aA
Dar daugiau nei prieš metus „Vakarų ekspresas“ tuometinius Seimo narius perspėjo – keičiamuose įstatymuose palikta landa, kuria pasinaudoję neblaivūs vairuotojai gali išvengti griežtinamos atsakomybės.
© Organizatorių archyvas

Žinia, nuo sausio 1-osios sugriežtinta neblaivių vairuotojų atsakomybė – dalis jų nuo Naujųjų metų jie bus traukiami baudžiamojon atsakomybėn, o jų pažeidimai bus kvalifikuojami nebe kaip administraciniai nusižengimai, o kaip kriminaliniai nusikaltimai.

Numatyta, kad tas, kas vairuos transporto priemonę, būdamas apsvaigęs nuo alkoholio, arba tas, kas mokė praktinio vairavimo būdamas apsvaigęs nuo alkoholio, kai jo kraujyje bus daugiau nei 1,5 promilės alkoholio, bus baudžiamas bauda arba areštu, arba laisvės atėmimu iki 1 metų.

Sprendimas, kokiam terminui bus atimta teisė vairuoti, priklausys teismo kompetencijai. Teisėjai, nagrinėdami tokias bylas, galės priimti sprendimą ir dėl tūkstančius eurų siekiančių baudų, ir dėl arešto, ir dėl realaus laisvės atėmimo, o visais atvejais vairuotojams grės gėdingas įrašas asmens istorijoje – teistumas. Beje, tam tikrais atvejais šie asmenys susigrąžinti teisę vairuoti galės ne anksčiau kaip po 10 metų.

Palikta landa

Apie planuojamą atsakomybės už vairavimą išgėrus perkėlimą į Baudžiamąjį kodeksą (BK) iš senojo Administracinių teisės pažeidimų kodekso pranešta dar 2015-ųjų antroje pusėje. Ir jau tada Klaipėdos apygardos prokuratūros prokuroras Juozas Sykas pastebėjo spragą ruošiamuose pokyčiuose – anot jo, BK numatyta atsakomybė už vairavimą, kai alkoholis viršija 1,5 promilės, tačiau nėra numatyta atsakomybė už vengimą pasitikrinti blaivumą ar alkoholio vartojimą iki neblaivumo patikrinimo.

„Įsivaizduokite: policininkai sustabdo automobilį, išlipęs vairuotojas vos pastovi ant kojų, akys – stulpu. Akivaizdu, kad tai – net ne vidutinis, o sunkus girtumo laipsnis, bet žmogus atsisako pūsti į alkotesterį.

Ką tai reiškia? Ogi tai, kad baudžiamosios atsakomybės jis išvengs, ir jam bus taikoma tik kur kas švelnesnė administracinė atsakomybė. Kitaip sakant, jei pūti į matuoklį ir pripūti daugiau nei 1,5 promilės, gali pakliūti ir į kalėjimą, o jei turi bent lašelį sveikos nuovokos ir pūsti atsisakai, gauni palyginti nedidelę piniginę baudą“, – dar tada aiškino J. Sykas.

Tąkart apie tai iš „Vakarų ekspreso“ sužinojęs tuometinis Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas patikino, kad šis klausimas bus apsvarstytas ir išspręstas. Tačiau iki šiol to nepadaryta, o įstatymų pakeitimai jau įsigaliojo.

Pasiūlė pataisą

Tiesa, į tą atkreipė dėmesį jau naujojo Seimo nariai. Prieš pat Naujuosius Antikorupcijos komisijos pirmininkas Vitalijus Gailius pasiūlė, kad nuo sausio sugriežtinus atsakomybę girtiems vairuotojams, baudžiamoji atsakomybė grėstų ir atsisakiusiesiems pasitikrinti blaivumą.

Jo teigimu, nuo sausio sugriežtinus atsakomybę už vairavimą esant vidutiniam ir sunkiam girtumo laipsniui, už vengimą pasitikrinti blaivumą lieka iki šiol numatyta administracinė atsakomybė, tad „esant tokiai situacijai pažeidėjai visais atvejais sieks išvengti blaivumo patikrinimo“.

„Toks teisinis reguliavimas, kai diferencijuojama atsakomybė už vairavimą neblaiviam ir neblaivumo patikrinimo vengimą, yra ydingas. Žinodamas apie gresiančią baudžiamąją atsakomybę už vairavimą neblaiviam, asmuo visais atvejais sieks išvengti neblaivumo patikrinimo ir už padarytą nusikalstamą veiką jam bus taikoma nors ir pakankamai griežta, tačiau tik administracinė atsakomybė“, – rašo V. Gailius pataisos aiškinamajame rašte.

Taip pat jis pažymi, kad, nustačius baudžiamąją atsakomybę ir už vengimą pasitikrinti blaivumą, neblaivus transporto priemonę vairavęs asmuo bus suinteresuotas pasitikrinti blaivumą, tikėdamasis, kad jo neblaivumas neviršija baudžiamajame įstatyme nustatytos minimalios ribos.

Kartu komisijos vadovas sako, kad nepakeitus teisinio reguliavimo ir palikus galimybę neblaiviems vairuotojams atsisakant pasitikrinti blaivumą išvengti baudžiamosios atsakomybės, „susidarys terpė eismo saugumą užtikrinantiems pareigūnams piktnaudžiauti tarnybine padėtimi“.

Didesnė piniginė bauda

Kol kas neaišku, kada V. Gailiaus pasiūlyta pataisa bus svarstoma Seime. O iki to laiko, panašu, labai girti, bet ir labai gudrūs vairuotojai galės išvengti baudžiamosios atsakomybės.

Tiesa, dar anksčiau vienas savo pavardės minėti nenorėjęs teisininkas mūsų dienraščiui teigė, jog įstatymų leidėjai gali susidurti su nepalankiais teisiniais aspektais.

„Esmė ta, kad baudžiamojoje teisėje laikomasi asmens kaltės, taip pat „in dubio pro reo“ (visos abejonės traktuojamos įtariamojo / kaltinamojo / nuteistojo naudai) principų. Kitaip tariant, jei BK numatyta atsakomybė už vairavimą viršijant 1,5 promilės, norint už tai asmenį patraukti baudžiamojon atsakomybėn reikia įrodyti, kad jo kraujyje ir buvo daugiau nei 1,5 prom. alkoholio. Jei to įrodyti negalima, taikomas švelniausias straipsnis, t. y. ANK straipsnis, numatantis administracinę atsakomybę už atsisakymą tikrintis“, – paaiškino jis.

Guodžia nebent tai, kad net ir išvengęs baudžiamosios atsakomybės tikrintis girtumą atsisakęs vairuotojas sulauks didesnės nuobaudos nei iki šiol – remiantis naujuoju ANK, administracinė atsakomybė už vengimą tikrintis neblaivumą ar apsvaigimą griežtinama. Tokiems asmenims numatyta bauda nuo 1000 iki 2000 eurų (buvo nuo 579 iki 860 eurų) ir teisės vairuoti atėmimas iki 4 metų.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Prietaisų skydelyje įsižiebė lemputė: kada dar važiuoti, o kada geriau sustoti (48)

„Kas? Kodėl? Ką daryti? Tai blogai ar labai blogai?“ – mintyse šiuos ir dar daugiau klausimų...

Paradoksas: automobilių detales vagia rečiau, tačiau patirtos žalos – kur kas didesnės (19)

Keičiasi automobilių vagysčių tendencijos – jų mažėja, tačiau apvagiami transporto...

Seimas ėmėsi pataisų, kad baudos už KET pažeidimus būtų išrašomos automatiškai (10)

Seimas ėmėsi pataisų, kad baudos už specialių įtaisų fiksuotus Kelių eismo taisyklių...

Jei automobilis vis dar su vasarinėmis padangomis – pasikeisti jas jau pavėlavote (213)

Kelių eismo taisyklės nurodo, kad nuo lapkričio 10 dienos visos eisme dalyvaujančios transporto...

Eismo sąlygas sunkina rūkas, vairuotojams – svarbus prašymas (5)

Lietuvoje valstybinės reikšmės kelių dangos daugiausia sausos, vietomis yra drėgnų kelių...

Top naujienos

Iš emigracijos grįžusi lietuvė ir toliau renkasi mokėti mokesčius Britanijai (114)

Laisvas darbo jėgos judėjimas Europos Sąjungoje (ES) leidžia per savo karjeros metus lengvai...

Kalėjimų sistemoje bręsta naujas skandalas (21)

Skandalas Kauno tardymo izoliatoriuje. Nukentėjusysis tvirtina, kad prieš pat teismo posėdį į...

Seimo narė Šakalienė sulaukė rimtų grasinimų: frakcija kreipiasi į prokuratūrą (925)

Kilus vaikų paėmimo skandalams socialiniuose tinkluose pradėjo virti diskusijos, kurių metu ne...

JK ir ES pasiekė susitarimą dėl „Brexit“ papildyta 18.58 (39)

Didžioji Britanija ir Europos Sąjunga pasiekė susitarimą dėl „Brexit“, kurį JK vyriausybė...

Gyvai / Europos taurė: Vilniaus „Rytas“ – Kazanės „Unics“ (27)

Vilniaus „Ryto“ krepšininkai turi galimybę perkelti vieną koją per Europos taurės „Top...

Blusų turguje jau perkami kalėdiniai niekučiai (3)

Dituvos sendaikčių turgus – savotiškas Klaipėdos rajono traukos centras. Jam negresia...

Konditerija susižavėjusios kaunietės savo kuriamus stebuklus pasiruošusios parodyti visam pasauliui (1)

Jau kitą savaitę – lapkričio 22–29 d. į Nacionalinę šefų rinktinę susibūrę mūsų...

Psichologas Paulius Rakštikas: laimė yra būti vidutiniam (5)

Pirmiausia pristatau dvi moteris, kurias jau galbūt pažįstate.

Konfliktas Panevėžyje: menininką supykdė biurokratijos našta

Panevėžio kultūros padangėje užvirė nekultūringos aistros. Lėlių vežimo teatro direktorius...