Norai geri, o rezultatas?

Automobilių sporto neįsivaizduojame be garsiai burzgiančių variklių. Ir panašu, kad tai šiai sporto šakai kiša koją. Pavyzdžiui, Pasaulio ralio kroso čempionatas dar prieš 5 metus buvo sparčiausiai populiarėjančia disciplina: aukščiausioje lygoje varžėsi kelios dešimtys vairuotojų, itin dinamiškas lenktynių formatas surinkdavo tūkstančius žiūrovų.

600 AG pasiekiantys visais ratais varomi hečbekai su turbininiais vidaus degimo varikliais vos kilometro ilgio trasoje šokinėjo per tramplynus, skersomis važiavo žvyru, kurį keitė asfalto posūkiai, ir itin aršiai pešėsi tarpusavyje. Išties akį traukiantis renginys.

Tačiau pasaulis keičiasi, prioritetas – tvarumas. Ralio krosas tapo pirmąja pasaulio čempionato disciplina, kurios organizatoriai nusprendė pereiti prie elektros pavaros. Tam šio tipo lenktynės labai tiko: trumpos važiavimų distancijos, elektra turi didelį momentinį sukimo momentą, tad automobiliai galbūt taps net greitesni, be to, daug veiksmo trasoje, tad žiūrovai garso tikriausiai nepasiges.

Aukščiausios kategorijos automobiliai tapo elektriniais. Ir didžiausiu augimu pasižymėjusi sporto šaka beveik pranyko iš viešosios erdvės. Paskutiniame etape Pietų Afrikoje prie starto stojo vos 8 automobiliai, žiūrovams nebereikalingos papildomos tribūnos. Europos etapuose daugiau žmonių ateina pažiūrėti senųjų vidaus degimo varikliais varomų modelių kovų nei naujųjų elektromobilių. Populiarumas krito drastiškai.

Elektrinės „Formulės-1“ ekvivalentas „Formula-e“ taip pat eina kryžiaus kelius siekdamas auginti populiarumą, bet tvarus automobilių sportas tiesiog taip nedomina publikos, kaip tradicinės disciplinos.

Kokią kryptį rinktis?

Aukščiausio lygio lenktynės yra tiesiogiai priklausomos nuo automobilių gamintojų, kuriems automobilių sportas yra technologijų bei pažangos demonstravimo vieta. Pramonė eina tvarumo link, bet lenktynių gerbėjų elektrifikacija nelabai jaudina. Tarptautinėms federacijoms tenka rimti galvosūkiai, kaip padaryti taip, kad visi būtų patenkinti.

„Pasikeitimai neišvengiami. Itin dinamiškas technologijų vystymasis sąlygoja taip pat ir būtinumą greitai reaguoti struktūroms, atsakingoms už automobilių sporto ateities planavimą“, – sakė advokatas, Vilniaus universiteto Teisės fakulteto dėstytojas ir tarptautinės automobilių sporto federacijos sporto komisaras Arnas Paliukėnas.

Aukštas pareigas automobilių sporto pasaulyje einantis lietuvis lapkričio 15 dieną, 9 valandą ryto pradės „Plug-in 2023“ automobilių pramonės bei technologijų konferenciją pranešimu apie automobilių sporto pokyčius šiandieninėje aplinkoje ir ateitį.

Kas išsaugos paprastus variklius?

Ar lenktynėse dar gaus varikliai? Ką reikės daryti su vidaus degimo varikliais? Kur jų gaudimo tikrai nebebus, tai gatvėse, mat Europos Sąjunga (ES) nutarė: nuo 2035 metų nebebus parduodami automobiliai su vidaus degimo varikliais. Elektromobilių technologijų pažanga bei infrastruktūros plėtra leidžia žiūrėti į tylią ir švarią lengvųjų automobilių ateitį, tačiau kaip su visą senąjį žemyną be sustojimo raižančiu sunkiuoju transportu? Kaip su senesnės kartos vidaus degimo varikliais varomais automobiliais?

Juk uždraudus pardavinėti naujus vidaus degimo varikliais varomus automobilius, keliuose jau važinėjantys modeliai niekur nedings, o įsipareigojimai iki nulio sumažinti taršą yra.

Iš karto po A. Paliukėno pranešimo, 9:35 prieš auditoriją žengs biodegalų gamybos bendrovės „Kurana“ vadovas Jurgis Polujanskas, kuris savo pranešime papasakos apie iniciatyvas mažinti naftos naudojimą transporto sektoriuje ir apžvelgs žaliąsias degalų alternatyvas (elektra, biodegalai, biometanas, vandenilis).

Pranešėjas pasidalins savo įžvalgomis apie vidaus degimo variklių ateitį ES po 2035 metų, o taip pat pabandys išsklaidyti paplitusius mitus apie žaliųjų degalų naudojimą automobiliuose.

Apie vieną įdomų būdą išsaugoti vidaus degimo variklį papasakos ir VILNIUS TECH universiteto automobilių inžinerijos katedros vedėjas doc. dr. Saugirdas Pukalskas. Jis kartu su kolegomis ir studentais vykdys naują projektą: vidaus degimo variklį bandys priversti suktis vandeniliu.

Nemokamoje, konkurso „Lietuvos metų automobilis 2024“ organizatorių rengiamoje „Plug-in 2023“ konferencijoje daugybė dėmesio bus skirta žaliajam transportui ir elektromobiliams bei su jais susijusioms rizikoms. Tačiau nebus pamirštas ir dirbtinis intelektas: ekspertai papasakos ir tai, kaip jis keis eismą, ir tai, ką šiandien su šia technologija veikia gamintojai.

„Plug-in 2023“ konferencija žiūrovams nemokama. Renginys vyks VILNIUS TECH universiteto „Plytinės“ rūmuose.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją