Štai, jau trečią savaitę automobilininkų pasaulis įdėmiai seka įvykius, susijusius su vieno didžiausių pasaulio gamintojų „Volkswagen“ koncerno verslo etikos problemomis, kuomet JAV Aplinkos apsaugos Agentūra pastarajam pateikė kaltinimus sukčiavimu, specialia įranga koreguojant kai kurių modelių išmetamųjų dujų teršalų parametrus atitikties testų metu.
© Gamintojo

Kadangi Lietuva jau senokai gyvena globalių reiškinių aplinkoje, į pasaulinę „VW‘ganų medžioklę“ ryžtingai įsitraukė ir mūsų atitinkamų valdžios įstaigų valstybininkai, ne be nurodymų iš Briuselio pagalbos ėmęsi vertinti ir skaičiuoti, kiek gi to konkretaus nuostolio patyrė Lietuvos oras, vanduo, miškai ir, žinoma, visi mes, laisva valia šios Marijos žemės gyventojai. Ta proga norėtųsi pasvarstyti ne apie tai, kokią realią žalą visi mes iš tikrųjų patyrėme (mano asmenine nuomone, dėl savo masto bendrame Lietuvos taršos kontekste greičiausiai tokia žala apsiribotų moralinio pobūdžio nuoskaudomis dėl tam tikro pasitikėjimo praradimo), bet apie kitą svarbų aspektą, susijusį su jau visiems gerai suvoktos problemos pasekmių šalinimu.

Kaip žinia, problemos mastą pripažinęs koncernas labai rimtai ėmėsi jos sprendimo. Pasikeitusi VW vadovybė atvirai bendradarbiauja su visomis susijusiomis valstybinėmis ir nevyriausybinėmis institucijomis visame pasaulyje, skaičiuoja probleminius automobilius, ieško techninių būdų, priimtiniausių jiems sutvarkyti, skiria tam reikalingas lėšas ir dėmesį. Nors dar nėra iki galo žinomos techninės interferencijos apimtys, bet jau dabar aišku, kad „laimingiesiems“ tokių probleminių VW, „Audi“, „Škoda“ ir „Seat“ (galbūt net tuo neapsiribojant) automobilių savininkams teks kažkuriuo metu apsilankyti autorizuotuose gamintojų serviso centruose ir sulaukti, kol jų transporto priemonės bus tinkamai sutvarkytos.

Štai čia ir aptinkame, kaip tautosakoje sakoma, pakastą šunį. Tam, kad gamintojas pašalintų kilusią techninę problemą (net nebūtinai mano minėtą – praktiškai kiekvienas tokio techniškai sudėtingo įrenginio, kaip automobilis, gamintojas retsykiais turi analogišką poreikį), jis kažkokiu būdu turi pasikviesti automobilio valdytoją į specialiai tam tikslui skirtą serviso zoną, kad tą problemą pašalintų. Tuo tikslu yra vykdomos taip vadinamos gamintojų atšaukimo programos (recall campaigns), kurių metu ir išsprendžiamos einamosios techninės bėdos.

Globaliu mastu analogiškos procedūros vykdomos sklandžiai ir greičiausiai pastebimos tik žiniasklaidos pranešimų suvestinėse, deja, Lietuvoje mes susiduriame su rimtesniais iššūkiais – sisteminėmis kliūtimis.

Kurdami savo valstybės teisinę sistemą, nuolatos bandome išrasti dviratį, dairomės geriausių pavyzdžių, taikome juos savo aplinkai, taip ne kartą pergudraudami save bei visus likusius piliečius. Ko gero, panaši situacija susiklosčiusi su asmens duomenų apsaugą reglamentuojančiais teisės aktais, o gal net labiau – su juos savaip traktuojančia prižiūrinčia institucija – Valstybės duomenų apsaugos inspekcija.

Atlikdama savo pagrindinę misiją – ginti žmogaus privataus gyvenimo neliečiamumo teisę tvarkant asmens duomenis, pastaroji tarnyba taip tvirtai šią teisę gina, kad tarpais pamiršta apie kitas asmenų teises, o tuo pačiu ir pareigas prieš visuomenę. Ar ne kurioziškai atrodo asmens duomenų teikimo apribojimas trečiosioms šalims, šiuo atveju, automobilių gamintojams atstovaujantiems asmenims, kurį priversta taikyti valstybės registro tvarkytojo funkcijas atliekanti VĮ „Regitra“, ir dėl kurio susisiekimas su galimai techniškai netvarkingų transporto priemonių valdytojais–fiziniais asmenimis, tampa praktiškai neįgyvendinamu?

Gal ir ne didžiausia bėda, kai atšaukiamas automobilis dėl mano jau aukščiau paminėtos padidintos taršos problemos, tačiau kaip vertintina tokia susisiekimo su vartotoju kliūtis, kai atšaukimas susijęs su gamybiniais trūkumais, liečiančiais vairo, stabdžių ar saugos pagalvių problemas? Kiek vertos tarnybos pastangos apsaugoti fizinio asmens duomenis, šiuo atveju – gyvenamosios vietos adresą nuo tų, kurie gali laiku užkirsti kelią rizikai dėl sveikatos ar gyvybės?

Nesinorėtų komentaro pabaigoje beviltiškai skėstelėti rankomis: ai, čia gi Lietuva, čia niekas nesikeičia. Esu optimistas ir tikiu, kad bent retkarčiais pavyksta net apsamanojusias problemas išspręsti, tiesiog padėjus pažvelgti į jas kitu rakursu. Svarbiausia, kad sveikos nuovokos neužgožtų asmeninės valdininkų ambicijos, o geros praktikos pavyzdžius valdžios institucijos taikytų ne tik misijų ar strateginių planų kūrimuose, bet ir savo kasdieninėje veikloje.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Volkswagen“ vadovas: mes iš naujo išrandame automobilį (10)

Vokietijos automobilių gamintojas „ Volkswagen “ (VW) penktadienį teigė per artimiausius...

Būsimas „BMW X8“ konkuruos su prabangiausiais modeliais (43)

2020 metais ketinamas išleisti „ BMW X8“ miesto visureigis, kaip spėjama, bus brangiausias...

Po patikros skandalo „Nissan“ vadovas žada grąžinti dalį savo atlyginimo (1)

Japonijos automobilių rinkos milžinės „Nissan“ generalinis direktorius Hiroto Saikawa...

„Porsche Panamera Turbo Sport Turismo“ pelnė garbingą apdovanojimą (6)

42-uosiuose „Golden Steering Wheel“ rinkimuose „ Porsche Panamera Turbo Sport Turismo“ buvo...

„Tesla“ vadovas pristatymo metu pribloškė gerbėjus (211)

Ketvirtadienį (lapkričio 16 d.) vakare (penktadienį ryte Lietuvos laiku) elektromobilių gamybos...

Top naujienos

Naujojo prezidento beieškant: ryškėja paprastų žmonių ir elito pasirinkimas (267)

Lietuvos gyventojai prezidento poste šiuo metu norėtų matyti tris vyrus – premjerą Saulių...

Mokesčių inspekcija pradėjo kapstyti praeitį – dėl NT perkratys tūkstančius (25)

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) išsiuntė tūkstančius priminimų pateikti nekilnojamojo...

Advokatų tarybos pirmininkas: šiame kontekste auka gali būti ir Š. Bartas (25)

Prieš Šarūno Barto apkaltinimą seksualiniu priekabiavimu nublanko visi kiti triukšmeliai Seime ir...

Gydytojas žino, ką pakeisti, kad laimingesni būtų tiek medikai, tiek pacientai (102)

Mano Idėja Lietuvai – padaryti taip, kad pacientai , kuriems iš tikrųjų reikia...

Reketininkams pasipriešinęs kaunietis papasakojo, kaip sulaukė keršto ir bėgo iš Lietuvos namuose vyras turėjo pinigų kambarį (179)

Kai dauguma išvykusių iš Lietuvos pradeda pasakoti savo istorijas, dažniausiai sako, kad...

Kino kūrėjas seną autobusiuką pavertė mobiliais namais

Dauguma žmonių net neatsisuktų į aptriušusį baltą krovininį autobusiuką, tačiau kino...

Orai: į šalį užsuks žiema (5)

Pirmomis savaitės dienomis rudeniškus orus keis žiemiški: sparčiai atšals, o lietų keis...

Romanu su Clintonu išgarsėjusi Monica Lewinsky virto aršia kovotoja prieš patyčias: pamatykite, kaip ji atrodo dabar (8)

Monica Lewinsky visame pasaulyje išgarsėjo būdama 22-jų, kuomet, būdama Baltųjų rūmų...

Pasidaryk pats: priemonė, išvalanti aprūdijusią vonią

Pas gerus šeimininkus vonia visada spindi baltumu, tačiau kartais dėl tam tikrų sąlygų ji...

Efektyvus Sabonio žaidimas padėjo „Pacers“ sutriuškinti „Heat“ (1)

Trečiąją pergalę iš eilės NBA pirmenybėse iškovojo Indianos „Pacers“ (9-8)...