Girtas žudikas

Šiuo atveju nagrinėjame statistiką, kurioje atsispindi, kiek praėjusiais metais neblaivių asmenų sukėlė avarijas, kuriose buvo sužaloti ar žuvo asmenys.

Dėl neblaivių vairuotojų kaltės 2017 metais įvyko 211 eismo įvykių, jų metu žuvo 11 žmonių. Absoliučią daugumą avarijų sukėlė vyrai – net 200. Girtos moterys sukėlė 11 įskaitinių avarijų.

Vos 16 metų. Tiek metų buvo jauniausiam girtam vairuotojui. O vyriausias liūdnoje statistikoje – 83 metų senolis.

Pagal stažą akivaizdu, kad patys pavojingiausi yra nepatyrę vairuotojai. Net 34 dideles avarijas ir skaudžias avarijas sukėlė vairuotojai dar neturintys dvejų metų stažo.

Kita vertus, net 13 įskaitinių avarijų sukėlė vairuotojai turintys net 20 metų stažą.

Specialistų nestebina

Psichiatras Olegas Lapinas nesistebi, kad didžiausią pavojų kelia jauni žmonės.

„Dauguma jų dar nėra didelių šeimų nariai. Tokio amžiaus žmonės galvoja, kad tai yra prestižas, būdas pasirodyti. Tai amžius, kai nėra tokių stabilizuojančių faktorių, kaip šalia sėdinti žmona, kaip gale sėdintys vaikai. Tokie žmonės nori pasirodyti kietais, nori važiuoti rizikingai.

Tai amžius, kai dar nėra tikro pasitikėjimo savimi, kai nėra savo vertės jausmo. Tai kuo jis gali dar įrodyti savo vertę? Jis turi galingą variklį, didelį greitį ir lekia. Žinoma, negalima teigti, kad visi jauni žmonės turi šį bruožą, šį kompleksą. Vyresnis žmogus jau važiuoja kitaip, kitu greičiu ir kitokiu automobiliu. Tada yra šeima ir vertės jausmas jau palaikomas didesniais pasiekimais, o ne vairavimu“, – DELFI komentuoja O. Lapinas.

Specialistas taip pat pastebi, kad jauni žmonės vartoja daugiau alkoholio.

„Reikia kalbėti ir apie alkoholizavimą. Ne paslaptis, kad mūsų šalyje amžius nuo 18 iki 28 metų yra tie intensyviausi balių, naktinių klubų lankytojai, alkoholio vartotojai. Visa tai turi pasekmes. Alkoholis ir kitos medžiagos yra intensyviausiai naudojamos“, – sako O. Lapinas.

Skaičiuojant pagal girtumo laipsnį, daugiausiai avarijų sukėlė vidutiniškai apgirtę vairuotojai. Tai yra tie, kurie pripūtė daugiau nei 1,51 promilės.

Buvo ir tokių, kurie vairavo ir tragiškas avarijas sukėlė visiškai girti. Tai yra, pripūtė daugiau nei 2,51 promilės.

Absoliučią daugumą skaudžiausių nelaimių sukelia lengvųjų automobilių vairuotojai. Būtent jie padarė net 188 iš 211 didžiausių avarijų.

Įdomu tai, kad nemažą dalį skaudžių nelaimių sukelia asmenys, kurie apskritai neturi teisės sėsti prie vairo.

Didžiausia problema

Susisiekimo ministerijos duomenimis, lyginant praėjusių ir 2014 m. statistiką, žuvusiųjų dėl neblaivaus vairuotojo kaltės skaičius per trejus metus sumažėjo daugiau kaip 4 kartus.

„Nuolat didėjantis visuomenės nepakantumas šiam reiškiniui, kryptinga socialinė reklama, draudimai prekiauti alkoholiu degalinėse, griežtesnės sankcijos už neblaivių eismo dalyvių kelių eismo taisyklių pažeidimus turėjo įtakos gerėjančiai saugaus eismo situacijai šalies keliuose“, – teigia Susisiekimo ministerijos atstovė Reda Kašelionytė.

Tačiau dauguma neblaivių vairuotojų viršijo 1,5 prom. ribą, nors būtent toks girtumas nuo praėjusių metų pradžios buvo kriminalizuotas, t.y. už tai gresia baudžiamoji atsakomybė. Tai yra bene didžiausia problema.
BMW avarija Kaune

„Būtent tokie vairuotojai dažniausiai ir sukelia mirtinus eismo įvykius. Tam, kad neblaivių vairuotojų skaičius dar mažėtų susisiekimo ministerija inicijavo alkoblokų įteisinimą. Nors Lietuvoje antialkoholinių variklio užraktų naudojimas nėra privalomas, kai kurie vežėjai savo iniciatyva juos diegia didesnės rizikos transporte – maršrutiniuose autobusuose ir vilkikuose. Rengdamiesi įteisinti šiuos prietaisus Lietuvoje, rėmėmės sėkminga Skandinavijos, Nyderlandų, Belgijos ir kitų vakarų Europos šalių patirtimi. Nauja tvarka siekiame, kad variklio užraktai padėtų keisti vairuotojų įpročius – jie pasimokytų iš savo klaidų ir daugiau nebesėstų už vairo būdami neblaivūs“, – sako R. Kašelionytė.

Viešumas ir švietimas

Lietuvos kelių policijos vadovas Vytautas Grašys įsitikinęs, kad situaciją gali pakeisti tik švietimas.

„Aš manau, kad reikia apie tai kalbėti, apie tai šviesti. Taip pat svarbios policijos prevencinės priemonės. Žinoma, didesnis girtumas kelia pavojų, bet mes turime kalbėti apie tai, kad girtumas ir vairavimas apskritai nesuderinami dalykai. Didelis girtumas rodo, kad tuomet jau žmogus nemąsto ir negalvoja, ką jis daro ir kuo jis rizikuoja“, – DELFI teigė V. Grašys.
Vytautas Grašys

Pareigūnas taip pat pastebi, kad visi už vairo sėdintys asmenys yra lygūs prieš įstatymą.

„Mes kalbame apie visą visuomenę. Mes turime aiškiai sutarti ir pasakyti, kad toks dalykas netoleruotinas. Ir visai nesvarbu, koks žmogaus statusas visuomenėje – jis negali išgėręs vairuoti automobilio. Visai nesvarbu, koks jis geras žmogus, kiek jis kam padės. Lygiai taip pat ir apsvaigęs ūkininkas negali vairuoti traktoriaus, nes tai yra realus pavojus, nors ir nėra didelio eismo. Yra atvejų, kai įvyksta nelaimės lygioje vietoje“, – sako V. Grašys.

Tačiau Lietuvos kelių policijos vadovas neskubėjo teigti, kad atėjo nulio promilių visiems vairuotojams metas.

„Šioje vietoje kalba politikai. Yra segmentas, kur vairuotojai privalo būti blaivūs. Vėlgi, esmė – požiūris į transporto priemonių vairavimą. Kalbėjome su ministru apie galimybę viešinti pavardes tų asmenų, kurie įkliūna neblaivūs už vairo. Tada visuomenė galėtų pasakyti savo neigiamą poziciją prieš tokius žmones, kurie yra potencialūs pavojaus kėlėjai“, – sako V. Grašys.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (84)