„Kai turi tikslą, nėra neįveikiamų dalykų“, – patikino 68-erių Arūnas Adomaitis, neseniai su grupe vienminčių motociklu įveikęs JAV platybes.
© Corbis

Ruošėsi iš anksto

„Reikia save bandyti tol, kol gali, nes juk nežinai, kiek tau skirta gyventi“, – šyptelėjo vienas iš vyriausių Lietuvos baikerių, paklaustas, ko jam reikėjo trenktis į tokias tolybes.

Kita vertus, patyrusiam motociklininkui Europoje jau nėra taip įdomu. Senasis žemynas išvažinėtas nuo pačių šiauriausių iki piečiausių jūrų. Tad bendraminčiui jonaviškiui Gintarui Biržiečiui vos užteko prasitarti apie rezgamą mintį perlėkti Ameriką motociklais, ir ponas Arūnas iškart užsidegė tapti vienu iš keliaujančiųjų.

Maždaug pusmetį buvo naršomas JAV žemėlapis, rengiamas žygio maršrutas, renkama informacija apie vertus aplankyti objektus, ieškoma skrydžio bilietų geriausiomis kainomis.

Iš Amsterdamo į JAV išskrido devyniese – šeši vyrai ir trys moterys. Ponas Arūnas buvo vyriausias grupės narys, kiti – keturiasdešimtmečiai ir jaunesni.

Vyriausio keliautojo bagažas buvo didžiausias. Mat baikeris, be asmeninių daiktų, dar susipakavo ir savo šalmą bei specialią aprangą, nes žinojo, kad Amerikos orai gali ir nelepinti.

Išsinuomotais motociklais

Atvykėliai Čikagoje neužsibuvo. Išsinuomojo penkis naujutėlaičius skirtingų klasių motociklus „Harley-Davidson“. Nors Arūnui dėl amžiaus nuomotojai siūlė lengvesnį motociklą, jis išsirinko panašų į tą, kuris stovi jo garaže – su navigacijos įranga, autopilotu, patogia apsauga nuo vėjo ir lietaus.
Pasirūpinę transporto priemonėmis, lietuviai leidosi į kelionę vakarinės JAV pakrantės link. Moterys, pabūgę nenuspėjamų Amerikos orų, dažniau važiavo automobiliu baikeriams iš paskos, mielai atlikdamos fotografų funkcijas.

Kelionei nuo Čikagos į San Franciską lietuviai pasirinko per Centrinės Amerikos lygumas besidriekiantį dar 1926 metais atidarytą 66 kelią, žinomą pavadinimu „Route 66“. Nuo 1985-ųjų šis kelias jau nebenaudojamas pagal pirminę savo paskirtį, tačiau įgijo nacionalinio kraštovaizdžio kelio statusą ir tapo vienu iš pasauliniu mastu žinomų simbolių.

„Mums reikia netradicinių įspūdžių. Važiuodami šiuo istoriniu keliu galėsime pamatyti tikrąją Amerikos provinciją ir turėsime progą aplankyti daug įdomių vietų“, – svarbiausius maršruto pasirinkimo kriterijus bendrakeleiviams nusakė žygio organizatorius G. Biržietis.

Tiesiant žymųjį kelią maždaug kas 200 mylių kurdavosi gyvenvietės, kuriose bazuodavosi statybininkai. Todėl beveik kiekviename miestelyje galima pamatyti iš anų laikų išlikusios jau aprūdijusios technikos. Atvykėlių įspūdžius paįvairina vietinių gyventojų – indėnų – buities muziejai.

Degalinėje netgi galima įsipilti benzino iš anų laikų benzino kolonėlės, tiesa, dvigubai brangiau.
Keliautojus iš Lietuvos stebino labai skurdūs, pašiūres primenantys provincijos gyvenamieji namai, šalia kurių dažnai puikavosi prašmatnūs džipai.

Keliautojams neteko nukrypti nuo iš anksto sudaryto savo kelionės plano. Nebent tais atvejais, kai vietiniai gyventojai ar sutikti kiti keliautojai papasakodavo apie netoliese esančius indėnų rezervatus ar kokias nors įspūdingas gamtos grožybes.

A. Adomaitis sako negalintis išskirti nė vienos kelio atkarpos – visos jos buvo savotiškai įdomios. Didžiąją dalį JAV ploto užima prerijos. Smėlynus, lygumas, skurdžią augaliją nuo Las Vegaso pakeičia kalnai, kurių viršūnės šauna daugiau kaip į 4 000 m aukštį, kelias vingiuoja serpantinais. Vertas dėmesio Arizonoje plytintis Didžiojo Kanjono nacionalinis parkas, kurio gamta – nepaliesta žmogaus rankos, be to, čia itin įspūdingas pats Didysis Kanjonas.

Nelepinami oro sąlygų, kęsdami karštį ir net minusinę temperatūrą, smarkų lietų, vėtrą ir nedidelius tornadus, baikeriai per dieną vidutiniškai įveikdavo apie 600 kilometrų. Tarp miestelių prerijose jie važiuodavo apie 90 km/val. greičiu.

Prie Ramiojo vandenyno išsimušę ties Santa Marija, baikeriai kalnais pasuko šiauriau esančio San Francisko link. Tačiau viename didžiausių JAV uostų ilgiau neužsibuvo – išskubėjo atgal į Čikagą. Grįždami jie pasuko kitu, modernesniu, keliu – per Denverį, Linkolną, Omahą.

Vairuoti nesunku

Prisiekęs Lietuvos baikeris sako prieš kelionę labiausiai nerimavęs dėl galimų didžiulių greičių JAV greitkeliuose. „Nežinojau, ką tai reiškia. Tačiau nuomonę greitai pakeičiau. Amerikoje vienodai nesunku važiuoti ir dideliame mieste, ir užmiestyje. Ypač kai laikaisi kelių eismo taisyklių. O Amerikoje jų laikosi visi. Jei parodai posūkį ar važiuoji didžiausiu leistinu greičiu, niekas nemėgins tavęs aplenkti. Per visą savo kelionę JAV nematėme nė vieno eismo įvykio“, – amerikietiško vairavimo subtilybėmis dalijosi baikeris.

Amerikos keliuose policija – ne retenybė. Kartais policijos automobilis įjungtu švyturėliu išdygsta labai netikėtai. Tačiau, kitaip nei Lietuvoje, JAV policininkai stengiasi būti patarėjai, pagalbininkai, o ne baudėjai ar įvykių fiksuotojai. Kai artėdami prie Mirties slėnio, žemiausios Amerikos žemyno vietos, baikeriai sumanė išsirikiuoti per visą kelią, kad juos draugai galėtų įamžinti vaizdo kamera iš automobilio, kaipmat prisistatė policininkas. Pasidomėjo, iš kur keliautojai atvykę, kodėl važiuoja su Čikagos numeriais. O išsiaiškinęs priminė, kad jie pažeidžia taisykles, neleisdami iš paskos važiuojančiam automobiliui aplenkti. Sužinojęs, kad motociklai ir automobilis yra viena kompanija ir nė neketina lenktyniauti, patarė daugiau neišdykauti, kad neįvyktų kokia nelaimė, ir palinkėjo gero kelio.

Amerikoje saugu keliauti dar ir dėl retų transporto priemonių vagysčių. „Vieno motelio savininką gerokai nustebinome paklausę, ar saugu palikti savo motociklus gatvėje prie motelio. Jis iškart pamanė, kad greičiausiai būsime girdėję apie besiartinančią baisią audrą“, – prisiminęs juokėsi ponas Arūnas.

Geranoriški gyventojai

Amerikos provincijoje atrodė, tarsi laikas būtų sustojęs – žmonės ramūs, niekur neskuba, daugelyje miestelių aptarnaujantis personalas vilki anų laikų drabužius, matėsi jodinėjančių skrybėles spalvingomis plunksnomis apsikaišiusių indėnų, prerijose lakstančių laukinių mustangų, kitų žvėrių bandų.

Provincijos gyventojai – labai dėmesingi ir geranoriški. Užtenka tik mestelėti žvilgsnį vietinio gyventojo pusėn, žvilgsniai susitiks, ir jis atsiprašys išprovokavęs galbūt nepageidautiną kontaktą, o jeigu užkalbinsi – jis viską išpasakos iki smulkmenų.

„Kelyje užtenka stabtelėti vos keletą minučių, ir vienas po kito stoja važiuojantys automobiliai. Vairuotojai būtinai paklaus, ar neturime problemų, ar nereikia kokios nors pagalbos. Vieno motelio savininkas, sužinojęs, kad mes atvykome iš taip toli, net išsitraukė savo katerį ir pasiūlė mums ekskursiją po Kolorado užtvanką Didžiojo Kanjono nacionaliniame parke. Sugaišusiam pusę dienos dėl mūsų, jam vos įsiūlėme 50 dolerių“, – žmonių geranoriškumu stebėjosi A. Adomaitis.

Daugeliui sutiktų žmonių Lietuva – nežinomas kraštas. Kartais, išgirdę žodį „Lithuania“, jie pamanydavo, kad tai miestas kokioje nors JAV valstijoje ar Prancūzijos sritis. Tačiau kartą JAV glūdumoje sutiktas vienas apie 40 metų vyras, geografijos mokytojas, prisipažino turįs lietuviško kraujo, nors ir nekalbąs lietuviškai, žinąs, kur yra šis kraštas ir turįs svajonę jį aplankyti.

Nakvoti keliautojai sustodavo pakelės moteliuose – jie paprastai įrengti kitados buvusiose smuklėse ar viešnamiuose. Rasti nakvynę nesunku – ji dviviečiame kambaryje kainuoja apie 60 JAV dolerių. Prie kiekvieno motelio įrengti griliai, kur galima išsikepti kepsnių. Šia galimybe grupės moterys mielai naudojosi.

Amerikietiškas maistas lietuviams nepasirodė labai skanus – amerikiečiai maisto gamybai naudoja daug kukurūzų miltų ir valgo gana riebius bei aštrius patiekalus. Todėl, esant galimybei, tautiečiai rinkdavosi kinų restoranus.

Keliautojai pastebėjo, kad nuolatinis kramsnojimas viešosiose vietose yra tapęs daugelio amerikiečių, ypač jaunų, įpročiu. „Tipiškas amerikietiškas vaizdelis: gatve eina jauna porelė, abu gerokai aptukę, bet ramiai sau žingsniuodami iš ant pilvo pakabinto krepšelio traukia ir traiško spragėsius ar bulvių traškučius“, – pasakojo pirmą kartą JAV lankęsis baikeris.

Buvo verta keliauti

Lietuvių kelionė skersai JAV ir atgal truko tris savaites. Per tą laiką sukarta apie 12 tūkst. kilometrų. Keliauti iš rytų į vakarus garsiuoju „Route 66“ – labai populiaru. Tokia kelionė yra dažno JAV baikerio garbės reikalas. Tačiau amerikiečiai buvo tiesiog apstulbę, kai sužinodavo, kad per tris savaites lietuviai suspėjo nuvažiuoti tokį tolimą kelią ir dar sugrįžti.

Kelionė per JAV vienam žmogui kainavo apie 16 tūkst. litų. Daugiausia lėšų surijo motociklų nuoma – 2 260 JAV dolerių. Tačiau su vienminčiais iš įvairių Lietuvos baikerių klubų perlėkęs JAV A. Adomaitis sako, kad buvo verta ryžtis tokiam iššūkiui. „Bent jau dabar žinosiu, kas ta Amerika yra“, – lakonišką paaiškinimą šypsena palydi pašnekovas.

Brandaus amžiaus Lietuvos baikeris neslepia, kad visiems jo kolegoms buvo neramu, kaip jis atlaikys didelį kelionės tempą ir fizinį krūvį. Dabar jis gali drąsiai sakyti, kad dažnai po dienos kelionės jis jausdavosi mažiau pavargęs nei jaunesni jo kolegos. Įgyvendinęs seniai puoselėtą svajonę, kol kas A. Adomaitis didelių kelionių planų nekuria, bet ir nesako „ne“: „Jei pasitaikys kokia provokacija, kodėl gi nesusigundžius?“

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Dainius Kinderis pataria, į ką atkreipti dėmėsį keliaujant autostopu (2)

Patyręs keliautojas Dainius Kinderis pataria, į ką reikia atkreipti dėmėsį keliaujant autostopu.

Elektromobiliu iš Vilniaus į Palangą: kas stebina ir ko trūksta? (29)

Praėjus kelioms savaitėms po ketvirtųjų elektromobilių varžybų „Įsikrauk su „Energijos...

Į Lietuvą sugrįžęs vyras patyrė pažeminimą dėl išvaizdos: jaučiuosi ne įmonėje, o „zonoje“ (306)

Ne vienerius metus užsienyje gyvenęs Ramūnas (vardas pakeistas), grįžo į gimtinę ir įsidarbino...

„Ford“ „orų fabrike“ – pačios ekstremaliausios aplinkos sąlygos (8)

Visos pasaulio orų sąlygos telpa ką tik pradėjusiame veikti „Ford“ Aplinkos tyrimų centre,...

Šeštadienį „Mercedes-Benz“ gerbėjai atidarys vasaros sezoną

Jau šį šeštadienį, gegužės 26 d., „Ogmios miesto“ didžiojoje automobilių stovėjimo...

Top naujienos

37 mln. per 18 min. surinkęs „Monetha“ įkūrėjas: juokuose apie „Lamborghini“ yra tiesos (33)

Godumo ir tuštybės varomi žmonės yra didžiausias kriptovaliutų rinkos vėžys, sako vienas iš...

Fantastiškas velsiečio dublis atnešė dar vieną Čempionų lygos titulą „Real“ ekipai (322)

Antro kėlinio viduryje aikštėje pasirodęs Garethas Bale'as po kelių minučių iš savo vietų...

Tragedija, parodžiusi visą Šaltojo karo baisumą: kaip sovietai numušė keleivinį lainerį (37)

Mintis, kad sovietų naikintuvai galėjo numušti lainerį „Boeing 747“, atrodo šokiruojančiai...

Puotos Daktarų irštvoje: sumušta Džordana, Valinsko šou ir šūviai vietoj fejerverkų (136)

Alkoholiu ir maistu nukrauti stalai, garsiausi Lietuvos nusikaltėliai, pusnuogės moterys, žymiausi...

Įtakingos Lietuvos didikės istorija: kodėl ją pamilę vyrai atleisdavo net išdavystę (9)

Lietuvos Didžiosios kunigaikštystės istorijoje moterų reikšmė politinėje arenoje vis dar...

Tėvų išmonė beribė: tarp rečiausių vardų Vaidrius, Džema ir Ripsimėja (136)

Tuo metu, kai vieni tėvai vaikams renka vardą iš giminėje esančių ar šalies populiariausiųjų...

Visi žino Kembridžo kunigaikštienę, bet ar esate matę pirmąją Argentinos ponią? politinio pasaulio stiliaus ikona (20)

Kai į Argentinos prezidento postą buvo išrinktas Mauricio Macri , ši pergalė reiškė...

Skanusis Italijos regionas: tik čia paragausite Paskutinės vakarienės sriubos ir teisingiausių makaronų (4)

Tai nepavyko Romos imperijos legionams, užtat tai padarė italų virtuvės karvedžiai. Jie...

Scenos karalienei „Lietuvos balse“ surado pamainą: ateinu suteikti daugiau spalvų ir aistros (14)

Muzikinis TV projektas „Lietuvos balsas“ atsinaujina. Šiemet šou gerbėjai savo ekranuose...

Garsenybės tiesiog apsėstos šios dietos: kodėl neturėtumėte sekti jų pavyzdžiu? (22)

Pastaruoju metu ne viena garsenybė ėmė laikytis vadinamosios ketoninės dietos , kurios pagrindą...