aA
Internetas – neatsiejamas mūsų palydovas beveik kiekviename žingsnyje: pradedant darbu, baigiant buitimi. Vis svarbesniu įrankiu jis tampa modernių ir technologiškai pažangių automobilių vairuotojams, skelbiama pranešime žiniasklaidai.
Įsilaužimas į automobilį
Įsilaužimas į automobilį
© Shutterstock

Internetas leidžia nuotoliniu būdu valdyti klimato kontrolės sistemą, stebėti ir keisti įvairius automobilio parametrus ar, naudojant specialias platformas, klausytis mėgstamos muzikos. Tuo pat metu internetas gali tapti keliu, vedančiu į jūsų asmeninius duomenis, todėl kibernetinis automobilių saugumas turi būti užtikrinamas 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę.

Kibernetiniai įsilaužėliai darbuojasi be poilsio dienų

Skaitmeniniame pasaulyje veikiančius nusikaltėlius galima palyginti su tradiciniais vagišiais, kurie neretai vadovaujasi pačiu elementariausiu principu – ieškok pravirų durų. Dažniausiai vagystės įvyksta dėl netinkamos apsaugos arba paliktų spragų.

Pavyzdžiui, net ir brangiausia bei moderniausia namų saugumo įranga nebus kliūtis ilgapirščiams, jei paliksite neužrakintas duris ar pravirus langus. Panašiu principu veikia ir kibernetiniai įsilaužėliai.

Citroen e-C4
Citroen e-C4
© Gamintojo archyvas

„Kiekvieną dieną internete veikia automatiniai skeneriai ir virtualieji robotai. Jie skenuoja tinklą ir ieško galimų pažeidžiamumų. Jie patys savaime neįsilaužia, tačiau parodo kelią kibernetiniams nusikaltėliams. Tada sukčiai tikrina, kaip patekti giliau ir kokios naudos gali iš to išpešti.

Lietuvoje buvo atvejis su interneto telefonija. Viena įmonė teikė priežiūrą, kita buvo internetinės telefonijos tiekėja ir trečia firma rūpinosi infrastruktūros priežiūra. Kažkas neveikė, tad įmonei, tvarkančiai internetinę telefoniją, buvo sukurta prieiga prisijungti prie sistemų. Visą savaitę vyko procesai. Atėjus savaitgaliui darbai sustojo, tačiau prieiga nebuvo uždaryta.

Skenuodamas tinklą kažkoks robotas atrado šią prieigą. Tai nebuvo planuota ataka, tiesiog įvyko žmogiška klaida – tinklas liko su atvira prieiga, automatinis skeneris ją rado, o piktadariai tuo pasinaudojo“, – kaip aptinkamos kibernetinio saugumo spragos, pasakoja įmonės „Acrux cyber services“ vadovas Jokūbas Drazdas.

Tokias rizikas puikiai supranta ir automobilių gamintojai – kai kurie jų kibernetinio saugumo svarbą įvertino jau gerokai anksčiau. Pavyzdžiui, nuo 2016-ųjų prancūzų gamintojas „Citroën“ šiuo klausimu bendradarbiauja su vienu iš automobilių kibernetinio saugumo lyderių „Harman“.

Daugiau nei 30 tūkst. darbuotojų turinti įmonė nuolat stebi, ar internetiniai nusikaltėliai nebando įsilaužti ir į bet kokią neleistiną veiklą reaguoja iš karto. „Citroën“ automobilių savininkai gali jaustis ramūs, nes jiems nereikia imtis jokių papildomų veiksmų.

Jokūbas Drazdas
Jokūbas Drazdas
© Asmeninins albumas

Įdiekite naujausią programinę įrangą

Kadangi bandymai ieškoti silpnų vietų vyksta nuolat, neįmanoma prognozuoti, kada įvyks kibernetinis įsilaužimas. Kaip pažymi J. Drazdas, dėl to ypač svarbu, kad atsiradus spragoms, gamintojas jas pasistengtų kuo greičiau užkamšyti, o vartotojas neignoruotų programinės įrangos atnaujinimų.

„Rizika patirti kibernetinį įsilaužimą priklauso ir nuo to, ar gamintojas vis dar palaiko programinę įrangą, ar kuria jos naujinius. Galbūt šiandien problemų ir nekyla, bet nėra jokių garantijų, kad jų nebus rytoj: jei programinė įranga nėra atnaujinama, ta spraga lieka, jos niekas nepašalina. Žinoma, labai svarbu, kad ir pats vartotojas neignoruotų atnaujinimų ir juos įdiegtų neatidėliodamas. Galima sakyti, kad šiuo atveju atsakomybė yra tiek programinės įrangos kūrėjų, tiek vartotojų rankose“, – pažymi specialistas.

Šiuo atžvilgiu automobilių gamintojai stengiasi, kad vartotojus programinės įrangos naujiniai pasiektų greitai ir patogiai. Anksčiau, norėdamas įdiegti atnaujinimus, vairuotojai turėjo keliauti į autorizuotos automobilių aptarnavimo centrus, o šiandien viskas atliekama internetu.

Pavyzdžiui, naujojo „Citroën C5 X“ multimedijos sistema gali būti atnaujinta nuotoliniu būdu – automobiliui prisijungus prie interneto, vairuotojui pranešama, ar yra kokių nors naujinių. Jei yra, juos galima įdiegti iš karto, vos porą kartų bakstelėjus jutiklinį ekraną. Per kelias minutes automobilio multimedijos sistema naujinius parsisiunčia ir įdiegia savarankiškai.

Tokios galimybės leidžia išspręsti net kelias problemas iš karto – gamintojas gali ypač greitai reaguoti į atsiradusias spragas ir vartotojui pateikti atnaujinimą, o vartotojas visus procesus gali atlikti neišėjęs iš namų: taip sutaupys brangaus laiko bei operatyviai ir patogiai įdiegs naujausią programinę įrangą.

Ar rankas nuo vairo patrauksime be baimės?

Jau netolimoje ateityje tiek automobilių galimybės prisijungti prie interneto, tiek ir kibernetinė apsauga turės dar didesnę reikšmę tiems, kas norės pilnavertiškai išnaudoti visas funkcijas. Koncernas „Stellantis“, kuriam priklauso tokie gamintojai kaip „Chrysler“, „Peugeot“ ar „Citroën“, vykdo trečio lygio autonominio vairavimo technologijų bandymus.

Tam, kad automobilis galėtų važiuoti kone be vairuotojo įsikišimo, bus naudojamas ypač spartus naujos kartos 5G internetas, daugybė kamerų, daviklių, jutiklių ir dirbtinis intelektas. Tačiau ar tai gali tapti kibernetinių ilganagių taikiniu? Ar jie gali sujaukti dirbtinio intelekto veikimą?

„Dirbtinis intelektas – tai algoritmas, kuris, remdamasis praeities duomenimis, priiminėja tam tikrus sprendimus savarankiškai. Algoritmas veikia taip, kaip yra apmokytas. Iš esmės, gaudamas naujus duomenis, jis tik tobulėja. Kalbant apie saugumą, prie paties dirbtinio intelekto algoritmo kodų keitimo neturėtų būti lendama, manau, kad galima eiti paprastesniu keliu, t. y. tiesiog perimti automobilio ar jo sistemų valdymą“, – sako J. Drazdas.

Akivaizdu, jog internetas ir naujausios technologijos ne tik suteikia naujų galimybių vartotojams, tačiau ir kelia daugiau saugumo iššūkių. Todėl labai svarbu, kad savo pareigas vykdytų visos grandys – gamintojai bei programinės įrangos kūrėjai užkardytų galimus kibernetinius įsilaužimus, o automobilių savininkai neignoruotų programinės įrangos atnaujinimų ir tinkamai reaguotų į galimus asmeninių duomenų nutekinimus.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(6 žmonės įvertino)
3.3333

Ekspertai dalijasi įžvalgomis: ar lietuviams tikrai verta rinktis hibridinį automobilį?

Paprastai kalbant, jei elektromobilis kainuotų tiek pat, kiek lietuvių pamėgtas dyzelinis...

Kibernetinis automobilių saugumas: įsilaužėliai darbuojasi be poilsio dienų

Internetas – neatsiejamas mūsų palydovas beveik kiekviename žingsnyje: pradedant darbu, baigiant...

Ryškūs įspaudai automobilių istorijoje: šie išradimai smarkiai pakeitė tai, kuo važinėjame

Automobilių istorija skaičiuoja antrą šimtmetį. Per šį laikotarpį transporto priemonės...

Automobilių gamintojai vis daugiau dėmesio skiria hibridams: kokią naudą gauna vairuotojai?

Kalbant apie hibridinius automobilius, galima pritaikyti posakį, kad viskas, kas nauja, – jau...

Pokyčiai elektromobilių rinkoje, kuriuos lemia augantis elektromobilių skaičius

Kiekvienais metais Lietuvos gatvėse elektromobilių skaičius nenumaldomai auga. VĮ „ Regitra “...

Top naujienos

Baltarusio nuotraukos iš Palangos užminė mįslę: kaip toks žmogus pateko į Lietuvą? (6)

Baltarusijos opozicijos informacinis kanalas skelbia, jog Lietuvoje atostogauja baltarusiškos...

Kauno rajone nukrito ir užsidegė sportinis lėktuvas: pranešama, kad žuvo du vyrai papildyta (3)

Policijos departamentas informavo, kad Kauno rajone įvyko tragiškas įvykis.

Iš sinoptikų – senokai girdėtos naujineos apie orus: bus ramu ir malonu

Antradienio dieną Lietuvos orus lems aukšto atmosferos slėgio sritis, tad laukia maloni ir...

Delfi PliusJonathan Tirone

Pareigūnai: dėl Rusijos renginys Amerikoje gali pavirsti į diplomatinį košmarą

JAV pastangos susilpninti Kremliaus įtaką pasaulinėms atominės energijos rinkoms baudžiant už...

Skandalingoji ataskaita dėl Ukrainos Rusijai visiškai atlaisvino rankas: civiliams iškilo dar didesnė grėsmė (24)

Nusistebėjimas, pyktis ir pažadai nutraukti finansinę paramą „Amnesty International“, o taip...

Delfi PliusSniego pilys

Per Chruščiovo laidotuves nepasirodė nė vienas aukšto rango pareigūnas: liaudis jį vadino „kukurūzniku“, o šeimą lydėjo tragedijos

Nikitos Chruščiovo šeimą nelaimės persekiojo visą gyvenimą. SSKP generalinis sekretorius...

Karas Ukrainoje. Ukraina vėl smogė Antonivkos tiltui, Melitopolyje – didžiuliai rusų nuostoliai Rusijos karinėje vadovybėje – dideli pokyčiai (4)

Rusijos karinė vadovybė patyrė rimtų pokyčių dėl kariuomenės nesėkmių Ukrainoje.

Kaime Lietuvos pajūryje dėl prancūzo kepamų blynelių šią vasarą driekiasi eilės: tokie puikūs, kad išparduoda viską

Keliolika kilometrų nuo Baltijos jūros, visai netoli Šventosios esančiuose Darbėnuose, gyvena...

Norite nebrangiai atsinaujinti namus? Štai centus kainuojantys dekoro elementai, kurie suteiks daugiau jaukumo

Dalis žmonių rudenį keičia namų dekorą – pakloja naujus kilimėlius prie durų, užtiesia...