aA
Vienas iš aukščiausiųjų Vokietijos teismų ketvirtadienį nuspręs, ar, siekiant sumažinti oro taršą, būtų galima uždrausti tam tikrų dyzelinių transporto priemonių eismą tam tikrose miestų, tokių kaip Štutgartas ar Diuseldorfas, dalyse.
© DELFI / Mindaugas Ažušilis

Federalinei, žemių ir vietos valdžiai metų metus nesugebant sumažinti automobilių išmetamus kenksmingų dujų kiekius, dabar visų akys nukrypo į federalinį administracinį teismą Leipcige.

Tarša smulkiomis kietosiomis dalelėmis ir azoto oksidai (NOx) Europos Sąjungoje (ES) kasmet prisideda prie vidutiniškai 400 tūkst. ankstyvų mirčių dėl kvėpavimo takų ir širdies bei kraujagyslių ligų.

Vidutiniai metiniai azoto dioksido lygiai maždaug 70 Vokietijos miestų pernai viršijo ES nustatytas ribines vertes. Aukščiausi jie buvo Miunchene, Štutgarte ir Kelne.

„Oras čia yra prastas, tu kosėji, tau peršti gerklę, ypač žiemą“, – pareiškė agentūrai AFP kampanijos už švarų orą dalyvis Peteris Erbenas.

„Norime, kad būtų nedelsiant imtasi veiksmų, o veiksmingiausia būtų sumažinti eismą“, – pažymėjo jis.

Metų metus įspėjimus žarsčiusi aplinkosaugos lobistų grupė „Deutsche Umwelthilfe“ (DUH) dešimtis savivaldybių padavė į teismą, kad jas priverstų imtis griežtesnių priemonių.

Byloje, kurioje ketvirtadienį bus priimtas sprendimas, nagrinėjamas Badeno-Viurtembergo ir Šiaurės Reino-Vestfalijos žemių apeliacinis skundas dėl žemesnės instancijos teismų priimtų sprendimų, kuriuose nustatyta, kad jos galėtų uždrausti tam tikrų dyzelinių transporto priemonių eismą savo sostinėse – atitinkamai Štutgarte ir Diuseldorfe.

„Tai jurisdikcijos klausimas: ar veiksmų gali – arba privalo – imtis žemės valdžia, ar tai turi daryti federalinė vyriausybė“, – pareiškė Badeno-Viurtembergo transporto ministras Winfriedas Hermannas.

„Automobilių pramonės kanclerė“

Vairuotojai ir įmonių vadovai Štutgarte nepritaria net ribotam dyzelinių transporto priemonių eismo draudimui. Juos palaiko ir kanclerės Angelos Merkel konservatyvių krikščionių demokratų sąjungos (CDU) skyrius šiame mieste bei verslui palankūs laisvieji demokratai (FDP).

Jų nuomone, „mes negalime varžyti žmonių laisvės, mes negalime atimti nuosavybės iš dyzelinių automobilių savininkų“, paaiškino W. Hermannas, priklausantis Žaliųjų partijai.

Teismo sprendimas bus taikomas visoms transporto priemonėms, kurios buvo parduotos prieš vadinamųjų „Euro 6“ standartų įvedimą 2015 metų rugsėjo mėnesį.

Siekdamas užkirsti kelią draudimams ir apginti svarbią automobilių gamybos pramonę, kurioje dirba 800 tūkst. žmonių, Berlynas pasiūlė gausybę iniciatyvų, įskaitant iniciatyvą dėl 1 mlrd. eurų fondo, kuris padėtų miestams modernizuoti viešąjį transportą ir pirkti elektrines transporto priemones.

Ministrai Europos Komisijai net pareiškė, kad, siekiant sumažinti automobilių eismą miestuose, galėtų būti įvestas nemokamas viešasis transportas. Tačiau išsamaus plano ar biudžeto jie nepateikė.

Vis dėlto A. Merkel – o ji dėl savo glaudžių ryšių su automobilių pramone kartais vadinama „automobilių pramonės kanclere“ – ir jos vyriausybė su šio sektoriaus vadovais kalba „pernelyg nedrąsiai“, žurnalui „Der Spiegel“ pareiškė Vokietijos miestų asociacijos vadovas Helmutas Dedy.

Ekspertai ir aplinkosaugininkų grupės sutinka, kad vyriausybės ir pramonės pastangos yra visiškai nepakankamos.

Berlyno pasiūlymai „tėra lašas jūroje“, pažymėjo profesorius Ferdinandas Dudenhoefferis iš Vokietijos automobilių tyrimų instituto CAR.

Nors jis yra raginęs gerokai pakeisti dyzelinį variklį – ilgametį Vokietijos inžinierių meistriškumo simbolį, – automobilių gamintojai įrodinėja, kad tai būtų pernelyg sudėtinga ir brangu.

Vietoj to automobilių gamintojai „Volkswagen“, „Daimler“ ir BMW vairuotojams pasiūlė atnaujinti milijonų transporto priemonių programinę įrangą, kad šios išmestų mažesnius teršalų kiekius, arba pasinaudoti nuolaidomis perkant naujesnius ir ekologiškesnius modelius.

Nuo 2015 metų, kai „Volkswagen“ prisipažino, jog milijonuose visame pasaulyje parduotų dyzelinių automobilių buvo įdiegusi vadinamuosius išderinimo įtaisus, kad, atliekant taršos bandymus transporto priemonės atrodytų ekologiškesnės negu iš tiesų yra, dyzeliniams automobiliams tenkanti parduodamų naujų automobilių rinkos dalis krito nuo 48 proc. iki maždaug 39 proc. 2017 metais.

Teisė vairuoti?

Ministras W. Hermannas tikisi, jog teisėjai Leipcige patvirtins, kad „žmonių sveikata yra svarbesnė už teisę vairuoti automobilį“.

Jeigu Leipcigo teismas patvirtins Štutgarto ir Diuseldorfo teismų priimtus sprendimus, vietos valdžios institucijos galės nustatyti įvairius draudimus.

Be to, aukščiausiojo administracinio teismo sprendimas parodys svarbų pavyzdį kitiems teismams ir darys spaudimą Berlynui.

„Labai nustebsiu, jeigu [ketvirtadienį] išvengsime dyzelinių automobilių draudimų“, – pareiškė H. Dedy.

BNS
It is prohibited to copy and republish the text of this publication without a written permission from UAB „BNS“.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Smūgis naudotų automobilių pardavėjams: neparduoda net pigiausių mašinų (294)

Milžiniškus protestus rengę, gatves blokavę ukrainiečiai palankesnių muito sąlygų...

Pastebėjo pirmą „Hondos“ elektromobilį Europos keliuose – nuo konvejerio nuriedės kitąmet (5)

Prieš metus Frankfurto automobilių parodoje pristatytas futuristinis „Honda“ elektromobilio...

„Honda“ europiečiams nebesiūlys automobilių su dyzeliniais varikliais (8)

Naujasis „ Honda CR-V “ bus pirmasis masinei produkcijai skirtas šio gamintojo modelis, kuris...

Smūgis durelėmis į kitą automobilį nebūtinai baigsis deklaracija – žinovai mato spragų (173)

Galimybė eismo įvykio deklaraciją pildyti tada, kai automobilio šonas paženklinamas greta...

Perversmas automobilių žibintuose: kodėl LED nugalėjo „Xenon“ (9)

Praėjusio amžiaus viduryje vienas pagrindinių būdų automobiliams išsiskirti iš pilkos masės...

Top naujienos

Po šūvių Strasbūre – milžiniškos saugumo pajėgos: yra žuvusių, nukentėjusieji kritinės būklės Atnaujinta 02.00 val. (357)

Prancūzijoje, Strasbūre po šaudynių netoli miesto kalėdinės mugės mažiausiai vienas asmuo...

„Liverpool“ ir „Tottenham Hotspur“ išplėšė kelialapius į Čempionų lygos aštuntfinalį (2)

UEFA Čempionų lygos šeštojo turo rungtynėse C grupėje antradienį vicečempionė...

Visai netoli šaudynių vietos Strasbūre esantis lietuvis žurnalistas: neaišku, ar viskas baigėsi (43)

LRT žurnalistas Adomas Šimkus, esantis Strasbūro centre, visai netoli tos vietos, kur buvo...

Dramatiškame trileryje „Rytas“ tik po pratęsimo įveikė Europos taurės autsaiderius (151)

Vilniaus „Ryto“ (4-5) krepšininkai dramatiškai nutraukė trijų iš eilės pralaimėjimų...

Anglijoje išžagintos ir nužudytos 14-metės byloje – motinos liudijimas: ji kėlė labai daug rūpesčių (158)

14-metės iš Lietuvos, kuri buvo nužudyta Vulverhamptone, Jungtinėje Karalystėje, motina...

Ekspertai įvertino Statkevičiaus ir Janus rietenas: kažkas turi pasakyti, kad karalius nuogas (426)

Pirmadienio vakarą viešai skalbinius džiaustę dizaineriai Juozas Statkevičius ir Julija Janus...

Vėžiu susirgusi Vaiva pinigų negauna: kovoja ne tik su liga, bet ir su draudimo bendrove (189)

Kaip ir daugeliui vėžio diagnozė Vaivai Mickuvienei buvo tarsi žaibas iš giedro dangaus. „Man...

Geriausią sezoną Kinijoje žaidžiantis Motiejūnas patyrė traumą (25)

Donatas Motiejūnas šios dienos rungtynėse sužaidė vos 12 minučių, o kaip praneša Kinijos...

Valstybės politika žeidžia studentą: kodėl skatinama būti išlaikytiniu? (27)

Esu paskutinio kurso dieninio skyriaus magistrantas. Prieš kelias dienas netekau darbo. Kaip žinia,...