Mažėjant gyventojų tankumui, itin didėja per automobilių avarijas žuvusių žmonių rodikliai – juos iš dalies skatina mažesnis saugos diržų naudojimas atokiausiose provincijos vietovėse, rodo viena JAV atlikta studija.
Saugos diržas (asociatyvi nuotr.)
© Martyno Zarembos nuotr.

„Mes jau žinojome, kad kaimo vietovėse, palyginus su miestais, žūčių skaičius yra didesnis, o saugos diržų naudojimas – mažesnis“, – teigė pagrindinė studijos autorė Laurie Beck iš JAV Ligų kontrolės ir prevencijos centro (CDC) Atlantoje.

„Ši studija praplėtė šiuos rezultatus ir parodė, kad net kaimo vietovėse išryškėja skirtumai tarp automobilio keleivių žūčių skaičiaus ir saugos diržų naudojimo“, – elektroniniu paštu rašė L. Beck.

Žūtys per automobilių avarijas visose Jungtinėse Valstijose yra pagrindinė mirčių priežastis, savaitinėje Sergamumo ir mirtingumo ataskaitoje pažymi CDC tyrėjai. Nors susidūrimai dažniau įvyksta miesto keliuose, kaimo vietovėse žūsta daugiau žmonių.

Šiai studijai CDC mokslininkai analizavo duomenis, suskirstytus į šešias kategorijas pagal gyventojų tankumą: pradedant nuo didmiesčių, kuriuose gyvena bent 1 mln. žmonių, ir baigiant provincijomis, kurių bendruomenėse gyvena mažiau kaip 2500 žmonių.

Prie keleivinių automobilių priskirti lengvieji automobiliai, lengvieji sunkvežimiai, furgonai ir visureigiai. Autoįvykių aukomis buvo laikomi 18 metų ir vyresni žmonės. Jaunesni keleiviai nebuvo skaičiuojami.

Netgi itin urbanistiniuose JAV Šiaurės rytuose žūčių per autoavarijas rodikliai varijavo nuo 3,5 aukos kiekvienam 100 tūkst. gyventojų tankiausiai apgyvendintose apygardose iki 10,8 aukos kiekvienam 100 tūkst. žmonių mažiau kaip 20 tūkst. gyventojų turinčiose apygardose.

Šalies pietuose, kur didesnė dalis žmonių gyvena už didžiųjų miestų ribų, žūčių per autoavarijas rodikliai varijavo nuo 6,8 aukos kiekvienam 100 tūkst. gyventojų labiausiai urbanizuotuose rajonuose iki 29,2 aukos kiekvienam 100 tūkst. gyventojų mažiausiai urbanizuotose vietovėse, kurių bendruomenėse gyvena mažiau kaip 2500 žmonių.

Saugos diržų naudojimas labiausiai urbanizuotose apygardose varijavo nuo 89 proc. iki šiek tiek mažiau kaip 75 proc.

Tyrėjai taip pat žiūrėjo, kaip keičiasi žūčių rodikliai pagal tai, ar valstijose galioja vadinami pirminiai saugų diržų įstatymai, leidžiantys policijai sustabdyti automobilį vien dėl neužsegtų saugos diržų, ar antriniai saugos diržų įstatymai, kurie dėl neužsegtų saugos diržų leidžia bausti tik kartu su kitais pažeidimais.

Netgi šiaurės rytų valstijose, kur galioja pirminiai saugos diržų įstatymai, miestuose per autoavarijas žuvusių žmonių skaičius buvo mažesnis, o provincijos bendruomenėse – didžiausias.

Žvelgiant bendrai į valstijas, kuriose galioja pirminiai saugos diržų įstatymai, mažiausiai žūčių buvo užfiksuota šiaurės rytuose – 3,9 aukos kiekvienam 100 tūkst. gyventojų, o daugiausia – pietuose (10,9 aukos kiekvienam 100 tūkst. gyventojų).

Vienas šios studijos trūkumų yra tas, kad tyrėjai skaičiavo autoavarijų aukų rodiklius pagal tai, kur auka gyvena, o ne pagal tai, kur įvyko susidūrimas, pažymi autoriai. Tai galėjo neteisingai atspindėti aukų skaičiaus skirtumus kaimo vietovėse ir miestuose, nes vairuotojai, kurie važiuoja per skirtingus regionus, paprastai iš mažesnių miestelių vyksta į didesnius miestus, teigė autoriai.

Nepaisant to, retesnis saugos diržų naudojimas provincijos rajonuose akivaizdžiai prisideda prie didesnio žūčių skaičiaus, teigė daktaras Jacobas Sunshine`as iš Vašingtono universiteto Sietle, nedalyvavęs atliekant šį tyrimą.

„Kiti lemtingi veiksniai yra didesnis greitis, kuriuo važiuojama provincijoje, didesnis vienam žmogui tenkantis vairavimo išgėrus rodiklis ir didesni atstumai iki ligoninių, kurių prireikia patyrus sužalojimų per transporto priemonių avarijas“, – elektroniniu paštu rašė J. Sunshine`as.

Mažesni atlyginimai ir didesnis nedarbas kai kuriose kaimo vietovėse taip pat reiškia, kad žmonės vairuoja senesnius automobilius, turinčius mažiau apsaugos priemonių, kurios gali apsaugoti nuo žūties per avarijas, pridūrė J. Sunshine`as.

Tačiau studija taip pat demonstruoja, kad daug ką galėtų pakeisti griežtesni saugos diržų įstatymai ir atidesnė priežiūra, kad jų būtų laikomasi, teigė jis.

„Įrodyta, kad saugos diržai padeda išgelbėti žmogaus gyvybę, todėl turėtume šviesti vairuotojus ir keleivius apie jų naudą, – tvirtino J. Sunshine`as. – Svarbu yra ir įstatymai. Jų vykdymas turėtų būti prioritetas, ypač kaimo vietovėse“.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Nissan“ stabdo gamybą Japonijos rinkai

Japonijos automobilių gamintojas „Nissan“ pranešė stabdantis gamybą vietos rinkai. Antras...

„Daimler“ montuos autobusuose automatinio pėsčiųjų atpažinimo sistemas

„Daimler“ koncernas pranešė, jog pirmą kartą pasaulyje į turistinius autobusus pradės...

„Auto Bild“ paskelbė didžiojo žieminių padangų testo rezultatus (6)

Vokietijos „ Auto Bild “ žurnalo atliktuose bandymuose „Continental“ žieminių padangų...

LG Lenkijoje statys didžiausią Europoje baterijų gamyklą (14)

Pietų Korėjos bendrovė „ LG Chem“ planuoja pastatyti džiausią ličio jonų baterijų...

Elektrinis „Renault Zoe“ jau Lietuvoje (8)

„Renault“ atstovai Lietuvoje „Sostena“ savo salonuose siūlo išbandyti naująjį...

Top naujienos

Orai: jau sulauksime žiemiškų užuominų (6)

Margaspalviai lapai nuo medžių sparčiai krinta, o auksinis ruduo jau į pabaigą. Šiomis dienomis...

Šokiruojantys viduramžių gydymo metodai (63)

Viduramžių gydytojus Vakarų Europoje galima skirti į dvi labai aiškias kategorijas: kaimo...

Beprotiškai augančio Vilniaus rajono gyventojai šiurpsta nuo blogėjančio gyvenimo (405)

Vieno iš tankiausiai užstatytų Vilniaus miesto kvartalų – Perkūnkiemio – gyventojai mėgina...

Vargo Lietuva: vis labiau griūvantis Vaiko raidos centro stogas apnuogina sistemines bėdas (155)

Vis labiau griūvantis Vaiko raidos centro stogas apnuogina sistemines požiūrio į vaikų psichikos...

Baltų pažadintas Milano „AX Armani“ dramatiškai nusileido Eurolygos čempionams „Real“ palaužė CSKA ekipą  (5)

Eurolygos antrame ture Milano „AX Armani“ (0/2) namuose po dramatiškos kovos ir pratęsimo 86:92...

VRK neskirs dotacijos Liberalų sąjūdžiui (50)

Partijai padarius šiurkštų finansavimo įstatymo pažeidimą, dotacija neskiriama, sako...

Savo šansus išnaudojęs L. Lekavičius svariai prisidėjo prie „Panathinaikos“ pergalės Ambicinga „Maccabi“ ekipa palaužė svečius iš Vitorijos (6)

Eurolygos antrame ture pirmą pergalę iškovojo Graikijos čempionė Atėnų „Panathinaikos“...

Kodėl panika dėl belaidžio ryšio saugumo kilo tik dabar? (44)

Pastarosiomis dienomis kilo didelė panika dėl „Wi-Fi” ryšio saugumo – paaiškėjo, kad...

Kelionę aplink pasaulį pradėjęs Vilius: apie dviratininkų džiaugsmus ir vargus Europos keliuose (7)

21 metų keliautojas Vilius Grižas jau kurį mina dviratį tolyn nuo Lietuvos. Daugiau apie vaikino...

Niekam nereikalinga kalytė rado savo pašaukimą: tapo puikia pareigūne (4)

Floridos valstijos Mariono apygardos šerifo tarnyba neseniai įdarbino itin mielą keturkoję...