aA
Kai didžioji dalis plastiko neperdirbama ir vis daugiau šalių vyriausybių bei gyventojų stengiasi pažaboti plastiko vartojimą, automobilių gamintojas „Ford“ perdirbtus plastikinius butelius naudoja transporto priemonių dalių gamybai. Tiesa, Lietuvoje situacija kur kas graudesnė, skelbiama pranešime žiniasklaidai.
© Vilniaus aps. VPK nuotr.

„Ford“ kasmet perdirba 1,2 mlrd. plastikinių butelių transporto priemonių dalims – tai vidutiniškai apie 250 perdirbtų butelių vienai transporto priemonei. Perdirbtų butelių plastikas naudojamas visų automobilių ir visureigių dugno apsaugai bei atsarginių ratų įdėklų F serijos pikapų gamybai.

Automobilių gamintojo, ieškančio kuo patvaresnių ir našesnių medžiagų transporto priemonių dalių gamybai, teigimu, toks perdirbto plastiko naudojimas padeda sumažinti plastiko, patenkančio į aplinką, pavyzdžiui, į jūras ir vandenynus, kiekį.

Dėl mažo svorio perdirbtas plastikas idealiai tinka apatinių kėbulo ir variklio skydų, priekinių bei galinių ratų arkinių skydų (purvasargių) gamybai – tai leidžia pagerinti transporto priemonės aerodinamiką ar net sukurti žymiai tylesnę aplinką automobilio vairavimo metu, rašo plasticfree-world.com.

„Ford“ pavyzdys parodo atsakingą gamintojo požiūrį į pasekmes aplinkai, juolab kad plastiko dalių automobilių gamyboje vis daugėja. Tokio pat požiūrio norėtųsi ir iš visų transporto priemonių naudotojų bei visų automobilių gamintojų ir importuotojų. Deja, nors pastariesiems yra pareiga organizuoti ir finansuoti automobilių ardymo metu susidarančių neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų tinkamą sutvarkymą, ne visi tą daro“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovė Veronika Masalienė.

Tenka mokėti gyventojams

Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių ardymo metu susidaro vertės rinkoje neturinčios alyvos, plastiko, gumos, stiklo, salono apdailos, sėdynių ar kilimėlių atliekos. Tai – viena iš priežasčių, kodėl naudotu automobilių tepalu šildomos patalpos, o transporto priemonių padangos ar plastiko atliekos, senos sėdynės atsiduria pakelėse, pamiškėse ir pan. Pareiga pasirūpinti bešeimininkėmis atliekomis tenka savivaldybėms, todėl už šių atliekų sutvarkymą sumoka gyventojai.

Kitos transporto priemonės atliekos, kaip oro ir kuro filtrai, akumuliatoriai, amortizatoriai, kėbulai, sparnai turi teigiamą rinkos vertę, todėl jos itin retai tampa bešeimininkėmis atliekomis.

„Europos Sąjungos (ES) direktyva, kurios privalo laikytis ir Lietuva, numato, kad 95 proc. lengvųjų automobilių ir mikroautobusų ardymo metu susidarančių atliekų turi nukeliauti į pakartotinį naudojimą bei naudojimą, įskaitant perdirbimą, ir tik 5 proc. šių atliekų gali būti teisėtai pašalinama. Kadangi ne visi automobilių gamintojai ir importuotojai vykdo jiems numatytas pareigas, Lietuvai kol kas sunkiai sekasi tą pasiekti ir dėl netinkamo senų transporto priemonių sutvarkymo valstybė patiria ekonominę žalą“, – teigia Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos vadovas Vladimiras Jankoit.

Teisėtai – kas penktas

Aplinkos apsaugos instituto (AAI) 2018 metais atlikto transporto priemonių rinkos ir jų atliekų tvarkymo sistemos tyrimo duomenimis, 2017-aisiais Lietuvoje galimai buvo apdorota (sutvarkyta) apie 130 tūkst. netinkamų naudojimui lengvųjų automobilių ir mikroautobusų, tačiau iš jų tik 24 tūkst. (18 proc.) buvo išardyta teisėtai. Senų nenaudojamų automobilių ardymą gali vykdyti tik reikalingus leidimus ir licencijas šiai veiklai turintys asmenys.

Anot instituto, šešėlyje veikiantys ardytojai per metus galėjo gauti apie 23 mln. eurų pajamų už priduotas teigiamą rinkos vertę turinčias atliekas ir pakartotiniam naudojimui parduotas tinkamas dalis. Taip pat galėjo būti neapskaityta apie 10 mln. eurų gautinų lėšų dėl neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų, susidariusių apdorojant senus automobilius, pridavimo.

Su sunkumais tinkamai ardant transporto priemones susiduria ir kitos šalys. Pavyzdžiui, Vokietijoje veikiantis institutas „Prognos“ prognozuoja, kad jei ir toliau (iki 2030 metų) tinkamai nebus sutvarkomos visos senos transporto priemonės (nebus perdirbamos jų gamybai panaudotos žaliavos) kasmet patiriama ekonominė žala sieks apie 2,4 mlrd. eurų.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(9 žmonės įvertino)
3.2222

Svarsto panaikinti prievolę dviratininkams vilkėti ryškias liemenes (8)

Seimas svarsto siūlymą panaikinti prievolę dviratininkams dėvėti ryškiaspalvę liemenę arba...

Perspėjo: jeigu dviratininkai ir paspirtukininkai ir toliau nepaisys KET, šaligatviais važiuoti negalės (126)

Jeigu elektrinių paspirtukų vairuotojai ir toliau važiuodami šaligatviais elgsis pavojingai,...

Lentelių su žaliomis rodyklėmis gatvėse nebeliks, bet vairuotojus ramina – turi du sprendimus (80)

Liko paskutiniai trys mėnesiai, kai vairuotojai dar gali pasidžiaugti kai kuriose sankryžose...

Pasimatavo: „Tesla Model S“ aplenkė „Porsche Taycan“ lenktynių trasoje, tačiau tai – dar ne pabaiga (29)

Kai „Porsche“ savo pirmąjį elektromobilį nuvežė į Niurburgringo trasą Vokietijoje ir...

BMW į Lietuvą atvežė dvi naujienas – pirkėjų laukia du prabangūs modeliai (16)

Prieš keletą dienų Frankfurto automobilių parodoje BMW koncerno pademonstruotos naujienos –...

Top naujienos

Panika, kokios seniai nebuvo: po „Thomas Cook“ bankroto 150 tūkst. keleivių blaškosi oro uostuose

„ Thomas Cook Group Plc“, nepakėlusi susikaupusių skolų, po nepavykusių derybų su...

Čimbaras – apie feisbuke plintančias sūnaus nuotraukas: kažkas įsilaužė ir pavogė jas (303)

Pasklidus žiniai apie Petro Čimbaro sūnaus Modesto Čimbaro kandidatūrą tapti Žemės ūkio...

Zelenskio patarėjas apie derybas su Rusija: nustebs net didžiausi skeptikai (5)

Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis „nevaidina“ net ir per oficialias derybas su...

Vilnius įjungia šildymą, bet daugiabučių gyventojai šilumos dar turės palaukti (67)

Nuo pirmadienio Vilniaus ikimokyklinio ir bendrojo ugdymo, taip pat sveikatos priežiūros įstaigose...

Seime užregistruotas pasiūlymas didinti algas tarnautojams: daugiau uždirbs ir premjeras su ministrais (83)

Seime pirmadienį užregistruotas Valstybės politikų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo...

Pasipiktino socialine akcija, skatinančia mesti rūkyti: įžvelgia kitus tikslus (11)

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (NTAKD) skelbia sulaukęs ne vieno skundo...

Vilniaus policija triuškina ginkluotą organizuotą gaują, prekiavusią narkotikais (84)

Rugsėjo 13 d. po atlikto ilgalaikio tyrimo Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato...

3 paprasti būdai, kaip kovoti su peršalimu, kai jis dar tik kimba (3)

Galbūt tai ik peršalimas , tačiau nevalia jo ignoruoti. Gripas mus paverčia tikrais ligoniais....

Tokio gardaus ir sultingo viščiuko dar nebūsite ragavę: reikės tik kelių ingredientų (2)

Tikra kvapų ir spalvų fiesta. Skonių ieškotojas Alfas Ivanauskas neabejoja – tokio gardaus ir...

Nuo kada vaikai gali pradėti gerti kavą: iki šio amžiaus geriau jos vengti

Jei Amerikoje populiarioje kavinėje užsisakytumėte kavos ne tik sau, bet ir savo vaikui, į jus...