Lietuvoje yra registruota apie 1,5 mln. lengvųjų automobilių. Dalis iš jų nėra naudojami pastoviai ir į kelius išrieda nebent šiltuoju sezonu. Anot Ritos Zdanevičienės, Autogamintojų ir importuotojų asociacijos (AGIA) direktorės, būtent pavasarį, nutirpus sniegui, išryškėja, kurios transporto priemonės yra tik sezoninės ir didžiąją laiko dalį užima vietą daugiabučių kiemuose ar kitose stovėjimo aikštelėse.

„Dalis transporto priemonių tiesiog neatlaiko žiemos iššūkių, dar kita dalis vairuotojų tiesiog patys nenori investuoti į automobilio paruošimą žiemai arba bijo vairuoti blogomis eismo sąlygomis, todėl laukia pavasario. Tad tokių savininkų automobiliai kartais nepajudinami visą žiemą bei neretais atvejais iš to letargo miego tiesiog „neatsikelia“, – pasakoja AGIA vadovė.

Pasak jos, dėl savininkų abejingumo šios transporto priemonės lieka stovėti ten, kur stovėjusios. Kadangi nuo ankstesnių metų būna likę ir kitų panašaus likimo automobilių, ilgainiui automobilių–vaiduoklių susikaupia per daug. Nors kasmet vyksta įvairių švarinimo akcijų, kurių metu daugiabučių kiemai ir kitos erdvės atlaisvinamos nuo nebenaudojamų transporto priemonių, bet problema išlieka aktuali iki šiol.

„Tokių problemų nekiltų, jei žmonės būtų atsakingi. Tačiau jie į įstatymus žvelgia pro pirštus arba jų tiesiog išvis nežino, todėl neprižiūrėdami savo ratuoto turto kelia pavojų aplinkai ir dar rizikuoja gauti baudą“, – teigia R. Zdanevičienė.

Asociacijos vadovė detalizuoja, kad už neeksploatuojamos transporto priemonės laikymą bendrojo naudojimo erdvėse gresia bauda nuo 70 iki 140 eurų. Už analogišką pakartotinį nusižengimą bauda didėja iki 300 eurų ir gresia automobilio konfiskavimas.

Pareiga pasirūpinti automobiliu

Anot AGIA vadovės, kiekviena transporto priemonė turi savo savininką, todėl šis iš esmės yra įsipareigojęs tinkamai ja rūpintis visą laiką. Automobiliui tapus neeksploatuojamam, norėdamas išvengti baudos ar konfiskacijos, savininkas privalo užtikrinti jo utilizavimą.

„Kiemai ar stovėjimo aikštelės nėra sukurtos tam, kad jose būtų sandėliuojami pasenę, nenaudojami ar po eismo įvykių apgadinti automobiliai. Remiantis šalies įstatymais, eksploatuoti netinkamos transporto priemonės privalo atsidurti garažuose, uždarose specializuotose aikštelėse ar privačioje teritorijoje, kur netrukdytų aplinkiniams gyventojams“, – kalba R. Zdanevičienė.

Pagal taisykles, transporto priemonė pripažįstama eksploatuoti netinkama, kai:

  • išregistruota iš kitos šalies registro, kaip nebeatitinkanti transporto priemonei keliamų reikalavimų;
  • išmontuota sudėtinių dalių naudojimui tam pačiam tikslui, kuriam jos buvo pagamintos;
  • supjaustyta į dalis;
  • sunkiai pažeistos pagrindinės transporto priemonės dalys ir remontuoti ekonomiškai nenaudinga;
  • neturi identifikavimo numerio (išskyrus istorines transporto priemones) arba jos savininkas nenustatytas;
  • laikoma nenaudojama pagal paskirtį ir kenkia aplinkai ir (ar) žmonių sveikatai.

Pasak asociacijos vadovės, neturint kur dėti neeksploatuojamos transporto priemonės ir norint ją utilizuoti pagal reikalavimus, ši privalo būti išregistruota Lietuvoje: „Norėdamas tą padaryti, savininkas turi kreiptis į „Regitrą“ ir pateikti transporto priemonės sunaikinimo pažymėjimą, kurį išduoda specializuoti transporto priemonių tvarkytojai. Taip pat su savimi reikia turėti automobilio registracijos dokumentus bei numerio ženklus. Jei tokių nėra išlikę, teks pasiaiškinti dėl jų praradimo.“

Ką gali padaryti gyventojai

Kaip pasakoja AGIA direktorė, kieme esančiomis neeksploatuojamomis transporto priemonėmis kiekvienas gali pasirūpinti ir pats, net jei šios asmeniui ir nepriklauso. Tą galima padaryti kreipiantis į policiją ar atsakingas savivaldybės institucijas.

„Jeigu transporto priemonė ilgą laiką dūlo nenaudojama bendro naudojimo erdvėje, matyt, jai metas užleisti vietą kitiems automobiliams, kurie tą erdvę išnaudos pagal paskirtį. Tad jei automobilio–vaiduoklio savininkas nėra žinomas, derėtų kreiptis į policijos pareigūnus ar savivaldybės, kurioje gyvenate, Viešosios tvarkos skyrių“, – pataria R. Zdanevičienė.

Tuomet pareigūnai ar savivaldybės darbuotojai turėtų pabandyti identifikuoti ir susisiekti su nenaudojamo automobilio savininku ir šį paraginti imtis veiksmų dėl jo pašalinimo. Jei savininkas nėra identifikuojamas ar atsisako savo iniciatyva pasirūpinti jam priklausančiu turtu, tą už jį padaro atsakingi asmenys įprastai nelaukdami, kol įvyks nelaimė.

„Nenaudojama transporto priemonė iš tiesų yra potencialus pavojus tiek aplinkai, tiek sveikatai. Įvairūs tepalai ar kiti skysčiai gali užteršti gruntą bei požeminius vandenis, apnuodyti organizmą. Neretai bake gali būti užsilikę ir degalų, o dėl nenaudojimo padidėja rizika automobiliui užsidegti. Taigi gali įvykti ir sprogimas, apgadinsiantis šalia esantį turtą ar pareikalausiantis aukų“, – akcentuoja asociacijos vadovė.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (11)