Patikrinti nutarėme atsitiktinai pasirinktų markių automobilius. Svarbiausiu atrankos kriterijumi tapo ne jų markė, amžius, o kaip lengvai galima prisijungti prie jų degalų sistemos. Taigi patikrinus 10 skirtingų automobilių paaiškėjo, kad tik 3 iš jų tinka patikrinimui. Tai buvo „SEAT Leon 1.6“ (2006 m.), „ŠKODA Octavia 1.9 TDI“ (2006 m.) ir „VOLKSWAGEN Golf V 2.0 TDI“ (2005 m.). Automobiliai nuriedėję 50 000–250 000 kilometrų.

Nutarta automobilius tikrinti ant stendo, kad būtų idealiai vienodos sąlygos. Jas mums suteikė Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilių transporto katedra. Šioje laboratorijoje nutarta automobilius „sukti“ dviem režimais – 50 ir 90 km/h.

Pirmoji ant stendo važiuoja darbštuolė „ŠKODA Octavia“. 2006 metais pagaminto automobilio rida – beveik 160 000 kilometrų. Mašinoje įmontuotas populiarusis turbodyzelinis agregatas 1.9 TDI, pasiekiantis 105 AG pajėgumą. Pasak automobilio savininko, jis vidutiniškai naudoja apie 6 litrus dyzelino. Bent jau taip rodo automobilio kompiuteris. Ant stendo važiuojant 50 km/h greičiu, automobilio kompiuteris rodė 5,4 l, o prijungtas laboratorijos skaitiklis sakė, kad realiai naudojama lygiai vienu litru daugiau. Lygiai tas pats įvyko greitį padidinus iki 90 km/h. Šiuo režimu automobilio kompiuteris rodė, kad naudojama 4,7 litro, o skaitiklio rodmenys teigė – 5,7 litro.

Pakeitus automobilius, situacija kartojosi. 2006 metais pagamintas ir tik 50 tūkstančių nuriedėjęs „SEAT Leon 1.6“, važiuodamas 50 km/h greičiu, naudojo 7,9 litro. Bent jau taip rodė informacinis kompiuteris. Tačiau universiteto laboratorijos skaitiklis fiksavo kitą skaičių – 8,8 litro. Greitį padidinus iki 90 km/h, sąnaudos buvo atitinkamai 7,5 ir 8,3 litro.

Paskutinis bandomasis triušis – „VOLKSWAGEN Golf“. 2005 metais pagamintas automobilis nuriedėjęs apie 250 000 km, bent jau taip mano jo šeimininkas. 2 litrų TDI variklis nėra labai taupus mieste – vidutinės sąnaudos dažnai pakyla iki 7 litrų.

Ant stendo automobilio kompiuteris rodė 5,7 litro sąnaudas, o skaitiklis – 7,5 litro. Sukant ratus 90 km/h greičiu, sąnaudos sumažėjo iki 4,6 ir 5,99 litro.

Gedimino technikos universiteto Automobilių transporto katedros vedėjas Saugirdas Pukalskas eksperimento dalyvius patikino, kad jų skaitiklis yra patikrintas ir jo galima paklaida gali būti tik 0,5 procento.

Taigi kodėl gamintojų kompiuterių ir universiteto skaitiklio rodmenys skirtingi? Ar tai reiškia, kad gamintojai vairuotojus apgaudinėja?

„Volkswagen“ atstovybės Baltijos šalyse servisų kuratorius Valerijus Matyžonokas šį faktą komentavo taip: „Vairuotojams reikėtų žinoti, kad automobilio informacinis kompiuteris rodo ne pamatuotus, o paskaičiuotus duomenis. Tai reiškia, kad kompiuteris netiria realaus degalų sunaudojimo, o atlieka skaičiavimus pagal tam tikrą gamintojų įvestą algoritmą. Gamintojai pripažįsta, kad realios degalų sąnaudos gali skirtis iki 30 procentų tiek į vieną, tiek į kitą pusę. Taigi mano patarimas vairuotojams būtų toks: pripilkite pilną degalų baką, nuvažiuokite tam tikrą atstumą, vėl pripilkite sklidiną baką ir taip pamatuosite realias degalų sąnaudas bei sužinosite, kiek jos skiriasi nuo automobilio kompiuterio parodymų. Tuomet galite kreiptis į automobilio gamintojo atstovus, kad jie pakoreguotų kompiuterio tikslumą.

Vairuotojai mūsų dažnai klausia, kodėl gamintojų pateiktos automobilio degalų sąnaudos neatitinka realių? Į tokį klausimą atsakau: dėl to, kad vairuotojai mato tik pateiktus degalų sąnaudų duomenis, bet nemato šalia jų esančių žvaigždučių, t. y. pastabų, kad esami duomenys gauti automobilių ekonomiškumą bandant specialiomis laboratorijos sąlygomis, kaip sakoma „ant stendo“. Taigi automobilio neveikia vėjas, oro temperatūra, skirtingas kelio paviršius ir t. t. Žodžiu, visi automobiliai testuojami vienodomis laboratorinėmis sąlygomis, išjungus visus juose esančius elektros prietaisus.

Šie duomenys reikalingi tam, kad pirkėjas, rinkdamasis automobilį, galėtų palyginti skirtingų markių automobilių ar skirtingų variklių degalų sąnaudas. Tačiau tai nėra realios sąnaudos.“


Degalų sąnaudos, l/100 km
Automobilis Greitis Prietaisų skydelyje Skaitiklyje
ŠKODA Octavia 50 km/h 5,4 6,4
ŠKODA Octavia 90 km/h 4,7 5,7
SEAT Leon 50 km/h 7,9 8,8
SEAT Leon 90 km/h 7,5 8,3
VW Golf 50 km/h 5,7 7,5
VW Golf 90 km/h 4,6 5,99