aA
Nesvarbu, ar keičiate automobilio detalę ar seną transporto priemonę nauja, būtina nepamiršti, kad eksploatuoti netinkamos transporto priemonės ir jų atliekos turi būti perduotos atliekų tvarkytojams, turintiems teisę užsiimti jų surinkimu ir tvarkymu. Alyvų, filtrų, akumuliatorių, amortizatorių, padangų ir kitų automobilių atliekas draudžiama šalinti kartu su buitinėmis atliekomis ar vežti į sąvartynus.
Automobilių atliekos
Automobilių atliekos
© Asociacijos archyvas

„Į aplinką patekusios automobilių atliekos gali užteršti ją pavojingomis ir toksiškomis medžiagomis. Pavyzdžiui, kai akumuliatoriai yra tvarkomi netinkamai, jų gamyboje naudojama sieros rūgštis garuoja ir patenka į žmogaus organizmą per kvėpavimo takus, o išbėgusi ant žemės gali toje vietoje išdeginti augmeniją, įsiskverbti į dirvožemį, o per jį patekti į gruntinius vandenis. Gyventojams draudžiama patiems ardyti akumuliatorius – juos būtina priduoti neardytus, kad pavojingos medžiagos nepasklistų po aplinką“, – sakė Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) pranešime žiniasklaidai cituojama asociacijos vadovė Veronika Masalienė.

Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovo Vladimiro Jankoit teigimu, senų automobilių ir jų atliekų tvarkymo veikla gali užsiimti tik tam turintys teisę asmenys.

„Atliekų tvarkytojai pasirūpina, kad kuo daugiau automobilių dalių būtų perdirbta ar pakartotinai panaudota. Tai leidžia sumažinti eksploatuoti netinkamų transporto priemonių poveikį aplinkai ir taupyti gamtos išteklius“, – pažymi V. Jankoit.

Ką galima panaudoti dar kartą

1. Naudota alyva

Lietuvoje šiuo metu panaudota transporto priemonių vidaus degimo variklių ir pavarų dėžių alyva turi neigiamą vertę, todėl neretai ji tiesiog yra neteisėtai deginama ar ja šildomos patalpos. Visgi panaudotas tepalas yra stipriai užterštas įvairiais metalais (alyva turi beveik trečdalį Mendelejevo lentelės elementų), todėl jį būtina perdirbti. Alyvos atliekų degimo metu išsiskiria sunkiųjų metalų dalelės, kurios nusėda ant žemės paviršiaus ir užteršia dirvą bei gruntinį vandenį. Iš alyvos atliekų gaminama bazinė alyva, o iš jos – alyva pardavimui ir tokiu būdu taupomi bei saugomi gamtos ištekliai.

2. Plastikas

Automobilių pramonė gamyboje naudoja vis daugiau plastiko – tai žibintai, prietaisų skydeliai, buferiai, bakai, sėdynės ir kitos dalys. Šios automobilių plastiko atliekos, kaip ir alyva, neturi teigiamos vertės rinkoje, todėl nemažai šių atliekų lieka nesutvarkytų ar nugula pakelėse, miškuose ir panašiai. Tačiau nemažai automobilių plastiko dalių (pavyzdžiui, žibintus ar buferius) galima panaudoti dar kartą. Plastiko atliekos atskiriamos, susmulkinamos ir naudojamos kitų gaminių gamybai ar energijai išgauti.

3. Stiklas

Automobilių stiklą galima remontuoti ar panaudoti kitai transporto priemonei. Jei vis tik stiklas netinkamas naudojimui, jis keliauja perdirbimui. Iš jo perdirbta medžiaga naudojama stiklo pluošto izoliacijai, betono blokelių, stiklinių butelių ir kitų gaminių gamyboje.

Kai kurių šaltinių duomenimis, pavyzdžiui, JAV kasmet keičiama apie 15 mln. automobilių stiklų ir dauguma jų patenka į sąvartynus. Tačiau technologijos modernėja ir vis daugiau automobilių stiklo perdirbama, todėl šių atliekų srautas sąvartynuose mažėja.

4. Padangos

Mažai susidėvėjusios ar restauruotos padangos panaudojamos dar kartą ir tai yra gera žinia. Vis tik Lietuvoje (ne išimtis ir kitos pasaulio šalys) dar galima pamatyti pakelėse ar pamiškėse besimėtančias senas padangas, neretai jos neteisėtai yra ir deginamos.

Deginamos padangos į aplinką išskiria kenksmingųjų medžiagų, o gamtoje suyra tik per 120-140 metų. Iš perdirbtų padangų gaunama guma (granulės) naudojama sporto aikštynų ar žaidimų aikštelių guminėms dangoms. Iš gumos granulių gaminama bituminė stogų danga ar automobilių statymo apsauginiai kuoleliai ir kiti gaminiai. Siekiant išgauti energiją, senų padangų deginimo procese naudojami specialūs filtrai, kurie neutralizuoja į aplinką išsiskiriančias kenksmingąsias medžiagas.

5. Filtrai

Panaudoti automobilių tepalų, degalų ir oro filtrai, jei netinkamai tvarkomi, kelia pavojų aplinkai ir žmonių sveikatai. Kuro ir tepalų filtruose yra ne tik metalo, bet ir alyvos, oro filtruose – plastmasės ir filtruojančios medžiagos. Metalą galima daug kartų perdirbti, nes jo pagrindinės savybės nekinta. Perdirbant metalą sunaudojama mažiau energijos ir taupomos gamtinės mineralinės medžiagos.

Filtrus, kaip ir kitas automobilių atliekas, gyventojai gali perduoti teisę tokias atliekas tvarkyti turinčiam atliekų tvarkytojui. Visas automobilių atliekas taip pat galima palikti autoservisuose, jei naudojamasi jų paslaugomis tvarkant transporto priemonę, arba nuvežti į savivaldybių didelių gabaritų atliekų aikšteles.

6. Amortizatoriai

Automobilių tepaliniai ir dujiniai amortizatoriai priskiriami pavojingoms atliekoms dėl juose esančios alyvos. Atliekų tvarkymo įmonės specialia įranga pašalina alyvą iš senų amortizatorių. Be įrangos to nebūtų galima padaryti tinkamai.

7. Akumuliatoriai

Europos Sąjungos (ES) direktyva, kurios laikosi ir Lietuva, numato, kad švino turintys akumuliatoriai turi būti surenkami ir saugiai perdirbami, o po perdirbimo proceso gautos medžiagos dar kartą panaudotos naujiems gaminiams. Maždaug net 98 proc. automobilių akumuliatorių sudedamųjų dalių gali būti perdirbama. Akumuliatorių perdirbimo procese saugiai atskiriamas plastikas, švinas ir rūgštis, vėliau dar kartą panaudojami gamyboje. Tai taip pat saugo gamtos išteklius ir mus supančią aplinką.

Ličio jonų baterijų varomų elektromobilių akumuliatorių perdirbimas yra kur kas sudėtingesnis nei įprastinių vidaus variklių varomų automobilių akumuliatorių, tačiau elektra varomų automobilių akumuliatoriai taip pat yra perdirbami.

8. Stabdžių ir aušinamieji skysčiai

Aušinamuosiuose skysčiuose yra pavojingų cheminių medžiagų, tačiau jos gali būti saugiai panaudotos atliekų tvarkymo procese.

9. Metalai ir katalizatoriai

Automobiliuose yra tiek juodųjų, tiek spalvotųjų metalų. Aliuminiai ratlankiai, durų rankenos, durelės ir kitos automobilių dalys gali būti dar kartą panaudojamos, jei jos nėra itin susidėvėjusios. Kai automobilis ir jo detalės netinkami tolesniam eksploatavimui, visa tai keliauja į perdirbimą.

Automobilių katalizatoriai yra brangi antrinė žaliava, nes katalizatorių viduje yra brangiųjų metalų (aukso, platinos, paladžio). Lietuvoje atliekamas tik pirminis katalizatorių perdirbimas (sumalimas) – toliau jie eksportuojami į kitas šalis.

10. Freonai

Yra daug automobilių, kurių oro kondicionavimo sistema yra užpildyta šaldymo reagentu (freonu), aplinkai kenksmingomis šiltnamio efektą sukeliančiomis dujomis. Freonas kelia pavojų aplinkai tuomet, kai patenka į orą, pavyzdžiui, dėl transporto priemonės kondicionavimo sistemos gedimo ir jos pralaidumo. Freonui iš kondicionierių ištraukti būtina speciali įranga, todėl patiems ardyti automobilių kondicionierius (taip pat ir buitinius) draudžiama. Netinkami naudojimui freonai specialiose gamyklose suskaldomi iki aplinkai nekenksmingų cheminių jungčių.

11. Generatoriai, starteriai, elektriniai varikliai ir kt.

Sugedo automobilio variklis, starteris ar generatorius? Yra didelė tikimybė, kad po remonto senąjį bus galima prikelti naujam gyvenimui. Kita vertus, šios netinkamos automobilių dalys taip pat yra perdirbamos.

12. Automobilių gumos ir laidai

Automobilių guminės žarnos, kilimėliai, laidai neturėtų keliauti į komunalinių atliekų konteinerius. Perdirbta guma dažnai naudojama naujų automobilių kilimėlių gamybai.

Atliekų tvarkytojai nuo automobilių laidų atskiria plastiką, o metalą sumala. Taigi, šios atliekos irgi perdirbamos.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(2 žmonės įvertino)
1.5000

Įspėja dėl sudėtingų eismo sąlygų visoje Lietuvoje: kai kur situacija ypač bloga (46)

Dėl besitęsiančio snygio, vakarų ir pietvakarių Lietuvoje vietomis pereinančio į šlapdribą,...

„Toyota“ pristatė naujausią saugumo sistemų paketą: pavadino kaip draugą – „T-Mate“ (1)

Siekdama pabrėžti savo norą didinti transporto saugumą, „ Toyota “ pristato „ T-Mate “ –...

Eismo sąlygas šalyje sunkina plikledis, snygis

Eismo sąlygas antradienio rytą šalyje sunkina plikledis, buvęs ar besitęsiantis snygis, taip pat...

Naktį eismo sąlygas sunkins snygis ir plikledis

Naktį iš pirmadienio į antradienį eismo sąlygas sunkins snygis ir plikledis, įspėja Lietuvos...

2022-ųjų „Toyota Corolla“: naujos technologijos ir išvaizdos pokyčiai (2)

Daugiau nei 50 mln. pasaulyje parduotų „ Toyota Corolla “ modelių liudija, kad šis automobilis...

Top naujienos

Seimo nariams sugrįžusios privilegijos kursto nesutarimus: kodėl jiems reikia padėti nuomotis automobilius? (20)

Seimo nariai vėl galės nuomotis automobilius už parlamentines lėšas. Tokią tvarką prieš...

Trečia pergalė Eurolygoje: „Žalgiris“ įveikė lietuviškąjį Vitorijos klubą (113)

Ketvirtadienio vakarą Kauno „Žalgirio“ (3/10) krepšininkai savo arenoje 72:68 nugalėjo...

Nokautas Karbauskiui: Lazdijuose neliko LVŽS skyriaus, partiečiai perbėgo pas Skvernelį (105)

Ketvirtadienio vakarą vykusiame Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos ( LVŽS ) Lazdijų...

Baltarusija pasmerkė „absurdiškas“ naujas sankcijas dėl migrantų krizės (33)

Baltarusija ketvirtadienį pasmerkė Vakarų šalių sprendimą išplėsti sankcijas Minsko režimui...

D+Vaidas Saldžiūnas

Ko išsigando Putinas ir Lukašenka: bauginantys pareiškimai rodo silpnąsias vietas

Mes nubrėžėme savo raudonąsias linijas, jei jų nesilaikysite, susilauksite atsako. Tokiais...

Skuodis: “Starlink” įjungė savo paslaugas Lietuvoje (6)

Susisiekimo ministras Marius Skuodis ketvirtadienio vakare pasidžiaugė, kad "kosminis" internetas...

Žemaičio Domarko gaminiai jau kone tris dešimtmečius nardo po pasaulinius vandenis (5)

Galima sakyti, kad Kazio Domarko verslas prasidėjo jam pačiam netikėtai. Griuvus Berlyno sienai...

Fotografės kadruose – neįtikėtina Lietuvos gamta: vaizdai gniaužia kvapą (9)

Išvysti laisvai gamtoje gyvenančius laukinius gyvūnus – tikra retenybė, o kai kurie iš jų...

Fausta Marija Leščiauskaitė. Neturime mes kiaušų, todėl mus kaimynai ir spardo (62)

Būkime atviri. Na, nepasisekė mums gimti Lietuvos žemėse. Ne todėl, kad kas nors su pačiomis...

Lietuviškos atostogos. Luksoras - miestas, kuriuo didžiuojasi kiekvienas egiptietis

Šioje “Lietuviškų atostogų” laidoje - Luksoras, pats tvarkingiausias ir mandagiausias Egipto...