aA
Dažniausia priežastis, kodėl šaltą rytą variklis neužsiveda – išsikrovęs akumuliatorius. Tiesa, specialistai pabrėžia, kad akumuliatorius savaime neišsikrauna – arba jis jau baigė savo gyvenimą, arba yra kita, specifiška priežastis, dėl kurios automobilio baterija neveikia. Specialistai pataria, ką daryti, kad ankstų rytą nereiktų kviesti taksi ar su užvedimo laidais prašyti kaimynų pagalbos.
Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© Shutterstock

Tikrinti įtampą

Pirmas specialistų patarimas – patikrinti akumuliatoriaus įtampą. Tai padaroma nebrangiu prietaisu, kurį galima įsigyti bet kurioje autoprekių parduotuvėje.

Užgesinus automobilio variklį ir išjungus visus elektros prietaisus akumuliatoriaus įtampa turėtų būti apie 12,7 V.

„Visada techniškai tvarkingo akumuliatoriaus voltažas turi būti 12,7 V. Tuomet akumuliatorius jums tarnaus ilgai“, – sako UAB „Petrutė“ komercijos direktorius Klemensas Rutkauskas. Jei akumuliatoriaus parodymai mažesni, įprastai užtenka jį pilnai įkrauti.

Įjungus variklį ir jam veikiant apie 1500-2000 aps./min., įtampa turėtų būti tarp 13,8 – 14,5 V. Ji neturėtų ženkliai keistis įjungus šviesas ar kitus elektros prietaisus. Jeigu įtampa per maža, kaltas ne akumuliatorius, o generatorius arba relė-reguliatorius, o tai reiškia, kad baterija paprasčiausiai pilnai neįkraunama.

Ką turėtų žinoti vairuotojas prieš pasirinkdamas naują akumuliatorių?

„Prieš perkant naują, pradžioje siūlau atsakyti sau į šiuos klausimus: ar akumuliatorius sudėvėtas, ar tik iškrautas? Kokios mano automobilio gamintojo rekomendacijos tam tikroje klimatinėje vietovėje renkantis akumuliatorių? Ar man reikia ilgaamžio akumuliatoriaus, ar galiu pasitenkinti ir pigesniu vidutinės ar ekonominės klasės akumuliatoriumi?Ar aš pats sugebėsiu teisingai pasikeisti akumuliatorių nepakenkiant savo automobilio elektros įrangai? Ir paskutinis klausimas: ar nupirktą naują akumuliatorių reikia papildomai įkrauti prieš pradedant jį naudoti?“, – pataria „Akumuliatorių centro Nabobas“ meistras Aivaras Krasuckas.

Automobilio akumuliatorius ir užvedimo laidai
Automobilio akumuliatorius ir užvedimo laidai
© KTU nuotr.

Tačiau visų pirma specialistai pataria neskubėti ir įsitikinti, ar tikrai akumuliatorių jau reikia keisti.

„Prieš perkant naują akumuliatorių reikia įsitikinti, ar jį tikrai būtina keisti. Dažną klaidą daro vairuotojai – iškrautą akumuliatorių keičia nauju. Ir būna sunku vartotojams išaiškinti, kad iškrauto akumuliatoriaus požymis dar neįrodo jo defekto. Kaip pavyzdį visų klausiu – ar puolate keisti degalų baką kaskart pasibaigus degalams?

Prieš nusprendžiant keisti akumuliatorių, visada verta turimą patikrinti. Tai galite padaryti specializuotame automobilių priežiūros centre. Jeigu verdiktas – akumuliatorius po testo nelaiko starterinės apkrovos, arba yra pilnai sudėvėtas, renkantis naują akumuliatorių būtina atsižvelgti į automobilio gamintojo rekomendacijas bei kiekvieno vartotojo asmeninius poreikius. Taigi, pagrindinė klaida, kurią daro vartotojai, – iškrautą akumuliatorių keičia nauju. Kita klaida, kuri neišsprendžia vartotojo problemos – susidėvėjus automobilio starteriui keičiamas į dar galingesnį akumuliatorius“, – sako A. Krasuckas.

Talpa

Vienas pagrindinių akumuliatorių apibūdinančių parametrų – jo talpa, kuri matuojama ampervalandėmis (Ah). Gamintojai rekomenduoja į automobilį montuoti tam tikros talpos akumuliatorių. Specialistai pataria laikytis šių nurodymų bei nenaudoti daugiau kaip 10 proc. talpesnį akumuliatorių nei nurodyta.

„Pavyzdžiui, jeigu gamintojas rekomenduoja naudoti 55 Ah, tai didesnės talpos nei 60 Ah akumuliatoriaus montuoti nepatariame. Priežastis paprasta – automobilio generatorius apskaičiuotas įkrauti tam tikros talpos akumuliatorių ir talpesnio tiesiog pilnai neįkraus“, – paaiškina K. Rutkauskas.

Žiemą užvedant variklį sunaudota elektros energija normaliai veikiančiame automobilyje atstatoma tik per maždaug 20 minučių variklio veikimo, tačiau specialistai rekomenduoja retkarčiais akumuliatorių pakrauti iš elektros lizdo.

Automobilio akumuliatorius
Automobilio akumuliatorius
© KTU nuotr.

„Generatorius nespėja įkrauti akumuliatoriaus. Tiesiog kas 3-4 mėnesius patartina akumuliatorius įkrauti stacionariais pakrovėjais“, – pataria K. Rutkauskas.

Dar vienas peilis akumuliatoriams – trumpos kelionės, kai variklis nuolat užvedamas iš naujo. Tokiu atveju vėlgi generatorius nespėja pilnai pakrauti akumuliatoriaus.

Jeigu baterija visai išsikrovė, patartina kuo greičiau ją įkrauti – „tuščiame“ akumuliatoriuje prasideda negrįžtami procesai, jo talpa sparčiai mažėja ir po kurio laiko net pilnas pakrovimas nebepadeda. Ypač tai aktualu žiemą, nes išsikrovęs akumuliatorius greičiau užšąla, o susidarę ledo kristalai išardo viduje esančias plokšteles.

Startinė galia

Dar vienas svarbus akumuliatoriaus parametras – startinė galia.

„Gamintojai jau pritaikė ir praktiškai visi akumuliatoriai dabar artėja prie 100 Ah ir startinės 800 ribos. Startinė srovė bene svarbiausias rodiklis norint užvesti variklį“, – sako K. Rutkauskas.

Įprastai užvesti automobilį pakanka 40 proc. akumuliatoriaus galios. Dyzeliniams automobiliams galios reikia daugiau, nes prieš užkuriant variklį reikia pakaitinti žvakes. Būtent todėl „benzinuose“ esantys akumuliatoriai tarnauja ilgiau.

„Vidutinės klasės akumuliatoriai tarnauja skirtingai, tačiau vidutiniškai dyzeliniuose automobiliuose esantis akumuliatorius tarnauja 3 metus, benzininiuose – 5 metus. Dyzeliniuose trumpiau, nes mes gyvename šaltomis sąlygomis, o prieš užkuriant variklį reikia pašildyti žvakes. Pakaitinimo žvakės naudoja akumuliatoriaus energiją. Įsivaizduokite, kiek reikia energijos įkaitinti 4, 5 ar 6 žvakes“, – sako K. Rutkauskas.

„Tam, kad prailgintume akumuliatoriaus tarnavimo laiką, reikia visiems vartotojams keisti požiūrį į energijos vartojimą. Pakeitus požiūrį į energijos vartojimą, tarnaus ilgiau ne tik akumuliatorius, bet ir kiti automobilio agregatai.

Neužsivedantys automobiliai
© Reuters/Scanpix

Vienas iš efektyviausių veiksmų norint prailginti akumuliatoriaus tarnavimo laiką – periodiškas akumuliatoriaus įkrovimas bei automobilio techninė priežiūra. Jeigu šaltą žiemos rytą vos užvedus automobilį neskubėsite vienu metu įjungti visų energijos imtuvų – tai jau bus didelis žingsnis sąmoningo energijos vartojimo link. Reikia suprasti, kad akumuliatorius negamina elektros energijos. Jo paskirtis automobilyje sukaupti perteklinę elektros energiją ir reikalui esant ją
atiduoti.

Jjeigu važiuojame trumpais atstumais ir naudojame daug energijos imtuvų vienu metu (elektrinis langų bei sėdynių šildymas, krauname telefono akumuliatorių, važinėjame su įjungtais rūko žibintais nesant rūkui ir k.t.), mes ne tik, kad nesukuriame perteklinės energijos, mes dar ir skolinamės iš dirbančio automobilio akumuliatoriaus važiuodami tą atstumą. Taip palaipsniui sekiname akumuliatorių ir vieną dieną būsime nemaloniai nustebinti. Ir visiškai nesvarbu, kad akumuliatorių pirkote prieš kelias savaites“, – dėsto A. Krasuckas.

Laidai

Ne vienam teko automobilį užvesti specialiais užvedimo laidais. Tačiau, ar tai sveika šiuolaikiniams, elektronikos „prifarširuotiems“ automobiliams?

„Taip, galima šiuolaikines mašinas užvedinėti su tam skirtais pagalbiniais užvedimo laidais. Tik būtina tai daryti teisingai. Jeigu automobilio gamintojas nėra numatęs kitaip, darome tokia seka: vienu laidu sujunkite abiejų akumuliatorių teigiamus polius, tada kito laido vieną galą prijunkite prie padedančio automobilio akumuliatoriaus neigiamo poliaus, o kitą galą prie neužsivedančio automobilio kėbulo taip, kad liestųsi su pliku metalu ir kad prijungimo vieta būtų nutolusi nuo akumuliatoriaus.

Vadovaukitės automobilio užvedimo instrukcija. Bandykite užvesti automobilį ne ilgiau kaip 10 sekundžių. Atjunkite laidus atgaline tvarka. Būtina sąlyga teikiant pagalbą neužsivedančiam automobiliui – abiejų automobilių elektros sistema turi būti tos pačios įtampos ir pagalbinio automobilio variklis turi būti išjungtas. Turime suprasti vieną dalyką – teikiant pagalbą, mes skolinti turime pagalbinio automobilio akumuliatorių, o ne dirbančio variklio generatorių, kuris net ir prie didžiausių variklio apsukų nesugebės pagaminti perteklinės energijos reikalingos neužsivedančio automobilio starteriui“, – paaiškino A. Krasuckas.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Kas ką turi praleisti, kai susikerta dviračio, elektrinio paspirtuko ir automobilio keliai (37)

Atšilus orams į kelius sugrįžo ne tik motociklininkai, tačiau ir kita, neretai vadinama viena...

Persukus laikrodžius draudikai avarijų nelaukia – padės dėl karantino sumažėję eismo srautai (3)

Jau šį savaitgalį Lietuva laikrodžius pasuks viena valanda į priekį ir kaip kasmet pereis į...

Kodėl eismo prižiūrėtojams keliuose nerimą kelia jauni vairuotojai (1)

Jauni ir neseniai teisę valdyti transporto priemonę įgiję vairuotojai neišvengia klaidų, dėl...

Pasakė, kodėl vairuotojai neišvengia avarijų: kai reikia žiūrėti tiesiai, žvalgosi į šonus (7)

Eismas žiedinėse sankryžose, ypač esant intensyviam transporto srautui, ne vienam vairuotojui gali...

Kaip karantino metu elgtis autoservisams: kokių priemonių reikia darbui

Nors paskelbus ekstremalią situaciją, visoje šalyje automobilių srautas sumažėjo, tačiau...

Top naujienos

Tarp Seimo narių – rimtas konfliktas: dirbti su tauta ar karantinuotis su tauta (233)

Šią savaitę buvo patvirtintas koronaviruso atvejis tarp Seimo kanceliarijos darbuotojų. Kovo...

Verslininkai griebiasi šiaudo: bankams neskolinant, apgulė kitas paskolas dalijančias įmones paklausa augo 5 kartus (57)

Kovo 16-ąją Lietuvoje dėl koronaviruso grėsmės įvedus karantiną, savo duris laikinai užvėrė...

Aiškėja daugiau detalių apie koronaviruso kilmę: tikrasis kaltininkas yra sumanesnis už mokslininkus (122)

Vienas populiariausių mitų apie koronavirusą – jis buvo sukurtas laboratorijoje. Tokią teoriją...

Naujausi duomenys Lietuvoje: šiuo metu šalyje koronavirusu užsikrėtę 44 medikai daugiausia Vilniuje (9)

Šiuo metu, remiantis sekmadienio dienos duomenimis, koronavirusu užsikrėtę 44 medikai, sako...

Lukašenka pažėrė naujų įžvalgų apie sportą ir virusus: ar tu matei, kad jie čia skraidytų? (7)

Baltarusijos futbolo čempionatas vyksta , o šios šalies prezidentas Aleksandras Lukašenka pats...

The Economist

Pandemijos pabaigos kaina: greičiausiai reikės priimti labai skausmingų sprendimų

Norint tiek išsaugoti gyvybes, tiek išgelbėti ekonomiką greičiausiai reikės priimti labai...

Šalys pradeda kaupti maisto atsargas, keldamos pavojų pasaulinei prekybai (34)

Maisto atsargas šiuo metu kaupia ne tik pirkėjai. Kai kurios vyriausybės konoraviruso pandemijos...

Psichoterapeutas: jei situacija tęsis dar 6 savaites, bus kardinalių socialinių pokyčių (681)

Nors pandemija palies visas gyvenimo sritis, ypatingą svarbą turi kintanti socialinė...

Niūri britų mokslininkų prognozė: mirčių nuo COVID-19 skaičius gali būti sukrečiantis JAV ekspertas: aukų šalyje gali būti iki 200 tūkst. (292)

Nepaisant įgyvendinamų griežtų priemonių, Imperatoriškojo koledžo Londone mokslininkai...

Sekmadienį Lietuvoje patvirtinti dar 23 COVID-19 atvejai: bendras skaičius – 460 (421)

Sveikatos apsaugos ministerija praneša, kad šiandien, atlikus tyrimus, Lietuvoje patvirtinti dar...

|Maža didelių žinių kaina