aA
Automobilių taršos mokestis, automobilių pirmosios registracijos mokestis ir, galų gale, automobilių registracijos mokestis. Bet geriau vadinkime dalykus tikraisiais jų pavadinimais – automobilių prekybos mokestis. Desperatiškas kitų metų biudžeto planavimas verčia tik gūžčioti pečiais, nes ne tik virš Aplinkos ministerijos, bet ir virš visos Lietuvos automobilių rinkos kaupiasi neperregimo juodumo debesys.
Matas Buzelis
Matas Buzelis
© DELFI / Kiril Čachovskij

Kaip stipriai sumažės automobilių tarša? Ir ar tikrai verta užrakinti senus automobilius Lietuvoje? Šalies automobilių rinkos vėžiui paskubomis pereinant į kitą stadiją šie klausimai lieka neatsakyti.

Kai Aplinkos ministerija šių metų rudenį pristatė savo grandiozinius automobilių taršos mažinimo planus, už galvų susiėmė visi. Tiek miestuose, tiek regionuose gyvenantys vairuotojai, tiek naujų automobilių prekybininkai, tiek naudotų transporto priemonių verslininkai. Ekspertų kritikos strėlės šaudė visu pajėgumu, bet, sprendžiant pagal rezultatus, beveik visos lėkė pro šalį. Nors, gal viena ir pataikė.

Pirminė taršos mokesčio idėja buvo taršių automobilių sandorių apmokestinimas Lietuvoje ir pamačius dešimtis tūkstančių surinktų parašų peticijoje, netrukus buvo nuspręsta apmokestinti tik į šalį įvežamus automobilius. Ir tada mokesčio pavadinime nebeliko žodžio „tarša“ – valdantieji, matyt, suprato, kad nieko bendro su tarša šis pasiūlymas neturi.

Ekspertas rėžė apie siūlomą automobilių mokestį: skirtas senienų įšaldymui, ne taršai mažinti
© Shutterstock

Bet, tikriausiai, paskaičiavę, kad apmokestindami tik įvežamus automobilius biudžetą papildytų per menka pinigų suma, seimo nariai ir vėl persigalvojo – grįžo prie pirminio pasiūlymo – visų automobilių, viršijančių 130 g/km emisiją sandorių apmokestinimo. Pakoreguota mokesčio dydžio nuo CO2 emisijos priklausomybės lentelė fundamentalios problemos neišsprendė. Tai mokestis, galimai paliesiantis absoliučią daugumą sandorių, kurių per metus Lietuvoje pernai metais įvyko apie 460 tūkst.

Verslui tai bus didelė našta. Lietuvoje yra nemažai smulkių verslininkų, kurie perka automobilius ir juos perparduoda – nebūtinai parduodamas transporto priemones įveža iš užsienio. Dešimtys tūkstančių tokių sandorių vyksta vidinėje šalies rinkoje. Todėl tie, kurie tokia veikla užsiima legaliai ir skaidriai, susidurs su dideliais finansiniais barjerais. Atrodo, jog save gerbiantys seimo nariai supranta, jog automobilių prekybos mokestį mokėti turės pirkėjas. Tačiau jie nepagalvojo apie tai, jog pardavėjai ir yra pirkėjai – tik vėliau jie tampa pardavėjais.

Kodėl tai neturi nieko bendro su taršos mažinimu? Visų pirma, ribodami prekybą valdantieji galimai įšaldys senesnius, labiau teršiančius automobilius vidinėje šalies rinkoje, kurie ir toliau terš tiek, kiek nori. Naudotų automobilių nurašymo (utilizavimo) bei eksporto mastai yra per maži, kad automobilių parkas efektyviai išsivalytų. Per metus iš šalies išvežama tik apie 20-25 tūkst. naudotų automobilių. Prireiktų daugiau nei 50 metų, norint išvalyti šalies autoparką su dabartiniu naudotų transporto priemonių eksporto rinkos dydžiu.

Automobilių tarša
Automobilių tarša
© Shutterstock

Tačiau jeigu vairuotojai nuspręs persėsti į mažiau teršiantį automobilį ir bandysi savąjį parduoti, tikriausiai niekas nebenorės jo pirkti. Nebent šis bus parduodamas pusvelčiui. Todėl regionuose gyvenančių vairuotojų pasirinkimas dar labiau susiaurės arba, paprasčiausiai, poreikis atsinaujinti taps blankia iliuzija. Tai – lyg savotiška bauda už tai, kad nepajėgi įsigyti naujesnio automobilio. Bauda, kurios dydžio ir gyventojo pajamų proporcija bauginančiai išauga jautriausiose socialinėse grupėse.

O ar matėte automobilių CO2 emisijos skaičiavimo formules? Jeigu emisija nebus nurodyta registracijos liudijime arba „Regitros“ duomenų bazėje, norint nustatyti dyzelinio automobilio CO2 emisiją, tarša bus nustatoma transporto priemonės svorį padauginus iš atsitiktinai parinktų koeficientų.

Nei gamybos metai, nei variklio galingumas, nei transmisijos tipas čia, anot vyriausybės profesionalų, nieko nereiškia. Įdomu, kaip tokį pavyzdį vertintų Europos automobilių gamintojų asociacija, Europos Komisija, mokslininkai arba save gerbiantys ir automobilių specifiką išmanantys ekspertai?

Kas šį automobilių prekybos mokestį administruos – taip pat nežinoma. Pagal dabartinę tvarką reikėtų dešimčių papildomų etatų, kurie sėdėtų prie skaičiuotuvų ir naudotųsi per mėnulio pilnatį sugalvotomis formulėmis.

Automobilių tarša
Automobilių tarša
© Shutterstock

Tai, ką latviai kūrė dvejus metus, save profesionalais vadinantys valdantieji padarys per kelias savaites. Pasitarimai su ekspertais? Ne, tai jiems neįdomu arba apie tai jie nieko negirdėjo. O kaip gi mokesčio administravimo planai? Gal reikėtų pasirūpinti ir patogios administravimo platformos kūrimu ir tinkama komunikacija? Bet kam visas tas papildomas darbas, kai laiko liko labai mažai, o grojaraštyje sukasi vienintelė linksma dainelė „Ką norim, tą darom“?

Kas dabar siūloma ant lėkštutės šiame įstatymo projekte yra elementarus pinigų surinkimas, galintis ne tik nepadėti išvalyti Lietuvos automobilių parko, bet galimai suvaržysiantis prekybą ir vairuotojų pasirinkimo galimybes. O trečia įstatymo projekto iteracija parodo, kad valdantieji neturi nei kompetencijos, nei supratimo.

Šio komentaro autorius yra Matas Buzelis, rinkos ekspertas ir transporto skelbimų portalo „Autoplius.lt“ komunikacijos vadovas. Redakcijos nuomonė nebūtinai turi sutapti su komentaro autoriaus nuomone.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(60 žmonių įvertino)
4.5333

Parlamentarė: visi neįgalieji A juosta neturėtų važiuoti (15)

Laisvės partijos frakcijai priklausanti parlamentarė Monika Ošmianskienė skeptiškai vertina...

Karantinas neatbaido nuo noro įsigyti automobilį, tačiau keičiasi pirkimo įpročiai

Šalyje įsitvirtinęs karantinas privertė daugybę žmonių pakoreguoti planus, tačiau taip pat...

„Kautra“ testuoja elektrinį autobusą Alytuje (7)

Sausio 25 dieną į Alytaus miesto viešojo transporto sistemą savaitei bus įtrauktas pirmasis 100...

„Porsche“ pristato naują „Taycan“ versiją: galiniai varantys ratai ir du akumuliatorių pasirinkimai (1)

Su naująja „Taycan“ versija „Porsche“ vairuotojams pristato ketvirtąjį elektra varomo...

Kaip užvesti automobilį su laidais: yra kelios taisyklės, kurių privalote laikytis išsamus veiksmų aprašymas (143)

Dažną vairuotoją žiemos rytą užklumpa problemos: pasukus užvedimo raktelį vietoje variklio...

Top naujienos

Turistų rojumi vadinamas miestas nepaiso į neregėtas aukštumas šovusių COVID-19 skaičių: neužsidarysim (91)

Barai čia sausakimši ir šurmuliuoja taip, tarsi dabar būtų 2019-ieji. Socialinių tinklų...

Restoranai – prie išlikimo ribos: naujos paramos pakaks mėnesiui (79)

Maisto gaminimas išsinešimui padeda tik psichologiškai, kalba restoranų atstovai. Anot jų,...

Kremlius piktinasi žlungančiais planais dėl „Sputnik“: mes suprantame, kur čia šuo pakastas (761)

Rusija kaltina Vakarus, kad šie piktžodžiauja atsiliepdami apie jos laimėjimus pasaulinėse „...

Prieš vidurnaktį – tragiška avarija Kauno rajone: žuvo du žmonės (7)

Naktį iš šeštadienio į sekmadienį Policijos departamentas pranešė apie tragišką avariją...

Po pamokų mokytojas iš Šiaulių neria į šeimos verslą: tikrąjį pandemijos poveikį pamatysime pavasarį (59)

Paminklų gamyba – sezoninis verslas, kuris paklausus pavasarį, vasarą, ankstyvą rudenį....

Keičiasi JAV prezidentai, bet ne Kremliaus bauginimai: Baltijos šalims vėl paišo baisius scenarijus (746)

Prezidento rinkimai JAV bei Baltųjų rūmų šeimininkų pasikeitimai – ne šiaip didelis įvykis...

Dėl paauglystėje patirtų nuoskaudų išsižadėjo savo motinos, o ši dukrai kirto atgal: niekur nepasislėpsi (185)

Vos tik pilnametystės sulaukusi mergina išėjo iš namų – nebegalėjo daugiau gyventi nei su...

Į Lietuvą po truputį sugrįžta sniegas (6)

Sekmadienio dieną per Lietuvą slinks banguojantis atmosferos frontas. Dangų dengs storas debesų...

Nacionalinėje atrankoje – tai, ko „Eurovizijos“ gerbėjai laukė metus ir už borto likę net scenos senbuviai (217)

Šį šeštadienį visų „Eurovizijos“ entuziastų dėmesiui vyko jau antroji nacionalinės...

Miškuose vyksta tikras karas: vos pamatę pareigūnus, įžūlus pažeidėjai sprunka, prasideda įnirtingos gaudynės (312)

Važinėjimas keturračiais gamtoje - vis populiarėjantis pramogos būdas, tačiau pati gamta nuo to...