aA
Apie 90 proc. eismo įvykių nutinka dėl žmogiškųjų klaidų: vairuotojų ir kitų eismo dalyvių neatidumo, prastos vairavimo kultūros ar kitų įgūdžių stokos. Vairuotojų profesinės kompetencijos ugdymui ir saugaus bei ekonominio vairavimo įgūdžių tobulinimui logistikos bendrovės kiekvienais metais investuoja šimtus tūkstančių eurų į vairuotojų mokymus bei imasi iniciatyvos steigti vidinius mokymų centrus. Kasmet kiekviename mokymo centre paruošiama daugiau nei tūkstantis vairuotojų, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Nelaimių kelyje prevencijai – šimtatūkstantinės investicijos
© DELFI / Tomas Vinickas

Mokymai – saugiam ir ekonominiam vairavimui

Logistikos įmonės „Vlantana“ mokymo centro transporto saugos ir mokymo direktorius Algimantas Šniepis pasakoja dažnai susiduriantis su situacija, kuomet įsidarbinti norinčių vairuotojų turima kvalifikacija yra nepakankama – vairuotojams trūksta ir profesinių, ir vairavimo įgūdžių.

„Siekiame, kad atėjusių vairuotojų įgūdžiai ir turimos žinios atitiktų įmonės keliamus reikalavimus, deja, dažniau pasitaiko, kad vairuotojams kvalifikacijos pritrūksta. Be to, dažnas vairuotojas nemoka naudotis ir sunkvežimiuose įmontuotomis moderniomis technologijomis – tai paskatino mokymus rengti savarankiškai ir investuoti į vidinį bendrovės mokymo centrą. Praėjusiais metais jame buvo apmokyta apie 1,5 tūkst. vairuotojų“, – teigia A. Šniepis.

„Vlantana“ mokymo centras šiuo metu turi visus reikalavimus atitinkančias mokomąsias transporto priemones: 4 balninius vilkikus su puspriekabėmis ir 2 krovininius automobilius su priekabomis. Naujo profesionalaus vairuotojo paruošimui išleidžiama nuo 1300 iki1600 eurų.

„Mūsų mokymo centro vairavimo instruktoriai rūpinasi, kad vairuotojai ne tik gautų vairuotojo pažymėjimą, bet ir turėtų gilesnį supratimą apie šį darbą – žinotų, kaip vairuoti saugiai, ekonomiškai bei tausojant aplinką. Įmonės vadovai rūpinasi, kad transporto parkas būtų nuolat atnaujinamas, tad senesnės, aukštų eksploatavimo standartų nebeatitinkančios transporto priemonės yra parduodamos“, – akcentuoja A. Šniepis.

Tuo tarpu transporto ir logistikos įmonės „Finėjas“, taip pat vykdančios vidinius vairuotojų mokymus, komercijos direktorius Aidas Plaščinskas teigia, kad rengti mokymus skatina nuolat besikeičiančios bei tobulėjančios vilkikų technologijos.

„Ekonominiam ir saugiam vairavimui didelės įtakos turi vilkikuose montuojamos technologijos, todėl labai svarbu, kad vairuotojai mokėtų jomis tinkamai naudotis. Dėl šios priežasties naujus vairuotojus instruktuojame bei praktiškai apmokome labai išsamiai, o jau dirbančius – supažindiname su naujausiomis technologijomis bei tikriname jų praktines žinias“, – pasakoja A. Plaščinskas.

Mokymų metu vairuotojai supažindinami su saugaus ir ekonominio vairavimo standartais, krovinių tvirtinimo ypatumais, krovinių pervežimo dokumentais, skirtingų šalių įstatymais, saugaus parkavimo taisyklėmis ir tokiu būdu parengiami ilgiems bei sudėtingesniems maršrutams. A. Plaščinskas pastebi, kad po mokymų pastebimai mažėja avaringumas, sunaudojama mažiau degalų ir tuo pačiu sumažinamas neigiamas poveikis aplinkai.

Saugumas kelyje – užduotis ne tik vairuotojui

Pasak „Vlantana“ mokymo centro eksperto, dažniausia autoįvykių priežastis – žmogiškasis faktorius: vairuotojų neatidumas, netinkamo sprendimo priėmimas kelyje, kelių eismo taisyklių nepaisymas, nederamas manevravimas, sankryžų pravažiavimo taisyklių nesilaikymas.

„Apie 90 proc. eismo įvykių nutinka dėl vairuotojų klaidų ir tik maža jų dalis – dėl prastų oro ar kelio sąlygų. Šiuolaikiniai vilkikai aprūpinti saugumo, asistavimo sistemomis, jų valdymas labiau automatizuotas, taigi svarbu, kad vairuotojai mokėtų šiomis technologijomis naudotis – būtent dėl šios priežasties mokymams renkamės naujus, modernius vilkikus, nuolat bendradarbiaujame su „Mercedes-Benz“ sunkvežimių gamintoju“, – sako A. Šniepis.

Naujosios kartos „Mercedes-Benz“ vilkikuose montuojama PPC (angl. Predictive Powertrain Control) greičio kontrolės sistema, jungiama per GPS prietaisus – grįsta topografija, todėl identifikuoja įkalnes, nuokalnes ir automatiškai parenka tinkamą greitį tam, kad sunkvežimis būtų vairuojamas kuo ekonomiškiau. Ši technologija, derinama su vairuotojo įgūdžiais, gali padėti sutaupyti iki 15-20 proc. degalų.

Vilkikuose gausu ir saugos sistemų, pavyzdžiui, prie priekinio stiklo montuojama maža kamera, stebinti kelią ir padedanti fiksuoti, kaip vairuotojas laikosi važiavimo juostos. Taip pat – vairuotojo dėmesį atkreipianti sistema, sekanti jo veiksmus: jei vairuotojas pavargęs ir neaktyvus – nejudina vairo, nestabdo ar nedidina greičio – sistema pradeda skleisti garsinį signalą.

Naujuosiuose vilkikuose montuojama telematikos sistema „FleetBoard“ leidžia įvertinti vairavimo stilių. Vairuotojų koordinatorius analizuoja vairavimo stilių realiu laiku ir gali iš karto pasiūlyti, kaip optimizuoti važiavimą. Ši sistema padeda išmokyti vairuotojus ekonominio vairavimo principų bei sutaupyti iki 10 proc. degalų. „FleetBoard“ mokymo procese itin reikšminga – pasitelkiant šią įrangą, įtraukiami ir vairuotojai, ir jų koordinatoriai.

„Naujieji sunkvežimiai keičia vairuotojų darbą – jis tampa lengvesniu, labiau automatizuotu, todėl reikalauja daug mažiau fizinių pastangų. Be to, vairuotojai gali jaustis saugesniais, kadangi sunkvežimiuose montuojamos sistemos padeda išvengti avarinių situacijų ar sumažina jų padarinius“, – dėsto A. Plaščinskas.

Kelyje laukiantiems išbandymams vairuotojai ruošiami specialiai

A. Šniepio teigimu, Lietuvos transporto sektorius generuoja apie 14 proc. Lietuvos BVP, jis yra dinamiškas ir besiplečiantis, tačiau darbuotojų jame vis dėl to trūksta.

„Dalis žmonių nesiryžta imtis vairuotojo darbo, o dažnam jaunuoliui ši profesija atrodo nepatraukli. Neretai vairuotojo profesija atmetama dėl praeityje susiformavusių ir nusistovėjusių stereotipų, tačiau sudarius galimybes būsimiems vairuotojams susipažinti su darbo sąlygomis ir modernia technika, jie lieka nustebę ir nuomonę greitai pakeičia. Visi šiuolaikiniai vilkikai yra komfortiški – juose vairuotojai naudojasi įprasta buitine technika, o su artimaisiais ryšį palaiko kompiuteriu“, – teigia A. Šniepis.

A. Plaščinskas taip pat pažymi, kad Lietuvos transporto sektorius yra išvystytas ir jam reikia didelių žmogiškųjų išteklių. Vis dėlto patyrusių vairuotojų nepakanka, todėl bendrovė kviečia dirbti jaunus žmones ir pati juos apmoko. Nors vairuoti vilkiką nėra lengva, šis darbas yra labai įdomus. Be to, šiuolaikiniai sunkvežimiai suteikia labai geras darbo ir poilsio sąlygas, o pats vairavimas – nebėra fiziškai sunkus, tačiau reikalaujantis daug žinių ir atidumo.

Vilkiko vairuotojai turi gebėti įvertinti, kaip reikia elgtis kintančiomis oro sąlygomis, taip pat išmanyti individualių šalių vairavimo tvarką, kelių specifiką. Prieš išvykdami ilgiems maršrutams, vairuotojai turi išklausyti specialų instruktažą, kuriame aiškinami įvairiausi aspektai: nuo atsakomybių, vairavimo specifikos iki krovinio tvirtinimo bei vilkikų statymo aikštelėse ypatumų.

A. Šniepis pabrėžia, kad priklausomai nuo oro sąlygų kinta ir sunkvežimio paruošimas: pavyzdžiui vilkikai, skirti darbui Šiaurės šalyse ir važiuojantys sniegu ar ledu padengta kelio danga, yra aprūpinti specialia įranga – automatiniais grandinių išmetimo po varomaisiais ratais mechanizmais, kurių dėka slidaus kelio ruožai yra įveikiami saugiai. Be to, į Šiaurės Europos šalis, kuriose atšiaurios žiemos nulemia pavojingas eismo sąlygas, siunčiami tik patyrę ir įgudę vairuotojai, jiems keliami daug aukštesni reikalavimai.

„Mūsų vairuotojui teko susidurti su ekstremalia situacija Latvijos kelyje: važiuodamas pirma eismo juosta apsnigtu keliu, vairuotojas privalėjo staiga stabdyti, kadangi antra eismo juosta važiavęs lengvasis automobilis persirikiavo prieš pat vilkiko priekį. Slidi kelio danga lėmė, kad sunkvežimis akimirksniu metėsi į kairę ir tik dėl aukšto profesionalumo vairuotojui pavyko išmanevruoti vilkiką su puspriekabe taip, kad šis, aplenkęs lengvąjį automobilį ir jo nekliudęs, laimingai sustojo kelkraštyje. Nepatyrusiam vairuotojui tokia situacija galėjo pasibaigti skaudžiu eismo įvykiu, o lengvojo automobilio vairuotojui – būti pražūtinga. Vilkiko vairuotojui padėjo ne tik jo turima patirtis, bet ir mokymų metu įgytos žinios bei įgūdžiai. Toks vairuotojas – tikras profesionalas“, – pasakoja A. Šniepis.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

To nežino daugelis vairuotojų: kodėl automobilyje privaloma gyvūnus prisegti saugos diržais (10)

Išsiruošę į vasaros keliones automobiliu, į jas neretai leidžiamės drauge su savo augintiniais....

Draudikai pasakė, kokia problema keliuose yra didesnė nei viršijimas greitis (6)

Į eismo įvykį patekę vairuotojai paprastai neprisipažįsta, kad kritiniu momentu buvo užimti...

Papasakojo, be ko į automobilį geriau nesėsti, kai į kelionę išsirengiama su vaikais

Net neabejojama, kad pasibaigus koronaviruso pandemijai pasaulis nebebus toks pat, koks buvo. Vienas...

Vasara motociklininkams – negailestinga: žudo ne tik klaidos, bet ir sėdintys automobiliuose (42)

Lietuvą lepinantys šilti ir sausi orai ne vieną paskatina ne tik išeiti pasivaikščioti, tačiau...

Planuojančius kelionę nuosavu automobiliu įspėjo: nepaisydami šių taisyklių galite būti nubausti (88)

Vis dažniau, planuodami atostogas, į kelionę nusprendžiame leistis automobiliu. O ir šią...

Top naujienos

5 mln. miestas grįžta į itin griežtą karantiną – užteko vos kelių klaidingų žingsnių (189)

Užteko tik kelių klaidingų žingsnių tvarkant keliautojų srautus, grįžtančius iš užsienio,...

Butai regione už tūkstantį eurų vilioja ir specifinius pirkėjus: jiems tai gali tapti vartais į Europą (3)

Ignalinos rajone įsikūręs Didžiasalis iki šiol yra išskirtinis savo būsto rinka. Kaime galima...

Gamykla Jonavos rajone išaugo iki vienos didžiausių įmonių Baltijos šalyse: prekės pasiekia ir Tadžikiją (127)

Jonavos rajone, Čičinų kaime lietuviai vykdo valymo šluosčių ir kempinėlių gamybą, kurios...

Policiją sudomino neįtikėtinas pasiūlymas: galiu pažadėti laimingą meilę, bet – tik už pinigus (141)

Jeigu nesiseka meilėje, nereikia nuleisti rankų, o geriau į jas įdėti krūvą eurų – akimirka,...

Garsus amerikiečių ekspertas įžvelgia pavojingas tendencijas: Europa bus neutralizuota (536)

Amerikietis Robertas Kaplanas, vienas ryškiausių mūsų dienų geostrategų, daugelio knygų...

Išsidalijus palikimą tarp brolių įsiplieskė karas: likau „biedniausias“ ir kalčiausias (69)

Yra pasaka kuri prasideda šitaip: „Gyveno trys broliai. Du protingi, o trečias...“ Taip, tas...

Nijolė Pareigytė-Rukaitienė įsigijo butą pasakiškoje Palangos vietoje: tarp kaimynų – dvi „69 danguje“ narės (83)

„Laukiu, kaip mažas vaikas savo naujų namučių prie jūros“, – įgyvendinta svajone,...

Juokingiausios apsipirkinėjimo internetu nesėkmės: nuo šiol dukart pamatuosite ir tik trečią pirksite (5)

Pirkti internetu – smagu ir paprasta, tačiau tai turi Ir nemažai minusų. Pavyzdžiui, šis...

Orai: lietaus mažai, bet šilumos taip pat nedaug (18)

Sekmadienį virš Lietuvos stiprės anticiklono daroma įtaka. Dangų dengs nepastovus debesų...

Usmanas dominavo prieš Masvidalį, kiti titulai – ruso ir australo rankose

Jungtiniuose Arabų Emyratuose įvykusio „UFC 251“ turnyro pagrindinėje kovoje pergalę iškovojo...

|Maža didelių žinių kaina