aA
Vyriausybė numato apmokestinti lengvuosius automobilius pagal jų taršos lygį ir įvesti finansines paskatas įsigyti mažesnės taršos transporto priemonę. Aplinkos ministerija šiuos ir kitus siūlymus, tarp kurių yra ir vienkartinė negrąžinamoji subsidija gyventojui turimą 10 metų ar senesnį automobilį pridavus kaip netinkamą eksploatuoti, praeitą savaitę pateikė Vyriausybei.
© DELFI / Audrius Solominas

„Reikėtų nepamiršti, kad eksploatuojant transporto priemones tarša susidaro ne tik dėl išmetamų dujų kiekio, bet ir dėl pačių nenaudojamų automobilių dalių atliekų. Rinkoje vis dar yra daug nelegalių automobilių ardytojų, kurie kaip fiziniai asmenys parduoda vertingas transporto priemonių atliekas atliekų tvarkytojams ir už tai gauna atlygį, o nevertingas atliekas tiesiog išmeta į aplinką.

Dėl to ir matome užterštas automobilių atliekomis vandens telkinių pakrantes, pamiškes ir pan.“, – Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) pranešime žiniasklaidai cituojamas šio asociacijos vadovas Vladimiras Jankoit.

ENTPTA skaičiuoja, kad Lietuvoje kasmet išardoma 50-60 tūkst. tonų eksploatuoti netinkamų transporto priemonių, iš kurių apie 30 proc. (15-20 tūkst. tonų) susidaro rinkoje vertės neturinčių plastiko, gumos, stiklo, salono apdailos gaminių ir kitokių automobilinių dalių, kurios patenka į buitinių atliekų sąvartynus, pamiškes, nuošalesnes vietas ir panašiai. Kasmet savivaldybės priverstos skirti nemažai lėšų bešeimininkių atliekų, tokių kaip padangų, buferių, stiklo, gumų, automobilio salonų dalių ir panašiai tvarkymui.

Sutvarkoma tik pusė

„Automobilių apmokestinimas ir kitos numatytos priemonės, teikiamos Vyriausybei, vargu ar sumažins realią taršą aplinkai. Atliekų tvarkymo įstatymas numato pareigą gamintojams ir importuotojams finansuoti nenaudotų automobilių atliekų tvarkymą, tačiau realybė yra kiek kitokia – finansuojamas tik pusės įvežtų transporto priemonių atliekų tvarkymas“, – tikina V. Jankoit.

Transporto priemonių importuotojai Aplinkos ministro nustatyta tvarka privalo registruotis Gamintojų ir importuotojų sąvade ir vykdyti pareigą organizuoti bei finansuoti transporto priemonių atliekų surinkimą, vežimą, atliekų panaudojimą ir perdirbimą, teikti duomenis apie į Lietuvos rinką išleistas transporto priemones.

Teisės aktai taip pat numato, kad eksploatuoti netinkamos transporto priemonės turi būti perduotos atliekų tvarkytojams, turintiems teisę užsiimti tokių transporto priemonių surinkimu ir tvarkymu. Taip pat gali būti atiduotos transporto priemonių gamintojams ir importuotojams arba pristatytos į jų įsteigtas tokių automobilių priėmimo vietas. Gyventojams draudžiama patiems ardyti automobilius.
Skaičiuojama, kad šalyje yra apie 5 tūkst. subjektų, turinčių teisę verstis prekyba transporto priemonėmis.

„Jei kontroliuojančios institucijos užtikrintų įstatymo nuostatų laikymąsi, tai ištrauktų mokesčių valstybei nemokantį verslą iš šešėlio, sudarytų vienodas konkurencines sąlygas visiems rinkos dalyviams, o nenaudojamų automobilių atliekos būtų tinkamai sutvarkomos ir nepatektų į aplinką“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovė Veronika Masalienė.

GIA kartu su ENTPTA yra sukūrusi senų automobilių tvarkymo sistemą. GIA organizuoja ir finansuoja automobilių ardymo metu susidarančių neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų (pavyzdžiui, alyvos, filtrų, plastiko, gumos, padangų ir kitų) tinkamą sutvarkymą bei užtikrina ES direktyvos, reglamentuojančios automobilių atliekų tvarkymą, vykdymą Lietuvoje. Tokiu būdu užtikrinama, kad automobilių atliekos yra tinkamai sutvarkomos ir nepatenka į aplinką.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vairuotojus įspėja apie plikledį: priminė, kurios vietos pavojingiausios (5)

Lapkričiui nebūdingus ganėtinai šiltus orus, teigia sinoptikai, netruks pakeisti šaltukas. Jau...

Pričiupo „gudragalvį“: avariją padarė be draudimo, policijai atvykus – draudimą jau turėjo (31)

Šalies keliuose vis dar pasitaiko atvejų, kai vairuotojai nepaiso įstatymų ir važinėja be...

Perspėjo naudotų automobilių pirkėjus: patikrinti, ar jie saugūs, praktiškai neįmanoma (49)

Automobilio saugumo sistemos – plati sąvoka. Tai gali būti ir kėbulas, saugos diržai ar...

Prietaisų skydelyje įsižiebė lemputė: kada dar važiuoti, o kada geriau sustoti (50)

„Kas? Kodėl? Ką daryti? Tai blogai ar labai blogai?“ – mintyse šiuos ir dar daugiau klausimų...

Paradoksas: automobilių detales vagia rečiau, tačiau patirtos žalos – kur kas didesnės (19)

Keičiasi automobilių vagysčių tendencijos – jų mažėja, tačiau apvagiami transporto...

Top naujienos

Nepaklausė medikų ir šiandien džiaugiasi dešimtmečiu sūnumi: nuvykus į klinikas, nėštumą siūlė nutraukti

Ką reiškia rankose laikyti nė kilogramo nesveriantį kūdikį, niekaip nesupras tie, kas to...

Reforma iš vidaus: prabilo apie ligoninėse apgyvendinamus paimtus vaikus, dėl kursų metamus darbus ir pareigūnų patyčias (200)

Iš nesaugios aplinkos paimtų vaikų apgyvendinimas ligoninėse, budinčių globotojų trūkumas,...

Po 30 metų į Lietuvą grįžusi moteris atvira: nuskurusiame sovietiniame mieste esama šio to nauja (75)

„Iš Lietuvos su meile“. Taip savo straipsnį, publikuotą svetainėje „Roads &Kingdoms“,...

Iš emigracijos grįžusi Rasa pirmą Lietuvoje uždirbtą algą išleido maistui (20)

Jau aštuntus metus Norvegijoje gyvenanti Simona Šiemienė planuoja grįžti į Lietuvą ir...

Kaune vaikus sužalojusį agresyvų girtą „Volvo“ vairuotoją teko surakinti ir paklupdyti į ligoninę išvežti trys vaikai

Šeštadienį Kauno pakraštyje, Vaišvydavoje, Didžiojoje g., kaktomuša susidūrė visureigis...

Į Lietuvą veržiasi šaltis ir sniegas – gruodžio mėnuo bus kitoks nei įprasta (33)

Nors ruduo dar nesibaigė, daugeliui smalsu, kokia laukia žiema. Kai kurių klimatologų teigimu,...

Nuostabaus grožio šalyje laukiamas kiekvienas lietuvis: vietiniai mus myli, todėl vaišina ir negaili pagyrų (10)

Vargu ar rastume abejingą Gruzijai keliautoją. Ši šalis apdovanota gamtos bei kultūros, ji pilna...

Padėtis virsta nekontroliuojama: kasmet dėl antibiotikų miršta dešimtys tūkstančių pasveikti turėjusių žmonių (58)

Kiekvienais metais Europoje miršta 33 tūkstančiai žmonių dėl bakterinių infekcijų, kurių...

Praėjus metams po dingimo Argentinoje aptiktas povandeninis laivas (16)

Argentiniečių povandeninis laivas, prieš metus sprogęs ir dingęs su 44 žmonių įgula,...

Kodėl „Porsche“ užvedimo spynelę montuoja kairėje vairo pusėje? (16)

Jei jūsų automobilis vis dar turi užvedimo spynelę, kurioje vairo pusėje ji yra? Spėtume, kad...