aA
Vis dažniau kyla ginčų, kokias teises ir pareigas turi dviratininkai ir paspirtukininkai. Susidūrimai tarpusavyje ir su pėsčiaisiais ne vienam kelia nepasitenkinimą, todėl specialistai dar kartą priminė, kaip kelyje turi elgtis ne tik suaugusieji, bet ir 18 metų neturintys šių transporto priemonių vairuotojai.
© Socialinio tinklo nuotr.

Specialistai ragino prisiminti, kad elektriniams paspirtukams galioja tos pačios Kelių eismo taisyklės (KET), kaip ir dviratininkams, todėl abiem eismo dalyvių grupėms numatyta ir tokia pat judėjimo eisme tvarka.

Numatytas amžius

Susisiekimo ministerijos Kelių transporto ir oro politikos grupės patarėjas Vidmantas Pumputis priminė, jog tiek paspirtukininkai, tiek dviratininkai turi važiuoti dviračių takais, pėsčiųjų ir dviračių takais, arba dviračių juostomis, o kur jų nėra – tam tinkamu kelkraščiu.

Specialistas taip pat atkreipė dėmesį, kad dviračiu ar elektriniu paspirtuku į kelius išvažiuoti gali ne bet kas. Mat važiuojamąja kelio dalimi važiuoti dviračiu ar paspirtuku leidžiama ne jaunesniems kaip 14 metų asmenims, o išklausiusiems Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos nustatytą mokymo kursą ir turintiems mokyklos išduotą pažymėjimą, – ne jaunesniems kaip 12 metų asmenims.

Tiesa, prižiūrint suaugusiajam, važiuoti važiuojamąja dalimi dviračiu leidžiama ir jaunesniems eismo dalyviams, tačiau jie vis vien negali būti jaunesni nei 8 metų.

Saugumas – pirmiausia

Prieš išvažiuojant tiek suaugusieji, tiek vaikai turi prisiminti, kad eisme galima dalyvauti tik įsitikinus kad dviratis ar paspirtukas yra techniškai tvarkingi ir nekelia pavojaus pačiam vairuotojui ar kitiems eismo dalyviams. Kelių eismo taisyklėse numatyta, jog dviratis privalo turėti garso signalą, stabdžius, baltos šviesos priekinį žibintą, raudonos spalvos atšvaitą, oranžinės spalvos atšvaitus ant ratų stipinų bei galinį raudonos spalvos žibintą po sėdyne.

Tiesa, labai svarbu, kad prieš išvažiuojant kiekvienas eismo dalyvis tinkamai pasirūpintų savo saugumu. Nors suaugusiems dėvėti saugos šalmą yra rekomenduojama, nepilnamečiams jis yra privalomas. Specialistai pastebėjo, jog šalyje yra užfiksuotas ne vienas įvykis, kurio metu dviratininką nuo sunkių galvos traumų apsaugojo saugos šalmas. Tiesa, registruoti ir tokie įvykiai, kai nesegėjęs saugos šalmo dviratininkas, krisdamas nuo dviračio, žuvo.

Dar vienas svarbus atributas tiek suaugusiems, tiek vaikams – ryškiaspalvė liemenė su šviesą atspindinčiais elementais. Specialistai ragina nevengti jos vilkėti, mat net ir esant itin geroms eismo sąlygoms dieną, ryškiaspalvė liemenė padeda kitiems eismo dalyviams jus pastebėti geriau ir anksčiau.

Ant dviračių ir paspirtukų ne tik suaugę, bet ir vaikai: ko turėtų nepamiršti šie eismo dalyviai
© DELFI / Andrius Ufartas

Pasirūpinkite ne tik savimi, bet ir kitais

Svarbu paminėti, jog įprastus, elektrinio variklio neturinčius, paspirtukus naudojantys eismo dalyviai priskiriami pėstiesiems, tad jiems galioja tos pačios eismo taisyklės, kaip ir einantiems pėsčiomis.

Specialistas taip pat atkreipė dėmesį, jog suaugusieji turi užtikrinti, kad nepilnamečiai tinkamai elgtųsi kelyje bei patys jiems rodyti tinkamą pavyzdį. Suaugę turi prižiūrėti, kad nepilnamečiai, važiuodami elektrinio variklio neturinčiu paspirtuku, nevažiuotų dviračių takais, mat taip kyla susidūrimo rizika, kurios metu gali nukentėti žmonės.

Taip pat svarbu, kad priartėję prie pėsčiųjų perėjos, kur nėra pažymėto dviračių tako, dviratininkai ir paspirtukininkai privalo nulipti nuo savo transporto priemonių ir važiuojamąją kelio dalį kirsti jas varydamiesi. Tik pasiekę kitą kelio pusę šie eismo dalyviai gali toliau tęsti kelionę dviračiu ar paspirtuku.

DELFI eksperimentas: bandome elektrinius paspirtukus
DELFI eksperimentas: bandome elektrinius paspirtukus

Kur važiuoti

Tiesa, kai kelyje nėra dviračių tako, pėsčiųjų ir dviračių tako arba dešinėje kelio pusėje nėra dviračių juostos, kelkraščio, taip pat tais atvejais, kai jais važiuoti negalima (duobėti ir panašiai), leidžiama važiuoti šaligatviu arba viena eile važiuojamosios dalies kraštine dešine eismo juosta, kuo arčiau jos dešiniojo krašto, išskyrus KET nurodytus atvejus.

V. Pumputis taip pat atkreipė dėmesį ir į dažnai dviratininkų ir elektrinių paspirtukų vairuotojų daromą klaidą. KET numato, kad važiuodamas kelkraščiu, pėsčiųjų ir dviračių taku, šaligatviu, elektrinio paspirtuko vairuotojas ar dviratininkas privalo duoti kelią pėstiesiems bei neturi jiems trukdyti ar kelti pavojaus. Visgi specialistas pastebėjo, kad susikirtus dviračių ir pėsčiųjų takui, dažnai tarp eismo dalyvių kyla konfliktas, mat dviem ratais riedantys eismo dalyviai nėra linkę praleisti pėsčiųjų.

Ant dviračių ir paspirtukų ne tik suaugę, bet ir vaikai: ko turėtų nepamiršti šie eismo dalyviai
© Egidijaus Jankausko nuotr.

Ne greičiau nei einant

Tiesa, konfliktų kyla ir dėl kitų priežasčių. Pėstieji skundžiasi, kad pro šalį lekiantys paspirtukų ar dviračių vairuotojai išgąsdina, pravažiuoja itin arti ar net kliudo. Susisiekimo ministerijos atstovas priminė, kad taip važiuoti nederėtų ne tik dėl pėsčiojo, bet ir ant dviračio ar paspirtuko važiuojančio žmogaus gerovės.

„Pėstieji gali staiga sustoti ar pakeisti judėjimo kryptį, todėl važiuoti pernelyg greitai nevertėtų, nes galite ne tik sužeisti, bet ir susižeisti. KET numatyta, kad dviračio vairuotojas važiuodamas šaligatviu privalo duoti kelią pėstiesiems, važiuodamas pro pėsčiąjį privalo sumažinti greitį iki artimo žmogui ėjimo greičio, kuris yra apie 3–7 km/val., ir išlaikyti saugų atstumą“, – aiškino V. Pumputis.

Visgi norint saugiai judėti eisme, kiekvienas dviratę transporto priemonę vairuojantis asmuo turi užtikrinti, kad jį galės pastebėti kiti eismo dalyviai. Būtent dėl šios priežasties važiuodamas kelio važiuojamąja dalimi dviratininkas ir paspirtukininkas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais, o jei dienos metu jos neturi ar nenori dėvėti, dviračio (ir paspirtuko) priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o gale – raudonos šviesos žibintas. Naktį šie saugos elementai turi būti apjungti ir naudojami kartu.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(2 žmonės įvertino)
5.0000

Priežastys, kodėl išgėrę sėda prie vairo: tariama drąsa bando pridengti aibę kompleksų (10)

Išlenkus taurelę sėsti prie vairo – blogas įprotis, kurio vis dar neatsisako nemažai šalies...

Paaiškino, kaip legaliai atsikratyti nebereikalingų automobilių dalių (6)

Laiku paruošti automobilį riedėti slidžiais keliais svarbu kiekvienam vairuotojui. Būtent todėl...

Susirūpino KET pakeitimais nuo lapkričio 1-osios: taisyklės posūkiams į dešinę keičia ir judėjimą į kairę (81)

Jau nuo lapkričio 1-osios papildomų lentelių su žaliomis rodyklėmis montavimas bus draudžiamas,...

Vilniuje įrengta 1200 naujų vietų automobiliams kiemuose (3)

Vilniaus daugiabučių namų kiemuose bus daugiau tvarkos ir patogumo: sostinės savivaldybė šiemet...

Eismas rekonstruota „Megos“ sankryža bus leidžiamas dar šiemet (2)

Eismo sąlygos rekonstruojamame magistralės A1 Vilnius–Kaunas–Klaipėda ruože – vadinamoje...

Top naujienos

Iš Alytaus mero – nerimą keliančios žinios: mūsų vyrai po truputį krenta (226)

Alytaus meras Nerijus Cesiulis ir toliau aktyviai informuoja žmones apie situaciją gaisro...

Po slapto STT tyrimo – kaltinimai garsiam verslininkui: dovanų maišelyje – butelis alkoholinio gėrimo ir vokelis (64)

Lietuvos transporto ir logistikos paslaugų bendrovių grupės „ Transekspedicija “ generalinis...

Skvernelis: aš esu priešlaikinių rinkimų šalininkas (175)

Šiuo metu Lietuvoje egzistuoja trys ugniagesių gelbėtojų grandys – vieni pavaldūs...

Kelionė į Keniją šeimai neapsiėjo be nuotykių: batai iš padangų, akistata su medžiojančia liūte ir pasikeitęs vaikų elgesys (30)

Jei dar visai neseniai motinystė siejosi su dvejų metų namų rutina, tai šiandien vis daugiau...

JAV bombonešių skrydžiai virš Lietuvos ir Estijos: šį kartą rusams paspendė spąstus (613)

Trečiadienio popietę virš Lietuvos jau antrą kartą šiais metais pasirodė JAV strateginis...

Dar viena pergalė: pajėgų kroatą palaužęs Maslobojevas užsitikrino pasaulio čempionato medalį (30)

Savo pergalingą žygį WAKO pasaulio kikbokso čempionate Sarajeve (Bosnija ir Hercegovina) pratęsė...

Užkalnis. Ši vyriausybė klyno nesugebėtų užsisegti (372)

Žiūrim, ką turim. Alytuje tai dega, tai smilksta, tai rūksta senos padangos, gyventojai...

Mantas Stonkus paviešino savo susirašinėjimą su Alytaus meru: jis galėtų būti neblogas komikas (76)

Praėjusią savaitę vienoje Alytaus padangų perdirbimo gamykloje kilęs gaisras tapo rimta...

Vyras jaučiasi atsidūręs kvailio vietoje: bandė guosti išsiskyrusią draugę, bet jos lūkesčiai tik augo (68)

Taip jau nutiko, kad susipažinau su moterimi, kuri jau turi vaiką iš ankstesnių santykių. Iš...

ES narės pritarė siūlymui atidėti „Brexit“ (49)

Europos Sąjungos narės trečiadienį iš principo pritarė siūlymui atidėti Didžiosios...