„Šiltuoju sezonu dažnai vietoj savo automobilio renkuosi kitą transporto priemonę – elektrinį paspirtuką. Ar galiu šią transporto priemonę rinktis ir tuomet, kai esu neblaivus ir negaliu vairuoti automobilio? Ar įstatymai numato kokią nors atsakomybę vairuojant elektrinį paspirtuką išgėrus?“ – klausimą plačiau pateikė skaitytojas.

Situaciją komentuoja advokatė Raimonda Lazauskienė

Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 428 straipsnio 7 dalis numato, kad dviračių vairavimas, vadeliojimas ir jojimas, kai tai daro neblaivūs (daugiau nei 0,4 promilės, bet ne daugiau negu 1,5 promilės) asmenys, užtraukia baudą nuo aštuoniasdešimt iki vieno šimto penkiasdešimt eurų.

To paties straipsnio 8 dalis numato, kad dviračių vairavimas, vadeliojimas ir jojimas, kai tai daro neblaivūs (daugiau nei 1,5 promilės) ar apsvaigę nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų asmenys, vengimas pasitikrinti dėl neblaivumo ar apsvaigimo užtraukia baudą nuo vieno šimto penkiasdešimt iki dviejų šimtų eurų.

Anot R. Lazauskienės, įstatymas numato sąvokos „dviratis“ išaiškinimą – ne mažiau kaip du ratus turinti transporto priemonė, varoma ja važiuojančio asmens raumenų jėga, naudojant pedalus ar rankenas (neįgaliųjų vežimėliai prie dviračių nepriskiriami).

Tuo tarpu „motorinis dviratis“ – tai transporto priemonė, kuri turi ne mažiau kaip du ratus ir vidaus degimo variklį ar elektros variklį, kurių didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 1 kW, ir kurios didžiausias projektinis greitis ne didesnis nei 25 km/h.

Sprendžiant kokią transporto priemone naudojasi asmuo, būtina įvertinti ne tos transporto priemonės sugalvotą pavadinimą (kaip pavyzdžiui elektrinis paspirtukas), o jos konstrukciją, varomosios jėgos pobūdį bei technines charakteristikas, tai yra transporto priemonės atitiktį aukščiau minėtoms sąvokoms. Atsižvelgiant į šias sąvokas galima teigti, kad elektrinis paspirtukas atitinka motorinio dviračio sąvoką.

Kelių eismo taisyklėse nurodyta, kad taisyklėse nustatyti reikalavimai dviračių vairuotojams taip pat privalomi motorinių dviračių vairuotojams, iš ko seka, kad administracinė atsakomybe pagal ANK 428 straipsnio 7 ir 8 dalį taikoma ne tik už dviračių, bet ir už motorinių dviračių vairavimą, tai reiškia, kad ši norma taikoma ir vairuojant elektrinį paspirtuką.

Pažymėtina, kad vairuojant elektrinį paspirtuką reikia vadovautis ir kitomis kelių eismo taisyklėmis kurios numato dviračių dalyvavimą eisme:

  • važiuoti ne gatve ar pėstiesiems skirtu šaligatviu, o dviračiu takais arba pėsčiųjų ir dviračių takais, dviračių juostomis, kai tokių nėra važiuoti tam tinkamu kelkraščiu;
  • elektriniu paspirtuku nevežti kitų asmenų ar vaikų;
  • elektriniu paspirtuku draudžiama kirsti važiuojamąją dalį pėsčiųjų perėjomis – transporto priemonę reikia persivesti;
  • jeigu važiuojama važiuojamąją dalimi, vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę arba transporto priemonės priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o gale – raudonos šviesos žibintas;
  • rekomenduojama visiems, važiuojantiems elektriniu paspirtuku dėvėti saugos šalmus, o jaunesniems nei 18 m. dėvėti saugos šalmus yra privaloma;
  • laikytis visų kitų kelių eismo taisyklių.

Atkreiptinas dėmesys, kad tuo atveju, jei elektrinis paspirtukas yra galingesnis nei aukščiau nurodyta, jis priskiriamas mopedams. Tokiu atveju reikia vadovautis įstatymais ir taisyklėmis, kurie reguliuoja mopedų dalyvavimą eisme.

Be kita ko, galingesniems paspirtukas, kaip ir mopedams, reikalingas civilinės atsakomybės draudimas, galiojanti techninė apžiūra ir transporto priemonės registracijos liudijimą. Tokias transporto priemones gali vairuoti asmenys sulaukę 15 metų ir turintys „AM“ kategoriją arba kitos kategorijos vairuotojo pažymėjimą.