitelkti svarbiausiai veiklai – vairavimui, sako saugaus...

Stebisi vairuotojų įpročiais: girdi, kad mašina bilda, bet tik pasigarsina muziką (34)

Kelyje netikėtai sprogusi padanga, išsikrovęs akumuliatorius , pasibaigę degalai ar automobilio...

Elektriniams paspirtukams Lietuvoje važiuoti šaligatviais nedraus: siūlo būti tiesiog sąmoningesniais (18)

Vidaus reikalų ministerija (VRM) pirmadienį pareiškė neketinanti atsižvelgti į Palangos...

Palangos meras ėmėsi permainų: miesto centre uždraudė elektrinius paspirtukus, neleis važiuoti ir dviračiais (278)

Dar praeitos vasaros metu buvo ne kartą skelbiama, kad į Palangą atvykę poilsiautojai nukentėjo...

Top naujienos

Dalis veiksmų gali turėti visiškai priešingą efektą: prezidento rinkimuose – penktadienio intriga (82)

Gitanas Nausėda turi platesnį rinkėjų ratą, o Ingridos Šimonytės rinkėjai yra labiau...

Erdvesnis kotedžas ar butas už tą pačią kainą: viename iš jų slypi apgaulingi spąstai (7)

Nusprendusius pirkti būstą dažnai kankina dilema, ką geriau rinktis – butą ar kotedžą....

Milijardieriaus pažadas padengti studentų paskolas pasėjo euforiją ir abejones (1)

Milijardierius Robertas F. Smithas nustebino Morhauzo (Morehouse) koledžo studentus, pažadėjęs...

Sudarė 100 įtakingiausių europarlamentarų sąrašą: tarp jų – nei vieno lietuvio

Remiantis „VoteWatch Europe“ duomenimis, europarlamentarai iš Prancūzijos ir Vokietijos...

Štai kas nutiks, jei avietes pasodinsite bet kaip

Įsigijote mugėje aviečių. Jas reikia kuo greičiau pasodinti, tačiau jums trūksta žinių, kaip...

Mokslininkas kovoja su jo sūnų neįgaliu pavertusia liga: viskas prasidėjo kaip paprastas nuovargis

Keletą kartų per dieną ir kasdien – Ronas Davisas sėdi nulenkęs galva ir laukia. Laukia šalia...

Ant raudonojo Kanų kilimo – išskirtinis dėmesys lietuvei Ingridai (11)

Gegužės 14-25 dienomis vykstantis Kanų festivalis sutraukia garsenybes iš viso pasaulio....

Leonardo tempiami ir vėl laimėję „Raptors“ – per žingsnį nuo NBA superfinalo

Toronto „Raptors“ komanda persvėrė NBA Rytų konferencijos finalo serijos iki keturių pergalių...

Šimonytė: aš nevengiu sąsajų su partija, tačiau turiu visišką sprendimų laisvę (469)

Prezidento posto siekianti Ingrida Šimonytė sako, kad rinkimų kampanija niekaip nepakeitė jos...

Paaiškino, kodėl Lietuvos ekonomika auga lėčiausiai Baltijos šalyse (6)

Regioninė atskirtis lėmė tai, kad Lietuvos ekonomikos augimas atsilieka nuo kitų Baltijos šalių,...