Saugaus eismo specialistai perspėja, kad paskutiniais rudens mėnesiais, kai rytinis ir vakarinis eismo pikas vyksta tamsoje ar prieblandoje, dramatiškai išauga avarijų, jose žūstančių bei sužalojamų žmonių skaičius. Deja, tokių incidentų priežastys ne visuomet atsispindi oficialioje statistikoje ir, kaip pastebi lenktynininkas Benediktas Vanagas, labai dažnai yra laikomos „smulkmenomis“.
Benediktas Vanagas
© Edgaras Buiko

Didžiausios rizikos metas

Kaip rašoma pranešime žiniasklaidai, Lietuvoje tamsiu paros metu įvyksta kas ketvirta avarija, kurioje būna sužalojami ar žūsta žmonės. Automobilių kelių direkcijos turimais duomenimis, pastaraisiais metais sutemus Lietuvoje kasmet vidutiniškai žūdavo apie 60 pėsčiųjų – maždaug 3 kartus daugiau nei dieną.

Absoliuti dauguma tragiškų eismo nelaimių būna susiję su matomumu, kurį dažnai komplikuoja meteorologinės sąlygos – lietus, dulksna ar šlapdriba.

„Rudenį nukritę medžių lapai tiesiog absorbuoja automobilio žibintų šviesas, todėl pastebėti kelkraščiais judančius pėsčiuosius ir dviratininkus ypač sunku. Jeigu jie neturi atšvaitų ar žibintų, tikimybė pakliūti į avariją, lyginant su šviesiu paros metu, išauga net iki 8 kartų“, – perspėja „General Financing team Pitlane“ komandos pilotas.

Atlikti eksperimentai rodo, kad atšvaito neturintis pėstysis tampa pastebimu, kai iki jo lieka maždaug 50 metrų. Važiuojant 90 km/val., toks atstumas įveikiamas greičiau nei per 2 sekundes, todėl laiko nepakanka net pradėti automobiliui stabdyti. Tuo tarpu dviratininkas ar pėstysis su atšvaitu, šviesą atspindinčia liemene ar žibintu matomas maždaug iš už 120–150 metrų, net važiuojant įjungus artimąsias šviesas.

Šiek tiek fiziologijos

Medikai pastebi, kad naktį žmogaus akys priima šviesos kontrastus prasčiau nei dieną, o su amžiumi tiksliai fiksuoti, kas vyksta judėjimo trajektorijoje – ypač intensyvaus eismo sąlygomis – yra iš tiesų nemažas iššūkis. Vairuotojų poreikis šviesai (norint gerai matyti) kas 13 metų padvigubėja. Kitaip tariant, 60-mečio sulaukęs automobilininkas mašiną turėtų papuošti net aštuoniais žibintais.

Pačios pavojingiausios situacijos pėstiesiems tamsoje atsiranda tuomet, kai prasilenkia du priešpriešiais važiuojantys automobiliai. Akademinėse studijose, nagrinėjančiose vairuotojų akinimo problemas, teigiama, kad netikėtai dideliu šviesos srautu apšviesta akis prie naujų sąlygų prisitaiko maždaug per 10 sekundžių. Vadinasi, maždaug tiek laiko važiuojama itin prastai matant arba visai nematant, kas vyksta kelkraščiuose.

Vairuotojo matomumas naktį
Vairuotojo matomumas naktį
© Policijos departamentas

Apakintas vairuotojas 20 metrų atstumu nuo priešpriešinio automobilio nemato nieko. Tokiomis aplinkybėmis nepastebimi net atšvaitą segintys ar šviesą atspindinčias liemenes dėvintys žmonės. Spėjama, kad iki 15 proc. eismo įvykių tamsiuoju paros metu įvyksta būtent dėl vairuotojų akinimo.

Saviveikla su žibintais pavojinga

Solidžią vairavimo pačiomis sudėtingiausiomis sąlygomis patirtį turintis B. Vanagas akcentuoja, kad naudodamasis rega vairuotojas gauna apie 90 proc. informacijos. Šios informacijos kiekis ir jos kokybė priklauso, ne tik nuo to, kiek geros žmogaus akys, bet ir nuo apšvietos kokybės. Tiksliau – automobilio žibintų, tinkamo jų sureguliavimo, tvirtinimo, švaros, reflektorių bei sklaidytuvų būklės.

„Nors kai kam visa tai gali atrodyti „smulkmena“, būtent nuo šių dalykų priklauso, ar vairuotojas gerai mato, kur važiuoja pats ir ar neakina kitų eismo dalyvių“, – pabrėžia „General Financing team Pitlane“ komandos lyderis.

Kad tai rimta problema patvirtina ir techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenys. Metai iš metų renkama statistinė informacija liudija, kad Lietuvos keliais zujančių mašinų žibintų būklė yra bene netvarkingiausia automobilio sistema: beveik 18 proc. tikrinamų mašinų žibintai turi „didelių trūkumų“.

Beje, kuo mašinos senesnės, tuo padėtis prastesnė. Antai 7-17 m. amžiaus grupėje (beveik 36 proc. Lietuvoje registruotų automobilių yra senesni nei 21 metų) „šviesos ligos“ kamuoja daugiau nei trečdalį tikrinamų mašinų.

Benediktas Vanagas
Benediktas Vanagas
© Jurga Anusauskienė

Asociacijos specialistai akcentuoja, kad labai dažnai automobilininkai, bandydami „patobulinti“ automobilio žibintus, griebiasi šarlataniškų gudrybių ir halogenines lempas pakeičia vadinamaisiais „ksenonais“ ar LED šviesos šaltiniais. Tačiau tokia saviveikla ne išsprendžia kelionių naktį problemas, bet sukuria naujas – techninėje apžiūroje kontrolieriai, pastebėję skirtumą tarp žibintų žymėjimo ir jų skleidžiamos šviesos, automobilį paskelbs turintį „didelių trūkumų“.

Be to, net jei po tokios lempučių rokiruotės pats vairuotojas ir mato toliau, absoliučia dauguma atvejų kiti eismo dalyviai akinami.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Kelininkai perspėja: naktį eismo sąlygas sunkins plikledis ir lijundra (3)

Visi, besiruošiantys automobiliu keliauti antradienio naktį, turėtų imti papildomų atsargumo...

Kas nutiks, jei automobilį „pavaišinsite“ kitokiais degalais (69)

Nemaloni situacija, jei degalinėje supainiojami į baką pilami degalai. Vieni atsiperka išgąsčiu,...

Kelininkai įspėja: pirmadienį Lietuvos keliuose apstu slidžių ruožų

Automobilių kelių direkcija įspėja, jog pirmadienio rytą važiuojant Lietuvos keliais reikėtų...

4 dalykai, kuriuos žiemą turi žinoti kiekvienas vairuotojas (9)

Prasidėjus žiemai, visiems eismo dalyviams tenka vėl įprasti prie besikeičiančių oro sąlygų...

Vaikiško „šantažo“ privalumai

Po tragiškų incidentų virtinės, kai tamsiu paros metu keletą dienų iš eilės žuvo po du, tris...

Top naujienos

Orų išdaigos: vietoj žiemos – beveik 10 laipsnių šiluma (4)

Jei pirmadienį daug kur peizažas pasipuošė balta sniego skraiste, tai antradienį iš to liks tik...

Panevėžyje nužudyto paauglio auklėtojas iškėlė klausimą, kaip jis ten atsirado (163)

Pasigirstant vis skirtingoms versijoms, kodėl Panevėžyje buvo mirtinai sužalotas nepilnametis ,...

VU mokslininkas – apie netoli Biržų aptiktą vieną seniausių juodosios mirties liudijimų (24)

Maro ir raupų sukėlėjų genomai liudija labai įdomius ir netikėtus faktus apie žmonijos...

Kaune, gatvėje, rastas nudurtas 39 metų vyras, policija prašo atpažinti vieną asmenį papildyta (248)

Pirmadienio vakarą, apie 20.35 val., Kaune, Medvėgalio g., šalia parduotuvės „Iki“, rastas...

Nušlavė dėvėtų rūbų parduotuves ir už juokingą kainą pasipuošė šventėms (94)

Kone visą gruodžio mėnesį daugelio mintys tik ir sukasi apie artėjančias šventes. Be dovanų...

Gruodžio 11-osios deklaracija, kurios niekas nenorėjo (10)

1917 m. gruodžio 11 dieną Lietuvos Tarybos nariai, spaudžiami Vokietijos valdžios, pasirašė...

Broliai Ballai vilksis Prienų-Birštono „Vytauto“ marškinėlius? (14)

Lietuvos krepšinyje bręsta dar viena sensacija. ESPN krepšinio apžvalgininkas Adrianas...

Sutikimas seksui: koks „taip“ reiškia „TAIP“ (70)

Žinote tą seną ir klaikiai nevykusį anekdotą, kad jei dama sako „ne“, tai reiškia...

Indijoje policija sulaikė autobuso keleivį: nepatikėsite, dėl ko (15)

Indijoje policininkai sulaikė vyrą, kuris dėl savo dvokiančių kojinių baisiausiai susikivirčijo...

Katino guolyje rado įsibrovėlį: nekviestas, bet tikras gražuolis (22)

Oranžinis katinas George'as po vieno pasivaikščiojimo sode grįžęs prie savo lovelės nustebo...