aA
Statistika rodo, kad nepaisant to, jog eismo intensyvumas naktį yra kelis kartus mažesnis nei dieną – net 60 proc. visų nelaimių keliuose įvyksta tamsiuoju paros metu, kai matomumas blogas. Tad nenuostabu, jog būtent rudenį, kai diena tampa trumpa, aktualiausiais yra automobilių apšvietimo klausimai, skelbiama pranešime žiniasklaidai.
Automobilio žibintai
Automobilio žibintai
© Shutterstock

„Važiuojant tamsiuoju paros metu nepakanka vien gerų vairavimo įgūdžių ir maksimalaus susikaupimo – ypatingai svarbu ir tinkamas automobilio apšvietimas. Jei automobilio žibintai netinkamai sureguliuoti arba juose sumontuoti netinkami šviesos šaltiniai, pats vairuotojas mato kur kas mažiau, nei reikia saugiai kelionei, ir akina priešpriešiais važiuojančius“, – akcentuoja Vilniuje įsikūrusio autoserviso vadovas Tomas Mareckas.

Netinkamai naudojami automobilių žibintai apakintam vairuotojui paprastai sukelia trumpalaikį aklumą – tai ypač pavojinga. 90 km/val. greičiu judantis automobilis per sekundę nuvažiuoja apie 25 metrus, o prasilenkus su akinimo šaltiniu, akims prisitaikyti prie tamsos prireikia dar sekundės-dviejų – tad dalis kelyje atsiradusių kliūčių tokiu atveju yra nepastebimos.

Kada perjungti tolimąsias šviesas?

„Kiekvienas vairuotojas yra bent kartą buvęs apakintas, įprasta praktika Lietuvoje tokiu atveju – įjungti ilgąsias šviesas tol, kol priešinga kryptimi atvažiuojantis neišjungia savųjų, kelios sekundės aklumo – garantuotos. Tyčinis ilgųjų šviesų ar rūko žibintų jungimas iš principo yra neteisingas – toks veiksmas užtraukia dar ir administracinę atsakomybę“, – perspėja Tomas Mareckas.

Kaip iš tiesų tokiu atveju reikėtų elgtis? Vadovaujantis KET, jeigu vairuotoją apakina, jis turi perjungti šviesas į avarinę signalizaciją. Akinti kito vairuotojo atsilyginant negalima, nes tokiu būdu, kai apakintasis nieko nemato ir apakina dar vieną eismo dalyvį, avarinės situacijos šansai stipriai išauga. Tokioje situacijoje taip pat reikia pradėti lėtinti greiti, o esant poreikiui – ir visai sustoti.

Įstatymo reikalavimai nurodo, kad esant 150 metrų nuo kito priekyje esančio vairuotojo, būtina perjungti šviesas į trumpąsias, tą patį padaryti ir tuo atveju, jeigu jus lenkia. Ta pati taisyklė galioja ir tada, kai prisivejate ką nors kelyje toje pačioje juostoje – nuo 150 atstumo taip pat reikia išjungti šviesas, kad neakintumėte vairuotojo per veidrodėlius. 150 metrų pamatuoti padeda pakelės stulpeliai su atšvaitais, kurie yra sustatyti kas 50 metrų, tad galima įsivaizduoti, kad tai 3 stulpelių atstumas. Visgi, ekspertų teigimu, geriausia profilaktiškai perjungti šviesas iškart, vos tik kelyje pamatoma kita mašina.

Pasak ekspertų, susidūrus su akinimu, jo poveikį sumažinti galima nukreipiant žvilgsnį į dešinę kelio pusę ir sekant, pavyzdžiui, kelkraštį žyminčią ištisinę liniją. Praktikoje dažnai padeda ir greita reakcija, kai užmerkiame vieną akį – kai šviesos perjungiamos, vairuotojas dar kurį laiką yra jos paveiktas ir nieko nemato, o užmerkus vieną akį išsaugomas regėjimas bent su ja, todėl išsijungus ilgoms šviesoms galima su viena akimi iškart matyti kelią, o netrukus galės funkcionuoti ir kita.

Išeitis – apšvietimo kontroliavimas

Pasak „Philips“ apšvietimo sprendimus Lietuvai pristatančios Wiolettos Pasionek, vairuotojai akinami ne tik dėl ilgųjų šviesų naudojimo, bet ir dėl neteisingo žibintų sureguliavimo, montavimo, netinkamų lempučių naudojimo arba dėl to, jog žibintai neskirti eismui dešine kelio puse – pernelyg intensyvus, netinkamai sureguliuotas ir kitiems eismo dalyviams trukdantis šviesos srautas kelia tokį patį pavojų, kaip ir blankūs žibintai.

„Žibintų reguliavimas yra būtinas, norint turėti tolygų šviesos spindulį ir gerai matyti apšviestą kelią – kiekvieną kartą lankydamiesi autoservise galite pasitikrinti, ar gerai sureguliuoti jūsų automobilio žibintai bei koks jų šviesos pralaidumas. Taip pat visada rekomenduojame naudoti gamintojo sertifikuotas ir numatytas lemputes – nereikėtų daryti dažnos klaidos ir pirkti ryškiau šviečiančių lempučių nei numatė automobilio gamintojas. Reikia nepamiršti ir to, kad perdegus vienai lemputei, ją patariama iš karto pakeisti kita – tokiu atveju turėsite vienodą ir tolygų šviesos srautą“, – į ką svarbiausia atkreipti dėmesį pasakoja „Philips“ atstovė.

Pasak ekspertės, norint neakinti kitų vairuotojų reikia įvertinti ir žibintų švarą – dėl druskų, kuriomis barstomi keliai, dulkų ir purvo transporto priemonės žibintai apsineša, todėl blogėja skleidžiamos šviesos stiprumas, tampa sunku reguliuoti automobilio žibintų skleidžiamos šviesos kryptį.

Naujausios kartos lemputėse gamintojai ypatingą dėmesį skiria šviesos ryškumui, kuris neakina vairuotojų. Paprastai standartinių kaitrinių lempučių vidutinis eksploatavimo laikas – 500 val., halogeninių – 1 500, ksenoninių – 3 000, LED – daugiau kaip 10 000 valandų. Lyginant su halogeninėmis, ryškiau dega ir stipresnę šviesą skleidžia ksenoninės lemputės. Tačiau tuo pačiu šiandien rinkoje jau galima įsigyti ir halogeninių lempučių, skleidžiančių šviesą iki 70 metrų į priekį. Jau nekalbant apie toliausiai pažengusius LED sprendimus, sukuriančius ryškiai baltą 5800 K apšvietimą, artimą dienos šviesai, neakinant kitų vairuotojų.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(59 žmonės įvertino)
3.5763

Kelininkai prašo rinktis saugų greitį: naktį laukia sunkios eismo sąlygos

VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcijos duomenimis, Lietuvoje pagrindinių valstybinės...

Kelininkai įspėja: rajoniniuose keliuose tebėra slidžių ruožų

Didžiojoje šalies dalyje pagrindinių valstybinių kelių dangos šlapios arba drėgnos. Mažesnio...

Kelininkai perspėja: daugiausia slidžių kelio ruožų – Vakarų Lietuvoje

Sudėtingesnės eismo sąlygos antradienio rytą yra Vakarų Lietuvoje , kur pagrindiniai keliai su...

Dėl įstatymo pakeitimo automobilį parduodantis vyras atsidūrė keblioje situacijoje: lauktų baudos ir nemalonumai (3)

Tiek automobilių pirkėjams, tiek pardavėjams, lapkričio 1-oji tempo reikšmingų pokyčių data,...

Verslas PliusEglė Girdenytė

Amžinas vairuotojų klausimas: ar pigesnės padangos tikrai yra prastesnės? (4)

Nors žieminių padangų sezonas jau prasidėjo, ieškančių žieminio „apavo“ savo automobiliams...

Top naujienos

Daiva Žeimytė-Bilienė, laida „Iš esmės“, Virginija Spurytė

Įvertino Putino užmojus užpulti Japoniją: tai – ne kliedesiai (18)

Pastarosiomis dienomis pasirodžiusios naujienos apie Rusijos puoselėtus planus užpulti Japoniją...

Vytautė Merkytė

31 metų Agnė gyvena su asmenybės sutrikimu: dėl menkiausios kritikos noriu mirti

Tikriausiai jus ne kartą gyvenime yra aplankęs vienišumo jausmas ar baimė, kad mylimas žmogus...

„Financial Times“ publikacijos apie Lietuvą – apmokėtos iš ministerijai pavaldžios įstaigos kišenės papildyta FT komentaru (32)

Šią savaitę britų portalas „ Financial Times “ paskelbė specialią publikacijų seriją apie...

Karas Ukrainoje. Politologas: Putino bunkeryje – esminis įvykis Stoltenbergas: turime būti pasirengę naujiems išpuoliams (7)

Rusijos pajėgoms pasitraukus iš Chersono, įvyko esminis įvykis – Rusijos prezidento Vladimiro...

Per skausmus Iraną namo išsiuntę amerikiečiai – pasaulio čempionato aštuntfinalyje

Prie sienos priremti JAV futbolininkai paskutinėse ir lemiamose B grupės rungtynėse antradienį 1:0...

Britai pasisvėrė druską Katare – Anglija švystelėjo per petį Velsą

Anglija – viršūnėje, Velsas – dugne. Po tarpusavio rungtynių dviejų Didžiosios Britanijos...

Įvertino prabangiausiu vadinamą Kauno viešbutį: jūs ne tokie fantastiški, kaip galvojate

Liūdni reikalai, gerbiamieji, mano gimtasis Kaunas neturi premium klasės viešbučio, jau...

Sekso metu nesisaugo kone pusė jaunuolių: ginekologė atskyrė, kuo tokie žaidimai baigiasi moterims ir vyrams

Didžiojoje Britanijoje atlikti tyrimai rodo, kad kone pusė seksualiai aktyvių jaunuolių paskutinį...

Parengė Viktorija Dačinskaitė

Kaip sutaupyti energijos namuose: 10 lengvai įgyvendinamų patarimų, kurių rezultatai kalba patys už save

Tai, kokio dydžio sąskaitas už šildymą ir elektrą gauname, labai priklauso ir nuo mūsų...

Laukia precedento neturintis migrantų antplūdis: 3 milijardai žmonių liks be namų, naujakurių sulauksime ir Lietuvoje (29)

Kaip katastrofinio scenarijaus filme, potvyniai, tropinės audros ir uraganai, gaisrai ir sausros...