aA
Lietuvoje kiekvienais metais susidaro tūkstančiai tonų netinkamų naudojimui automobilių akumuliatorių, kuriuos gamintojai ir importuotojai parduoda rinkoje atskirai. Nemažai akumuliatorių, kuriuos irgi būtina tinkamai perdirbti, į šalį įvažiuoja ir su transporto priemonėmis. Gyventojai šias pavojingas atliekas, kurių sudėtyje yra sunkiųjų metalų ir elektrolito turi priduoti specialiuose punktuose, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Laikantiems senus akumuliatorius paaiškino, kodėl jų kaupti nevertėtų
© KTU archyvas

Seni automobilių akumuliatoriai, kaip ir hidrauliniai (tepaliniai) amortizatoriai ar aliuminis, patenka tarp tokių transporto priemonių remonto ar ardymo metu susidarančių atliekų, už kurių pridavimą atliekų tvarkytojai jų turėtojams sumoka. Pavyzdžiui, priduodant netinkamą naudojimui akumuliatorių galima gauti po maždaug po 0,5 euro už kilogramą.

„Automobilių akumuliatorių atliekos turi teigiamą vertę rinkoje, todėl senus akumuliatorius retai pamatysi paliktus šalia buitinių atliekų konteinerių. Tačiau gyventojai vis dar linkę šias pavojingas atliekas, kurių sudėtyje yra sunkiųjų metalų ir elektrolito, kaupti garažuose ar sandėliukuose, o ne perduoti pavojingų atliekų tvarkytojams“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijas (GIA) vadovė Veronika Masalienė.

Svarbu – saugumas

Europos Sąjungos direktyva numato, kad švino turintys akumuliatoriai turi būti surenkami ir saugiai perdirbami, o po perdirbimo proceso gautos medžiagos dar kartą panaudotos naujų gaminių gamyboje. Atliekų tvarkytojai perdirba net iki 98 proc. automobilio švino akumuliatoriaus ir tokiu būdu taupomi gamtos ištekliai. Maža to, automobilių naujų akumuliatorių gamyboje gali būti panaudojama iki 80 proc. jų perdirbimo procese gautų medžiagų.

Automobilio akumuliatoriai / GIA nuotr.
Automobilio akumuliatoriai / GIA nuotr.
© Organizacijos archyvas

„Tinkamai tvarkomos automobilių atliekos apsaugo aplinką nuo taršos. Atliekų tvarkytojai akumuliatorių perdirbimo procese saugiai atskiria plastiką, šviną ir rūgštį, šios medžiagos dar kartą panaudojamos naujiems gaminiams“, – teigia bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė.

Aplinkos apsaugos agentūros duomenimis, 2018 metais Lietuvoje buvo surinkta 10,6 tūkst. tonų automobiliams skirtų švino akumuliatorių. Iš jų 249 tonos akumuliatorių buvo eksportuota, o 10,4 tūkst. tonų apdorota (paruošta naudoti ar šalinti arba panaudota ar perdirbta). Duomenų, kiek į šalį kartu su transporto priemonėmis įvažiuoja akumuliatorių, kuriuos taip pat būtina sutvarkyti, nėra.

Pagal Lietuvos Vyriausybės patvirtintas užduotis nuo 2016 metų gamintojams ir importuotojams privaloma surinkti ir perdirbti 45 proc. visų einamaisiais metais Lietuvos rinkai patiektų automobilių akumuliatorių ir baterijų. Paprastai šių atliekų perdirbama kur kas daugiau nei užduotis numato.

Laikantiems senus akumuliatorius paaiškino, kodėl jų kaupti nevertėtų
© KTU archyvas

„Pas atliekų tvarkytojus turi patekti ir kitos automobilių remonto ir ardymo metu susidarančios atliekos (filtrai, metalai, alyva ir kiti skysčiai, plastikas, guma, stiklas, padangos ir pan.), kad būtų tinkamai sutvarkytos. Patiems gyventojams užsiimti automobilių ardymo veikla draudžiama, nes tą daryti gali tik tam leidimą turintys asmenys“, – pažymi V. Masalienė.

Kur priduoti seną akumuliatorių?

Gyventojai seną akumuliatorių taip pat gali nuvežti į savivaldybių stambių gabaritų atliekų surinkimo aikšteles.

Netinkamą naudojimui transporto priemonės akumuliatorių turėtų priimti ir šių naujų gaminių platintojai. Kadangi šios atliekos turi teigiamą rinkos vertę, platintojai už seną akumuliatorių sumokės arba pritaikys nuolaidą įsigyjant naują. Daugiau informacijos, kam ir kur priduoti senus automobilių akumuliatorius bei kitas atliekas, galima rasti interneto svetainėje.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(12 žmonių įvertino)
2.0000

Draudikai pastebėjo klaidą, kurią neretai padaro įtampos ir streso išvarginti vairuotojai

Geriausia šiuo metu niekur nevažiuoti ir likti namuose. Vis dėlto, jeigu iškilo būtinybė...

Ką reikia žinoti apie karantino metu atidėtą automobilio techninę apžiūrą (14)

Vis dar tiksliai nežinant, kiek laiko Lietuvoje truks karantino laikotarpis, Susisiekimo ministerija...

Per karantiną leido važinėti be techninės apžiūros, bet ar galios draudimas po avarijos? (14)

Vyriausybė nusprendė, kad karantino metu nustojus galioti techninei apžiūrai , vairuotojai gali...

Atkreipė dėmesį į keliuose pasirodžiusius motociklininkus: svarbiausia kuo daugiau atidumo vieni kitiems

Minint Saugaus eismo dieną, Susisiekimo ministerija ragina susilaikyti nuo nebūtinų kelionių,...

10 taisyklių, kurias privalo žinoti visi eismo dalyviai (7)

Jei dalyvaudami eisme visi prisimintų svarbiausius saugumo keliuose principus, eismo nelaimių,...

Top naujienos

Italija skelbia užfiksavusi išgijimų nuo COVID-19 paros rekordą JK per parą nuo koronaviruso mirė rekordinis žmonių skaičius – 938, Prancūzija pratęs karantiną (68)

Italijoje per pastarąją parą užfiksuotas išgijimų nuo COVID-19 rekordas – 2009 žmonių,...

ECB vadovės kreipimąsis: COVID-19 – naujos formos sukrėtimas, anksčiau naudotos taisyklės netinka (85)

Visame pasaulyje valdžios institucijos mobilizuojasi kovai su koronavirusu. COVID-19 – naujos...

Sinoptikai papasakojo, koks oras laukia per Velykas: graži bus tik viena diena (8)

Ketvirtadienį prie Lietuvos artės šaltasis atmosferos frontas. Naktį trumpą lietų jis žada kai...

Nedarbas kasdien didėja: kur buvo daugiausia galimybių įsidarbinti, dabar didžiausia tikimybė būti atleistam (208)

Įvestas karantinas neabejotinai vienaip ar kitaip paveikė Lietuvos verslą – vieni prarado...

Nustebino kainos degalinėje: kodėl kortelių naudotojams už kurą reikia mokėti brangiau? (289)

„Delfi“ sulaukė skaitytojo laiško, kuriame jis išdėstė savo pastebėjimus apie kuro kainas...

Baltarusija moka nustebinti: Bresto stadione – „virtualūs“ sirgaliai (4)

Trečiadienį vakare sužaistos Baltarusijos taurės dvejos pusfinalio rungtynės, tačiau dėmesio...

Verslininkai: pinigų ir greitų sprendimų reikia dabar, po to bus vėlu (151)

Įpusėjo ketvirta savaitė karantine, šalies verslas susiduria su ypatingais iššūkiais, o...

Veryga valstybės vadovams rekomenduoja kas savaitę tikrintis dėl COVID-19 (220)

Aukščiausi šalies vadovai turėtų būti nuolat prevenciškai tiriami, ar neužsikrėtė koronavirusu.

Pranešė, kur lankėsi užsikrėtę koronavirusu: ėjo į darbus, apsipirkinėjo parduotuvėse, lankėsi vaistinėse (58)

Nacionalinis visuomenės sveikatos centras atliko epidemiologinį tyrimą ir išnagrinėjo, kur...

|Maža didelių žinių kaina