Tačiau tiesa ta, kad per pastarąjį dešimtmetį atsirado daugybė kitų technologijų, kurios didina saugumo lygį, gerina komfortą ir stiprina kasdienio vairavimo džiaugsmą. Tačiau šių herojų darbas – likti užkulisiuose, todėl apie sistemų veikimą vairuotojai dažnai nežino iki tos akimirkos, kol jų prisireikia, skelbiama pranešime žiniasklaidai.

Kokios tai sistemos?

Kelių eismo ženklų atpažinimo sistema, perspėjimo apie kertamą šoninę juostą sistema, įkalnės stabdys – tai tik maža dalis naujų, technologiškai pažangių sistemų. Tinklalaidės „Overdraivas“ bendraautoris ir automobilių apžvalgininkas Justas Lengvinas jas vadina „budinčiomis“.

„Šios sistemos visada stebi aplinką, tad yra pasiruošusios įsikišti ir taip apsaugoti vairuotoją. Kartais net sunku suvokti, kad automobilis nuo užvedimo iki variklio užgesinimo be perstojo skenuoja aplinką“, – šypteli specialistas ir priduria, jog viena svarbiausių – priešpriešinio susidūrimo prevencijos sistema.

Jam antrina ir automobilių žurnalistas Vytenis Kudarauskas.

„Autonominė stabdymo sistema yra žingsnis į priekį prevencijos atžvilgiu. Net ir dėmesingiausi bei profesionaliausi vairuotojai gali padaryti klaidą – nukreipti žvilgsnį ne laiku ir ne vietoje. O kameros niekada nemirksi ir nežiūri į šalį“, – sako pašnekovas.

Kai kuriuose naujuose automobiliuose jos veikia taip sklandžiai, kad vairuotojas gali net nesuprasti, jog tai jos padeda suvaldyti mašiną. Tik išjungus visas sistemas galima suprasti, kaip svariai jos iš tikrųjų prisideda prie saugumo ir užtikrintesnio transporto priemonės valdymo.

„Žinau vieną pavyzdį: pirmą kartą visiškai naują automobilį nusipirkę žmonės labai nustebo ir sutriko, kai jis savaime pradėjo stabdyti, kad išvengtų susidūrimo“, – papildo V. Kudarauskas.

Technologijos automobiliuose

Sutaria dėl naudos

Ekspertai nesunkiai sutaria dėl pagrindinės šių technologijų naudos.

„Pirmiausiai – saugumas. Žinoma, yra ir ekologinių sistemų, tarkime, „AdBlue“, taip pat įvairių filtrų. Galbūt nepastebima galima pavadinti net MHEV (angl. Mild Hybrid) hibridinę sistemą, tačiau pirmiausia, mano manymu, saugumas“, – tvirtai įvardija J. Lengvinas.

Jam pritaria ir kitas kalbintas žinovas, tačiau šis taip pat įžvelgia dar vieną neatsiejamą privalumą: „Saugumas ir komfortas. Tai iš tikrųjų persipina. Paimkime adaptyviąją greičio palaikymo sistemą. Ji leidžia vairuotojui kiek atsipalaiduoti, pailsėti vairuojant, nes automobilis pats palaiko reikiamą greitį, o tuo pat metu ir saugų atstumą. Taigi, vairuotojas gali jaustis komfortiškiau, nes dalį darbo sistema nuveikia už jį. Taip pat aktyviosios saugumo sistemos, kaip antai autonominis stabdymas, gelbsti ne tik vairuotoją ar automobilio keleivius, bet ir kitus ypač pažeidžiamus eismo dalyvius, pėsčiuosius ar dviratininkus“, – naudą vardija V. Kudarauskas.

Tačiau abu ekspertai per daugybę automobilių testų yra susidūrę ir su netinkamai veikiančiomis technologijomis, todėl pabrėžia, kad labai svarbu, jog bet kuri į automobilį diegiama sistema būtų naudinga, o ne darytų žalą.

V. Kudarauskui yra tekę bandyti automobilių, kuriuose aktyvioji juostos palaikymo sistema labiau trukdė, nei padėjo – ji ne išlaikė automobilį tarp juostos linijų, o mėtė nuo krašto prie krašto. Tokia sistema labiau erzino, nei suteikė realią naudą. Todėl natūraliai kyla klausimas – kurių gamintojų sistemos veikia be priekaištų?

Justas Lengvinas

Lyderiai

Vienas iš rinkos lyderių, turinčių sklandžiai veikiančias, technologiškai pažangias sistemas, yra „Mercedes-Benz“. Šis gamintojas technologijų sferoje neabejotinai jau kurį laiką yra vienas pirmaujančių. Tačiau, atmetus „premium“ segmentą, automobilių apžvalgininkas turi aiškią poziciją.

„Kalbant apie vidutinės klasės automobilius, „Hyundai“ tikrai yra vienas iš tų, kurių sistemos veikia labai gerai“, – teigia J. Lengvinas, tačiau tuoj pat priduria, jog šis klausimas iš esmės yra sudėtingas todėl, kad sistema gali būti vadinama gerai veikiančia tada, kai ji veikia nepastebimai.

Visgi „Hyundai“ pastaruoju metu iš esmės patobulėjo šiuo klausimu. Automobiliuose pradėtos montuoti visiškai naujos kontrolės sistemos.

Viena jų neleidžia išlipti keleiviams, jei pro šoną važiuoja kita transporto priemonė. Kita pasitelkdama ultragarsinius jutiklius praneša apie judesius salono gale, kad neliktų užmiršti gyvūnai ar snaudžiantys keleiviai. Viena paskutinių naujovių „Hyundai Tucson“ modelyje – tarp vairuotojo ir keleivio esanti oro pagalvė, kurios tikslas yra per avariją neleisti vienam į kitą trenktis priekyje sėdintiems žmonėms. O naujasis „Hyundai“ aklosios zonos indikatorius jau apskritai nepalieka abejingų.

„Skydelyje pasirodantis vaizdas iš šoninio veidrodėlio kameros, kai įjungi posūkio signalą, – ypač patogi ir naudinga sistema. Kaip suprasti, kad ji naudinga? Pavažinėti bent savaitgalį modeliu, kuriame pritaikyta ši sistema, ir grįžti į mašiną be jos“, – sprendimui nešykšti pagyrų J. Lengvinas.

Hyundai Tucson

Tuo tarpu V. Kudarauskas vienu iš technologinių rinkos lyderių laiko „Cadillac“ gamintoją, tačiau pažymi, jog į „Hyundai“ automobilius diegiamą aklosios zonos stebėjimo sistemą drąsiai galima išskirti kaip pirmaujančią.

Šioje sistemoje žurnalistas įžvelgia net keletą privalumų: „Pirmasis – vairuotojas regi realią situaciją, o ne tik, pavyzdžiui, lemputę ar kitą signalą skydelyje. Kitas ypatumas – nereikia per daug nukreipti dėmesio nuo kelio pasisukant ar sutelkiant žvilgsnį į išorinį galinio vaizdo veidrodėlį, jei nori įsitikinti, ar kliūtis tikrai yra ir kokia ji. Nesunku įžvelgti ir dar vieną tam tikrą pranašumą – norėdamas matyti vaizdą, vairuotojas privalo įjungti posūkio signalą. O tai – puiki priemonė, ugdanti teisingus įpročius“.

Išbandyti, kaip veikia

Šiuolaikinės technologijos padeda ne tik komfortiškiau vairuoti, bet ir pasirūpina, kad vis didesnė dalis keliautojų saugiai pasiektų savo tikslą. Juk niekada negali žinoti – galbūt paskutinį kartą iš taško A į tašką B pavyko nuvykti saugiai tik todėl, kad šalia važiavusio automobilio sistemos puikiai atliko savo darbą.

Vairuotojams dažnai sunku vertinti tai, ko negalima pastebėti, tačiau naujomis technologijomis pasitikėti verta. Kodas, dėl kurio veikia šios sistemos, tai – ne žmogus: jis nedvejoja ir negalvoja – tiesiog veikia.

Na o tam, kad pasitikėti naujuoju automobiliu būtų lengviau, prieš jį perkant verta įsigilinti į tai, kokias sistemas jis turi, jas palyginti su kitomis ir būtinai išbandyti, kaip jos veika.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją