Automobilių katalizatoriai skirti tam, kad variklių išmetamų kenksmingų dalelių į aplinką patektų kuo mažiau. Iš kelių skirtingų komponentų sudaryta įranga mažina išmetamų anglies monoksidų, vandenilių ir azoto oksidų kiekį. Kad tas būtų įmanoma, katalizatoriaus komponentai yra padengti platina, paladžiu ar radžiu. Aiškinama, kad būtent šios, o taip pat ir kitos, įrangoje esančios medžiagos vilioja ir vagis, ir katalizatorių supirkėjus.

Vagystės nė neįtarė

„Delfi“ skaitytojas pasakojo, kad eidamas prie savo automobilio nė neįtarė, kas jo laukia. Visgi, su kuo susidūrė, suprato užvedęs automobilį.

„Atėjau ryte ir užvedžiau, pradėjo labai garsiai dirbti. Ir iš karto pirma mintis buvo, kad pasidarbavo ilgapirščiai ir likau be katalizatoriaus“, – pasakojo vyras.

Jis nedelsdamas automobilį nuvarė iki netoliese buvusio autoserviso, kuriame meistrai patvirtino jo įtarimus – jo „Toyota“ liko be katalizatoriaus. Vyras kreipėsi į pareigūnus ir vagystę užregistravo, tačiau perspėjo, kad vairuojantys „Toyota“ markės automobilius turėtų elgtis atsargiau ir savo transporto priemonių atokiose vietose nepalikinėti.

Parduoda patys, kol nepavogė

Tai, kad pastaruoju metu katalizatorių rinkoje kilęs nemažas judesys, „Delfi“ patvirtino ir vienos su automobilių išmetimo sistemomis dirbančios bendrovės darbuotojas, panoręs likti neįvardytas (vardas redakcijai žinomas). Pasak jo, vien per per vasarį bendrovei teko parduoti kone 200 katalizatorių pakaitalų – įrenginių, kurie pakeičia iš išmetimo sistemų pradingusius katalizatorius ir atlieka jų funkciją.

Katalizatorių vagystės

Tiesa, jis pastebėjo, kad toli gražu ne visais atvejais pakaitalų prireikė dėl to, kad katalizatoriai buvo pavogti – nemaža dalis automobilių savininkų nusprendė originalius katalizatorius pakeisti pakaitalais patys, kol dar nenukentėjo nuo vagių. Anot pašnekovo, tokiais atvejais bėdų techninėje apžiūroje nekyla, mat pakaitalai sertifikuoti ir techninės apžiūros įmonių jau pripažįstami, todėl elgiamasi taip drąsiai.

Žinovas neslėpė, kad didžioji dalis besikreipiančių – antros kartos „Toyota Prius“ vairuotojai. Būtent į šiuos modelius dabar akyliausiai taikosi vagys, ir, pasak jo, tam paaiškinimas labai paprastas.

„Pavyzdžiui, prieš savaitę antros kartos „Prius“ katalizatoriai buvo superkami už 900 eurų, šią savaitę už 800 eurų, – skaičiavo jis, pridūręs, kad supirkimo kainą lemia tauriųjų metalų kainos. – Ir nors sumos labai didelės, supirkėjams vis dar apsimoka tiek mokėti, mat jie, atskyrę vertinguosius metalus ir juos pardavę, uždirba dar bent keliais šimtais eurų daugiau – apie 1200-1300 eurų.“

Kas išaugino kainas

Anot pašnekovo, keliolika metų katalizatorius dėl juose esančių vertingų metalų superkantys verslininkai iki pat praėjusių metų lapkričio dirbo itin ramiai ir katalizatorius supirkinėjo gerokai pigiau. Už to paties antrosios kartos „Toyota Prius“ katalizatorių buvo siūloma 300-400 eurų, tačiau nuo sausio vidurio situacija pasikeitė.

Katalizatorių vagystės

„Tiesą sakant, niekas pernelyg nesidomėjo, kokios kainos, todėl katalizatorius pardavinėjo pigiai. Taip supirkėjai uždirbdavo milžiniškus pinigus. Visgi tada, kai Kinijoje ėmė plisti koronavirusas, rinkoje ėmė trūkti brangiųjų metalų ir jie pradėjo brangti, Didžiojoje Britanijoje prasidėjo katalizatorių vagysčių banga, kuri pasiekė ir mus“, – kalbėjo pašnekovas.

Anot jo, prasidėjusios vagystės privertė ne vieną bendrovę pakeisti ir savo verslo pobūdį. Jeigu anksčiau atkeliavę klientai galėjo tiesiog paprašyti išpjauti katalizatorių ir jį pakeisti pakaitalu, kuris vagių nedomina, dabar privalomai prašoma parodyti ir asmens dokumentą, ir automobilio registracijos liudijimą – norima įsitikinti, kad tokios „operacijos“ prašo tikrasis automobilio savininkas.

Užtenka 2 minučių

Anot pašnekovo, labiausiai kenčia „Prius“ savininkai, mat jų katalizatorių supirkimo kainos – bene didžiausios. Be to, „procedūrą“ ištobulinę vagys su šiais modeliais apsisuka labai sparčiai – tam, kad pavogtų hibridinio automobilio katalizatorių jiems reikia mažiau nei dviejų minučių – tiek laiko trunka, kol atsukami du prie kolektoriaus esantys varžtai ir nupjaunamas vienas vamzdis.

„Teko matyti vaizdo įrašų iš Didžiosios Britanijos, kai vagys atvažiuoja vidury baltos dienos prie gyvenamųjų namų ir vagia – taip greitai sukasi“, – dalinosi „Delfi“ pašnekovas.

Įžūlių atvejų yra ir daugiau, mat nuo vagių kenčia nuomos bendrovės, kurių nuomos pasiūloje yra „Prius“ modelių. Anot pašnekovo, ne kartą teko girdėti apie atvejus, kai išsinuomojamas automobilis, nuomininkas atkeliauja iki katalizatorių supirkimo, parduoda katalizatorių, vėliau grąžina automobilį, o jam dar ir pinigų lieka.

Tokios machinacijos įmanomos ir todėl, neslepia pašnekovas, kadangi ne visi supirkėjai elgiasi sąžiningai ir prašo įrodyti, kad katalizatorius – iš nuosavo automobilio.

Katalizatorius

Domina ne tik „Prius“

Visgi yra nemažai ir kitų automobilių, kurių katalizatoriai galėtų dominti vagis.

„Pavyzdžiui, senesni, iki 2000-ųjų metų pagaminti BMW benzininiais varikliais, E36, E39. Jų katalizatoriai, jei automobilis dar tokius turi, kainuoja kelis šimtus eurų – vadinamosios „kregždės“ gali kainuoti ir iki 700, o E39 modelio – maždaug 300 eurų“, – aiškino žinovas.

Tarp tokių senų modelių – ir dvilitrį benzininį variklį turintis „Ford Sierra“, kurio katalizatorius gali kainuoti 500-600 eurų. Brangius katalizatorius turi ir kone gatvėse išnykęs „Mitsubishi Carisma“ su 1,8 l darbinio tūrio varikliu – jų kaina siekia apie 500 eurų.

Brangūs ir naujų automobilių katalizatoriai. Pavyzdžiui, „Lexus RX“ hibridinis visureigis turi tris katalizatorius. Pasak žinovo, kad išpjautumei du iš trijų, tenka brautis į variklio skyrių, tačiau trečiasis yra pasiekiamas labai lengvai – nereikia nė automobilio pakelti. Toks katalizatorius gali būti parduodamas už 300 eurų. Brangūs ir kitų hibridinių „Lexus“ katalizatoriai, pavyzdžiui, už hibridinio „Lexus LS“ keturių katalizatorių komplektą siūloma apie 2 tūkst. eurų. Visgi dauguma katalizatorių – labai sunkiai pasiekiam, kad „Lexus“ savininkai gali miegoti ramiai.

Be to, kalbėjo žinovas, nors kol kas populiariausi yra antrosios kartos „Toyota Prius“, ilgainiui šių modelių su katalizatoriais nebeliks. Tada, spėjo jis, patrauklesni pasidarys ir trečiosios kartos modelių katalizatoriai, taip pat – hibridinis „Toyota Auris“, mat šio modelio katalizatorių irgi nėra sudėtinga pasiekti.

„Jeigu taip apskritai, turėtų saugotis visų tų automobilių, kurių katalizatorius lengva pavogti, savininkai. Mat koks tas katalizatorius bebūtų, vis tiek vagims nesvarbu, ar kelios dešimtys, ar keli šimtai eurų“, – pabrėžė žinovas.

Išaiškinti sunku

Vilniaus apskrities Vyriausiojo policijos komisariato atstovai „Delfi“ pasakojo, kad iki šių metų vasario 19-os dienos gavo viso labo penkis pranešimus apie katalizatorių vagystes. Trys vagystės įvykdytos Šeškinės mikrorajone, po vieną – Naujininkuose ir Viršuliškėse.

Pasak pareigūnų, visi pavogti katalizatoriai išpjauti iš „Toyota“ markės automobilių.

Gerų žinių vairuotojams pareigūnai neturi. Pasirodo, tokio pobūdžio vagystes išsiaiškinti nėra lengva, o detalę apsaugoti sunku. Todėl patariama įsirengti jautresnes automobilines signalizacijas, taip pat nestatyti automobilių užkampiuose – laikyti saugomose aikštelėse ar gerai apšviestame kieme. Taip pat patariama pastačius automobilį visuomet patikrinti, ar veikia apsaugos sistema.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (56)