aA
Mažėjant gyventojų tankumui, itin didėja per automobilių avarijas žuvusių žmonių rodikliai – juos iš dalies skatina mažesnis saugos diržų naudojimas atokiausiose provincijos vietovėse, rodo viena JAV atlikta studija.
Saugos diržas (asociatyvi nuotr.)
Saugos diržas (asociatyvi nuotr.)
© Martyno Zarembos nuotr.

„Mes jau žinojome, kad kaimo vietovėse, palyginus su miestais, žūčių skaičius yra didesnis, o saugos diržų naudojimas – mažesnis“, – teigė pagrindinė studijos autorė Laurie Beck iš JAV Ligų kontrolės ir prevencijos centro (CDC) Atlantoje.

„Ši studija praplėtė šiuos rezultatus ir parodė, kad net kaimo vietovėse išryškėja skirtumai tarp automobilio keleivių žūčių skaičiaus ir saugos diržų naudojimo“, – elektroniniu paštu rašė L. Beck.

Žūtys per automobilių avarijas visose Jungtinėse Valstijose yra pagrindinė mirčių priežastis, savaitinėje Sergamumo ir mirtingumo ataskaitoje pažymi CDC tyrėjai. Nors susidūrimai dažniau įvyksta miesto keliuose, kaimo vietovėse žūsta daugiau žmonių.

Šiai studijai CDC mokslininkai analizavo duomenis, suskirstytus į šešias kategorijas pagal gyventojų tankumą: pradedant nuo didmiesčių, kuriuose gyvena bent 1 mln. žmonių, ir baigiant provincijomis, kurių bendruomenėse gyvena mažiau kaip 2500 žmonių.

Prie keleivinių automobilių priskirti lengvieji automobiliai, lengvieji sunkvežimiai, furgonai ir visureigiai. Autoįvykių aukomis buvo laikomi 18 metų ir vyresni žmonės. Jaunesni keleiviai nebuvo skaičiuojami.

Netgi itin urbanistiniuose JAV Šiaurės rytuose žūčių per autoavarijas rodikliai varijavo nuo 3,5 aukos kiekvienam 100 tūkst. gyventojų tankiausiai apgyvendintose apygardose iki 10,8 aukos kiekvienam 100 tūkst. žmonių mažiau kaip 20 tūkst. gyventojų turinčiose apygardose.

Šalies pietuose, kur didesnė dalis žmonių gyvena už didžiųjų miestų ribų, žūčių per autoavarijas rodikliai varijavo nuo 6,8 aukos kiekvienam 100 tūkst. gyventojų labiausiai urbanizuotuose rajonuose iki 29,2 aukos kiekvienam 100 tūkst. gyventojų mažiausiai urbanizuotose vietovėse, kurių bendruomenėse gyvena mažiau kaip 2500 žmonių.

Saugos diržų naudojimas labiausiai urbanizuotose apygardose varijavo nuo 89 proc. iki šiek tiek mažiau kaip 75 proc.

Tyrėjai taip pat žiūrėjo, kaip keičiasi žūčių rodikliai pagal tai, ar valstijose galioja vadinami pirminiai saugų diržų įstatymai, leidžiantys policijai sustabdyti automobilį vien dėl neužsegtų saugos diržų, ar antriniai saugos diržų įstatymai, kurie dėl neužsegtų saugos diržų leidžia bausti tik kartu su kitais pažeidimais.

Netgi šiaurės rytų valstijose, kur galioja pirminiai saugos diržų įstatymai, miestuose per autoavarijas žuvusių žmonių skaičius buvo mažesnis, o provincijos bendruomenėse – didžiausias.

Žvelgiant bendrai į valstijas, kuriose galioja pirminiai saugos diržų įstatymai, mažiausiai žūčių buvo užfiksuota šiaurės rytuose – 3,9 aukos kiekvienam 100 tūkst. gyventojų, o daugiausia – pietuose (10,9 aukos kiekvienam 100 tūkst. gyventojų).

Vienas šios studijos trūkumų yra tas, kad tyrėjai skaičiavo autoavarijų aukų rodiklius pagal tai, kur auka gyvena, o ne pagal tai, kur įvyko susidūrimas, pažymi autoriai. Tai galėjo neteisingai atspindėti aukų skaičiaus skirtumus kaimo vietovėse ir miestuose, nes vairuotojai, kurie važiuoja per skirtingus regionus, paprastai iš mažesnių miestelių vyksta į didesnius miestus, teigė autoriai.

Nepaisant to, retesnis saugos diržų naudojimas provincijos rajonuose akivaizdžiai prisideda prie didesnio žūčių skaičiaus, teigė daktaras Jacobas Sunshine`as iš Vašingtono universiteto Sietle, nedalyvavęs atliekant šį tyrimą.

„Kiti lemtingi veiksniai yra didesnis greitis, kuriuo važiuojama provincijoje, didesnis vienam žmogui tenkantis vairavimo išgėrus rodiklis ir didesni atstumai iki ligoninių, kurių prireikia patyrus sužalojimų per transporto priemonių avarijas“, – elektroniniu paštu rašė J. Sunshine`as.

Mažesni atlyginimai ir didesnis nedarbas kai kuriose kaimo vietovėse taip pat reiškia, kad žmonės vairuoja senesnius automobilius, turinčius mažiau apsaugos priemonių, kurios gali apsaugoti nuo žūties per avarijas, pridūrė J. Sunshine`as.

Tačiau studija taip pat demonstruoja, kad daug ką galėtų pakeisti griežtesni saugos diržų įstatymai ir atidesnė priežiūra, kad jų būtų laikomasi, teigė jis.

„Įrodyta, kad saugos diržai padeda išgelbėti žmogaus gyvybę, todėl turėtume šviesti vairuotojus ir keleivius apie jų naudą, – tvirtino J. Sunshine`as. – Svarbu yra ir įstatymai. Jų vykdymas turėtų būti prioritetas, ypač kaimo vietovėse“.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Naujasis „Defender 110“ atsidūrė pačiame įvykių sūkuryje – kino filme apie Džeimsą Bondą

Naujojo „ Land Rover Defender “ reklaminiame vaizdo įraše geriausios šio automobilio savybės...

Kas lemia, kad maži miesto automobiliai prabanga prilygsta dideliems sedanams? (4)

Prieš keliolika metų vadinamajam miesto hečbekų B segmentui priklausę automobiliai nuo savo...

Įpročiai nesikeičia: lietuviai sausį prisipirko naudotų „Volkswagen“, „Audi“ ir BMW (4)

Nors 2019 m. gruodį daugiau lietuvių dėmesio sulaukė nauji modeliai, 2020-ųjų sausį šalies...

BMW visureigiuose X5 ir X6 įdiegs dalinę hibridinę technologiją (2)

700 Nm maksimalus sukimo momentas ir itin efektyvi dalinė hibridinė technologija (angl. mild hybrid...

Kaune „Škoda“ atidarė kėbulų remonto cechą – per mėnesį suremontuos 120 automobilių (3)

Vasario pradžioje Kauno „ Škoda “ autocentre duris atvėrė antrasis šalyje autorizuotas...

Top naujienos

Lietuvoje orai bus vis keistesni: rekordų šią savaitę gali būti dar ne vienas (3)

Lietuvoje pagal orus nei žiema, nei pavasaris, ir nors šiltų dienų vis pasirodo, sinoptikai...

Stumbrės žūtimi pasibaigusioje medžioklėje – įspūdingas dalyvių sąrašas: Seimo, „Grigeo“, „Biovelos“ veidai (339)

Teisėsaugos dėmesio sulaukusioje stumbrės žūtimi pasibaigusioje medžioklėje Panevėžio rajone...

Gyvai / Delfi diena. Ar įmanomas iššūkis „išgyvenk be grynųjų ir būk lojalus tik vienam bankui“ vyksta apklausa (12)

Atsinaujinantis SEB bankas pranešė, kad jo klientai visą savaitgalį negalės naudoti jų...

Lauras Bielinis. Politikoje mes ypač mėgstame nekęsti vienas kito (13)

Įtampa, kuri susidarė tarp Prezidentūros ir Vyriausybės išties nėra politiškai sveika. Na,...

Sergančiųjų gripu Lietuvoje daugėja: užfiksuotas dar vienas mirties atvejis (13)

Nacionalinis visuomenės sveikatos centras prie Sveikatos apsaugos ministerijos (NVSC) informuoja,...

Putinas imsis rimtos problemos: liko vos 18 mėnesių (24)

Jei Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas planuoja išsilaikyti valdžioje ir po 2024 m., jis turi...

Stovyklos išvakarėse – pasikeitimai Lietuvos rinktinės sudėtyje (8)

Likus dienai iki Lietuvos vyrų krepšinio rinktinės stovyklos pradžios, įvyko korekcijos komandos...

Klaipėdoje gyventojai savaitgalį susidūrė su papildomu alkoholio draudimu (77)

Jau ir taip nemažai ribojimų dėl alkoholio prekybos pateikusi valstybė pripratino žmones vakarais...

VMI primena: daliai gyventojų ir įmonių – paskutinė diena deklaruoti mokesčius už NT

Valstybinė mokesčių inspekcija ( VMI ) primena, kad gyventojai ir įmonės, 2019 metais turėję...

Paaiškėjo, kur bus galima atsisveikinti su mirusiu Kęstučiu Navaku (3)

Sekmadienio vakarą Lietuvą apskriejo liūdna žinia – po sunkios ligos mirė poetas, prozininkas,...

|Maža didelių žinių kaina