Greitai, patogiai ir nepastebimai

Technologinį automobilių progresą galima palyginti su išmaniaisiais telefonais – jie turi vaizdo kameras, leidžiančias filmuoti ir fotografuoti, bet jų funkcionalumą galima padidinti įdiegus papildomų programų, leidžiančių redaguoti nuotraukas ir vaizdo įrašus arba kamerą naudoti kaip nivelyrą ar atstumo matuoklį.

Automobiliuose montuojamos kameros veikia kartu su autonominėmis stabdymo arba pastovaus greičio palaikymo sistemomis, tačiau gamintojai programiniu būdu joms suteikia ir papildomų funkcijų – kamera gali veikti kaip vaizdo registratorius ar potencialius įsilaužėlius fiksuojanti saugumo sistema.

Tokios funkcijos ir sistemos dažniausiai pirmiausia atsiranda brangiuose automobiliuose, pavyzdžiui, elektromobiliuose „Tesla“, prabangiuose S klasės „Mercedes-Benz“ ar „Audi A8“ limuzinuose. Tačiau viskas pašėlusiu greičiu evoliucionuoja, tad šios sistemos jau diegiamos ir gerokai plačiau.

Vis dėlto svarbu net tik technologijų gausa, bet ir tai, kaip jos pateikiamos vartotojams. Šiuo metu sparčiai populiarėja galimybė programinės įrangos naujinius ar papildinius įdiegti nuotoliniu būdu. Pakanka, kad automobilis būtų prijungtas prie interneto. Pavyzdžiui, naujasis elektra varomas „Hyundai Ioniq 6“ tokią funkciją turės jau standartinėje įrangoje.

„Vartotojai turi suvokti, kad automobiliai įgauna daug naujų galimybių, todėl atnaujinimai yra būtini. Neturi kilti klausimų „o kam to reikia?“. Vartotojui labai patogu programinę įrangą atnaujinti nuotoliniu būdu, nes, kitaip nei anksčiau, nereikia keliauti į įgaliotąjį servisą, kad būtų prijungta speciali įranga“, – pažymi automobilių apžvalgininkas ir konkurso „Lietuvos metų automobilis“ komisijos narys Justas Lengvinas.

Tačiau kaip vyksta pats programinės įrangos atnaujinimas nuotoliniu būdu? Ar vartotojui reikia imtis papildomų priemonių, galbūt reikia turėti specifinių žinių?

„Galima išskirti dvi kategorijas – informacinius ir kritinius atnaujinimus. Informaciniai dažniausiai aprėpia žemėlapius ir įvairias automobilyje įdiegtas programėles. Jie yra vieni paprasčiausių ir dažniausių. Kritinių sistemų atnaujinimai apima įvairių sistemų saugumo, vairuotojo asistavimo, automobilio valdymo naujoves. Jie yra sudėtingesni, atliekami rečiau, jiems keliami daug aukštesni saugumo reikalavimai.

Visi gamintojo parduoti automobiliai matomi jų registre, iš kurio rankiniu arba automatiniu būdu galima užsakyti atnaujinimus konkretiems automobiliams arba jų grupei. Atnaujinimas gali vykti automatiškai arba su vairuotojo sutikimu, bet dažniausiai automobilio savininkui daugiau nieko daryti nereikia.

Išimtis gali būti atliekant kritinių sistemų naujinimus. Pavyzdžiu, jei tai susiję su stabdžių sistemomis, proceso metu automobilis turi stovėti ir panašiai“, – paaiškina informacinių technologijų žinovas, „NordPass“ verslo ir plėtros vadovas Karolis Arbačiauskas.

Jis priduria, kad nuotolinis programinės įrangos atnaujinimas yra svarbus ne tik dėl patogumo vartotojui, bet ir kibernetinio saugumo atžvilgiu.

„Automobilio prijungimas prie interneto padidina riziką, kad į jį bus bandoma įsilaužti, bet įsilaužėliai turi matyti prasmę tai daryti. Tarkime, laužtis į automobilius su vidaus degimo varikliais nebuvo daug prasmės, nes po sėkmingos atakos įsilaužėlis ne visuomet rasdavo būdą, kaip monetizuoti savo ataką.

Tačiau tai keičiasi su elektromobiliais, o ypač – su autonominiais automobiliais. Elektromobiliai tampa prie interneto prijungtais kompiuteriais ant ratų. Mes ten laikome vis daugiau įsilaužėliams patrauklių duomenų, kurie gali būti parduodami „tamsiajame internete“. Elektromobiliuose didžiuma sistemų yra valdomos elektriniais signalais. Tai reiškia, kad, sėkmingai įsilaužus, galima perimti visą automobilio kontrolę, o tai gali kelti pavojų mašinoje esantiems žmonėms ar kitiems eismo dalyviams.

Todėl labai svarbu visuomet atlikti programinės įrangos naujinimus, nes jie dažnai yra skirti naujai atrastoms saugumo spragoms užlopyti“, – paaiškina K. Arbačiauskas.

Papildomos funkcijos tada, kai jų reikia

Nuotoliniai programinės įrangos naujiniai gali būti naudojami naujoms automobilio funkcijoms įdiegti arba aktyvuoti. Pavyzdžiui, neseniai daug karštų diskusijų sukėlė BMW gamintojų siūlymas naujausių modelių vairuotojams įsigyti mėnesinius šildomų sėdynių funkcijos abonementus.

Kritikai žėrė priekaištus, nes techniškai įdiegta funkcija įjungiama tik už papildomą mokestį, o jos naudojimo laikas ribotas. Panaši strategija taikoma ir naujajame „Hyundai Ioniq 6“. Bet ar tai tikrai yra kritikuotina idėja?

Hyundai/Shutterstock nuotr.

„Dalis gamintojų, kaip antai BMW ar „Tesla“, testuoja komercinius nuotoliniu būdu įjungiamų paslaugų modelius – parduodamas bazinio funkcionalumo automobilis, tačiau vėliau nuotoliniu būdu už papildomą mokestį galima užsisakyti tam tikrų komfortą arba manevringumą gerinančių priedų.

Tai leidžia gamintojams daug greičiau išleisti į rinką naujus modelius, nes jie gali parduoti bazinės komplektacijos automobilius, o eksploatavimo laikotarpiu išleidžia naujų komforto ar saugumo funkcijų ir jas įdiegia nuotoliniu būdu“, – pastebi K. Arbačiauskas.

Hyundai/Shutterstock nuotr.

Teigiamų tokių papildomos įrangos aktyvavimo perspektyvų įžvelgia ir J. Lengvinas.

„Panašiai buvo ir anksčiau. Žinau atvejų, kai, norint aktyvuoti transporto priemonės įrangą, tereikėjo įdėti mygtuką. Šiuo atveju keičiasi tik forma, nes funkcija aktyvuojama nuotoliniu būdu. Bet ar tai blogai vartotojui? Reikėtų paskaičiuoti, pavyzdžiui, kiek sėdynių šildymo funkcija kainuoja ją įdiegus gamykloje ir kiek ji atsieina užsakant tik tuomet kai jos reikia, pavyzdžiui, žiemą. Juk taip gali būti pigiau.

Hyundai/Shutterstock nuotr.

Taip pat galima pažvelgti ir į ateities perspektyvą. Jei naujas automobilis bus perkamas tame geografiniame taške, kur sėdynių šildyti nereikia, o antrinėje rinkoje pateks į regioną, kuriame tokia funkcija aktuali, naujasis pirkėjas ją galės aktyvuoti be jokių techninių intervencijų“, – svarsto automobilių apžvalgininkas.

Akivaizdu, kad technologinis progresas neišvengiamas, todėl ateityje nuotolinis automobilių programinės įrangos naujinimas ar naujų funkcijų įdiegimas bei aktyvavimas taps rutina. Tai bus aktualu ne tik prabangių bei brangių, bet ir ekonominės klasės modelių vairuotojams. Štai „Hyundai“ palaipsniui tokį funkcionalumą diegs platesniame automobilių asortimente – jis jau taip pat siūlomas ir „Ioniq 5“ elektromobilyje.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją