Tarptautinė ECOVIS grupė, vienijanti daugiau kaip 5000 patyrusių teisininkų, mokesčių ir verslo konsultantų 65 pasaulio šalyse, atliko tyrimą apie tai, kokias finansines paskatas įsigyjat elektromobilius ir hibridinius automobilius taiko skirtingos pasaulio šalys. Kaip teigiama pranešime žiniasklaidai, iki 21 tūkst. 450 Eur ­– tiek valstybė kartu su savivaldybėmis skiria gyventojams, įsigijusiems elektromobilius ir atsisakiusiems tradiciniu kuru varomų automobilių Pietų Korėjoje.
Elektromobiliai "Nissan Leaf"
© Kompanijos nuotr.

Tuo metu Lietuva patenka tarp 20 proc. šalių faktiškai netaikančių jokių lengvatų įsigyjantiesiems naujos kartos transporto priemones. Vis dėlto ekspertai situacijos nedramatizuoja.

Lyderė – Pietų Korėja

Po dyzelgeito skandalo elektromobiliai laikomi išsigelbėjimu. Pasaulio gatvėmis važinėja maždaug 1,3 milijono elektrinių transporto priemonių, tačiau kol kas joms ne taip lengvai sekasi stumtis į priekį. Dėl to (su labai retomis išimtimis) įvairiose šalyse vienokio ar kitokio tipo subsidijos ar mokestinės lengvatos įsigyjantiems tiek elektromobilius, tiek hibridinius automobilius taikomos tiek fizinių asmenų, tiek įmonių įsigyjamoms šio tipo transporto priemonėms.

Tik Bulgarija ir Kinija kompensacijas ir mokestines lengvatas už elektrines transporto priemones taiko tik jas įsigijusiems fiziniams asmenims. Įdomu tai, kad, pavyzdžiui, Kinijoje ši subsidija atitenka tiesiogiai gamintojui, todėl čia elektromobilių pardavimo kaina yra patrauklesnė vartotojams. Ir panašu, kad tai pasiteisina – naujų elektromobilių rinka Kinijoje išaugo nuo 1 proc. 2015 m. iki 1,7 proc. 2016 m.

„Akivaizdu, kad ekologijos aspektas daugeliui valstybių tampa vis svarbesnis, o siekdamos paskatinti naujos kartos transporto priemonių plėtrą ir elektromobilių kainoms vis dar esant pakankamai aukštoms, valstybės nori suteikti proveržį šiai rinkai. Nors Lietuvoje elektrinės transporto priemonės tampa vis populiaresnės, tačiau mūsų valstybė linkusi eiti kitu keliu – investuoti į reikiamą elektromobiliams infrastruktūrą, o ne teikti mokestines lengvatas ar subsidijas“, – teigia „ECOVIS ProventusLaw“ partneris Lietuvoje advokatas Kęstutis Kvainauskas.

Apklausos metu išryškėjo tendencija, kad paprastai valstybės už įsigyjamus elektromobilius taiko didesnes kompensacijas negu už hibridinius automobilius. Kaip jau minėta, gyventojai labiausiai skatinami įsigyti elektromobilius Pietų Korėjoje. O štai, pavyzdžiui, Prancūzijoje elektromobilių pirkėjams valstybė grąžina/sumoka 10 tūkst. Eur, tuo metu kai įsigyjant hibridinius automobilius – tik 3 tūkst. 500 Eur.

Slovakijoje pirkėjams iki 2017 m. pabaigos kompensuojami 5 tūkst. Eur už elektromobilį ir 3 tūkst. Eur už hibridinį automobilį. Vokietijoje, Austrijoje ir Ispanijoje kompensacija yra susijusi su elektromobilio ar hibridinio automobilio kaina: kuo ji didesnė, tuo didesnė valstybės parama.

O gal remti finansiškai neverta?

Tuo metu VGTU Transporto inžinerijos fakulteto Automobilių transporto katedros prof. Saugirdas Pukalskas kelia klausimą, ar elektromobilių įsigijimą apskritai reikėtų finansiškai remti ir ar ne per brangu tai Lietuvai. Anot jo, lokali tarša eksploatuojant elektromobilius yra mažesnė ir jų energijos sąnaudos net kelis kartus mažesnės nei įprastinių automobilių, tačiau yra pamirštamas kitas faktas.

„Lietuva didžiąją dalį elektros energijos importuoja (apie trečdalį iš Rusijos ir Baltarusijos), kaip ir naftą, o taip pat elektromobilių savininkai nemoka kelių mokesčių, akcizo, kurie sudaro ženklią degalų kainą, akumuliatorių baterijas kraunasi nemokamai. Tačiau nemokamo nieko nėra – kiti kelių naudotojai ir elektros energijos vartotojai visa tai padengia. Tad kodėl vieni turi remti kitus?“, – klausia prof. S. Pukalskas.

Jis atkreipia dėmesį, kad pasaulyje jau yra neigiamos elektromobilių plėtros patirties. „Norvegijoje buvo didžiulės dotacijos, įsigyjantiems elektromobilius, visi jų tiek prisipirko, kad susidaro spūstys autobusų juostose, o parkavimo aikštelės tiesiog sausakimšos nuo elektromobilių“, – tikina automobilių ekspertas.

Anot jo, nepelnytai paraštėje lieka hibridiniai automobiliai, kurie ne tik, kaip ir elektromobiliai, taupo energiją. „Elektromobiliams eksploatuoti reikia sukurti infrastruktūrą – įrengti įkrovimo stotelių tinklą. Viena – tai nepigu, o antra – kiek jų beįrengsi, jų visuomet trūks, nes didėjantis elektromobilių kiekis didins ir jų poreikį, kadangi viena įkrovimo stotelė per parą gali aptarnauti tik kelis elektromobilius (ko nepasakyti apie įprastas degalines)“, – pasakoja S. Pukalskas, pridurdamas, kad hibridiniai automobiliai taip pat žymiai prisideda prie aplinkos taršos mažinimo, infrastruktūra jiems tinka ta pati, kaip ir įprastais degalais varomiems automobiliams, o kaina – iš esmės panaši kaip elektromobilių.

Neatsitiktinai kai kuriose kitose šalyse taikomi kitokie finansiniai paskatinimai įsigyjantiems elektromobilius. Štai Turkijoje elektromobiliams taikomas mažesnis automobilio turėtojo mokestis, kuris yra nuo 4 iki 15 kartų mažesnis negu turintiems automobilius su vidaus degimo varikliais. Kinijoje elektromobilių ir hibridinių automobilių turėtojai apskritai nemoka jokių transporto priemonių turėtojo mokesčių.

Beveik pusėje iš apklaustų šalių taikomos transporto priemonės turėtojo mokesčio lengvata, jeigu važinėjama elektromobiliu. Verta paminėti, kad Kolumbija, Rusija ir Vengrija netaiko muito mokesčio importuojant šiuos automobilius. Honkonge įmonės per vienerius metus gali įtraukti į sąnaudas 100 proc. elektromobilio įsigijimo kainos, taip mažindamos savo pelno mokestį.

Visiškai jokių paskatinimo priemonių už elektromobilių įsigijimą netaiko Australija, Peru, Lenkija, Serbija, Čekija, Tunisas, Vietnamas bei Lietuva. Tiesa mūsų šalyse elektromobiliai gali pigiau parkuotis, važiuoti maršrutiniam transportui skirtomis eismo juostomis, o kol kas jų įkrovimas stotelėse taip pat yra nemokamas.

Ir vis dėlto elektromobilių karštinei esant ant bangos, neverta pamiršti ir kito fakto. „Kas bus tuomet, jei sukūrus reikalingą elektromobiliams infrastruktūrą atsiras dar pažangesnės technologijos – pavyzdžiui, vandeniliu varomi automobiliai“, – svarsto K. Kvainauskas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Aston Martin“ atgaivins legendinį J. Bondo automobilį

Skrieti gatvėmis kaip Jamesas Bondas : šią svajonę jau netrukus galės įgyvendinti pinigingi...

Sugalvojo, kaip elektromobilius įkrauti greičiau – siūlo vėl pildyti „degalų bakus“ (6)

Ar žinojote, kad vienas iš trukdžių elektromobilių įsigalėjimui yra kultūrinė inercija?...

Bando naują 3 serijos BMW: automobilyje yra vienas „benzingalviams“ svarbus pokytis (17)

Pakeliui į serijinę gamybą automobiliai atlieka daugybę testų – bandoma jų dinamika,...

Didžiausias automobilių gamintojų galvos skausmas, arba kodėl nauji modeliai bandomi Laplandijoje (3)

„Test World“ Suomijoje yra vienintelė vieta pasaulyje, kurioje automobilių gamintojai...

Vežėjai siūlo Palangos poilsiautojams nakvynę vilkiko kabinoje (23)

Lietuvos vežėjų asociacija surengė akciją – atostogaujantys Palangoje gali pasirinkti nakvynę...

Top naujienos

Slaptą planą pervilioti lenkus kūrė visai ne valstiečiai: pasikeitė tik viena esminė detalė (110)

Vilniaus kraštu Lietuvos politikai susidomėjo visai neseniai. Ilgą laiką niekam, išskyrus šiame...

Dėl lopinėlio žemės buvo paverstas žemgrobiu: 7 metus tampė po teismus (148)

Vilnietis Tomas Nenartavičius, pasakodamas savo istoriją, vis dar negali atsistebėti: 7-erius metus...

Viskas pasikeitė per naktį: oro uoste – „turistai“ su automatais, gatvėse pasirodė tankai (444)

„Sugedus lėktuvui“ nusileidę „turistai“ ir „ Aeroflot darbuotojai“ atstato automatų...

Vėl atversta „MG Baltic“ byla: užsiminta apie neteisėtai suvaržytą Masiulio laisvę papildyta 9.33 (83)

Po daugiau nei dviejų mėnesių pertraukos Vilniaus apygardos teisme vėl nagrinėjama politinės...

Į avariją Vilniaus pakraštyje pateko NATO kariai (11)

Antradienio rytą, apie 8 val., Vilniaus pakraštyje, Molėtų pl. ir Skersinės g. sankryžoje,...

Du pamėgti Adomaičio ginklai: išbandė rinktinėje, pasitelks ir klube (3)

Eimantas Bendžius ir Evaldas Kairys gimė pajūryje, bet krepšinio lopšiu jiems buvo sostinė....

„DELFI Šiandien“ – naujiena mobiliojo DELFI vartotojams (2)

Pagrindinis naujienų portalas DELFI atnaujino savo mobiliąją svetainę ir vartotojams siūlys ne...

Grupės „Mango“ lyderė Rima Petrauskytė-Paulauskienė laukiasi kūdikio: tai vėl naujas stebuklas (7)

„Prie to jausmo neįmanoma priprasti. Tai vėl naujas stebuklas“, – žurnalui „Stilius“...

Rusijoje pabranginta degtinė

Minimali degtinės (nepriklausomai nuo stiprumo) rinkos kaina Rusijoje rugpjūčio 20 dieną...

Nenoras valgyti – santykio su tėvais atspindys (1)

Turime problemą: mūsų penkerių metų dukrelė dažnai stokoja apetito, tiesiog atsisako valgyti....