aA
20-ojo „Metų automobilio“ konkurso vertinimo kartelė buvo pakelta į naują lygmenį: visureigiai buvo bandomi geometrinio pravažumo teste bei kopė į sniego kalną, į modelių pakabas gilinosi inžinieriai, o laureatą vienai seniausių nominacijų „Už dizainą“ išrinkti padėjo šios srities specialistai. Kaip rašoma pranešime žiniasklaidai, geriausiu 2017-ųjų automobiliu jau išrinktas „SEAT Ateca“, o už kokius nuopelnus geriausio dizaino apdovanojimą gavo „Peugeot 3008“?
"Peugeot 3008"
© V. Pilkausko nuotr.

Automobilių bandymuose dalyvavo Vilniaus dailės akademijos (VDA) Grafinio dizaino katedros vedėja, profesorė Aušra Lisauskienė, penkerius metus „Lamborghini“ dizainerių komandoje dirbusi Lina Ginkutė ir lygiai prieš metus prestižinį „Red Dot Design“ apdovanojimą už futuristinio „Porsche Type 64“ prototipą gavęs Tomas Jankauskas.

Didžiosios kompromisų paieškos

Nuo 14 metų tėčio automobilį vairavusi Aušra teigia, kad viena svarbiausių dizainerių misijų – estetiką sujungti su praktiškumu.

„Ribotoje erdvėje būtina išdėstyti svarbiausius valdymo įrankius taip, kad jie neblaškytų dėmesio, būtų patogūs ir paverstų vairavimą maloniu procesu. Net ir genialios inžinierių idėjos bus pasmerktos, jei dizaineriai jų „nenušlifuos“ ir nesuteiks maksimaliai patrauklios formos. Šios stovyklos dažnai kariauja viena su kita, o kompromisų paieškos būna gan skausmingos. Todėl labai svarbu laiku užčiuopti ir teisingai interpretuoti automobilininkų lūkesčius – negalima nei pernelyg toli pabėgti, nei pernelyg atsilikti, nes abiem atvejais tokie projektai būna pasmerkti“, – pastebėjo A. Lisauskienė.

Profesorė atkreipė dėmesį į automobilių centrinėje konsolėje sulig kiekvienu nauju modeliu vis labiau įsigalinčius planšetinius kompiuterius, leidžiančius atsisakyti daugybės tradicinių mygtukų ir konfigūruoti darbinę aplinką pagal individualius poreikius.

„Šia prasme automobiliai panašėja ir daugeliu atvejų skiriasi tik meniu valdymo algoritmai bei grafinis apipavidalinimas – vienuose modeliuose jis labiau intuityvus, aiškiau suvokiamas, kituose kiek įmantresnis ir reikalaujantis pripratimo. Tačiau tendencijos labai panašios“, – teigė grafinio dizaino ekspertė.

Komentuodama šiųmetinio konkurso „Metų automobilis 2017“ dalyvių eksterjero ypatumus A. Lisauskienė akcentavo konstruktorių pastangas kurti galingos ir universalios technikos įspūdį. Būtent todėl krosoverių pasiūla ir įvairovė pati didžiausia.

"Alfa Romeo Giulia"
"Alfa Romeo Giulia"
© E.Babelio nuotr.

„Individualumą ir priklausymą tam tikro prekinio ženklo šeimai stengiamasi pabrėžti „žaidžiant“ su žibintais: jų formos tampa sunkiai nusakomos, tačiau lengvai atpažįstamos, o drauge padedančios geriau atlikti tiesioginę funkciją – maksimaliai daug informacijos išplėšti iš tamsos“, – pastebėjo Lietuvos žurnalistų autoklubą konsultavusi profesorė.

Savo simpatijas dizaino ekspertė atidavė „Toyota C-HR“, pabrėždama japonų dizainerių drąsą bei harmoniją tarp vidaus ir išorės.

Reveransas funkcionalumui

Paskutinius penkerius metus dirbusi „Automobili Lamborghini“ Lina Ginkutė šią vasarą grįžo į gimtinę ir prisijungusi prie jaunųjų profesionalų programos „Kurk Lietuvai“ siekia Lietuvoje užkurti automobilių komponentų gamybą. Ši iniciatyva, be abejonės, verta atskiro pasakojimo, todėl kol kas pasakysim tik tiek, kad nuoširdžiai tikim ambicingos misijos sėkme, nes viskas, ko imasi 27-erių šiaulietė, stebuklingu būdu pavyksta beveik tobulai.

Kad tai ne tušti pliauškalai, pats už save kalba Linos realizuotų projektų sąrašas – drauge su saujele kolegų ji sukūrė tokius technikos stebuklus, kaip „Aventador LP700-4 Roadster“, „Huracan LP610-4 Spyder“, „Veneno Roadster Concept“, „Urus concept“ ir dar keliolika superautomobilių modelių bei jų versijų.

Po studijų Paryžiuje pradėjusi dirbti prestižinėje kompanijoje Lina būdama ne tik pati jauniausia, bet ir vienintelė mergina poros dešimčių dizainerių kolektyve, sugebėdavo dvigubai vyresnius kolegas įtikinti rinktis jos siūlomus sprendimus.

„Lamborghini“ buvau atsakinga už spalvų ir medžiagų parinkimą ir ką tik suprojektuotų, visiškai „plikų“ superautomobilių apvilkimą jomis. Taip pat projektavau automobilių apdailą ir kitas detales, turėjau sukurti bendrą dizaino harmoniją.

Kūriau tiek automobilių salono, tiek išorės elementus, todėl ir Lietuvos „Metų automobilio“ bandymų sesijose stengiausi panagrinėti ir palyginti interjero sprendimus. Mano manymu, čia sėkmingiausiai padirbėjo „Peugeot“ meistrai, todėl krosoveriui 3008 skyriau daugiausia balų. Antroje vietoje „Alfa Romeo Giulia“, o trečioje „Toyota C-HR“, – vardijo L. Ginkutė.

"Peugeot 3008" interjeras
"Peugeot 3008" interjeras
© V. Pilkausko nuotr.

Pašnekovė prisipažino, kad į sąvoką „geras dizainas“ įdėta šiek tiek kitokia prasmė, nei mano daugelis automobilių mėgėjų, dažnai dizainą painiojančių su stilistika.

„Vykęs dizainas visų pirma užtikrina nepriekaištingą daikto funkcionalumą, o tik po to siunčia žinutę apie priklausomybę tam tikrai šeimai. Jei daiktas bus viso labo gražus, proporcingas ir originalus, toli nenuvažiuosi“, – akcentavo talentingoji kūrėja.

Kur išgaruoja prototipų drąsa?

Viename „Toyota Europa“ padalinių Švedijoje šiuo metu dirbantis tituluočiausias mūsų šalies automobilių dizaineris Tomas Jankauskas, dalindamasis įžvalgomis, kur link evoliucionuoja ši pramonės šaka, akcentavo dar kitus dalykus.

„Šiuo metu automobilių industrija keičiasi kaip niekada radikaliai – artėja autonominių mašinų era, o žmonės vis dažniau į automobilį žiūri kaip į vadinamojo „car sharing“ programos dalį. Senasis modelis: nusipirkti gabalą geležies ir vairuoti su juo nuo taško „A“ iki „B“, panašu, vartotojams nebetinka.

Neatsitiktinai tiek daug šios srities startuolių nematėm nuo pat automobilio gimimo laikų. O ir patys gamintojai dažnai renkasi „sausas“ techologines parodas, tokias kaip „CES Las Vegas“, bet ne senuosius Paryžiaus ar Tokijo autosalonus, – dėsto T. Jankauskas. – Tas labai gerai atsispindi ir automobilių dizaino strityje. Jau nebeužtenka sukurti patrauklų automobilį, nes kad ir koks tobulas būtų kėbulas, technologijos yra svarbiau.

Kad yra būtent taip, iliustruoja senųjų Italijos dizainerių ateljė „Bertone“ ar „Pininfarina“ likimas. Kažkada buvusios lyderėmis dabar akivaizdžiai nublanko prieš technologijų kompanijas, kurios kuria už išmaniuosius telefonus protingesnius automobilius. Dabar dizainas turi apjungti ne tik formą su funkcija, bet ir technologijas bei vartotojo partirtis“.

Konkurso „Metų automobilis“ dizaino nominacijos finalininkus Tomas išrikiavo tokia tvarka: „Alfa Romeo Giulia“, „Toyota C-HR“ ir „Peugeot 3008“.

"Toyota C-HR"
"Toyota C-HR"
© E.Babelio nuotr.

„Giulia“ yra vieno mano pirmųjų automobilių dizaino mokytojų – Andrea Loi kūrinys. Nors ir kontroversiškas dizainas, tačiau „Alfa“ dvasia yra išlaikyta. Skirti pirmosios vietos „Toyota“ negaliu, nes tokiu atveju greičiausiai būčiau apkaltintas šališkumu. Todėl nuoširdžiai sveikindamas savo kolegas iš Nicos studijos, skyriau jiems mažesnį balą.

Be to, mano galva su kai kuriomis C-HR detalėmis buvo kiek persistengta. Kai išvydau konceptą „gyvą“ buvau kiek pozityvesnis, tačiau serijinis modelis pasirodė su kai kuriais nenušlifuotais kampais.

„Peugeot 3008“ prototipas taip pat buvo labai įspūdingas, tačiau kaip ir visada, ant konvejerio užkeltai versijai buvo kiek pataupyta“, – sakė T. Jankauskas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Moteris pasiskundė, kad sugedo jos automobilis – to, ką rado po kapotu, nesitikėjo niekas (32)

Jeigu automobilis skleidžia įtartinus garsus ir sklinda dvokas tarsi kažkas degtų, tai tiesiog...

Policijai užkliuvo ne vairuotojas, o neįprasta automobilio padanga – lydėjo iki serviso (71)

Visiems vairuojantiems bent kartą gyvenime tikrai teko susidurti su tokiais nesklandumais kaip...

Andriulis rėžė apie įsigytą dyzelinį „Audi Q8“: už 100 000 eurų pardavė nevažiuojantį automobilį (780)

Prieš metus iš automobilių salono išvažiavęs su nauju „ Audi Q8 “, verslininkas Liudvikas...

Į kelius sugrąžino 90-ųjų žvaigždes – galite pasivažinėti „bulka“ ir „guoliu“ (18)

Ar dar prisimenate, ką reiškia važiuoti „bulka“? O riedėti antru „golfu“? Galbūt niekada...

Policija į bėglio gaudynes leidosi su „Tesla Model S“, bet nusikaltėlis paspruko dėl vienos klaidos (31)

„Tesla“ būstinė įsikūrusi Fremonte, Kalifornijoje. 2018 metais vietos policijos...

Top naujienos

Naujų technologijų era: piršto antspaudu ar veidu atrakinami išmanieji telefonai – kiek tai saugu (56)

Šiandien jau nieko nestebina, kad pirštų antspaudu ar savo veidu galite atrakinti išmanųjį...

Sutampa net aplinkybės: Karbauskiui teko savo kailiu pabūti Pranckiečio vietoje (170)

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos ( LVŽS ) pirmininkas Ramūnas Karbauskis patekęs į...

Gaisras Alytuje: dūmai nusisuko nuo miesto Prognozuoja, kada gaisras bus užgesintas. Papildyta 21:03 (553)

DELFI žurnalistai apsilankė Alytaus apylinkėse, kur šiuo metu vargsta nuo degančių padangų...

Zelenskis negrąžins didžiausio šalies banko savininkui: gresia rimtas konfliktas su buvusiu partneriu (44)

Ukrainos prezidentas pareiškė, kad jo vyriausybė negrąžins didžiausio šalies banko...

Veryga kreipėsi į Alytaus gyventojus (94)

Alytuje jau ketvirtą parą nepavykstant užgesinti padangų perdirbimo gamykloje kilusio gaisro,...

Johnsonas įpareigotas atidėti „Brexit“: tikisi, kad ši idėja nesužavės ES

Borisas Johnsonas teigė nesijaučiąs sužlugdytas, nors Jungtinės Karalystės (JK) parlamentas...

Prancūzijoje turėjo savo krautuvėlę, bet ramybės oazę atrado mažame Žemaitijos kaimelyje (22)

Trylika metų mažame miestelyje Prancūzijoje gyvenusi Lina Galminaitė Blanchot ten turėjo savo...

Užkalnis: kuo kvepia laukinė laisvė ir runkeliai iš kioskų? (107)

Bjaurieji amžiai, dar žinomi, kaip pirmasis nepriklausomybės dešimtmetis, viskas, kas prasideda...

Paaiškėjo pirmoji iš projekto „Šok su žvaigžde“ iškritusi pora ir favoritai (1)

LRT projekto „Šok su žvaigžde“ dalyviams šis vakaras tapo rimtu išbandymu. Laidos pabaigoje...

Apie troleibusą svajojo nuo vaikystės: kai atlyginimas – 500 eurų, jauni darbuotojai čia neužsibūna (59)

Vilniaus miesto gatvės neįsivaizduojamos be troleibusų. Vieni jų nemėgsta dėl prasto...