Lietuvoje įprasta nereikalingas gumines ratų dalis sumesti į bendrus konteinerius arba palikti šalia jų. Padangų keitimo metu, pavasarį ir rudenį, pamiškėse susiformuoja nedideli padangų sąvartynai. Įmonės, besirūpinančios atliekų tvarkymu, nesurenka padangų, tad jos lieka daugiabučių kiemuose, išmetamos pakelėse ar pamiškėse.

Pranšime žiniasklaidai rašoma, kad komunalinių paslaugų ir ekologijos verslo bendrovė „Ecoservice“ naudotas padangas nemokamai priima savo aikštelėje Gariūnų g. 71, Vilniuje.

„Automobilio padanga yra specifinė atlieka ir jos į bendrus sąvartynus vežti negalima. Visas padangas privalu atiduoti į specialias surinkimo aikšteles arba palikti automobilių servise. „Iš ten jos keliauja į dvi bendroves, utilizuojančias nebereikalingus guminius ratų apvalkus. Per kelis metus, kai nustatyta nauja padangų surinkimo tvarka, kasmet jų atvežama vis daugiau,” – sakė „Ecoservice” generalinis direktorius Saulius Budrevičius.

Šiuo metu 28 savivaldybėse veikia 40 stambiagabaričių atliekų surinkimo aikštelių. Planuojama įrengti dar 66 tokio tipo aikšteles. Gyventojai informacijos apie atliekų surinkimą gali teirautis savo miestų ar rajonų savivaldybėse.

Priimti naudotas padangas iš ratų keisti atvažiavusių vairuotojų privalo autoservisai. Tačiau už už tai, kad surinktas padangas autoservisas nuveš į utilizavimui skirtas aikšteles, mokėti turi vairuotojas. Mokestį nustato patys servisai. Už kiekvieną naudotą padangą imama nuo 2 iki 15 litų.

Ateityje tokia tvarka turėtų keistis. Aplinkos ministerija jau baigia rengti ir derinti įstatymo projektą, pagal kurį padangų platintojai, nereikalaudami papildomai sumokėti, privalės priimti nebereikalingas padangas.

„Įsigydamas naujas padangas, vairuotojas galės nemokamai grąžinti senas. Priimtas padangų atliekas platintojas privalės perduoti jas tvarkančiai įmonei. Be to bus nustatyta prievolė padangų gamintojams ir importuotojams kompensuoti padangų pardavėjų išlaidas, kurias jie patiria surinkdami, saugodami ir veždami padangas jų tvarkytojui,“ – teigė Aplinkos ministerijos Atliekų valdymo skyriaus vedėja Raminta Radavičienė.

Atsikratyti naudotomis padangomis vis dar bandoma jas deginant. Degančią gumą sunku užgesinti, o degantis didelis padangų kiekis ypač kenkia aplinkai ir pačių gyventojų sveikatai, nes išsiskiria kancerogeninės, vėžį sukeliančios medžiagos.

Per metus Lietuvoje sudėvima apie 14–16 tūkstančių tonų padangų. Utilizavimo įmonėse jų perdirbama vos 10 procentų.
Nusidėvėjusios padangos gali būti panaudotos energijai gauti arba perdirbti į antrines žaliavas. Lietuvoje padangas energijai gauti naudoja „Akmenės cementas“. Padangos deginamos naudojant specialius filtrus, kurie visiškai neutralizuoja degimo proceso metu išsiskiriančias kenksmingąsias medžiagas. Kitas nudėvėtų padangų perdirbimo būdas – jas susmulkinti, atskiriant gumą, metalą ir tekstilino kordą.

Taip gaunami gumos miltai (granulės), kurios gali būti naudojamos stadionų ar kitokių guminių dangų, avalynės, automobilių guminių detalių gamybai. Nemažai Europos šalių senų padangų granules naudoja keliams tiesti – asfaltas su gumos priemaišomis kur kas ilgiau laiko.

Šaltinis
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją