aA
Pagal žuvusiųjų kelyje skaičių, Lietuva pirmauja Europos Sąjungoje (ES) – 2012 metais milijonui gyventojų teko 100 žūčių eismo įvykiuose. Tai beveik dvigubai daugiau už ES vidurkį. Psichologas Olegas Lapinas sako, kad vairavimo kultūra Lietuvoje prasta, nes vairuotojai vienas kitą vertina kaip konkurentus, o taisyklės yra dažnai apeinamos.
Vairuotojas
© Shutterstock nuotr.

„Žūtys keliuose yra tam tikro judėjimo pasekmė. Jeigu jūs judate per pasaulį su tam tikru požiūriu į kitus žmones ir į laiką, tai reiškia, kad kitas žmogus man yra konkurentas, o laiko aš turiu mažai. Tada atsiranda toks nekantrus veržimasis, ir tas veržimasis yra ir į mirtį, ir nepaisant kitų žmonių. Kalbant apie taisykles, jos nueina į antrą planą“, - Žinių radijo laidoje „Dienos klausimas“ kalbėjo O. Lapinas.

Pasak jo, pietryčių Azijos šalyse kelių taisyklių paisoma taip pat mažai, bet vairuotojai yra draugiški.

„Pavyzdžiui, Tailande arba kitos pietryčių Azijos šalies gatvėje praktiškai nėra taisyklių, ir žmonės važinėja, bet vairuotojai labai dažnai šypsosi vienas kitam, vietoj to, kad rodytų vienas kitam „fakus“. Lietuvių kultūroje yra toks agresyvokas požiūris į kitą vairuotoją. (...) Kitas vairuotojas suvokiamas kaip iššūkis – ypač jei jis tave lenkia ar važiuoja greitai“, - kalbėjo O. Lapinas.

Psichologo teigimu, toje kultūroje, kur kitas žmogus sukelia draugišką šypseną, avarijų yra mažiau, nes kitas žmogus yra toks pat vertingas.

„Tu jį praleisi, jei jis skuba. Jei jis staigiai sustos, tu nepyksi ant jo, tu irgi sustosi.Tie, kurie gyvena tose kultūrose, kur gyvena daug žmonių – Indijoje ar pietryčių Azijos šalyje – žino tą savybę, kad yra draugiškas ir konkurencinis klimatas“, - sakė jis.

O. Lapino nuomone, Vakarų Europa nėra draugiškos kultūros atstovė, bet ten yra tvirtos mandagumo ir pagarbos taisyklėms nuostatos:

„Lietuva atsidūrė tarp draugiškų Azijos ir nedraugiškų, bet vis tik tvarkingų, vokiečių. Čia yra susijungę du kritiniai faktoriai, kad kitas žmogus man yra konkurentas, o taisyklę aš priimu rusiškai – ją visuomet galima apeiti. Tokia kombinacija pagimdo tokį kokteilį, kur mes labai dažnai galime paspausti gazą, kur reiktų paspausti stabdžius.“

Psichologas mano, kad vairavimo kultūra Lietuvoje pagerėtų, jei padidėtų vairuotojų vidinė kontrolė – jie geriau valdytų savo emocijas – ir pasikeistų požiūris į policininkus.

„Tad efektyviau būtų tokia draugiška nuostata, alkoholio nevartojimas – nes alkoholis beveik visose sunkiose avarijose dalyvauja – pagarbus požiūris į valstybę, taisykles, policininkus, kad tai ne „mentai“, ne „ožiai“, ne tie, kurie ima kyšius, bet tai yra žmonės, dirbantys savo darbą, kuriuos galime gerbti.“

Pasak O. Lapino, jei žmonės gerbia tam tikrą instituciją ar kitus žmones, tai ta institucija ir kiti žmonės pradeda gerbti ir juos.

Laida „Dienos klausimas“ transliuojama darbo dienomis 13.10 val.

Žinių radijas
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Po šiltos žiemos nauji pasiūlymai: vertins, ar sutrumpinti žieminių padangų naudojimo terminą (46)

Susisiekimo ministerijai išnagrinėjus galiojantį kaimyninių šalių reglamentavimą, susisiekimo...

Ką daryti, kai stabdant ima „mušti vairą“ ar vibruoti stabdžiai? (53)

Pavasariop, ilgėjant dienoms, vis dažniau vairuotojai išsiruošia į tolimesnes keliones. Kaip tik...

Savo teisėmis įsitikinę pėstieji perėjose „krenta“ automobiliams po ratais (225)

Pėstieji žino, jog juos, einančius pėsčiųjų perėja, vairuotojai privalo praleisti. Tačiau ne...

Kaip alkoholis veikia vairuotojus – kas nutinka po vienos taurės gėrimo (61)

Nemažai Europos šalių leidžia vairuoti po nedidelio suvartoto alkoholio kiekio, bet tokiose...

Vairuotojų klaidos: siekdami sutaupyti gaišta laiką prie neužsivedančių automobilių (24)

Nors šiemet žiema kaip niekada šilta, sąlyginai nedidelis šaltukas naktį, kai kuriems...

Top naujienos

Kęsto Komskio verslas žlunga nesumokėjęs našlaičiams (136)

Vilnietė Simona Kibirkštytė viena augina du mažus vaikus. Be tėvo juos paliko tragiška avarija,...

Pirkėjams rūpi ne tik kaina: už skandalus įmonės sumoka kritusiais pardavimo rodikliais (43)

Lietuviai skaito produktų etiketes, o specialūs produktų žymėjimai, tokie kaip „ekologiška“...

Nuramino dėl Vilniuje įtarto koronaviruso atvejo: visi mėginiai neigiami (123)

Dėl koronaviruso tirto iš šiaurės Italijos grįžusio vyro mėginiai buvo neigiami, patvirtino...

Italija ištikta šoko, pirminio koronaviruso šaltinio nustatyti nepavyksta šalį krečia ir politikų rietenos (37)

Europoje kilusios koronaviruso bangos paliestoje Italijoje tolydžio plinta panika. Šalies...

Mirė Sausio 13-osios byloje kaltu pripažintas buvęs sovietų gynybos ministras (54)

Maskvoje mirė buvęs Sovietų Sąjungos gynybos ministras Dmitrijus Jazovas , pranešė Rusijos...

Koronavirusui skverbiantis į Europą, prognozuojamos pasekmės: Lietuvos ekonomikai tai atsilieps (25)

Lietuvos ekonomikai Kinijoje ir Šiaurės Italijoje siaučiančio koronaviruso pasekmės bus...

Ant suolo lemiamu metu paliktas Motiejūnas: Kinijoje gynybos principai kitokie (1)

Donato Motiejūno sugrįžimas į Lietuvos rinktinę nebuvo rožėmis klotas. Pasitelkęs savo...

The Economist

Vėl paverskime Europą nuobodžia! (1)

ES ginčijasi dėl smulkmenų ir džiaugiasi grįžusiu nuobodžiu stabilumu.

Bankai nespėja dalyti paskolų, tačiau NT analitikas ragina pradėti galvoti logiškai (50)

Ekonomistai jau kelerius metus viešojoje erdvėje kalba, kad gyvenimas Lietuvoje gerėja. Vienas iš...

Euras reaguoja į pasaulinio finansavimo isteriją: sunku atremti kitų valiutų patrauklumą (29)

Dar per anksti skelbti apie euro traukimąsi, net po prasčiausios jo metų pradžios nuo 2015 metų....

|Maža didelių žinių kaina