aA
Paprastai lenktynininkai tobulindami savo automobilių variklius jų darbinį tūrį didina. Tuo tarpu „Dynami:t Energy“ komandos meistrai ėmėsi neeilinio projekto ir sumažino legendinio BMW variklio darbo tūrį. Sunku patikėti, rašoma pranešime žiniasklaidai, tačiau tai darė tam, kad komanda išliktų konkurencinga lenktynėse.
„Dynami:t Energy“ komandos BMW į lenktynes važiuos unikaliu varikliu
© Komandos archyvas

Mažesnis variklis – konkurencingesnė komanda

S54B32 kodu pavadintas BMW 3,2 litro šešis cilindrus eilėje turintis atmosferinis variklis laikomas vienu geriausių „BMW Motorsport“ padalinio kūrinių. Jis buvo montuojamas į E46 serijos M3 modelį, pasiekė 343 AG. Agregatas pasižymėjo itin tolygia ir stipria traukia, dideliu galios diapazonu ir neįtikėtinu patikimumu. Dėl to šis variklis dar ir dabar itin mėgstamas lenktynininkų.

Jis ne tik be jokių problemų tinkamai prižiūrimas gali atlaikyti visą lenktynių sezoną, tačiau jį labai lengva tobulinti ir didinti arklio galių skaičių. Šonąslydžio specialistai be didesnių investicijų sumontavę didžiulę turbiną sugeba šiam motorui įpūsti ir 1 000 AG.

Tuo tarpu Lietuvos žiedinių lenktynių čempionate ir ilgų nuotolių lenktynėse dalyvaujanti „Dynami:t Energy“ komanda šį variklį nusprendė patobulinti visai kitaip: Mindaugo Varžos inžinierių komanda agregato darbo tūrį sumažino iki 3 litrų ir sukūrė S54B30 motorą. Kad ir kaip sunku būtų patikėti, toks sprendimas buvo priimtas norint komandą išlaikyti konkurencingą lenktynėse.

Nori kovoti

„Mes visą laiką norime būti žingsniu priekyje, tam ieškome įvairių sprendimų. Norime turėti konkurencingą automobilį. Pagrindė greičio matavimo projekcija, nežiūrint į vairuotoją, yra galios ir svorio santykis. Mūsų automobilis yra sunkus, o ir to svorio nebėra iš kur išpjaustyti, arba tie svorio metimo sprendimai labai brangūs. Vertindami visas savo patirtis, ypač tą, kai pernai prieš svarbiausias 1000 km lenktynes Palangoje „užlinko“ variklis, žiūrime į ateitį ir ieškom ne tik galios didinimo, bet ir patikimumo sprendimų.

Taip pat mes norime išlikti A3000 klasėje. Ten žavi itin didelė konkurencija ir panašaus pajėgumo automobiliai. Pavyzdžiui, žiedinių lenktynių čempionate šioje klasėje varžosi daugiau nei dvi dešimtys lenktynininkų, iš kurių bent 10 yra pajėgūs varžytis dėl podiumo, ir jie nestovi vietoje, greitėja tiek patys, tiek jų automobiliai. O lenktynėse norisi būtent aštrios konkurencijos, norisi kovos buferis į buferį su ilgamečiais varžovais.

Kadangi senasis mūsų variklis nebėra pajėgus, su juo sunku vytis varžovus, o dėl patikimumo nenorime didinti jo galios, priėmėme sprendimą sumontuoti legendinį S54B32 variklį. Vis tik šis 3,2 litro agregatas mus permestų į vadinamųjų „bombų“ klasę, kurioje su standartiniu BMW variklių tiesiog nebūtų ką veikti: turbokompresoriais apkarstytų ir pusantro karto daugiau galios turinčių „Subaru“ ir „Mitsubishi“ modelių nepavytume. Tad teko mažinti variklio tūrį ir sukurti S54B30“ agregatą“, – eksperimento svarbą išaiškino komandos lenktynininkas Mantas Matukaitis.

Variklis – hibridas

Iki šiol „Dynami:t Energy“ komandos „BMW M3“ modelyje buvo E36 kėbulą turinčiuose modeliuose montuotas 3 litrų šešių cilindrų eilėje agregatas, pažymėtas S50B30 kodu.

„Yra pasaulyje analogų, kaip iš šio S54 M3 variklio padaromas 3 litrų darbinis tūris. Tam reikia pagal užsakymą gaminti alkūninį veleną, keisti švaistiklius, velenėlius ir dar krūvą kitų detalių, tačiau tai yra labai brangu. Taip vien detalėms galima išleisti 15 tūkst. eurų. Tuo tarpu mes sumastėme pigesnį variantą, kaip į vieną sujungti S54B32 ir S50B30 variklius.

Technologinių paslapčių nepasakosiu, bet rezultatas – S54 variklis su realiu 3 litrų darbiniu tūriu. Buvo ne vienas planuojantis daryti tokį projektą, tačiau jis labai brangus, o eksperimentu sujungti du variklius į vieną patikėjo „Dynami:t Energy“ ekipa. Tokį variklį Baltijos šalyje jie turės vieninteliai. Tikime, kad jis išlaikys visas savo savybes, ne tik galią, bet ir patikimumą ir smagiai suksis visą sezoną“, – kalbėjo projektą kuravęs ralio gerbėjams puikiai pažįstamas M. Varža.

Naujasis S54B30 agregatas jau užkurtas, veikia, kaip sako jo konstruktoriai, dirba kaip laikrodis, nekaista. Beliko sureguliuoti variklio valdymo programas ir jau ateinantį savaitgalį, šeštadienį, gegužės 19 dieną jis stos prie starto linijos praktiškai visose „Autoplius Fast lap“ lenktynių disciplinose: tiek lenktynių laikui važiavimuose, tiek Lietuvos žiedinių lenktynių „Race“ čempionate, tiek naktinėse 2,2 val. ištvermės lenktynėse.

Komanda tikisi, kad variklis išvystys apie 350 AG. Meistrai sako, kad įpūsti daugiau arklio galių nebūtų sunku, tačiau daug lenktyniaujančiai ekipai daug svarbiau variklio patikimumas, nei greitis.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Žala papasakojo, ką vežasi į Dakarą: neėmė atsarginio variklio, bet įsidėjo lašinių (17)

Lapkričio 22-23 dienomis Prancūzijos uostamiestis Havras taps Dakaro ralio sostine. Čia 2019 m....

Dakaro reporteriai „iGo2Dakar“ sugrįžimą į ralį planavo metus: tai – kaip liga

2018-ųjų Dakaro ralyje keliavusi ir naujienas šio sporto gerbėjams Lietuvoje pranešdavusi komanda...

Lenktynininkai atsisveikino su Dakaro bolidais – techniką plukdys į Pietų Ameriką (3)

Nors žmonės prie televizijos ekranų, dienraščių ir internetinių portalų suklūsta sausio...

Pasaulio ralio kroso čempionato organizatorius: šio sporto ateitis – elektriniai bolidai

Turbūt visi automobilių sporto gerbėjai pritartų vieningai, kad Lietuvoje kiekvienais metais...

Priminė 1000 km lenktynių istoriją: rekordą trasoje pavyko pasiekti ir žurnalistams

2003 metais Palangoje „Promosporto“ surengtos ketvirtosios tarptautinės „Horn Grand Prix 1003...

Top naujienos

(Ne)Grįžtu. Į Airiją emigravusi Inga: kai žiūriu lietuviškas žinias apie Karbauskį – man baisu dėl Lietuvos (193)

Nuosavas namas, atostogos egzotiškuose kraštuose, daugiau nei dešimtmetį puoselėjamas savas...

Žinomi bičiuliai ir kolegos gedi netikėtai mirusio Eimunto Nekrošiaus: liko nepapasakotos istorijos ir neįgyvendinti planai (54)

Antradienį, lapkričio 20 dieną žinomas teatro režisierius Eimuntas Nekrošius iškeliavo...

Panevėžys meta iššūkį sostinei: tikisi, kad Kalėdų eglė pranoks Vilniaus (96)

Prieš kelerius metus Panevėžys neturėjo, kur dėti akių iš gėdos, kai artėjant Kalėdoms...

Opozicija surinko parašus po interpeliacija švietimo ministrei Petrauskienei (175)

Opoziciniai konservatoriai antradienį pranešė surinkę reikalingus parlamentarų parašus po...

Ligoninių neuždarinės – jos užsidarys pačios: kur dėti ligonius ir gydytojus? išeitinės siektų šimtus tūkstančių (313)

Molėtų ligoninės direktorius Vaidotas Grigas neabejoja valdžios pažadais, kad jie neuždarys nė...

Dar vienoje mokykloje pripurkšta dujų, trims mergaitėms prireikė medikų pagalbos (7)

Antradienį, 12.45 val., ugniagesiai gelbėtojai gavo pranešimą, kad Marijampolėje, „Ryto“...

Kaip pigių skrydžių bendrovės gauna pelną parduodamas nebrangius bilietus (24)

Finansų ekspertai teigia, kad pigūs lėktuvo bilietai ne visuomet yra tokie pigūs, sako LRT...

Klimatologas: blogiausiam klimato kaitos scenarijui išsipildžius pasikeis ir Lietuvos pajūris (2)

Klimato kaita gali būti laikoma viena iš priežasčių, dėl kurios kilo vienas iš daugiausiai...

Naujausias tyrimas: kada organizmas sudegina daugiausiai kalorijų net nieko nedarant (4)

Organizmo vidinis laikrodis diktuoja biologinį paros ritmą. Jis „pasako“ organizmui, kada šis...

Siaubas dangoraižyje: liftas krito net 84 aukštus (23)

Lapkričio 16 dieną Čikagos dangoraižyje liftas žemyn krito net 84 aukštus. Lifte įkalinti buvo...