aA
DELFI užsakymu „Spinter tyrimų“ atlikta gyventojų nuomonės apklausa rodo, kad 60 proc. jų pritaria pasiūlymui, jog mirtinas avarijas sukėlę neblaivūs vairuotojai teisių netektų visam gyvenimui. Tačiau specialistai abejoja, ar toks sprendimas būtų efektyvus – ir dabar nubausti pažeidėjai važinėja be teisių.
© DELFI / Tomas Vinickas

Dar 28 proc. apklaustųjų nurodė, kad už tokį pasiūlymą pasisako „greičiau teigiamai“. 4,4 proc. respondentų tokiam pasiūlymui nepritaria, o 7 proc. pasisako „greičiau neigiamai”.

„Jeigu sankcijos už pažeidimus, kurie kelia pavojų, yra beribės, tos sankcijos niekuomet nebus veiksmingos. Jeigu jūs pasakysite, kad žmogui atimsite teisę vairuoti iki gyvenimo galo, jam nebus kaip pasitaisyti, jis važinės be teisių, išgėręs ir panašiai“, – teigia transporto technologijų ir eismo saugumo specialistas, mokslų daktaras Vigilijus Sadauskas.

Pasak jo, dėl to nei viena išsivysčiusi šalis neįveda sankcijų „iki gyvos galvos“ – tai sukeltų nuostolių valstybei ir šeimai.

„Pavyzdžiui, JAV pagavus neblaivų vairuotoją, jam yra suteikiama galimybė vairuoti, bet reikia įsigyti prie kojos arba rankos tvirtinamą specialų kodą. Šis kodas leidžia stebėti, ar žmogus laikosi jam nustatytų ribojimų, tarkime, važinėti tik 100 km spinduliu, o už kodą tenka mokėti reguliariai, pavyzdžiui, po 200 litų Valstybinei mokesčių inspekcijai. Taip žmogus gali nuvežti vaikus į mokyklą, darželį ir dirbti tuo maršrutu, dėl kurio yra susitarta. Taigi, valstybei nereikia jam mokėti socialinių pašalpų“, - argumentuoja V. Sadauskas.

Jo manymu, toks draudimas būtų efektyvus, jeigu būtų galima užtikrinti, kad asmuo be vairuotojo teisių nepateks į kelius.

Vigilijus Sadauskas
Vigilijus Sadauskas
© DELFI / Šarūnas Mažeika

„Jeigu žmogaus moralinės normos leido važinėti išgėrus ir padaryti eismo įvykį, tad, jeigu kažkas jam atims teises ir pasakys, kad tu nevažinėsi iki gyvenimo galo – ar jūs tikite, kad jis to paisytų? Kokia yra tikimybė, kad tas, kuris nepaisė taisyklių iki šiol, jas paisys vėliau? Aš nesiimu spėlioti“, – sakė V. Sadauskas.

Specialistas sako, jog vienintelis būdas apriboti tokių vairuotojų patekimą į gatves yra juos pasodinti į kalėjimą „iki gyvos galvos“, bet tuomet gyventojų reikėtų paklausti, ar jie sutinka mokėti už šių nusikaltėlių išlaikymą.

Griežčiausios bausmės neatmeta

Tačiau Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilių transporto katedros vedėjas Saugirdas Pukalskas laikosi kitokios nuomonės.

„Jeigu mirtinas įvykis yra sukeltas vairuojant išgėrus, sunku priešintis pasiūlymui vairuotojo teises atimti visam gyvenimui, - mano S. Pukalskas. – Bet kokiu atveju, manau, kad tokia bausmė veiktų, nes jei jau nusižengėliai vairuotų, tai jau labai atsargiai – įkliuvę be teisių jie susilauktų didžiulių baudų. Manau, toks būdas paveiktų vairuotojus.“

Tačiau specialistas sutinka, kad ir dabartinės sankcijos, kai vairuotojams teisės yra atimamos keliems metams, ne visuomet yra veiksmingos.

„Mes turime įdomios patirties, kai į prasižengusių vairuotojų kursus vairuotojai be teisių atvažiuoja automobiliu. Nieko nuostabaus, kad ir netekę vairuotojo teisių visam gyvenimui jie toliau važinėtų, – sako S. Pukalskas. – Tiesa, vairuotojai, kurie atvažiuoja į mokymus be teisių, sako, kad jie yra labai pavyzdingi: niekada nenusižengia kelių eismo taisyklėms dėl to, kad bijo įkliūti ir labai skausmingai finansiškai nukentėti.“

Numatyta, kad asmenys, neturintys teisės vairuoti transporto priemonės, už padarytus pažeidimus gauna baudas nuo 1 tūkst. litų iki 1,5 tūkst. litų.

DELFI primena, kad pasiūlymą iš mirtinų avarijų kaltininkų atimti teises visam gyvenimui liepos viduryje iškėlė premjeras Algirdas Butkevičius.

„Aišku, bus paruošti netgi kai kurie įstatymo projektai, kalbant apie Baudžiamojo proceso kodekso pakeitimus, kad, jeigu neblaivus vairuotojas padarė avariją, tos avarijos pasekmės yra labai liūdnos, tai teisės turėtų būti atimamos teisės visam laikui“, – vasarą teigė A. Butkevičius.

Gyventojai pasisako už didesnes baudas

Susisiekimo ministerija ir policija siekia sugrąžinti baudos balų sistemą. Šį rudenį Seimas turėtų nuspręsti, kokia šio siūlymo ateitis. Manoma, kad baudos balų sistema anksčiausiai galėtų pradėti veikti 2014-ųjų vasarą.

Gyventojai, paklausti, kokios priemonės padėtų veiksmingiau tramdyti pažeidėjus keliuose, dažniausiai rinkosi baudų griežtinimą – taip atsakė 50 proc. respondentų.

„Už baudų griežtinimą dažniau pasisako vyrai, vidutinio ir vyresnio amžiaus, žemesnio išsimokslinimo atstovai, rajonų centrų ir kaimų gyventojai“, - pastebi tyrėjai.

Turime įdomios patirties, kai į prasižengusių vairuotojų kursus vairuotojai be teisių atvažiuoja automobiliu. Nieko nuostabaus, kad ir netekę vairuotojo teisių visam gyvenimui jie toliau važinėtų.
Saugirdas Pukalskas

Galėdami pasirinkti kelis atsakymų variantus, 42 proc. gyventojų pasisakė už Kelių policijos pajėgų stiprinimą, 41 proc. - už baudos balų sistemos sugrąžinimą, 33 proc. už platesnį greičio matuoklių tinklo įrengimą, o 27 proc. už aktyvesnę šviečiamąją veiklą.

Tyrimo duomenimis, kelių policijos stiprinimui prioritetą dažniau teiktų moterys, 26-55 m., aukštesnio išsimokslinimo, aukštesnių pajamų atstovai, didmiesčių gyventojai.

„Baudų sistemos sugrąžinimui dažniau pritartų vyrai, 46 m. ir vyresni respondentai. Moterys, miestų gyventojai bei aukštąjį išsimokslinimą turintys respondentai taip pat linkę vertinti aktyvesnio švietimo svarbą“, - rašo tyrimo autoriai.

Mažiau gyventojų pasisakė, kad efektyvesnė yra dabartinė sistema, kai už Kelių eismo taisyklių pažeidimus skiriamos didelės piniginės baudos ir konfiskuojami automobiliai. Iki 2008 m. galiojo sistema, kai teisė vairuoti būdavo atimama surinkus 10 baudos balų. Apklaustieji už šių sistemų efektyvumą pasisakė atitinkamai: po 42 ir 49 proc.

„Baudos balų sistemą efektyvesne dažniau vadina vidutinio ir vyresnio amžiaus žmonės, aukštąjį išsimokslinimą turintys respondentai. Dabartinę sistemą kaip efektyvesnę dažniau vertina 18-35 m., didesnių pajamų atstovai“, - skaičiuoja tyrėjai.

Apklausos duomenys taip pat rodo, kad, gyventojų nuomone, jaunų vairuotojų automobilių galios ribojimas sumažintų jų sukeliamų nelaimių keliuose: taip mano 68 proc. Priešingai galvoja 30 proc. apklaustųjų.

„Jaunų vairuotojų automobilių galios ribojimą su mažesniu jaunimo sukeliamų nelaimių skaičiumi dažniau sieja vidutinio ir vyresnio amžiaus - nuo 36 m. - šalies gyventojai. Jaunimas su tokia nuostata dažniau nelinkęs sutikti“, - nustatė tyrėjai.

Vyrai dažniau vairavo išgėrę

Gyventojai buvo klausiami, ar yra vairavę išgėrę ir kada paskutinį kartą buvo nubausti už kelių eismo taisyklių pažeidimus.

Tyrimo duomenimis, tai, kad yra tekę vairuot išgėrus dažniau prisipažino vyrai, 26-55 m. atstovai. Niekada nevairavusios išgėrusios dažniau nurodė moterys, taip pat aukštesnių pajamų, aukštesnio išsimokslinimo atstovai.

Viešosios nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovė „Spinter tyrimai“ šių metų liepos 26-31 d. naujienų portalo DELFI užsakymu atliko viešosios nuomonės apklausą. Tyrime dalyvavo gyventojai nuo 18 iki 75 metų. Tyrimo metu buvo apklausti 1007 respondentai, rezultatų paklaida 3,1 proc.

Kada paskutinį kartą buvote baustas (-a) už KET pažeidimus? (proc.)
Šiemet 3,4
Prieš metus 6,1
Prieš du metus 6,9
Prieš tris metus 7,1
Daugiau ne prieš 3 metus 18,2
Niekada 20,4
Nevairuoju automobilio 37,3
Nežino / neatsakė 0,6
Iš viso: 100
Ar esate vairavęs išgėręs (-usi)? (proc.)
Taip 5,9
Taip, bet niekada neviršiju leistinos normos 22,2
Ne 34,6
Nevairuoju automobilio 37,3
Iš viso: 100

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Vilnietis įsiuto: pigiausias plovimas automatinėje plovykloje tapo 740 eurų nuostoliu (318)

Nekaltas noras – per pietų pertrauką nusiplauti automobilį, vilniečiui tapo galvos skausmu....

Perkantys padangas internetu turėtų atkreipti dėmesį į kelis kriterijus (4)

Artėjant šaltajam sezonui tenka keisti automobilio padangas, todėl dažnas vairuotojas, kaip tik...

Kas antras tamsoje žuvęs pėsčiasis nepasirūpino paprasčiausia apsauga nuo nelaimės (6)

Nors vis dar nemažai eismo dalyvių mano, kad dėvėti atšvaitą esant prastam matomumui ar tamsiam...

Pareigūnai sunerimo: per parą 18 sužeistųjų, o žmonės nesupranta, ką keliuose daro ne taip (82)

Rytinės piko valandos prasideda, o vakarinės baigiasi sutemus, todėl tiek vairuotojai, tie...

Tyrimas nustebino: KET reikalavimus atitinkantis padangų protektoriaus gylis gali būti mirtinai pavojingas (124)

Rudenį, kada dažnai lyja, važiavimo saugumui itin didelę įtaką turi padangos ir jų...

Top naujienos

Ši liga žmogų naikina tyliai: iš pažiūros nekaltas rankų drebėjimas – rimtos bėdos ženklas (2)

Parkinsono liga – tai neurologinė liga, kurios metu nyksta tam tikros galvos smegenų srities,...

Po Editos ir Darjušo Lavrinovičių dukrelės vardo skandalo – VLKK pirmininko atsakas (229)

Praėjusią savaitę Editos ir Darjušo Lavrinovičių dukrelės vardo istorija sukėlė nemažai...

Tragiškas automobilio ir motociklo susidūrimas Kaune: motociklininkas žuvo (81)

Pirmadienį, spalio 14 d., apie 17.45 val., Kaune, A. Juozapavičiaus pr., susidūrė moters (gim....

Derybos dėl darbo užmokesčio: kaip ir kiek prašyti? (36)

Visi suprantame, kad darbo ieškome ir po to jį dirbame ne tik tam, kad maloniai praleistume laiką...

Iš aikštelės su BMW iškritusios merginos advokatas: taip nutikti neturėjo (96)

Prieš kurį laiką iš „Europos“ daugiaaukštės stovėjimo aikštelės drauge su automobiliu...

Ekspertai: kelių kambarių butus lietuviai mėgsta labiausiai ir kodėl tai – geras sprendimas

Besikeičiantis gyvenimo būdas keičia požiūrį į būstą ir jam keliamus reikalavimus. Jei...

Metų seklys: žmona drabužius pirkdavo Monake, vyro seifas banke prikimštas pinigų ir aukso (205)

DELFI, bendradarbiaudamas su Lietuvos policija, tęsia kasmetinį pasakojimų ciklą „ Metų seklys...

Gimus vaikui laukta euforija taip ir neužplūdo: kaltinau save, o tetų patarimai viską dar labiau apsunkino (2)

Praėjusią savaitę Pasaulinę sveikatos dieną Vilniaus miesto klinikinėje ligoninėje, Akušerijos...

Norėdama įamžinti sesers sužadėtuves, mergina sumanė gudrų planą „virsti krūmu“: šios akimirkos tapo interneto sensacija

Ši mylinti sesuo neabejotinai taps pirmąja kandidate šios poros vestuvėse būti vyriausiąja...