aA
Lietuviai šalies keliuose vis dar nevengia stipriau paspausti akceleratoriaus bei važiuoti greičiau. Dažnas vairuotojas pasirinktą didesnį greitį pateisina įvairiomis aplinkybėmis, tačiau saugaus eismo ekspertai tikina, kad toks požiūris turi būti keičiamas, mat net kas ketvirtas eismo įvykis įvyksta dėl saugaus greičio nepasirinkimo.
© Shutterstock

Saugaus eismo ekspertas, žurnalistas ir rašytojas Valdas Valiukevičius teigė, jog daugiausia problemų kelia pačių vairuotojų ir jų keleivių tolerancija greičiui. Ypač atšilus orams, kai kelio danga yra sausa, dažnas vairuotojas nevengia greitį viršyti ne tik 10 km/val., bet ir spustelti 20 ar net 30 km/val. daugiau nei leistina.

Tolerancija potencialioms nelaimėms

Jis pastebėjo, jog tolerantiški ne tik vairuotojai, šalyje taip pat egzistuoja nebaudžiamumas , o ir baudų sistema ne visada yra veiksminga. V. Valiukevičius pasakojo, jog įvairiose Europos šalyse greičio viršijimo problemos buvo išspręstos įdiegus sektorinius greičio matuoklius bei nepalikus nė minimalios greičio viršijimo tolerancijos.

„Kitose šalyse yra nulinė tolerancija greičio viršijimui, tai reiškia, kad net jei važiuosite tik 2 km/val. greičiau, baudos vis vien neišvengsite. Manau, kad ir mums reikia daugiau tokių greičio matuoklių. Dabar žmonės vairuodami dar ir feisbuke naršo, žinutes rašo, kita pašaline veikla užsiima, jie nesupranta, kad kiekviena sekundė yra tam tikri metrai, o didėjant greičiui, jie juk taip pat didėja, tad sustoti laiku gali būti ir nebeįmanoma“, – akcentavo V. Valiukevičius.

Specialistas aiškino, kad žmogus kas sekundę nuvažiuoja kažkiek metrų, o koks jų skaičius – lemia pasirinktas greitis. Jeigu važiuojant greitai dar užsiimama pašaline veikla, rizika tik didėja, o jos pasekmės gali būti ne tik sudaužytas automobilis ar nulaužti medeliai pakelėje, tačiau ir sužaloti kita transporto priemone važiavę žmonės, partrenkti pėstieji ar net kieno nors mirtis.

Kreipėsi į vairuotojus: kaip galite suvaldyti mašiną, kai važiuodami greitai nesuvokiate, kas vyksta
© Organizatorių archyvas

Saugus greitis ir lenktynių trasoje

Diskusijoje „Rinkis saugų greitį“ dalyvavęs lenktynininkas Deividas Jocius aiškino, kad neretai vairuotojai važiuoja greičiau norėdami pajusti adrenaliną ir aštresnes emocijas prie automobilio vairo. Vis tik ralio ir žiedinių lenktynių dalyvis teigė, jog jo patirtis rodo, kad net ir ilgametė lenktynininko patirtis negarantuoja, kad avarijos pavyks išvengti, tik pagrindinis skirtumas tarp važiuojančių gatvėje ir lenktynių trasoje – saugumo lygis.

„Prieš pusantrų metų patyriau sunkią avariją, kurios metu lūžo 13 kaulų, turėjau ilgą gydymą ir reabilitaciją. Tad kai matau gatvėje greit važiuojančius žmones, suprantu, kad jie visiškai nenutuokia, kokia tai rizika, jie visiškai neįvertina pasekmių. Lenktyniniai automobiliai turi saugos lankus, trasose taip pat yra apsauginiai atitvarai, tačiau gatvėje yra labai daug kitų žmonių, kurie gali nuo to greičio nukentėti. Vairuotojai neįvertina, kaip viskas gali baigtis, o ta baigtis ir yra pati skaudžiausia“ – sakė D. Jocius.

Kreipėsi į vairuotojus: kaip galite suvaldyti mašiną, kai važiuodami greitai nesuvokiate, kas vyksta
© Aistės Kirsnytės nuotr.

Profesionalus motociklininkas Šarūnas Pladas antrino kolegai ir teigė, kad iš ties net ir motociklų vairuotojus galima suskirstyti į kelias grupes: motociklu važiuojančius, kaip transporto priemone, keliaujančius motociklu bei norinčius aštresnių pojūčių. Vis tik motociklininkas priminė, kad gatvė tokiems pojūčiams nėra tinkama vieta, mat itin daug veiklos tokie greičio mėgėjai gali rasti uždarose lenktynių trasose.

„Važiuojant motociklu reikia įvertinti savo gebėjimus, todėl yra organizuojama nemažai įvairių renginių, kur gali atvažiuoti ne tik jau pažengę, bet neseniai motociklo vairuotojo pažymėjimą gavę vairuotojai. Net ir lenktynių metu yra riba, kur baigiasi saugus greitis, o ją peržengus neišvengiamai laukia kritimas ir traumos. Tai labai svarbu suprasti“, – sakė Š. Pladas.

Kreipėsi į vairuotojus: kaip galite suvaldyti mašiną, kai važiuodami greitai nesuvokiate, kas vyksta
© Asmeninis archyvas

Pavojingi net ir keli viršyti kilometrai

Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Psichologijos katedros docentė Laura Šeibokaitė teigė, jog kiekvienas papildomas greičio kilometras gerokai padidina tikimybę patekti į eismo įvykį. Specialistė aiškino, jog važiuojant 20 km/val. greičiau nei numatyta, jau yra sutrikdoma žmogaus reakcija, taip pat sumažėja matymo laukas.

„Važiuojant 100 km/val. greičiu žmogaus pastabumas jau mažėja, o kuo greičiau jis važiuoja, tuo labiau mažėja ir jo matymo laukas. Važiuojant 130 km/val. jau nebelieka periferinio matymo ir žmogus geba išvysti tik tai, kas vyksta tik priekyje. Tai reiškia, kad jokio pėsčiojo šone ar atbėgančio žvėries jis jau nebegebės pamatyti laiku“, – aiškino docentė.

Kaltas žmonių požiūris

Tiesa, psichologė taip pat akcentavo, kad itin dažnai vairuotojai įtiki, kad jiems nelaimė nenutiks, tačiau, anot specialistės, taip yra tik dėl to, kad jie neturi patirties, kad gali būti kitaip, juk net ir viršijant greitį žmogui nelaimė nenutinka iškart, o jai įvykus prisideda ir kiti veiksniai, kuriuos dažniausiai vairuotojai ir kaltina.

„Žmonės yra linkę kaltinti aplinkybes, o ne savo veiksmus. Net ir nutikus nelaimei žmogus sako, kad tai ne jo viršytas greitis buvo nelaimės priežastis, o kelyje atsiradusi kliūtis ar kažkas kitas“, – teigė L. Šeibokaitė.

Kreipėsi į vairuotojus: kaip galite suvaldyti mašiną, kai važiuodami greitai nesuvokiate, kas vyksta
© Gamintojo archyvas

VDU Psichologijos katedros profesorė Auksė Endriulaitienė taip pat dalijosi pastebėjimais, jog net ir rinkdamiesi automobilį vairuotojai didesnį prioritetą teigia jo išvystomam greičiui nei saugumui. Specialistė aiškino, jog itin dažna žmonės nori pajusti, kaip greit važiuoja automobilis nė neįsitikinę ar jo stabdžiai bus pakankamai efektyvūs ir galės automobilį sustabdyti.

„Buvo atlikti keli tyrimai, kurių metu buvo aiškinamasi pagal kokius kriterijus žmonės renkasi automobilį. Motyvų buvo įvairių, tačiau didžiausias susidomėjimas buvo automobilio turima galia ir greičiu, kurį jis gali išvystyti“, – aiškino A. Endriulaitienė.

Reikia daugiau švietimo

Specialistai teigė, jog Lietuvoje vis dar trūksta švietimo ir pamokų, mat net ir didelę vairavimo lenktynių trasose patirtį turintys sportininkai sakė, jog jiems reikia dar daug ko išmokti, tačiau miestų gatvėse važinėjantys vairuotojai jaučiasi turintys pakankamus įgūdžius, kad galėtų važiuoti greičiau už kitus.

„Labai svarbu, kad jau nuo mažens tėvai vaikus mokytų, kad reikia užsisegti saugos diržą, laikytis kelių eismo taisyklių bei važiuoti saugiai. Reikia, kad būsimi vairuotojai jau nuo mažens matytų tinkamą pavyzdį bei to būtų mokoma mokyklose. Vairavimo mokyklose neįmanoma žmogaus išmokyti visko, tiesiog pats žmogus negebės tokio informacijos kiekio apdoroti, tačiau jei tą mokymą pradėsime itin anksti, situacija keliuose pradės keistis“, – paaiškino lenktynininkas D. Jocius.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(16 žmonių įvertino)
2.6250

Nuo avarijos per plauką: šioje Vilniaus vietoje klysta visi vairuotojai, kurie žiūri į kelio ženklus (126)

Eismas turėtų vykti taip, kad vairuotojams nereikėtų spręsti galvosūkiu – taip sako ne vienas...

Gąsdinantys skaičiai: telefonu vairuodamas naudojasi kas antras (80)

Kas antras vairuotojas naudojasi telefonu prie vairo, rodo DELFI, iniciavusio socialinę akciją „...

Kokių penkių taisyklių turėtų laikytis sėdantys ant „plieninių žirgų“ (2)

Vasara yra tas metų laikas, kai į gatves išvažiuoja ne tik automobilių, bet ir motociklų...

Trečdalį avarijų sukelia jauni vairuotojai: tarp priežasčių – ir noras pasipuikuoti mašina (24)

Jaunų vairuotojų avaringumas užima aukščiausias pozicijas policijos sudarytoje statistikoje....

Ką blogai daro vairuotojai, po avarijos pildydami eismo įvykio deklaracijas (2)

Eismo įvykis , be jokios abejonės, sukelia daug streso. Negana to, kad transporto priemonė...

Top naujienos

Orai: po liūčių vėl sugrįš šiluma (5)

Šiandien Lietuvos orus dar lems nedidelis, į Rytus tolstantis ciklonas .

Po šiurpą keliančio nužudymo – šokiruojantis prisipažinimas: norėjau išvaryti velnią (47)

Diena iš dienos gėrė alkoholinius gėrimus, kol ėmė vaidentis velnias, kurį jis nutarė...

Už 4000 kilometrų likusio dukters kapo pamatyti nebesitikėjo: padėjo 70 metų senumo nuotrauka (8)

93-ejų Jurgis Dirvonskis „ Misija Sibiras ’19“ dalyviams prieš ekspediciją įdavė...

Apklausos: rinkimus Ukrainoje laimėjo Zelenskio partija, pasiekė rekordinį rezultatą atnaujinta 21:31 (228)

Ukrainiečiai sekmadienį suteikė naujajam prezidentui Volodymyrui Zelenskiui mandatą pertvarkyti...

18-mečio vedamas Izraelis antrus metus iš eilės laimėjo 20-mečių Europos čempionatą (22)

Trečius metus iš eilės Europos jaunimo (iki 20 metų) čempionato finale žaidusi Izraelio...

Didžiuliu greičiu atlėkęs BMW rėžėsi į tokios pačios markės visureigį, nukentėjo 19-metis (124)

Sekmadienio vakarą, apie 21 val., Vilniaus pakraštyje, Šiaurės g., susidūrė du BMW...

Rumunijoje rungtynių metu lietuvio trenerį ištiko širdies smūgis (3)

Pasaulio futbolo bendruomenę sukrėtė įvykiai Rumunijoje. Šios šalies čempionato rungtynių metu...

Vilnietę šiurpina vaizdas prie Vilniaus Šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčios (35)

Priešais Šv. Petro ir Povilo bažnyčią dar neseniai buvo paminklinė lenta, bylojanti, kad čia...

Kaip fizinis aktyvumas gali kenkti jūsų intymiam gyvenimui? (15)

Jūsų užpakaliukas – stangrus, presas – akmeninis, o kojos dar niekada neatrodė taip gerai....

Unikalios vietos lietuvių pamėgtame kurorte: mėnulio žemė, banginių slėnis ir mėlynoji duobė (8)

Daugelis lietuvių Egiptą jau yra aplankę ne vieną ir ne du kartus, tačiau šioje saulėtoje...