Priminsiu, kad pirmąją dieną buvo kalbama apie padangų protektoriaus gumos mišinio sudėtį ir jo įtaką padangų savybėms žiemos sąlygomis. Peržvelgęs po pirmosios dalies esančius skaitytojų komentarus supratau, kad visgi toli gražu ne visiems aišku kuo šiuolaikinių padangų guma skiriasi nuo Kalvarijų turguje bobutės iš Nemenčinės parduodamų baltarusiškų kaliošų. Jau net nekalbant apie protektoriaus raštą.

Jei trumpai – protektoriaus gumos mišinys yra itin sudėtinga medžiaga, todėl nieko keisto, kad vasarinių padangų pavyzdys subyrėjo, ištrauktas iš šaldymo kameros. Nes vasarinių padangų guma yra pritaikyta „dirbti“ esant aukštai temperatūrai ir užtikrinti stabilias važiavimo savybes. Todėl žiemą tokio gumos mišinio padanga tampa kieta lyg plastikas – ji praranda savo elastingas savybes ir tampa kieta lyg plastikas. Tuo tarpu žieminių padangų mišinio sudėtyje esančios medžiagos lemia, kad padangos išlieka stangrios ir lanksčios net ir esant itin žemai temperatūrai.

Saugumui alternatyvų būti negali

Taip pat dažnai pervertinamos universalių padangų savybės. Ne veltui visi be išimties atliekamų nepriklausomų padangų bandymų rezultatai akivaizdžiai rodo, kad tokio tipo padangos pasižymi tik vidutinėmis savybėmis tiek žiemą, tiek ir vasarą ir nė iš tolo neprilygsta vien tik žieminėms ar vasarinėms padangoms.

Vaizdžiai universalias padangas galima palyginti su batais – ta pati avalynės pora net ir su „Goretex“ bei kitomis šiuolaikinėmis medžiagomis nesuteiks maksimalaus komforto ir karštą vidurvasarį, ir spaudžiant žiemos šaltukui. Na, o kur kas svaresnis argumentas yra tas, kad, skirtingai nei batams, svarbiausia padangų savybė yra saugumas, tad šioje vietoje taupyti tikrai neverta.

Žinoma, maksimalų saugumą užtikrinančios „Premium“ segmento padangos turi alternatyvą. Bet tik su išlyga, kad mūsų klimatinėmis sąlygomis toji alternatyva – visgi žieminės, o ne universalios padangos. Dažniausiai ne „Premium“ segmento žieminės padangos turi tas pačias, tik prieš kelis metus buvusias pažangiausias technologijas, kurios vėliau įdiegtos ir pigesnėse padangose.

Tokios padangos, siūlančios kainos ir saugumo alternatyvą, yra itin atšiaurioms žiemos sąlygoms skirtos „Gislaved“ padangos ar Vidurio Europos klimatui pritaikytos „Semperit“ ir „Barum“. Važinėjantiems ten, kur žiemą dažniau lyja nei sninga, siūlomos „Uniroyal“ padangos. Bet visgi aš primygtinai skatinčiau pagalvoti ar sutaupyti maždaug 100-150 eurų (įsigyjant keturias padangas) yra verti tokios alternatyvos.

Žieminių padangų naujienos

Prieš pradėdami praktinius bandymus, buvome supažindinti su dvejomis „Continental“ žieminių padangų naujienomis. Tiesa, jas įsigyti bus galimą tik prieš kitų metų žiemos sezono pradžią.

Taigi, pirmosios padangos yra atšiaurios žiemos sąlygoms skirtos dygliuotosios „IceContact 2“ padangos. Kaip jau sufleruoja pavadinimas, šios padangos keičia ankstesnįjį „ContiIceContact“ modelį. Palyginti su juo buvo žymiai pagerintas valdymas ant sauso asfalto, taip pat ant ledo ir sniego. Taip pat žymiai padidintos stabdymo ir sukibimo savybės ant ledo, o patys dygliai sumontuoti net aštuoniolika eilių – taip ne tik padidintas sukibimas ant ledo, bet ir netolygus dyglių išdėstymas užtikrinta mažesnį triukšmingumą.

Įdomu tai, kad šiose padangose sumontuota iki pusantro karto daugiau dyglių, nei Skandinavijoje leidžia įstatymas (viename padangos metre leidžiama montuoti iki 50 vienetų daugiausiai 1,1 gramą sveriančius dyglius). To priežastis – gamintojas bandymais įrodė, kad naujose padangose esantys ketvirtadaliu už įprastinius lengvesni dygliai gerokai mažiau gadina kelio dangą. Todėl vietoje 130 dyglių senose padangose, naujose sumontuota net 190 dyglių.

Be to, kas itin aktualu vartotojams (su tuo dažnai susiduria naudojantys ne gamykloje sudygliuotas padangas), „Continental“ yra pirmasis pasaulyje padangų gamintojas, naudojantis specialią dyglių įtvirtinimo technologiją. Ji pasižymi tuo, kad gamybos metu robotas prie tam tikros temperatūros sudygliuoja padangas, kurių dyglių pagrindas į protektorių yra ne tik įpresuojamas, bet ir įklijuojamas specialia medžiaga.

Deja, kokia tai medžiaga sužinoti nepavyko – komercinė gamintojo paslaptis. Tačiau išlupti tokį dyglį net ir specialiomis replėmis nėra lengva užduotis. Nieko keisto – gamintojo teigimu, tokiu būdu įpresuoti dygliai laikosi net penkis kartus tvirčiau nei įprastiniu būdu sumontuoti dygliai.

Kodėl SUV automobiliams reikia kitokių padangų?

Antrosios padangos – SUV automobiliams skirtos žieminės „WinterContact TS 850 P SUV“ padangos. Iš esmės tai tos pačios pernai pristatytos „WinterContact TS 850 P“ padangos (apie jas daugiau galite paskaityti čia), bet pritaikytos žymiai didesnėms apkrovos jėgoms, kurios atsiranda važiuojant sunkesniais ir didesnį svorio centrą nei įprastos lengvosios mašinos turinčiais automobiliais. Šios padangos, palyginti su ankstesniu modeliu, pasižymi tankiau ir statesniu kampu išdėstytomis lamelėmis. Tai, o taip pat gerokai didesnis kiekis išilginių briaunų užtikrina geresnį valdymą ant sniegu padengtos kelio dangos.

Žieminių padangų valdymo savybės ant sauso asfalto itin priklauso ir nuo protektoriaus standumo. Todėl asimetrinio protektoriaus rašto padangos išoriniuose blokeliuose esančios lamelės išdėstytos taip, kad užtikrintų didžiausią blokelių standumą, užtikrinantį tikslų valdymą. Prie stabilumo prisideda ir mažesnio aukščio šoninės sienelės. Tokios SUV automobiliams skirtos žieminės padangos yra siūlomos iki 20 colių skersmens ratlankiams.

Na, bet visa tai tik teorija, kurią pagrįsti galima tik bandymų metu. Tad mūsų laukia ne tik naujųjų padangų bandymai, bet ir itin netikėti eksperimentai, leidžiantys įsitikinti arba paneigti protektoriaus gumos mišinio svarbą.

Žieminės padangos su vasariniu protektoriumi

Taip taip – bandėme ne tik naujausias padangas, bet ir tokius neįtikėtinus derinius kaip žieminio gumos mišinio padangas su vasariniu protektoriumi. Ant priekinės ašies bandytų pirmos serijos BMW automobilių buvo sumontuotos žieminės padangos su vasariniu protektoriaus raštu (!) arba iš pažiūros kaip įprastos žieminės padangos atrodančios, tačiau vasarinio (!!) gumos mišinio padangos. Kaip paaiškėjo, vien tik gerai atrodyti nepakanka...

Testai buvo atliekami pagal supaprastintą žieminių padangų bandymo metodiką. Šoniniam stabilumui išmatuoti automobiliu su atjungta stabilizavimo sistema važiuodavome 30 km/val. greičiu suplukto sniego ir ledo danga ir vairą staigiai pasukdavome 180 laipsnių kampu. Pasuktą vairą laikydavome 3 sekundes ir tuomet itin staigiai vairą „atsukdavome“ priešinga kryptimi. Na, o stabdymų bandymus atlikdavome pilna jėga „kaldami“ per automobilio su ABS sistema stabdžių pedalą. Visą šoninį slydimą ir stabdymo kelią skaičiuodavo neklystanti matavimo įranga, kuria operuodavo keleivio vietoje sėdintis inžinierius.

Žinoma, visą procedūrą aprašyti nepakaktų ir kelių puslapių, bet šiais bandymais buvo galima įvertinti automobilio elgesį su sumontuotomis skirtingomis padangomis (palyginimui ant visų ratų buvo sumontuotos ir vien tik žieminės, taip pat vien tik vasarinės padangos). Ir spėkite ką? Ogi lyg žieminės atrodančios, bet vasarinio gumos mišinio padangos pasirodė prasčiausiai.

Tuo tarpu iš anksto bandydami nuspėti rezultatus, itin nuvertinome žieminio mišinio padangas su vasariniu protektoriumi. Ką jau čia slėpti – „nepikto“, vasarinio protektoriaus rašto padangos nekėlė jokio pasitikėjimo žiemos sąlygomis. Tuo tarpu slalomo rungtyje jos pasirodė ne ką prasčiau nei žieminio protektoriaus rašto, bet vasarinio mišinio padangos. Ir buvo kur kas geresnės stabdymo bandymuose!

Po atliktų bandymų analizės paaiškėjo galutinis rezultatas – automobilių su tokiomis „hibridinėmis“ padangomis rezultatai buvo net iki 40 proc. blogesni nei automobilių su žieminėmis padangomis. O juk tokios „eksperimentinės“ padangos buvo sumontuotos tik ant vienos automobilio ašies, be to lauke buvo teigiama temperatūra. Spaudžiant šaltukui bandymų rezultatų skirtumas būtų dar didesnis.

Tad išvados daugiau nei akivaizdžios – bandant rasti kompromisą (o tokios „kompromisinės“ ir yra universalios padangos), neįmanoma išsaugoti geriausių padangos savybių. O tai, kas gražiai atrodo parduotuvės lentynoje, nebūtinai reiškia, kad „blizgės“ ir kelyje – deja, bet kartais apie tai sužinoma tik po laiko.

Tuo tarpu naujosios dygliuotosios ir SUV automobiliams skirtos padangos be jokių netikėtumų buvo akivaizdžiai pranašesnės už savo pirmtakes – jomis „apauti“ automobiliai stabdydavo trumpiau, vingiuotą ledo ir plukto sniego trasą įveikdavo greičiau. Nieko keisto – progresas nestovi vietoje.

Kam reikalingi bandymai?

Atlikti bandymai dar kartą įrodė, kaip svarbu yra ne tik padangų išvaizda, tačiau ir iš ko jos pagamintos. O be bandymų ir palyginamųjų testų to tiesiog neįmanoma įvertinti. Be to, sparčiai tobulėjant technologijoms, gamintojai kasmet pasiūlo vis tobulesnius sprendimus. Jie lemia, kad naujos padangos pasižymi dar geresnėmis valdymo savybėmis, taupesniu riedėjimu, trumpesniu stabdymo keliu.

Žinoma, jokios padangos nepadės, jei kelyje bus pamirštas sveikas protas. Tačiau pasirūpinti, kad ant automobilio ratų sumontuotos padangos ne tik turėtų leistiną protektoriaus gylį, bet ir iš tiesų užtikrintų maksimalų saugumą, privalo kiekvienas vairuotojas.

Linkiu visiems vairuotojams saugaus kelio Naujaisiais metais!