Atvežantiems vaikus į ugdymo įstaigas Senamiestyje reikės susimokėti?
Naujienų portalui „Kas vyksta Kaune“ prieš mažiau nei mėnesį pasidalijus publikacija apie tai, jog trumpam užsukantiems į Senamiestį teks susimokėti, komentarų skiltyje miesto gyventojai pradėjo dalintis kilusiais papildomais klausimais.
„Taip ir nesupratau, ar nuvežęs vaiką į mokymo įstaigą ir grįždamas tuo pačiu keliu turėsiu susimokėti? O ką su darželinukais daryti, kai pagal įstatymą privalu atvesti į klasę, paleisti negalima? O jei jų ne vienas? Apie šeimas niekas negalvoja…
O kaip vaikus atvežti į muzikos mokyklą? Jei po pamokų viešuoju transportu neįmanoma spėti? Lėktuvu?“ – klausimus kėlė kauniečiai.
Kauno savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Martynas Matusevičius naujienų portalui paaiškino, kad vairuotojams (tėvams), kurie į Senamiestį įvažiuoja tam, kad atvežtų savo vaikus į ugdymo įstaigas, susimokėti taip pat reikės (nebent jie priklauso išimčių grupei).
M. Matusevičius dar kartą akcentavo, jog ši sistema yra skirta tranzitinio eismo sumažinimui. Pasak jo, tai lems geresnes ir saugesnes eismo sąlygas ne tik Senamiesčio gyventojams, bet ir ugdymo įstaigas lankantiems vaikams.
„Tikimasi, kad įvedus pravažiavimo Senamiesčiu mokestį, sumažės tranzitinio transporto, t.y. automobilių eismas sumažės. Tokiu būdu dalį kelionės vaikai galės saugiai atlikti savarankiškai (pvz. nuo Kauno pilies, Karaliaus Mindaugo pr., Šv. Gertrūdos ar Birštono gatvių).
Visos aplink šią zoną esančios požeminės perėjos yra suremontuotos, apšviestos, todėl tikrai kiekvienas gali surasti sau patogiausią ir tinkamiausią maršrutą“, – teigė Kauno savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas.
Dirbantiems apmokestintoje zonoje – ta pati tvarka?
Mokesčio taikymo klausimas taip pat aktualus ir dirbantiems ar besimokantiems apmokestintoje zonoje. Kauno savivaldybės papildomai pasiteiravus dėl būsimos tvarkos galiojimo niuansų čia dirbantiems, paaiškėjo, kad pastariesiems taip pat teks susimokėti.
Nebent, kaip teigė M. Matusevičius, jie priklauso išimčių grupei – turi nekilnojamojo turto, turės teisę į nustatytą kiekį leidimų.
„Įmonėms ir organizacijoms, kurios MEZ zonoje disponuos sklypu, kuriame bus įrengtos automobilių stovėjimo vietos, bus išduodama tiek leidimų įvažiuoti į MEZ, kiek yra įrengta stovėjimo vietų“, – komentavo M. Matusevičius.
Kaip jau skelbėme anksčiau, pokyčius pajus tie vairuotojai, kurie pravažiuoja Senamiestį vien tam, kad sutrumpintų kelią. Susimokėti už pravažiavimą Senamiesčiu taip pat teks taksi bei pavežėjams.
Pasak „Bolt“ vadovo Lietuvoje, tuo atveju, jeigu mokesčiai pavežėjams būtų taikomi, tai neabejotinai neigiamai atsilieptų kelionių kainoms. Kaip teigė, šiuo metu dar sunku pasakyti, koks augimas tai būtų – viskas priklauso nuo sprendimų įgyvendinimo laiko bei sąlygų.
Taip pat savivaldybės Transporto skyriaus vedėjas nurodė, kad parkuojant automobilius rinkliava nėra taikoma tik gryniesiams elektromobiliams ir analogiška lengvata bus taikoma mažų emisijų zonoje. Taigi, piniginę patuštinti vykstant pro Senamiestį teks šių automobilių vairuotojams: visiškų hibridinių (FHEV arba HEV – (Full) Hybrid Electric Vehicles); lengvųjų hibridinių (MHEV – Mild Hybrid Electric Vehicles) ir įkraunamų hibridinių (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles) automobilių. Hibridai pateks į tą pačią kategoriją, kaip benzinu ar dyzelinu varomi automobiliai.
Be kita ko, savivaldybės atstovo teigimu, įranga fiksuos įvažiuojančių transporto priemonių valstybinius numerius ir iš priekio, ir iš galo.
Motociklų vairuotojams – išimtis
Po publikacijos apie būsimas naujoves Senamiestyje, kauniečiams taip pat kilo klausimas dėl galiosiančios tvarkos motociklams – ar jiems taip pat teks mokėti, jei pravažiuos mažų emisijų zoną?
„Įdomu, o kaip su motociklais bei motoroleriais?“ – domėjosi naujienų portalo skaitytojas.
Kauno savivaldybės atstovas atskleidė, jog sistemai pradėjus veikti, kol kas šių transporto priemonių vairuotojams susimokėti nereikės.
Kyla klausimas – kodėl motociklų vairuotojams, kurie važiuoja ne mažiau taršiomis transporto priemonėmis nei hibridiniai automobiliai, nuspręsta taikyti tokią išimtį ir mokesčio netaikyti? Galbūt tai susiję su tuo, kad Kauno savivaldybės vadovai yra aktyvūs motociklistai?
Pagal viešai prieinamą informaciją, Kauno vicemerai Andrius Palionis ir Tomas Jarusevičius, Kauno savivaldybės administracijos direktorius Tadas Metelionis yra motociklų entuziastai.
2021 m. „YouTube“ platformoje paskelbtas vaizdo įrašas apie motociklus – „Motozaurų testas: Indian FTR 1200S VS. Indian Scout Bobber“. Kaip nurodoma vaizdo įrašo aprašyme, epizodo autoriai – Kauno vicemeras T. Jarusevičius, Kauno miesto savivaldybės Kultūros paveldo skyriaus vedėjas Saulius Rimas ir Kauno savivaldybės administracijos direktorius T. Metelionis.
2022 m. Kauno komanda, kurios dalyvių sąraše minimos ir T. Metelionio bei A. Palionio pavardės, dalyvavo ir pirmą vietą laimėjo mototuristiniame ralyje. Jame dalyviai startavo Vilniuje, važiavo motociklais po Vilniaus ir Kauno regioną, aplankė įdomias istorines, kultūros ir paveldo vietoves ir finišavo Kaune. O štai Kauno vicemeras T. Jarusevičius yra šio renginio vedėjas.
2024 m. vasario 9 d. Lietuvos motociklų sporto federacijos „Facebook“ paskyroje pasidalinta įrašu apie vykusį susitikimą Kauno savivaldybėje, kuriame dalyvavo LMSF prezidentė Giedrė Leskauskienė, gen. sekretorė Rusnė Jankūnaitė, LMSF tarybos narys, mototurizmo komisijos pirmininkas, renginių organizatorius Linas Peciukaitis ir Baikerių kongreso prezidentas Kazimieras Čeponis.
Kaip rašoma įraše, kartu su savivaldybės meru Visvaldu Matijošaičiu, vicemeru T. Jaruševičiumi, vicemeru A. Palioniu ir administracijos direktoriumi T. Metelioniu aptarti motociklizmo klausimai Kaune.
Taigi, galima tik spėti, kad numatyta išimtis gali būti naudinga patiems motociklininkams, kuriems aktualu, jog Kauno Senamiesčiu galėtų riedėti be papildomų mokesčių.
Norintieji gauti lengvatas privalės užsiregistruoti
Savivaldybės Transporto skyriaus vedėjas nurodė, kad vykstant į Kauno Senamiestį lengvatos turėtų būti suteikiamos elektromobilių savininkams, komunalinių paslaugų ir specialiosioms tarnyboms, neįgaliesiems.
Taip pat vietos gyventojai ir įmonės, kurios kreipsis dėl lengvatų gavimo ir turės teisę jomis pasinaudoti, gaus leidimus.
„Antroje metų pusėje įsigaliosianti tvarka nepalies tų gyventojų, kurie atvyksta į Senamiestį su konkrečiais poreikiais ir, susimokėję rinkliavą už automobilių parkavimą, laikinai palieka savo transporto priemones. Jiems atvykimas čia papildomai nekainuos“, – akcentavo M. Matusevičius.
Be kita ko, šiuo metu internetinėje svetainėje parkavimaskaune.lt yra kuriama sistema. Joje visi, norintieji gauti lengvatas, privalės užsiregistruoti.
Susisiekimo ministerija: taisykles priima pačios savivaldybės
Dėl mažos taršos zonų nustatymo šiuo metu visas Lietuvos savivaldybes konsultuoja Susisiekimo ministerija, kuri taip pat yra parengusi ir rekomendacijas. Jose pateikiamos rekomenduojamos transporto priemonių patekimo į mažos taršos zonas taisyklės (skirtingoms transporto priemonių klasėms), numatant pakopinį perėjimą prie netaršių transporto priemonių pamečiui.
Susisiekimo ministerijos 2023 m. priimtame teisės akte rašoma, kad atsižvelgus ir įvertinus aplinkybes savivaldybės sprendimu išimtys gali būti taikomos šioms grupėms ir subjektams (jų naudojamoms transporto priemonėms):
– asmenims, turintiems judėjimo negalią arba individualių poreikių ir teisę naudoti skiriamąjį ženklą „Neįgalusis“ ant transporto priemonių arba neįgalių asmenų automobilių statymo kortelę;
– taksi ir pavėžėjimo paslaugas teikiantiems verslo subjektams;
– dalijimosi automobiliais paslaugas teikiantiems verslo subjektams;
– tolimojo, vietinio (miesto) reguliaraus susisiekimo autobusams, kurių maršrutai patvirtinti Viešojo transporto kelionių duomenų informacinėje sistemoje;
– pašto ir siuntų pristatymo paslaugas teikiantiems verslo subjektams;
– istorinėms transporto priemonėms.
Ministerijos atstovai teigia, kad rekomendacijose paliekama nuostata, kad savivaldybės gali nustatyti kitus transporto priemonių patekimo į zonas taisyklių taikymo terminus ir griežtesnes taisykles, negu numatyta dokumente. Susisiekimo ministerijos rekomendacija miestams, turintiems ir norintiems nusistatyti ir įgyvendinti mažos taršos zonas, – vadovautis parengtomis rekomendacijomis ir konsultuotis su ministerijos ekspertais.
Ir nors ministerija konsultuoja Lietuvos savivaldybės – viskas pačių savivaldybių galioje. Galutinius sprendimus nustatant rekomenduojamus transporto priemonių patekimo į zonas taisyklių taikymo terminus ir taisykles priima pačios savivaldybės.
Anksčiau portalas skelbė, kad savivaldybė dėl mažų emisijų zonų sistemos įrenginių pirkimo gegužės 9 d. pasirašė sutartį su UAB „Technologinių paslaugų sprendimai“. Viešojo pirkimo vertė – kiek daugiau nei 125 tūkst. eurų su PVM.
2023 m. sausio 16-ąją su ta pačia bendrove pasirašyta 104 tūkst. eurų vertės sutartis, pagal kurią Kauno miestas perka mažų emisijų zonų informacinę sistemą ir jos priežiūros paslaugas.
Kaip nurodyta viešojo pirkimo sutarties priede, įranga montuojama 11-oje sankryžų, visose automobilių srautai turėtų būti registruojami dviem kryptimis, išskyrus Gimnazijos-Kurpių gatvių sankryžą, kur eismas šiaip ar taip vyksta viena kryptimi.