aA
Ar kada sustoję prie raudono šviesoforo signalo susimąstėte, kodėl būtent raudona spalva jus verčia sustoti? Taip yra visame pasaulyje – vairuotojai ir pėstieji visur žino, kad galima pirmyn judėti tik kai užsidega žalias signalas. Bet kodėl?
© DELFI / Karolina Pansevič

Įdomu tai, kad dabar tiksliai atsakyti į šį klausimą jau būtų sunku. Tiesa ta, kad pirmieji šviesoforai degė pačiomis įvairiausiomis spalvomis, o tuo pat metu buvo naudojami ir kiti mechanizmai eismo srautams reguliuoti. Visgi, egzistuoja kelios pagrindinės versijos, kodėl visgi apsistojome ties dabartinėmis spalvomis.

Laivai jūrose plaukioja žymiai ilgiau nei gatvėmis važinėja automobiliai. Šiais laikais jau egzistuoja priemonės laivų srautams suvaldyti, tačiau prieš porą šimtų metų kapitonai turėjo pasikliauti savo žiniomis ir šiokiomis tokiomis taisyklėmis.

Pavyzdžiui, laivo kairėje pusėje dega raudona šviesa, o dešinėje – žalia. Taisyklė labai paprasta – dviem ta pačia kryptimi plaukiantiems laivams susitikus jūroje, tas, kuris yra iš dešinės (mato kito laivo žalią šviesą), turi pirmumo teisę. Susitikę plaukdami priešingomis kryptimis laivai taip pat žino, kad turi apsilenkti taip, kad matytų žalią signalą. Tai ypač praversdavo plaukiojant netoli uostų.

Nuo maždaug 1841 metų Didžiojoje Britanijoje taip pat stengtasi įvesti standartinį traukinių eismo valdymą. Buvo nuspręsta, kad raudonas signalas reikš, kad reikia sustoti, žalias – kad reikia būti atsargiems, o baltas – kad galima važiuoti pirmyn. Visgi, pasitaikė atvejų, kuomet iškritęs ar išdaužtas stikliukas raudoną signalą paversdavo baltu, todėl žalia spalva tarsi buvo paaukštinta – ji reiškė, kad galima važiuoti toliau.

Kuomet miestuose paplito motorinės transporto priemonės ir atsirado būtinybė valdyti jų srautus, pasipylė patys įvairiausi išradimai. Visgi, raudoni-geltoni-žali šviesoforai atrodė kaip patikimiausias būdas jau vien dėl to, kad žmogaus akys šias spalvas skiria neblogai.

Prie to dar pridėkite ir tai, kad raudona visais laikais simbolizavo pavojų, o žalia – saugumą ir jaukumą, ir tai, kad šios spalvos jau buvo naudojamos geležinkeliuose, ir tikrai bus nesunku suprasti, kodėl būtent jos ir prigijo. Visgi, egzistuoja ir viena keista teorija.

Daltonikai anksčiau nebuvo labai gerbiami. Į juos buvo žiūrima kaip į ligonius, o kai kurie žmonės juos siejo su pačiais įvairiausiais prietarais. Internete skamba istorijos, teigiančios, kad šviesoforų spalvos buvo pasirinktos norint klaidinti daltonikus ir užkirsti kelią jų vairavimui.

Vėlgi, tai – tik keista teorija, kuri tikriausiai neturi nieko bendro su tiesa, nes šios spalvos buvo naudojamos dar iki automobilių paplitimo.

Beje, standartiniai šviesoforai užtruko, kol įsitvirtino. Štai Niujorke iki pat 1925 metų buvo naudojamos kelios spalvos – važiuojantys į rytus ar vakarus stodavo prie gintaro spalvos signalo ir važiuodavo užsidegus žaliai, o važiuojantys į pietus ar šiaurę stodavo prie žalio ir važiuodavo per gintaro spalvos signalą. Reikia manyti, kad nevietiniai vairuotojai tiesiog dievino šią sistemą.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Aukcione galima įsigyti dvivietį Marilyn Monroe kabrioletą

Juodas kino žvaigždės Marilyn Monroe kabrioletas gali būti parduotas už pusę milijono dolerių...

Kodėl policijos automobiliai naudoja mėlynas ir raudonas šviesas (12)

Policijos automobiliai yra ryškiai paženklinti, kad būtų atpažinti net iš didesnio atstumo....

Kalba apie naują automobilių vagysčių metodą: kauniečio mašiną bandė išvežti kaip „nupirktą“ (46)

Įsivaizduokite situaciją, kai prie jūsų automobilio atvažiuoja „tralas“, o jo vairuotojas...

Kodėl automobiliai negaminami iš nerūdijančio plieno: atsakymas paprastesnis nei galvojate (87)

„ Mazda MX-5 “, „ Alfa Romeo Spyder“, klasikiniai „ Fiat 500 “ bei „Mini“ ir...

Nepatenkinti mokesčiais automobiliams iš Lietuvos, Kijevo protestuotojai sudegino „Land Rover“ (40)

Protestas dėl pernelyg didelių muito mokesčių įsivežant automobilius iš Europos į Ukrainą...

Top naujienos

Diena su tais, kurie klysta tik vieną kartą: daug geriau už darbą žuvų fabrike kur nors Norvegijoje (12)

Išminuotojai - kariai, apie kuriuos sukurta bene daugiausiai istorijų bei pokštų. Tačiau...

Mauricas: tokių prastų pasaulio lūkesčių nebuvo nuo pat 2009 metų (173)

Finansų rinkose nuotaikos negerėja. Jau kitais metais tikimasi, kad ekonomikos augimas pastebimai...

Kaip tvarkyti savo pinigus, kad užtektų ne tik duonai: keli būdai, kurie tinka daugeliui (17)

Demografinė Lietuvos padėtis verčia vis daugiau gyventojų susimąstyti, kad orios senatvės tik...

Mokytoja Rusijoje įsiuto dėl užrašo ant lentos (366)

Krasnodaro krašto Bogučiansko rajono Tajožnyj gyvenvietėje 20-osios mokyklos istorijos ir...

Kas atsitiko? „Valstiečiai“ bambalių klausimą bando įkišti į stalčių (493)

Dar pernai valdantieji „valstiečiai“ žadėjo imtis vadinamųjų „bambalių“ klausimo....

Kaip į pirmąjį kalėdinį vakarėlį puošėsi sostinės stileivos (6)

Trečiadienio popietę mados ir grožio viešųjų ryšių agentūra „ Polhem PR “ stilingąją...

Gyvai / DELFI TV Gyvai: Linas Adomaitis pristato Čilėje nufilmuotą vaizdo klipą „Vandenynai“ (1)

Ketvirtadienį 11 val. DELFI TV Gyvai studijoje muzikos prodiuseris ir dainininkas Linas Adomaitis...

„Lietkabeliui“ į kompaniją: išsinerti iš senos odos panoro ir Prienų klubas (2)

Panevėžio „Lietkabelis“ nėra vienintelis klubas, siekiantis perkelti veiklą į naują...

Unikauskas patarė, kaip atsikratyti pilvo (17)

Atsikišęs pilvas erzina daugelį, tačiau jei to priežastis visceraliniai riebalai, tikėtina, kad...

4 rūšių toksiški indai, kurių reikia kuo greičiau atsisakyti (128)

Šiais laikais daug kas stengiasi laikytis sveikos mitybos taisyklių. Bet ne visi žino, kad indai,...