aA
Pirmas dalykas, su kuriuo susiduriama vairuojant „Tesla“ automobilį su įjungta autopiloto sistema, yra akimirksniu atsirandantis nepatogumo jausmas: atrodo, kad esi per žingsnį nuo nelaimės. Būtent toks įspūdis susidarė „Jalopnik“ žurnalistui Raphaeliui Orlove'ui. Kaip ir visiems, kuriuos jam teko kalbinti apie patirtį išmėginant autopiloto sistemą, žurnalistui galiausiai pavyko priprasti ir nusiraminti.

Britų testuotojai atliko bandymą, kuris parodė, kad tokia vairuotojo savijauta išties yra problema. Bandymo vaizdo įraše matyti, kaip paprastai „Tesla“ su įjungta autopiloto sistema gali įsirėžti į kitą automobilį.

„Tesla“ paskelbė daugybę perspėjimų, aprašų ir pamokymų, aiškinančių, kokie yra autopiloto sistemos apribojimai, ką ši sistema gali daryti, kodėl atsakomybė visuomet tenka vairuotojui, kuris privalo išlikti budrus ir viskam pasirengęs. Tačiau bet kas, vairavęs „Tesla“ automobilį su įjungta autopiloto sistema, žino, kad autopiloto funkcija ne visuomet veikia taip, kaip numato gamintojai.

Įjungus autopiloto sistemą, viskas būna puiku, kol staiga taip nebėra. Lengva atsipalaiduoti ir galvoti, kad situacija yra visiškai kontroliuojama. Ir tuomet tarsi iš niekur atsiranda įspėjimas: jums reikia įsikišti. Ir labai greitai.

Šį trūkumą, su kuriuo susiduria automobiliai su pusiau autonomine valdymo sistema, galima matyti britų transporto draudimo tyrimų kampanijos „Thatcham Research“ atliktame vaizdo įraše. Bandymu siekta išsiaiškinti, kodėl pastaraisiais metais tiek daug automobilių su įjungta autopiloto funkcija papuola į avarijas.

Bandymas yra gana paprastas: „Tesla“ automobilis su įjungta autopiloto sistema važiuoja paskui kitą automobilį, kai šis staiga persirikiuoja. Tuomet kelyje atsiranda stovintis automobilis. „Tesla“ nespėja stabdyti ar išvengti į jį įsirėžia.

„Thatcham Research“ į šio bandymo filmavimą pakvietė BBC. Bandymo metu niekas nenukentėjo: tikrą sustojusį ar sugedusį automobilį atstojo pripučiamas automobilio maketas.

Štai kaip bandymą aprašė BBC: „Tesla Model S“ su įjungta autopiloto sistema sulėtėjo, kai priekyje važiuojantis automobilis susidūrė su stovinčia kliūtimi. Tačiau priekyje buvęs automobilis akimirksniu persirikiavo, o „Tesla“ nesugebėjo laiku sustoti ir įsirėžė į stovintį automobilį.

R. Orlove'o paprašytas pakomentuoti, kodėl važiuojant su įjungta autopiloto sistema gali įvykti tokio pobūdžio avarijos, „Tesla“ atstovas aiškino: „Tesla“ visuomet pabrėžia, kad su įjungta autopiloto funkcija važiuojantis automobilis nėra apsaugotas nuo nelaimių. „Thatcham Research“ analizuotu atveju problemų neiškiltų, jei vairuotojas tinkamai naudotųsi autopiloto funkcija“.

Žurnalistas taip pat paprašė pakomentuoti „per didelio pasitikėjimo sistema“ reiškinį, kai iki pat paskutinio lemtingo momento viskas atrodo gerai. „Tesla“ atsakė, kad visi suvokia, jog nesutelkus dėmesio galima sukelti avariją: „Atsiliepimai, kurių sulaukiame iš pirkėjų, rodo jų supratimą apie tai, kas yra autopiloto sistema, kaip ja naudotis ir kokias funkcijas ji apima. Autopiloto sistema besinaudojantiems vairuotojams nuolat primenama apie jų atsakomybę: visuomet reikia laikyti rankas ant vairo ir išlaikyti automobilio kontrolę. Automobilis sukurtas taip, kad būtų išvengta vairuotojo piktnaudžiavimo ar netinkamo naudojimosi“.

Problema slypi tame, kad vairuotojai pernelyg pasitiki sistema. Galima įžvelgti tendenciją – autopiloto sistema besinaudojantys vairuotojai įsirėžia į stovinčius automobilius ir kitus objektus.

„Tesla“ pažymi, kad vairuotojai yra perspėti. Tačiau tokios avarijos ir toliau nutinka, tad nebegalima jų vertinti kaip pavienių incidentų, dėl kurių kaltas vairuotojų nedėmesingumas. Kaip rodo 2016-aisiais JAV nacionalinės greitkelių saugumo administracijos atliktas tyrimas, „Tesla“ žinojo, kad prie automobilių su autopiloto sistema vairo atsisėdę vairuotojai bus nedėmesingi.

Visgi neteisinga sakyti, kad tai vien „Tesla“ kaltė. „Tesla“ neabejotinai nuolat perspėja vairuotojus ir imasi priemonių, kad išvengtų vairuotojų piktnaudžiavimo. Gali būti, jog žmonės tiesiog nėra sutverti naudotis tokiomis sistemomis.

Ar „Tesla“ galėtų stengtis labiau? Kompanija galėtų pakeisti perspėjimų pobūdį. Sistema galėtų nuolat stebėti vairuotojo akis, kad tokiu būdu būtų visiškai užtikrintas jo dėmesys.

Tačiau kai tik pradedama svarstyti, kas yra saugiau – automobilis su autopiloto sistema ar be jos, kiek avarijų padaro įprastiniai automobiliai, atsiranda tikra painiava. Panašu, kad tai yra kaina, kurią „Tesla“ moka už tai, jog yra šios technologijos lyderė.

Iškyla ir didesnis klausimas: kiek laisvės ir atsakomybės turi kiekvienas iš mūsų, atsisėdęs prie bet kurio automobilio vairo? R. Orlove'o manymu, tai susiję su reguliavimu, todėl puiku, kad JAV federalinė prekybos komisija skatinama peržiūrėti, kokio pobūdžio reklama pasitelkiama automobilių su autopiloto sistema populiarinimui, taip pat užtikrinti, kad su šiais automobiliais atliekami techniniai testai.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(0 žmonių įvertino)
0
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Atokvėpio nuo karščio ieškojusi koala įsmuko į automobilį (2)

Kovo 18-ąją, Australijoje į vynuogių augintojo Timo Whitrow automobilį įsiveržė nelaukta,...

Jaunystės kadrais pasidalinęs Vanagas: per pirmą treniruotę teko „nusileisti ant žemės“ (37)

Daugiau nei 20 metų lenktynininko patirtį turintis Benediktas Vanagas savo gimimo dienos...

Kas įvyksta, kai automobilyje nuspaudžiate mygtuką „launch control“? (39)

Šiais laikais daugelis automobilių su automatinėmis transmisijomis turi starto kontrolės („...

Parodė, kaip paprasta pavogti automobilį su berakte užvedimo sistema (202)

Užtenka gana mėgėjiškos įrangos ir jūsų automobilis gali tapti labai lengvu vagių grobiu....

„Formula E“ bolido modeliukų pasirodymas gatvėse

„ Formula E “ lenktynės kursto vis didesnį ir didesnį susidomėjimą. Šį kartą miesto...

Top naujienos

Šalis, kur prostitucija – tiesiog verslas: kaip tai atrodo iš arti (78)

Na, va jums ir prašome, dar viena spalvinga spalvingos šalies pusė. Aš su prostitucija...

Tobulą atostogų vietą atradę lietuviai įspėja tautiečius: higienos sąskaita taupyti nevalia, todėl nekartokite mūsų klaidos (34)

Laoso Liaudies Demokratinė Respublika – nedidukė Pietryčių Azijos valstybėlė, gyventojų...

Lietuvoje siaučiant tymų protrūkiui Veryga pripažįsta veiksmų plano neturintis (175)

Lietuvoje – tymų proveržis: šiemet jau užfiksuoti 224 atvejai. Pernai tokių buvo 30.

Paaiškino, kodėl „klevai“ laikiną vairuotojo pažymėjimą turės 3 metus (11)

Keičiasi tvarka, nurodanti, kiek laiko galioja pradedantiesiems vairuotojams išduodamas laikinasis...

„Žalgirio“ svajonę pasvėręs Kuzminsko brolis: būtų nuostabu, jei tolyn patektų ir Kaunas, ir Milanas laida „Krepšinio zona“ (17)

Dar prieš tris savaites nekantriausi Lietuvos žurnalistai jau skubėjo laidoti Kauno „Žalgirio“...

Prašmatniame gimtadienyje – daugiau nei 100 kviestinių svečių (6)

Ketvirtadienio vakarą interjero tekstilės kompanija „Audrineta“ atšventė aštuonioliktą...

Ekspertas apie išvadas dėl buvusio Putino bendražygio mirties: nieko panašaus nebuvau matęs (81)

Lūžęs kaklo kaulas, kuris lūžta labai retai, nebent smaugimo ar dusinimo atveju, kraujo...

Netrukus vėl suksime laikrodžius – miegosime trumpiau (221)

Paskutinį kovo sekmadienį vėl teks pasukti laikrodžių rodykles – šį kartą jas suksime pirmyn...

ES lyderiai spaudžia ir perspėja britus: viskas bus daug sunkiau siūlo atidėjimą iki gegužės 22-osios; papildyta 19.26 (170)

Europos Sąjungos lyderiai ketvirtadienį didino spaudimą Didžiosios Britanijos parlamentui paremti...

Keletas rimtų priežasčių, kodėl verta miegoti nuogai (10)

Ievos kostiumas miegant šalia išrinktojo teikia neabejotinų pranašumų. Vienas iš jų –...