aA
Automobiliai evoliucionuoja labai greitai ir kai kurie dalykai, prieš dešimtmetį pristatyti kaip didžiulės naujovės, šiandien surandami daugelyje mažesnių ir pigesnių modelių. Evoliucija toli gražu nestoja – jau po penkerių metų be kai kurių sistemų automobilį bus sunku įsivaizduoti, nors jos šiandien dažniau matomas papildomos įrangos sąraše, sakoma pranešime žiniasklaidai.
5 sistemos, be kurių greitai automobilio neįsivaizduosite
© Corbis

Prisitaikys prie greičio

Eismo srautas juda nevienodu greičiu ir tai – bene pagrindinė avarijų bei netikėtų spūsčių priežastis. Spaudžiant akceleratoriaus pedalą išlaikyti pastovų greitį nėra paprasta, tad daugelyje automobilių jau šiandien montuojama pastovaus greičio palaikymo sistema – ją gali turėti net ir tokie miesto mažyliai kaip „Fiat 500“.

Prieš kelerius metus išpopuliarėjo patobulinta paprastos sistemos versija – adaptyvi. Ant automobilio stiklo įmontuotas radaras stebi tos pačios krypties eismą ir, priartėjus prie kitos lėčiau važiuojančios transporto priemonės, automatiškai sumažina važiavimo greitį. Tai padidina saugumą ir leidžia vairuotojui atsipalaiduoti tiesiame kelyje, o visas eismo srautas juda tolygiau.

Autonominio stabdymo sistema

Dar praėjusiame dešimtmetyje idėja, jog automobilis gali pats sustoti kelyje netikėtai atsiradus kliūčiai, skambėjo kaip utopija. Tik ne automobilių gamintojų galvose. Tą idėją jie pamažu ištobulino iki tokio lygio, kad autonominio stabdymo sistemos gali būti montuojamos į bet kokį gatvėje matomą automobilį – jos yra net sunkvežimiuose.

Manoma, kad autonominio stabdymo sistemos padarys didžiulį proveržį eismo saugumo srityje, nes jos leidžia išvengti arba sumažina susidūrimų vienam automobiliui įvažiuojant į kito galą skaičių. Nepriklausomos saugumo agentūros „EuroNCAP“ duomenimis, kas antra avarija yra būtent tokia.

Pavyzdžiui, kai kuriuose „Fiat“ modeliuose jau montuojama sistema pritaikyta būtent miestui – ji veikia važiuojant iki 30 km/val. greičiu. Pernelyg greitai artėjant prie kliūties, ji įspėja vairuotoją garsiniu signalu, o šiam nereaguojant – pradeda palengva stabdyti. Jeigu vairuotojas nesureaguoja ir į tai, sistema pradeda stabdyti maksimaliu pajėgumu ir leidžia arba visiškai išvengti avarijos, arba sumažinti jos padarinius. Manoma, kad kiekvienam automobiliui turint analogišką sistemą, avarijose sužalojamų žmonių skaičius sumažėtų 26 tūkstančiais kasmet.

Europos Komisijoje jau girdimos kalbos, kad autonominio stabdymo sistema taptų privaloma kiekvienam naujam automobiliui, kaip jau yra ABS (stabdžių antiblokavimo sistema), VDC (elektroninė stabilumo programa, kartais vadinama ESP), TPMS (padangų slėgio stebėjimo sistema) ir kitos.

Galinio vaizdo kamera

Prieš dešimt metų tai buvo itin retas privalumas, sutinkamas tik prabangiausiuose automobiliuose. Šiandien patogiai ir saugiai manevruoti atbuline eiga gali daugelio kompaktinių automobilių vairuotojai ir nėra abejonių, kad ši sistema greitai taps standartine visoje Europoje. Kaip jau tapo JAV.

Pirmosios galinio vaizdo kameros nebuvo labai kokybiškos, o tamsiu paros metu – iš esmės nenaudingos. Tačiau šiuolaikinės filmavimo technologijos net išmaniajame telefone leidžia sutalpinti puikias kameras, ką jau kalbėti apie automobilio bagažinės dangtį. Todėl šiandien tai – labai naudingas atributas, leidžiantis drąsiau manevruoti siaurose vietose ir važiuoti atbuline eiga.

Šildomos sėdynės

Šiaurės Europos šalyse, kaip Lietuva, šildymo sezonas trunka beveik pusmetį. Šildomų sėdynių sezonas automobiliuose – dar ilgiau. Net ir gegužės mėnesį, kai rytais temperatūra dar nepakyla iki dviženklio skaičiaus, šildomų sėdynių mygtuką paspaudžia dažnas vairuotojas.

Nemažai automobilių tai – vis dar papildoma įranga, tačiau kai kuriuose kompaktinės klasės modeliuose, kaip, pavyzdžiui, „Fiat Tipo“, priekinės šildomos sėdynės montuojamos jau standartinėje. Tai sistema, kuri Europos Sąjungoje niekada nebus privaloma (kaip ABS ar ESP), tačiau žmonės ją jau šiandien laiko savaime suprantama ir būtina kiekviename automobilyje.

Automatinė klimato kontrolė

Automobiliai dar negali važiuoti savarankiškai, tačiau daugybę funkcijų juose gali atlikti robotai – kompiuteriniai asistentai. Vienas jų – reguliuoti klimatą.

Paspaudus vienintelį mygtuką „Auto“, automobilio salone yra palaikoma nustatyta temperatūra. Jeigu reikia saloną pašildyti, „Auto“ režimu veikianti sistema pati supras, jog šviežią orą reikia pūsti į kojas – taip šiluma salone pasklis tolygiau. Jei vėsinti – oras bus pučiamas į veidą. Jokių šilto ir šalto oro rankenėlių, oro pūtimo stiprumo reguliavimo – viską sistema atlieka pati, o vairuotojui tereikia vairuoti.

Šiandien jau beveik visi nauji automobiliai standartinėje įrangoje turi oro kondicionierių, tačiau klimato kontrolė dažniausiai užsakoma papildomai. Nebeilgai – po kelerių metų ir šis privalumas turėtų būti standartas.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(18 žmonių įvertino)
2.7778

Policija pradeda naudoti lazerinius greičio matuoklius: pažeidimus fiksuos iš labai toli (3)

Lietuvos kelių policija pradeda dirbti su moderniais lazeriniais greičio matuokliais, kurie...

Siūlo elektromobilius atleisti nuo vieno mokesčio

Seimo Laisvės frakcijos narys Kasparas Adomaitis registravo įstatymų pakeitimų projektus,...

Naujovė gatvėse: atsiras atskiri šviesoforai viešajam transportui

Nuo birželio 1 d. įsigaliojus Kelių eismo taisyklių ( KET ) pakeitimams, miestuose gali atsirasti...

Europoje tai neįmanoma: rusai gamins automobilius be ABS, oro pagalvių ir su 1988 metų emisijų normomis (1)

Rusijos vyriausybė publikavo 2022 metų gegužės 12 dienos nutarimą №855 „Dėl atskirų...

Vis dar yra modelių, kuriuos galima gauti per porą savaičių

Prieš dvejus metus pasaulį sukausčiusi pasaulinė koronaviruso pandemija pamažu atslūgsta ir...

Top naujienos

Karo ekspertai: rusai pajėgas meta į du sektorius, kitur puolimas išsikvepia (1)

Pilietinio gynybos ir saugumo analizės centro „Locked N’ Loaded“ ekspertai teigia, kad nors...

Elektros tiekėjo pasirinkimui – mažiau nei mėnuo: ragina suskubti, norint gauti visus atsakymus paneigė kai kuriuos mitus

Likus mažiau nei mėnesiui pasirinkti elektros tiekėją šimtams tūkstančiams vartotojų,...

Odesos uostą toliau blokuoja Rusijos pajėgos: sulaukė britų atsako (1)

Lietuvos užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis sako buriantis šalių koaliciją...

Šimonytė įvertino Karbauskio grasinimus: taip sieti klausimus yra apgailėtina

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) atstovams vis grasinant nepasirašyti partinių...

Karas Ukrainoje. Ukraina apie reikšmingus pokyčius: mūsų priešai dėl to labai liūdi ministro patarėjas: pagrindinis tikslas Mariupolyje – pasiektas

Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis naktį į antradienį pareiškė, kad Rusija vykdo...

Kolegas pribloškė valstiečio replikos apie mergaitiškus pokalbius: siūlo kreiptis į etikos sargus (3)

Antradienį Seimui ministrė pirmininkė Ingrida Šimonytė pristatė Vadovybės apsaugos įstatymo...

Po pauzės – naujas Ingeborgos Dapkūnaitės interviu apie karą, kolegas Rusijoje ir ar ten grįš: man nesvarbu, kur mane palaidos

Dalyvaudama „ YouTube “ transliuojamoje internetinėje laidoje „Radio Dolin“, aktorė...

Parodė, kaip atrodo lietuviškas braškių ūkis: derlius čia auginamas kitaip nei įprastai

Jei turite sodą ar vasaromis keliaujate aplankyti senelių kaime, tikriausiai į valias...

Landsbergis: jie pasakys, kada karas jiems baigiasi

Ukraina nustatys karo ir taikos savo šalyje sąlygas, sako Lietuvos užsienio reikalų ministras...